- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Άι Γουέι Γουέι: «Είμαι σαν ένας high-end πρόσφυγας»
«Η αβεβαιότητα μού επιτρέπει να έχω σαφή κατανόηση της κατάστασης των προσφύγων»
![62224-137655.jpg 62224-137655.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/62224-137655.jpg)
![19234114.jpg 19234114.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2018/04/02/19234114.jpg)
O χαρακτηρισμός "high-end" χρησιμοποιείται για θέματα τεχνολογίας. Τώρα χρησιμοποιείται και για τον Κινέζο καλλιτέχνη και ακτιβιστή Άι Γουέι Γουέι, που από τότε που ξεκίνησε το 2015 η εξορία του στη Γερμανία, έχει επικεντρωθεί στο δράμα των προσφύγων, και αυτοπροσδιορίζεται ως «high-end πρόσφυγας».
Με αφορμή την έκθεση «Διάψευση» - έως τις 30 Απριλίου - σειράς έργων του, εμπνευσμένων από την προσφυγική κρίση, στον καινούργιο εκθεσιακό χώρο της Tang Contemporary Art στο Χονγκ-Κονγκ, ο Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής απάντησε σε ερωτήσεις της Εμέ Ντόσον από την The Art Newspaper.
Σε ερώτηση για το ποια υποδοχή πιστεύει ότι θα έχουν τα έργα του στο Χονγκ-Κονγκ, ο Γουέι Γουέι θύμισε ότι το Χονγκ-Κονγκ δέχθηκε πολλούς πρόσφυγες από την Κίνα (τις δεκαετίες του 1940 και 1950). «Οι άνθρωποι μπορούσαν να περάσουν απέναντι, κολυμπώντας. Αλλά ακόμα και τώρα υπάρχει πίεση, με πρόσφυγες να έρχονται από γειτονικές χώρες, σαν τη Μιανμάρ. Είναι πολύ δύσκολο γι' αυτούς να μείνουν στο Χονγκ-Κονγκ, γιατί τώρα αποτελεί μέρος της Κίνας και γίνεται όλο και λιγότερο ανεξάρτητο», είπε.
Με χιούμορ απάντησε στην ερώτηση «θα έρθετε στο Χονγκ-Κονγκ;». «Δεν είναι εφικτό. Θα παραδώσω τη δουλειά, είναι καλύτερη από μένα».
Η Ντόσον τον ρώτησε αν θα μείνει στη Γερμανία. «Είμαι πολύ τυχερός, είμαι σαν ένας high-end πρόσφυγας. Μπορώ και μιλώ στα ΜΜΕ και κάνω τόσα show, αλλά έχω μια χώρα στην οποία δεν μπορώ να επιστρέψω. Είναι πολύ δύσκολο να σκεφτεί κανείς, εννοιολογικά, "έχω εγκατασταθεί εδώ", γιατί όλα είναι τόσο αβέβαια. Η αβεβαιότητα μού επιτρέπει να έχω σαφή κατανόηση της κατάστασης των προσφύγων» ήταν η απάντηση του Γουέι Γουέι.
Τον ρώτησαν κατά πόσο θεωρεί ότι η επικέντρωσή του σε ανθρωπιστικά θέματα συσκοτίζει τις δραστηριότητές του ως καλλιτέχνης. «Δεν το νομίζω. Νομίζω ότι, απλά, τις βοηθά. (Χωρίς αυτό) θα είχα πολύ πιο λειψή κατανόηση της ανθρωπότητας και της προσωπικής ελευθερίας - τότε, από πού θα αντλούσε η τέχνη μου; Νομίζω ότι ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει να καταβάλει προσπάθεια να μην κινείται εκ του ασφαλούς αλλά να ακολουθεί τη πρώτη του σκέψη, το ένστικτό του. Ίσως να μπορέσεις να συμβάλεις σε αυτό που αποκαλείται "τέχνη" ή στην ιστορία της τέχνης ή μπορεί να είσαι μια αποτυχία» τόνισε.
Η Ντόσον δεν αντιστάθηκε στον πειρασμό να τον ρωτήσει για την κριτική που του ασκήθηκε για σκηνοθεσία της φωτογραφίας του μικρού πνιγμένου Σύρου, του Αϊλάν Κουρντί. Και για τις κουβέρτες πρώτων βοηθειών που ο ίδιος μοίρασε σε ένα γκαλά. «Νομίζω ότι αν θεωρούν πως κάτι είναι κακόγουστο, πρέπει να εξετάσουν το πώς αντιλαμβάνονται την έννοια "γούστο". Μπορούν να πάνε να δουν γιατρό ή οδοντογιατρό. Ως καλλιτέχνες, δεν διακοσμούμε τις απόψεις τους περί αισθητικής, πάντα εργαζόμαστε σε μια δύσκολη περιοχή και αμφισβητούμε τις υπάρχουσες απόψεις, είτε για θέματα ηθικής, είτε αισθητικής είτε τις φιλοσοφικές απόψεις. Δεν μπορείς πάντα να έχεις τη λεγόμενη καλόγουστη τέχνη. Δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο σημαντική η άνεση αυτού του είδους. Η τέχνη πρέπει να είναι συναφής. "Συναφής" σημαίνει το ότι κάνει τους ανθρώπους των οποίων η ζωή και οι ηθικές κρίσεις είναι τόσο προσποιητές να αισθανθούν άβολα, τουλάχιστον. Αν δεν καταφέρω να τους κάνω να αισθανθούν άβολα, είμαι μια πλήρης αποτυχία και θα αισθανθώ άσχημα που συνεχίζω» εξήγησε.
«Σχεδόν δεν υπάρχει πραγματική κριτική σήμερα. Το μόνο που σου λένε είναι ότι αισθάνονται άσχημα ή ότι θλίβονται, αλλά δεν υπάρχει κριτική» κατέληξε ο Άι Γουέι Γουέι.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.