Εικαστικα

Ένα εξαιρετικό animation από το Πακιστάν για τα παιδιά του πολέμου

Mια ομάδα νέων και πρωτοπόρων δημιουργών δουλεύει σκληρά για το πρώτο φιλμ που παρήγαγε ποτέ η χώρα τους με κινούμενα σχέδια ζωγραφισμένα στο χέρι

Ηρώ Παρτσακουλάκη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το animation studio «Mano» στο Πακιστάν είναι μια δημιουργική ομάδα με γραφίστες, κομίστες και φυσικά σχεδιαστές κινουμένων σχεδίων, δηλαδή animators. Νέοι στην πλειονότητά τους, άνθρωποι που εγκατέλειψαν τις σπουδές τους, τολμώντας να αλλάξουν ακόμα και αντικείμενο ή επάγγελμα, συμμετέχουν σε μια από τις πιο πρωτοπόρες δημιουργικές ομάδες της χώρας τους. Όταν ξεκίνησαν να δουλεύουν το project του σεναριογράφου και σκηνοθέτη Usman Riaz, σίγουρα δεν περίμεναν τι θα ακολουθούσε.

Η ιδέα για τη δημιουργία ενός φιλμ με κινούμενα σχέδια ζωγραφισμένα στο χέρι ήταν ασύλληπτη για μία χώρα όπως το Πακιστάν. Μάλλον το όραμα και το θάρρος της νιότης ήταν αυτά που έπεισαν την ομάδα του Mano animation studio να το αναλάβει. Προκειμένου να βρεθεί μάλιστα χρηματοδότηση για μια τόσο απαιτητική παραγωγή, η ομάδα έκανε στα τέλη του 2016 μια ανάρτηση στη δημοφιλή crowdfunding πλατφόρμα Kickstarter, ευελπιστώντας ότι μέσω της καμπάνιας θα κατάφερνε να συγκεντρώσει μέρος έστω του απαραίτητου ποσού για την ολοκλήρωση του φιλμ. Οι πιθανότητες βέβαια δεν ήταν με το μέρος τους, αφού για να ξεχωρίσει μία ανάρτηση ανάμεσα στις περίπου 36.000 καμπάνιες που βρίσκονται σήμερα στην πλατφόρμα είναι ελάχιστες.

Όμως το ανατρεπτικά ρομαντικό animation του Usman Riaz, «The Glassworker», σε συνδυασμό με το όραμα και την καλλιτεχνική δυναμική που επιδεικνύει το Πακιστάν, τα κατάφερε. Μέχρι σήμερα έχει συγκεντρώσει περίπου 116.000$, ήτοι 95.000€. Πολλοί μιλούν για αριστούργημα, με σχέδια που θυμίζουν τον κορυφαίο ιάπωνα animator, Hayao Miyazaki, του καλλιτέχνη που θεωρείται σήμερα νονός του animation με 40 χρόνια καταξιωμένης επαγγελματικής πορείας. Ίσως σε αυτή τη σχεδιαστική δεινότητα να οφείλεται το τεράστιο κύμα διεθνούς υποστήριξης που έλαβε η ταινία, χάρη στην οποία οι δημιουργοί της κατάφεραν πρόσφατα να δημοσιεύσουν ένα πεντάλεπτο βίντεο ως πρώτο δείγμα δουλειάς.

Το «The Glassworker» ακολουθεί την ιστορία του Vincent, ενός νεαρού μαθητευόμενου που διδάσκεται την τέχνη του γυαλιού από τον πατέρα του. Φτιάχνουν μαζί αντικείμενα από γυαλί και τα πωλούν στο οικογενειακό υαλοπωλείο, ενώ όσο ο μικρός μεγαλώνει, αρχίζει να ερωτεύεται μια νεαρή κοπέλα που επισκέπτεται συχνά το κατάστημά. Πρόκειται για την Alliz, μια ταλαντούχα βιολίστρια που προσπαθεί να βρει τη θέση της στον κόσμο της μουσικής. Όπως αναφέρεται στη σύνοψη, στόχος του φιλμ είναι να αναδείξει τις επιπτώσεις του πολέμου στα παιδιά, ακολουθώντας τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες από τα σχολικά τους χρόνια μέχρι την ενηλικίωση. Στο πέρασμα των ετών η ζωή τους περιπλέκεται και διάφοροι παράγοντες λειτουργούν ανασταλτικά στη σχέση τους.

Στη σελίδα του φιλμ είναι δημοσιευμένο ένα «πρελούδιο» που περιλαμβάνει την εναρκτήρια σκηνή και ακολουθείται από ένα ντοκιμαντέρ με σκηνές backstage από τη διαδικασία παραγωγής της ταινίας, στο οποίο βλέπουμε επίσης να μιλούν στην κάμερα δημιουργοί και συντελεστές.

«Έχουμε προχωρήσει πολύ, έχοντας καταφέρει πολλά σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα και είμαι εξαιρετικά ευγνώμων σε όλους όσους μας στήριξαν», γράφει ο Riaz στο twiter. Έχουμε διευρύνει την ομάδα με περισσότερους animators, σχεδιαστές χαρακτήρων, αρχιτεκτονικούς και περιβαλλοντικούς σχεδιαστές και προσπαθούμε διαρκώς να συνειδητοποιήσουμε ποιο ακριβώς είναι το όραμά μας για την ταινία».

«Είναι απίστευτο μια ιδέα να εξελίσσεται από κοινού με τη δημιουργική ομάδα. Είναι πολύ σημαντικό μια ομάδα καλλιτεχνών να αναπτύσσει συλλογικά μια ιδέα και ανυπομονώ για τη συνέχιση της συνεργασίας μας στα επόμενα χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί η ταινία».

Το «The Glassworker» αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2020 και η ομάδα υπόσχεται ότι «θα δουλέψει πολύ σκληρά και συγκροτημένα ώστε όλα να γίνουν σωστά για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα».