- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
Πόσοι σκελετοί και άγρια ζώα κρύβονται στο Βεστιάριο-Θηριοτροφείο του Βίκτωρα Κοέν;
Έρχεται στην Αθήνα, για να παρουσιάσει το Bestiary, και μας μιλά
![Πόσοι σκελετοί και άγρια ζώα κρύβονται στο Βεστιάριο-Θηριοτροφείο του Βίκτωρα Κοέν; Πόσοι σκελετοί και άγρια ζώα κρύβονται στο Βεστιάριο-Θηριοτροφείο του Βίκτωρα Κοέν;](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/11/23/koen.jpg)
Έρχεται στην Αθήνα, για να παρουσιάσει το Bestiary, και μας μιλά: για τη νέα του δουλειά, την εμμονοληπτική εικονομανία του, τη διαρκή του παρουσία σε έναν κόσμο, που οι εικόνες εναλλάσσονται με διαστημική ταχύτητα.
Δέχεσαι την ταμπέλα «Ρετροφουτουριστής»; Ή προσδιορίζεις εαυτόν με κάτι άλλο; Ξέρω, η κατηγοριοποίηση είναι ό,τι χειρότερο και περιοριστικό για έναν εικονομανή, όπως κάποτε προσδιόρισες τον εαυτό σου, μα δεν παύει να αποτελεί κι έναν κώδικα επικοινωνίας, μια αρχή για τους ανεξοικείωτους με την πορεία σου... Στην πορεία σου, ανεξαρτήτως του χρόνου, υπάρχει μια σταθερά στο έργο σου; Ένα Zeitgeist ; Μια παράμετρος, που ανεξάρτητα από τη φυγόκεντρο, που εσύ ορίζεις το πόσο μακριά θα φτάσεις ή πόσο εμμονικά θα μείνεις στον πυρήνα, εντούτοις την τηρείς απαρέγκλιτα;
Αν και κατανοώ την έννοια της κατηγοριοποίησης, δυστυχώς η λέξη «retro» έχει μια συναισθηματική, σχεδόν νοσταλγική, ποιότητα που δεν ανταποκρίνεται στα έργα μου. Ίσως οι λέξεις ιστορικοφουτουρισμός, παλαιοφουτουρισμός ή ακόμη και η πιο ελληνική «παρελθομελλοντισμός», με μια δόση οπτικού σουρεαλισμού και κοινωνικής κριτικής, να ταίριαζαν περισσότερο στο δικό μου Zeitgeist, στο κοινό δομικό στοιχείο των συνθέσεών μου. Η δουλειά μου αισθητικά - προσεγγίζοντάς τη χρονικά - κινείται από τις αχνές λεπτομέρειες ενός πολυεπίπεδου μοτίβου, σε πιο τολμηρά και επιθετικά γραφικά, όμως ο κριτικός σχολιασμός θα είναι πάντα ζητούμενο και έμπνευση. Ακόμη κι αν μια σειρά βασίζεται σε οπτικές εμμονές, παίρνει ξεκάθαρη θέση απέναντι σε σύγχρονους προβληματισμούς μέσω εικόνων που προκαλούν, που δημιουργούν άβολα συναισθήματα, που θέτουν δύσκολα ερωτήματα.
![Talos © Viktor Koen Talos © Viktor Koen](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/talos_c_viktor_koen.jpg)
Τι θα δείξεις στην Αθήνα;
Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση της ολοκληρωμένης πλέον σειράς Bestiary που δημιουργήθηκε από περιορισμένων αντιτύπων αρχειακές κόπιες. Μέρος αυτής της σειράς είχε πρωτοεκτεθεί το 2011 στο Λονδίνο, στην Coningsby Gallery, με τη μορφή έργων σε εξέλιξη, αλλά και ως μεμονωμένες μελανοτυπίες στο Μουσείο Μπενάκη το 2015 και στη United Photo Industries Gallery της Νέας Υόρκης το 2016.
![Satyr © Viktor Koen Satyr © Viktor Koen](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/satyr_c_viktor_koen.jpg)
Παλιές, ξεθωριασμένες φωτογραφίες μιας Αμερικής σκοτεινής, αμήχανης. Άνθρωποι και ενδοχώρα του 19ου αιώνα, σχεδόν σαν αραχνιασμένο, επικίνδυνο τιμμπαρτονικό παραμύθι, παντού σαν να παραμονεύουν θάνατοι και δαιμόνια. Επανεπεξεργάστηκες το υλικό, προσδίδοντάς του μυθολογικές συνδέσεις - μια virtual Βαλχάλα, όπου φωτογραφία, ζωγραφική και σύμβολα ή ξεθωριασμένες ημερομηνίες, συνθέτουν μια θρησκευτικότητα. Σαν αγιογραφίες(;) σε μοναστήρι αγνώστου Θεού, κοντά στον Ιερώνυμο Μπος, αλλά με φόκους στο άτομο, όχι ομαδικές δηλαδή απεικονίσεις κολάσεως, μα ένα εντελώς προσωπαγές, «πορτρετικό» κάδρο. Σε ποια σαλόνια, αναρωτιέμαι, θα κρεμούσαν τούτους τους πίνακες και ποιοι άνθρωποι;
Αν και η ερώτησή σου είναι εκστατικά διατυπωμένη, πραγματικά δεν είμαι απόλυτα σίγουρος για το «πού» και το «ποιος», από τη στιγμή που η δημιουργία των εικόνων είναι καθαρά μια ενστικτώδης μορφή θεραπείας του εθισμού μου να «εξωτερικοποιώ» τη γοητεία που μου ασκούν αυτά που βλέπω φτιάχνοντας νέες οπτικές αλληλουχίες, και η ανάγκη μου να αντιδράσω ή να επικοινωνήσω μέσω αυτών των αλληλουχιών, τα ζητήματα που κάνουν κατάληψη στο μυαλό μου. Ίσως εκείνοι που νιώθουν να συνδέονται άμεσα με τους χαρακτήρες των έργων ή εκείνοι που επιδιώκουν έναν εσωτερικό διάλογο μέσω αυτών.
![Minotaur © Viktor Koen Minotaur © Viktor Koen](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/minotaur_c_viktor_koen.jpg)
«Σκοταδόψυχος Ρέμπραντ, black hearted Βελάσκεθ, ψυχεδελικά industrial Καραβάτζιο»! Έδειχνα τις εικόνες της έκθεσης, κάτι σαν preview, σε μια φίλη, κι αυτά ήταν μερικά από τα σχόλιά της. Αναπόφευκτα, στον παρόντα χρόνο, όλοι συγκρίνουν κι όλα συγκρίνονται. Τι της απαντάς;
Συμφωνώ. Η ουσία, το περιεχόμενο, είναι το παν, ιδιαίτερα σήμερα που μέσω της τεχνολογίας νιώθουμε πως τα πάντα είναι απτά και στη διάθεσή μας, αλλά εντέλει μένουμε με τα χέρια αδειανά, αφού τείνουμε να ξεχάσουμε την αίσθηση της άμεσης και προσωπικής επαφής με τον κόσμο γύρω μας. Κοιτώντας τα ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά των τεράτων, αποτέλεσμα ενός ανορθόδοξου παραλληλισμού του σύγχρονου τρόπου ζωής και της κουλτούρας, όπως αυτός αντανακλάται στις ολοένα και πιο σκοτεινές επιδράσεις της απεριόριστης πληροφορίας και της αδημονίας μας για αυτή. Δημιουργώντας νέες εικόνες από παλιές οπτικοποιήσεις που ενώνουν και σχολιάζουν την εξέλιξη των προβληματικών σχέσεων με τους εαυτούς μας και τους άλλους, ως ξεχωριστά άτομα ή ομάδες. Φυσικά και αυτό δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση «οδηγό» για τον σύγχρονο άνθρωπο. Αντίθετα, είναι μια σειρά παραμορφωτικών καθρεπτών όπου ο καθένας μπορεί μέσα να δει τα αληθινά, αν και σπασμένα, κομμάτια της αντανάκλασής του, κάποια περισσότερο εμφανή, κάποια άλλα σχεδόν αθέατα. Αυτή η ανεμπόδιστη, ανθρωπόμορφη, βίαιη και σεξουαλική διάσταση των κτηνών αναζωπυρώνει το ενδιαφέρον μου για αυτά και γίνεται έμπνευση για τις εικόνες, τα σύμβολα και τις μεταφορές, ορατές και μη, στα έργα μου.
![Medusa © Viktor Koen Medusa © Viktor Koen](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/medusa_c_viktor_koen.jpg)
Εγώ διαλέγω Nine Inch Nails για το σάουντρακ. Εσύ; Ποια μουσική θα διάλεγες για υπόκρουση στη Νίτρα Γκάλερι, αν υποθέσουμε πως κάποιος ήχος θα μπορούσε να συνοδεύει την περιήγηση του θεατή;
Τέλεια επιλογή, μαζί και με λίγο Nick Cave ίσως. Καθώς η δουλειά είναι περισσότερο «εικονική» και αφηρημένη, οι instrumental μελωδίες που συνδυάζονται με industrial/electronic ήχους θα ντύσουν μουσικά αυτό το κυνήγι του αναπόφευκτου αυτοπροσδιορισμού. Καμιά ιδέα;
![Empusa © Viktor Koen Empusa © Viktor Koen](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/empusa_c_viktor_koen.jpg)
Δείτε πληροφορίες στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ήταν ιδρυτής της Αίθουσας Τέχνης Καππάτος και διοργανωτής της σειράς εκθέσεων Rooms
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.