Πόλεμος εναντίον της αρχαιοκαπηλίας: Η νέα διεθνής επιτυχία του Δρ. Χρήστου Τσιρογιάννη
Καινούργια ταυτοποίηση αρχαιότητας που περιλαμβάνεται σε κατάλογο δημοπρασίας
![00062q00.jpg 00062q00.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/11/21/00062q00.jpg)
Εβδομήντα δύο ταυτοποιήσεις αρχαιοκαπηλικών αντικειμένων μετρά μονάχα για το 2017 ο Δρ. Χρήστος Τσιρογιάννης, αρχαιολόγος, ερευνητής διακίνησης παράνομων αρχαιοτήτων και διεθνών αρχαιοκαπηλικών κυκλωμάτων στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης. Ο Χρ. Τσιρογιάννης, σημειώνει εδώ και μια δεκαετία περίπου μεγάλες διεθνείς επιτυχίες στον τομέα των ταυτοποιήσεων, ενώ αξιοσημείωτοι είναι αριθμητικά οι επαναπατρισμοί σημαντικών αρχαιοτήτων τα τελευταία χρόνια στην Ιταλία, ύστερα από έρευνές του και πάντα σε ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας και στενή συνεργασία με τις Ιταλικές αρχές.
Μόλις χθες ταυτοποίησε και έδωσε σήμα για μια αττική ερυθρόμορφη κύλικα του 5ου αι. π.Χ., η οποία περιλαμβάνεται στον κατάλογο της προσεχούς δημοπρασίας αρχαίων έργων του οίκου Gorny & Mosch του Μονάχου (αριθ. λαχνού 62), στις 13 Δεκεμβρίου. Η ταύτιση έγινε με φωτογραφίες από το κατασχεμένο φωτογραφικό αρχείο του καταδικασμένου αρχαιοκάπηλου, Giacomo Medici.
Συγκεκριμένα, στην polaroid, η κύλικα απεικονίζεται πάνω σε γκρίζα μοκέτα, η οποία εμφανίζεται συχνά ως φόντο στις φωτογραφίες του εν λόγω αρχείου.
![medici_1.jpg medici_1.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/medici_1.jpg)
Σχετικά με την προέλευση του αρχαίου αντικειμένου, ο γερμανικός οίκος δημοπρασιών ισχυρίζεται πως η κύλικα ανήκε προηγουμένως στη «συλλογή P.C. στη νότια Γερμανία, ενώ παλιότερα είχε εμφανιστεί σε δημοπρασία των Sotheby’s στο Λονδίνο (13-14/12/1982), λαχνός 248».
![arxxx.jpg arxxx.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/arxxx.jpg)
Σύμφωνα με τον Δρ. Τσιρογιάννη, η χώρα που θα πρέπει να διεκδικήσει το αρχαίο αντικείμενο είναι η Ιταλία, λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που είναι γνωστές για την προέλευση (Ετρουσκικοί τάφοι στη σημερινή Τοσκάνη), των παράνομων ελληνικών αγγείων που εμπορευόταν ο Medici. Αναμένεται, πως και αυτή η υπόθεση θα έχει αίσιο τέλος για την ιταλική πλευρά, η οποία θα μετρά οσονούπω τον επαναπατρισμό μιας ακόμα σημαντικής αρχαιότητας.
Από τις εβδομήντα δύο ταυτοποιημένες αρχαιότητες του 2017, όπως μας λέει ο Τσιρογιάννης, «τέσσερις είναι βεβαιωμένες ελληνικές, ενώ ακόμα δέκα θα μπορούσαν να είναι προϊόντα λαθρανασκαφής από την Ελλάδα. Η έρευνα είναι σε εξέλιξη».
Οι 4 ελληνικές αρχαιότητες
Μόλις τον προηγούμενο μήνα ταυτοποίησε από το επίσης κατασχεμένο αρχείο Becchina, δύο αττικά, μαρμάρινα ταφικά αγγεία (λήκυθοι 4ου αι. π.Χ.), τα οποία πωλούνταν στην μεγαλύτερη ετήσια έκθεση τέχνης στο Λονδίνο (FriezeMasters, 5-8/10). Ο Τσιρογιάννης ενημέρωσε όπως πάντα το ΥΠΠΟ και τις ελληνικές αρχές, ενώ η υπόθεση έλαβε διαστάσεις στον διεθνή και τον ελληνικό Τύπο. Ο Guardian έγραψε χαρακτηριστικά πως επαφίεται στην ελληνική πλευρά να διεκδικήσει τις αρχαιότητες από τους Ελβετούς, υποβάλλοντας αίτημα «κατοχής». Ειρήσθω εν παρόδω, η ελβετική πολιτεία τις κατέχουν ύστερα από έφοδο Ιταλών καραμπινιέρων στην αποθήκη του Becchina στην Ελβετία, όπου βρέθηκαν χιλιάδες αρχαιότητες. Η Ιταλία κράτησε εκείνες για τις οποίες διέθετε αποδεικτικά στοιχεία και επέστρεψε τις υπόλοιπες, ενώ άγνωστο παραμένει αν έχουν γίνει έρευνες από ελληνικές πλευράς για ελληνικές αρχαιότητες. Το Υπουργείο Πολιτισμού, προφανώς υπό πίεση, υποχρεώθηκε εν τέλει να ανακοινώσει πως πρόκειται να τις διεκδικήσει, δεδομένου ότι αν δεν το έκανε ουσιαστικά θα δικαίωνε τους πωλητές.
Νωρίτερα, τον περασμένο Ιούνιο, ο Τσιρογιάννης είχε ταυτίσει, και πάλι από το αρχείο Becchina, ταφική μαρμάρινη αττική στήλη, η οποία συμπεριλαμβανόταν στη δημοπρασία των Sotheby’s του Λονδίνου, με τιμή εκκίνησης τις 60.000 λίρες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, είχε ενημερώσει τόσο την Interpolόσο και τις ελληνικές αρχές, ζητώντας άμεση απόσυρση της στήλης από τη δημοπρασία, και καλώντας για άλλη μια φορά το ελληνικό Δημόσιο να διεκδικήσειτην παράνομη αρχαιότητα. Οι Sotheby’s, ωστόσο, δεν την απέσυραν, ενώ από ελληνικής πλευράς επικρατεί σιγή, και άγνωστο παραμένει αν το υπουργείο Πολιτισμού έχει προβεί σε ενέργειες διεκδίκησης.
Τον Ιανουάριο του 2017, τέλος, μαρμάρινο τμήμα σαρκοφάγου ρωμαϊκών χρόνων, επεστράφη στο ελληνικό κράτος κατόπιν πολυήμερης συνεργασίας του Χρ.Τσιρογιάννη με τον εισαγγελέα της Νέας Υόρκης. Η σαρκοφάγος είχε κλαπεί το 1988 από τη Θεσσαλονίκη, για να ακολουθήσει μια τριαντάχρονη διαδρομή σε Ευρώπη και Αμερική. Ο Τσιρογιάννης, την εντόπισε σε ηλεκτρονικό κατάλογο δημοπρασιών της Γκαλερί Royal Athena της Νέας Υόρκης, ενώ η ταυτοποίηση έγινε και πάλι με τις polaroid από το αρχείο Becchina. Mε εντολή της Εισαγγελίας του Μανχάταν, κατασχέθηκε για να παραδοθεί στη συνέχεια στον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη.Αξίζει να σημειωθεί, πως στην τελετή παράδοσης στην εισαγγελία, ο πρόξενος επαίνεσε τις ελληνικές αρχές (!), ενώ το ΥΠΠΟ, με επίσημη ανακοίνωσή του, είπε ότι ο επαναπατρισμός αυτός ήταν προϊόν «συνεργασίας» των ελληνικών (!) και των Αμερικανικών αρχών, που αποδεικνύει μάλιστα την «απόλυτη προσήλωση στην καταπολέμηση της μάστιγας της παράνομης διακίνησης των πολιτιστικών αγαθών».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.