- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ποιος ήταν ο Κώστας Νούρος και γιατί η περιέργεια του κοινού έχει χτυπήσει κόκκινο;
Η μουσική βιογραφία του τραγουδιστή των σμυρνέικων τραγουδιών θα ξετυλιχτεί σε ταβέρνες του Πειραιά. Μιλήσαμε με τον Τσιμάρα Τζανάτο
Η μουσική βιογραφία «Κώστας Νούρος: Ξένος δύο φορές» του τραγουδιστή των σμυρνέικων τραγουδιών θα ξετυλιχτεί σε ταβέρνες του Πειραιά. Μιλώντας με τον Τσιμάρα Τζανάτο, που έγραψε το κείμενο και πρωταγωνιστεί, καταλάβαμε γιατί η περιέργεια του κοινού έχει χτυπήσει κόκκινο.

«Θέλαμε να ζωντανέψουμε τη ζωή αυτού του σπουδαίου τραγουδιστή που πέρασε στην αφάνεια για λόγους που έχουν να κάνουν και με τις προσωπικές του επιλογές. Ενός τραγουδιστή που μετράει επιτυχίες στην καριέρα του και βρέθηκε έξω από τη συνηθισμένη τυπολογία των υπολοίπων που ασχολήθηκαν με το σμυρνέικο ή το ρεμπέτικο, αφού επέλεξε να ζήσει όπως αυτός ήθελε, σχεδόν ανοιχτά, μαζί με τον άνδρα της ζωής του.
Δεν είναι καθόλου λίγο όλο αυτό, αν σκεφτούμε την εποχή που έζησε. Γιατί, όπως λέει και η Πειραιώτισσα Ανθή Γουρουντή, η οποία είχε την ιδέα για την παράσταση, πολλοί στο χώρο του ρεμπέτικου ήταν επίσης ομοφυλόφιλοι αλλά το έκρυβαν όλη τους τη ζωή, ενώ αυτός διεκδίκησε ανοιχτά την ευτυχία του. Ακόμα υπάρχουν Πειραιώτες που θυμούνται το ζευγάρι, καθώς όταν έπαιζαν η μπάλα έπεφτε στον κήπο του σπιτιού τους.
Γεννήθηκε στη Σμύρνη, παντρεύτηκε στα 19 του, αλλά η σύζυγός του πέθανε μετά από τρία χρόνια, όπως πέθανε και η δεύτερη σύζυγός του και η κόρη του. Εκεί έκανε μια τρομερή καριέρα ως τραγουδιστής μέχρι που έφυγε στην καταστροφή – υπάρχει και μια μυθολογία πως έφυγε με γαλλικό διαβατήριο, ντυμένος γυναίκα.
Στον Πειραιά γνώρισε πάλι την επιτυχία αλλά εγκατέλειψε νωρίς το τραγούδι, γύρω στα σαράντα πέντε του, μάλλον για δύο λόγους. Με την επικράτηση του ρεμπέτικου άλλαξε το μουσικό τοπίο. Φαίνεται πως ο ίδιος δεν άντεξε τη νέα τάξη ανθρώπων και όλες τις σκληρές σκηνές που διαμείβονταν στα μαγαζιά που τραγουδούσαν. Μεγαλώνοντας δίπλα σε μια εκκλησία και ένα νεκροταφείο διαμόρφωσε και τον ανάλογο χαρακτήρα. O δεύτερος λόγος ήταν ότι ήθελε να ζήσει τον έρωτά του ελεύθερος, κάτι που δεν μπορούσε να κάνει όσο έμενε στο χώρο. Προσοχή, δεν περιθωριοποιήθηκε, έκανε σποραδικά εμφανίσεις. Κατέληξε όμως να πεθάνει στα ογδόντα του πολύ φτωχός με μια ελάχιστη σύνταξη.
Θεωρείται από τους πιο σπουδαίους τραγουδιστές αμανέδων. Μελετώντας τα τραγούδια ανακαλύπτεις από τον τρόπο που τραγουδάει ας πούμε τους στίχους “όλοι ούζο με φωνάζουν, τα κορίτσια με θαυμάζουν και στο δρόμο με πειράζουν” ότι εδώ ερμηνεύει την ιστορία του. Είναι μια προσωπική ανάγνωσή μου, αλλά δεν νομίζω πως μπορεί να θεωρηθεί εσφαλμένη.
Κεντρικός άξονας της παράστασης είναι ένας άνθρωπος που δεν χωράει στην εποχή και στον κόσμο της. Δεν πρόκειται για μια τυπική νατουραλιστική βιογραφία, αλλά μια βιογραφία που βλέπει εν δυνάμει τη ζωή του, και θα έλεγα πως έχει άτυπα τη δομή μιας τραγωδίας. Για παράδειγμα έχω γράψει μια σκηνή που την ονόμασα σκηνή της αναγνώρισης, όπου στο πρόσωπο μιας γυναίκας βλέπει τη μάνα του, η οποία πέθανε όταν ο Νούρος ήταν τριών χρονών. Το Πειραϊκό Φωνητικό Σύνολο Libro Coro έχει το ρόλο του χορού της αρχαίας τραγωδίας. Είναι ο κόσμος που πλαισιώνει τους ήρωες. Στην παράσταση ακούγονται 19 τραγούδια, μερικά από αυτά ολόκληρα. Νομίζω πάντως πως συνειδητά ή ασυνείδητα θέλουμε με αυτό που κάνουμε να τον βάλουμε πάλι στην ιστορία.»




10-12, 15, 16 & 19/6. Σκην.: Χρύσα Καψούλη. Ερμηνεύουν: Τσιμάρας Τζανάτος, Μικαέλα Δανά, Ευφροσύνη Γιαννή, Δημήτρης Παπαγεωργίου και το Πειραϊκό Φωνητικό Σύνολο Libro Coro. Η παράσταση θα δοθεί σε ταβέρνες του Πειραιά που πήγαινε ο Νούρος. Περισσότερες πληροφορίες για το Φεστιβάλ στο greekfestival.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.