- CITY GUIDE
- PODCAST
-
26°
Μαρία Πασχαλίδου, «Μαγνητικά Πεδία»
Μια ζωγράφος από την Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης συνομιλεί με τον Μπρετόν, τον Μπέκετ, τον Ρόθκο και τους χαμένους χρόνους
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![342312-711564.jpg 342312-711564.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/03/01/342312-711564.jpg)
Υπάρχει μια εντυπωσιακή σύνδεση του χθες με το σήμερα μέσω των καμβάδων της Μαρίας Πασχαλίδου. Έτσι, καθώς μπάζα, ξεχαρβαλωμένα δομικά υλικά, γκρεμίδια από τοίχους, σοβάδες, μέταλλα σωλήνων και κατεστραμμένα πλακάκια ή κεραμίδια της σκεπής από το σπίτι - ερείπιο της οδού Θεοφίλου 18 - Άνω Πόλη, χαρίζουν στους πίνακές της την πρώτη ύλη - επίστρωση, όπου πάνω τους η ζωγράφος θα ανασυνθέσει το χθες σε μνήμη μέλλοντος. Ή καλύτερα και σε «αρχαιολογία του μέλλοντος», όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί η επιμελήτρια της έκθεσης Θούλη Μισιρλόγλου.
Κι αν σκεφτείς πως αυτή είναι η πρώτη ατομική έκθεση της Πασχαλίδου, τότε μπίνγκο: με τα «Μαγνητικά Πεδία» ως τίτλο δουλειάς, συναφή, ομόηχο και καθ' αντανάκλαση του ομώνυμου βιβλίου του Μπρετόν, η Πασχαλίδου καταφέρνει κάτι σπάνιο στις μέρες μας. Πέρα από μια τεχνική υπερεπάρκεια και μια μορφολογική καθαρότητα, οι πίνακές της θα μπορούσαν να νοηθούν και ως μια αφαιρετική καρτ ποστάλ. Μια απίθανα νεωτερική μεμοραμπίλια, μια ρετροφουτουριστική απεικόνιση της ιστορίας της πόλης μέσω μιας ζωγραφικής που στα μπάζα διακρίνει την υλική διάσταση του πολύτιμου, είτε υπό μορφή αναζήτησης και ανεύρεσης τελικά του εκπνέοντος χρόνου, είτε ανθρώπινων υπάρξεων και ζωών που βιώθηκαν εντός τους. Τότε που δεν ήταν μπάζα μα μια υγιής, χαρούμενη, πολύβουη κατοικία.
Χρόνος και σώματα. Το παλιό σπίτι της οδού Θεοφίλου που δεν υπάρχει πια και που τα ερείπιά του χάρισαν στην Πασχαλίδου, πέρα από την ιδέα της ανα-βίωσης, και τα υλικά της «διήγησης» ανασυστάται και ταξιδεύει στο παρόν σχεδόν με έναν τρόπο σουρεαλιστικό. Μετά από ενδελεχή έρευνα, η ζωγράφος δεν κατάφερε να αναπαραστήσει μόνο το άψυχο πλέον κουφάρι του, αλλά κυριολεκτικά ανέστησε και απεικόνισε κομμάτι κι από την ψυχή των ανθρώπων που το κατοίκησαν. Γνωστό και ως «Το Σπίτι των Ρόδων», χτίστηκε στα τέλη του 19ου από Τούρκους, μνήμη κοσμοπολίτικης Θεσσαλονίκης, ενώ το 1922 περιέρχεται στην κυριότητα της Εθνικής Τράπεζας, που με τη σειρά της το 1929 το πουλά στον Εμμανουήλ Παπαδόπουλο. Ευκατάστατος έμπορος από την Πόλη και πατέρας τεσσάρων πανέμορφων κοριτσιών, ο Παπαδόπουλος ευτυχεί να ζήσει μια ζωή περιλάλητη όπως τη διηγούνται ακόμα κάποιοι παλιοί που μένουν στη γειτονιά. Οι κόρες όμως, παρά του ότι καλοπαντρεύτηκαν, σκόρπισαν μακριά. Το καλότυχο σπίτι έμεινε μόνο. Και κατέρρευσε εντελώς το 2012, μιας και από το 1981 που εγκαταλείφθηκε έως τη στιγμή που ο Δήμος Θεσσαλονίκης διέταξε την κατεδάφισή του λόγω επικινδυνότητας, οι περισσότεροι στη Θεσσαλονίκη το γνώριζαν από τις φωτογραφίσεις των νεονύμφων, που το προτιμούσαν για γαμήλιο ντεκόρ - ρακόρ προσδοκούμενης ευτυχίας.
Το έργο της Πασχαλίδου γίνεται πεδίο άσκησης μιας σχεδόν μυθικής επανασυγκόλλησης. Του χαμένου νήματος του παρελθόντος με το παρόν και μάλλον με το μέλλον.
Οι πίνακες έχουν για τίτλο κεφάλαια από τα «Μαγνητικά Πεδία» του Μπρετόν: η γη του χρώματος, ο καλπασμός των δερμάτων, ο μηχανισμός της θέλησης, μοιάζει όμως αδιόρατα να συνομιλούν και με μερικές από τις αγαπημενές αιρέσεις-ανατροπές του Γιάννη Κουνέλη, καθώς οι χρόνοι ενώνονται κι η διάλυση αναστρέφεται ή μπλοκάρεται. Η διάλυση - θάνατος συμβαίνει μόνο υλικώς, αλλά και πάλι όχι, μιας και τίποτα δεν πετιέται και δεν θάβεται, παρά επαναχρησιμοποιείται και επανασυντίθεται. Αλχημικά, διαισθητικά, με έμπνευση τα έργα της Πασχαλίδου συνεπαίρνουν έτσι όπως ανασηματοδοτούν και ανασημασιοδοτούν το σπίτι της οδού Θεοφίλου, ως τόπο μιας αλήθειας που θα στέκει για πάντα εκεί. Έστω και σε συμπυκνωμένη εκδοχή ενός από τους πίνακές της που αναπαριστούν δωμάτια, εποχές και μπεκετικές ευτυχισμένες μέρες.
Έως τις 24 Μαρτίου στη Nitra Gallery, Φιλίππου 51, Θεσσαλονίκη, Τ: 2310285890
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Η Νατάσσα Καλογεροπούλου δημιουργεί μικρά «θαύματα» στο εργαστήριό της
Όλο το καλοκαίρι έργα του Πάμπλο Πικάσο θα βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη
Ήταν ένας από σημαντικότερους μελετητές του έργου του Μαρσέλ Ντυσάν
Ο Iταλός καλλιτέχνης Guido Daniele, για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Πού θα τη βγάλεις το βράδυ της Πέμπτης; Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης έχει και σούπερ έκθεση και πάρτι
Χίλια εκατόν πενήντα αντικείμενα ξεδιπλώνουν 4.500 χρόνια ιστορίας σε μια αρχαία γειτονιά της πόλης
Άνσελμ Κίφερ στη Gagosian, Ηλίας Καφούρος και Ντόρα Οικονόμου στα Δυο Χωριά, Back to Athens στο Μέγαρο Ησαΐα, Ira Waldron στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά κ.ά.
Ένας αρμονικός διάλογος με τον Άρη Κατσιλάκη
Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby's υπολογίζει ότι η τιμή του έργου ανέρχεται σε 15-20 εκατομμύρια δολάρια
Μια αγαπησιάρικη εκδήλωση στο κέντρο της Αθήνας την Κυριακή
Εντυπωσιακό έργο του διεθνούς φήμης street artist - Ζωγράφισε τη Θεά της Νύχτας
Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών ανοίγει το αρχείο της για να μας συστήσει την περιοχή μέσα από την έκθεση «Βρυσάκι: η αναβίωση μιας γειτονιάς»
Ραντεβού με επετειακή αφορμή, διάσημες υπογραφές αλλά και έντονο γυναικείο αποτύπωμα. Βάλτε τα στην ατζέντα σας.
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη λίγο πριν τα εγκαίνια του «ΜΑΤΙ Mesaria» στη Σαντορίνη
Τα κουστούμια του «Poor Things» θα κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη ολόκληρο το καλοκαίρι
Ένα ακόμα σημαντικό βήμα αμοιβαίας επικοινωνίας μεταξύ της ελληνικής και κινεζικής καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Making of φωτογραφίες από τις πρόβες στην Μαλακάσα
«Τα πάντα είναι τέχνη» έλεγε και υπέγραφε ό,τι ήθελε - Η αντισυμβατική ζωή του
Μια έκθεση για την επιρροή των κόμικς στη σύγχρονη ζωγραφική μέσα από δημιουργίες των Δ. Αϊδίνη, Σπ. Βερύκιου, St. Giannakos, Δ. Παπαϊωάννου, K. Haring, Roy Lichtenstein, R. Pettibon κ.ά. στην γκαλερί Ζουμπουλάκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.