- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Ένας καλός άνθρωπος στη Στέγη
Κάθε φορά που ανεβαίνει Μπρεχτ στην Αθήνα συμβαίνει η ίδια ιστορία
Το περασμένο Σάββατο μια κυρία στην τελευταία σειρά καθισμάτων της πλατείας σηκώθηκε μόλις λίγα δευτερόλεπτα πριν πέσει η αυλαία και έφυγε φωνάζοντας «αυτό δεν είναι Μπρεχτ». Ένας κύριος δίπλα μου τη σχολίασε γελώντας, «πολύ μπρεχτική κίνηση· προκάλεσε δευτερόλεπτα αμηχανίας στο κοινό» και μετά καταχειροκρότησε τους ηθοποιούς. Μαζί του (κι εγώ) και οι περισσότεροι στην αίθουσα.
Κάθε φορά που ανεβαίνει Μπρεχτ στην Αθήνα συμβαίνει η ίδια ιστορία. Εμφανίζονται μπρεχτολόγοι-θεματοφύλακες, έτοιμοι να «υπερασπιστούν» τον τρόπο με τον οποίο ο δημιουργός και οι κληρονόμοι του απαιτούν να ανεβαίνουν τα έργα. (Όχι πως δεν έχουν το δικαίωμα.) Το τσέκαρα και στο διάλειμμα, ακούγοντας κρυφά τις παρέες που συζητούσαν αν ήταν και πόσο αποστασιοποιημένη η παράσταση. Σε μία περίπτωση μόνο μια κυρία έδειχνε να μη γνωρίζει, και άκουγε την ενθουσιασμένη φίλη της να της εξηγεί πως αυτά που έλεγαν ανάμεσα στους διάλογους οι ηθοποιοί είναι οι σκηνικές οδηγίες.
Σε αντιδιαστολή, άκουσα παρέες να διατείνονται πως λείπει το υπαρξιακό, συγκινησιακό κομμάτι του έργου. Τελικά πόσο μπρεχτικό ήταν το ανέβασμα της Κατερίνας Ευαγγελάτου για τον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν»; Προσωπικά, δεν με ενδιαφέρει καθόλου αυτό το ερώτημα. Εγώ ξέρω πως είδα μια διαολεμένα ευφυή παράσταση, με σκηνοθετικές λύσεις (και παρεμβάσεις) που έδωσαν αίσθηση φρεσκάδας σ’ ένα γραμμένο πριν από 70 χρόνια έργο (δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν πως η διαχρονικότητα ενός μηνύματος δεν έχει την ανάγκη εκσυχρονισμού).
Επίσης δεν μπορώ να κρύψω πως με κούρασε η βαγκνερική διάρκεια της παράστασης και πως θα ήθελα να χρησιμοποιήσει περισσότερο το ψαλίδι της η σκηνοθέτρια, ξέρω όμως πως στο μεγαλύτερο μέρος της είχα ένα χαμόγελο ικανοποίησης, συμφωνώντας με την άποψή της. Πρόκρινε το χιούμορ ενός έργου που χρησιμοποιεί μια κινέζικη παραβολή για να στείλει μήνυμα στο κοινό πως όσο υπάρχουν αυτές οι παραγωγικές διαδικασίες, οι οποίες λειτουργούν ανταγωνιστικά, μην περιμένετε να θριαμβεύσει η καλοσύνη.
Είχε όμως και το θάρρος, φέρνοντας στην αρχή και στο τέλος της παράστασης τον ίδιο τον Μπρεχτ επί σκηνής, να ξεβολέψει όσους βλέπουν με στεγανά και κυρίως όσους επιμένουν να οικειοποιούνται μονόπλευρα την πολιτική ανάλυσή του. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου έσπασε ρόδι στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, με τη βοήθεια εξαιρετικών συνεργατών – υπόδειγμα ομαδικής δουλειάς. Όσο για τη Στεφανία Γουλιώτη επέβαλε την καλοσυνάτη Σεν Τε και τον κακό Σούι Τα ως σημείο αναφοράς στη μνήμη μας. Ως 10/2, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λεωφ. Συγγρού, 210 9005.800
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Ατομικές ή συλλογικές, σε μεγάλα μουσεία και ιδρύματα ή σε μικρότερους χώρους, δείτε τις εκθέσεις που «κρατάμε» από το έτος που φεύγει
Τι θα δούμε στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.