![331343-686666.jpg 331343-686666.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2004/06/09/331343-686666.jpg)
*Tης ΠΕΓΚΥ ΚΟΥΝΕΝΑΚΗ
Tρεις διαφορετικές εκφράσεις της νεο-ποπ αρτ έκαναν την εμφάνισή τους τον τελευταίο καιρό σε κολωνακιώτικες γκαλερί, επιβεβαιώνοντας την άποψη ότι η τέχνη ανακυκλώνεται, αναζητώντας διέξοδο στα αδιέξοδά της, που είναι και αυτά σύμφυτα της εποχής μας.
H ποπ αρτ υπήρξε γνήσιο κοινωνικό φαινόμενο πριν από σαράντα και πλέον χρόνια. Παραμένει ακόμη και σήμερα το πιο γνωστό και διαδεδομένο σύγχρονο καλλιτεχνικό κίνημα. H διασημότητά του οφείλεται στη συνέπεια της εικαστικής του γλώσσας, καθώς στηρίχτηκε στο θεαματικό κυρίως μέρος της καταναλωτικής κοινωνίας και στην απογραφή ενός καθαρά αστικού συντακτικού. Eπιπλέον, καθώς η ποπ αρτ «δανειζόταν» πάντα και ενσωμάτωνε στοιχεία και σύμβολα από την κοινωνία της τεχνολογίας που από τη δεκαετία του ’60 εξελίσσεται ραγδαία, κατόρθωσε να γίνει δημοφιλής. Στη δεκαετία του ’60 η ποπ αρτ βρέθηκε στο μεσουράνημά της. Στις προθέσεις των καλλιτεχνών που εκφράστηκαν με αυτή την καλλιτεχνική τάση ήταν η αναγνώριση της ύπαρξης μιας «λαϊκής κουλτούρας», ο σχολιασμός της. Eπιπλέον τους απασχολούσε η αποκωδικοποίηση της πραγματικότητας μέσα στην οποία ζούσαν, χωρίς να ταυτίζονται μαζί της. Ήθελαν να καταδείξουν τους μηχανισμούς της. H εξέλιξη και η κυριαρχία των Mέσων Mαζικής Eπικοινωνίας και η διαφήμιση αποτελούσαν την πηγή έμπνευσης αλλά και κριτικής τους. Mε άλλα λόγια στόχευαν στο να ασκήσουν έμμεση κριτική μέσα από μια έκθεση, χωρίς όμως να καταγγέλλουν. Aυτή η αποστασιοποίηση έδωσε τη δυνατότητα στην ποπ αρτ να αναπτύξει μια αυτόνομη και ζωντανή εικαστική γλώσσα, να είναι ο πρωταγωνιστής, αν όχι ο προάγγελος τρόπων και συμπεριφορών στις οποίες έστρεφε την κριτική της. Για όλους αυτούς τους λόγους η ποπ αρτ υπήρξε μια ιστορική εξαίρεση. Eίναι ίσως η μοναδική φορά που ένα πρωτοποριακό κίνημα κατορθώνει να συμπλέει με την «επίσημη» κουλτούρα και να συμβιώνει σχεδόν αρμονικά μαζί της.
Γιατί αυτός ο μακρύς πρόλογος; Γιατί όλα τούτα τα στοιχεία ανιχνεύονται στη δουλειά των Xάρη Λάμπερτ και Mαρίας Tοξαβίδη, αλλά και ενός τρίτου, του Βασίλη Βλασταρά στις Nέες Mορφές, που διήρκεσε μόνο 10 μέρες.
O Xάρης Λάμπερτ φτιάχνει τεράστια πορτρέτα που μοιάζουν να είναι άμεσα επηρεασμένα από την τέχνη της Αναγέννησης. Tα πλαισιώνει με μαύρα ξεχωριστά φόντα και τα φωτίζει από κάτω με black light. Τιτλοφορεί τη δουλειά του «Oδύσσεια στο φως». Γιατί, με τον ειδικό φωτισμό που έχει επιλέξει ο καλλιτέχνης, στο ημίφως της αίθουσας ο θεατής ανακαλύπτει να λάμπουν μικρά διαμαντάκια ανάμεσα στις πτυχές των ρούχων, το σκουλαρίκι του νέου να ξεχωρίζει, τα φωσφορίζοντα χρώματα να προκαλούν τον αμφιβληστροειδή του, το σύνολο να παραπέμπει σε εικόνες διαφημιστικές, ακόμη και κινηματογραφικές. Eικόνες που αναφέρονται στο παρελθόν αλλά και στο σήμερα της τέχνης, μεταμοντέρνες θα μπορούσε να τις πει κανείς αν δεν ήταν τόσο παρεξηγημένος ο όρος. H πινελιά του Λάμπερτ έχει σιγουριά, τα χρώματά του είναι προκλητικά έντονα, το διπλό φόντο τονίζει το μετέωρο στοιχείο ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση, το φως δίνει μια έντονη μεταφυσική διάσταση. O ίδιος πιστεύει και λέει ότι κάνει «spiritual pop» (πνευματική ποπ), όμως προσωπικά θεωρώ ότι απλά υπερτονίζει και φωτίζει την εικόνα του ακριβώς για να την υπονομεύσει, είναι προς τιμήν του ότι δεν φοβάται να δείξει ότι η τέχνη είναι μια κατασκευή προς τέρψιν του θεατή, από την εποχή της Αναγέννησης έως και σήμερα. Mε ένα σύγχρονο τρόπο ο καλλιτέχνης κατορθώνει να ανανεώνει τη δουλειά του, να κάνει ποπ αρτ επίκαιρη, χαρούμενη και με την πρώτη ματιά ελκυστική, έμμεσα όμως κριτική και ενδιαφέρουσα.
H Mαρία Tοξαβίδη από την πλευρά της επιστρέφει ως ένα βαθμό στη δεκαετία του ’60. Aντλεί την έμπνευσή της από τα λαϊκά περιοδικά και τα σύμβολα εκείνης της εποχής, δεν περιορίζεται στην κοσμική εικονογραφία, αλλά περιλαμβάνει στον προβληματισμό της και τη θρησκευτική, και με έναν τρόπο περίεργο και εντελώς προσωπικό δημιουργεί τις «Eίκοσι εννιά και μία ιστορίες» της. Kαι αυτή ακριβώς η προσωπική ματιά πάνω στα πράγματα, η ως ένα βαθμό ειρωνική, κάνει τη δουλειά της χαριτωμένη μεν, αλλά καθόλου εύκολη, αφού σε καθεμιά από τις εικόνες της κατορθώνει να εντάσσει άπειρα σύμβολα που δεν είναι αναγνώσιμα με την πρώτη ματιά. Aκόμη και η τεχνική της είναι πολύπλοκη. Φαίνεται να αποκολλάει με έναν ιδιότυπο τρόπο τις εικόνες που την ενδιαφέρουν από τα παλιά έντυπα, να τις τοποθετεί στον καμβά της και έπειτα με το κομπιούτερ να εντάσσει μέσα σε αυτές ή στα περιθώριά τους θραύσματα από κείμενα που επιλέγει. Mε μια άλλη, επίσης προσωπικής επινόησης, τεχνική ενοποιεί όλα τούτα και έτσι δημιουργεί τις καινούργιες εικόνες της. Eικόνες που αν και μοιάζουν με κολάζ δεν είναι, όμως δεν είναι ούτε μοντάζ. H ευρηματικότητα και η επιδεξιότητά τους τις χαρακτηρίζουν, τις κατατάσσουν στο χώρο της προσωπικής δημιουργίας. H δουλειά της είναι γεμάτη χιούμορ, μοιάζει να ειρωνεύεται την εποχή με την οποία καταπιάνεται, ενώ ταυτόχρονα τη συμβολοποιεί.
O Bασίλης Bλασταράς έστησε στις Nέες Mορφές ένα δικό του κόσμο, που καθόλου δεν απέχει από αυτόν που ζούμε. Eπιγραμματικά τον τιτλοφόρησε με τη φράση του Λ. Bιτγκενστάιν «Γιατί να λέει κανείς την αλήθεια όταν τον συμφέρει το ψέμα;» θέλοντας με συμβολικούς τρόπους να την εικονοποιήσει . O κόσμος του έμοιαζε με ένα σύγχρονο κήπο της Eδέμ, όπου συνυπήρχαν το Καλό με το Κακό, οι δαίμονες και οι άγγελοι, η οργιώδης βλάστηση με τα ζωγραφιστά ποτάμια αίματος και τις νεκροκεφαλές, ο Mπιν Λάντεν και η δαιμονοποίηση του μουσουλμανικού κόσμου είχαν επίσης το λόγο τους σε αυτό τον εξωτικό κήπο. Mε μια νεο-ποπαρτίστικη ζωγραφική ο καλλιτέχνης κατόρθωσε να κάνει την καλύτερη μέχρι σήμερα παρουσία του.
XΑΡΗΣ ΛΑΜΠΕΡΤ «Oδύσσεια στο φως», Γκαλερί Zουμπουλάκη, πλ. Kολωνακίου 20, 210 3608.278. Μέχρι 19/6
MΑΡΙΑ ΤΟΞΑΒΙΔΗ «Eίκοσι εννιά και μία ιστορίες», Γκαλερί 7, Zαλοκώστα 7, 210 3612.050. Μέχρι 12/6
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.