Ο Μπουζιάνης είναι οι προσωπογραφίες του
Η νέα έκθεση «Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές» είναι ο καλύτερος τρόπος να γνωρίσει κανείς τον μεγάλο ζωγράφο
![114868-649339.jpg 114868-649339.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/114868-649339.jpg)
![331033-685520.jpg 331033-685520.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2016/11/20/331033-685520.jpg)
Χαρακτηρίζουν εξπρεσιονιστή τον Γιώργο Μπουζιάνη, ενώ ο ίδιος -για τον εαυτό του- εξομολογείται: «Μοντέρνο έργο δεν υπάρχει, αλλά μονάχα ποιότητα εργασίας. Αν ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα έχει ποιότητα, τότε μπορεί να ζήσει σε όλες τις εποχές, έξω από οποιαδήποτε τεχνοτροπία ή κατεύθυνση». Απέναντι στις επιβεβλημένες προϋπάρχουσες συνταγές και χωρίς να δεσμεύεται από την ακαδημαϊκή ζωγραφική της σχολής του Μονάχου, ο Μπουζιάνης ακολουθούσε πάντα την δική του εσωτερική αναγκαιότητα, μια ατέλειωτη, ενδόμυχη, λυτρωτική πράξη αυτοανάλυσης.
Στη νέα έκθεση του Μουσείου Μπουζιάνη βλέπεις την εξέλιξη της προσωπογραφίας από τις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα, μέχρι τον θάνατο, δηλαδή, του Γιώργου Μπουζιάνη το ’59. «Mε μια ματιά περνάς από τον ακαδημαϊσμό του Σ. Σαββίδη και του Κουνελάκη και τα εξαίρετα έργα τους στον εξπρεσιονισμό του Μπουζιάνη και αμέσως στην αφαίρεση των τελευταίων του έργων», λέει ο Φοίβος Κυπραίος, επιμελητής της έκθεσης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του μουσείου.
Το Μουσείο Μπουζιάνη στη Δάφνη, σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου- Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή και σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες, εγκαινιάζει την Τρίτη 22 Νοεμβρίου την έκθεση «Η Προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές», αναδεικνύοντας μέσα από ελαιογραφίες του ίδιου και των δασκάλων που των επηρέασαν, τη μετάβαση του καλλιτέχνη από τις κλασσικές επιρροές, στην αβεβαιότητα του σχήματος.
Εκτίθενται οι μεγάλοι καλλιτέχνες του τέλους του 19ου αι.- αρχές 20ού, που λειτούργησαν ως πρότυπα για την μετέπειτα εικαστική διατύπωση των μορφών από την Ανώτατη Σχολή των Τεχνών. Το σχέδιο, τα χαρακτηριστικά, το περίγραμμα, που αποτελούν βασικές προϋποθέσεις στα έργα των δασκάλων -με άλλα λόγια η πραγματικότητα- δεν φαίνεται να ενδιαφέρει τον Μπουζιάνη. Αντίθετα, εκείνος αναζητά τα πρωτογενή αρχετυπικά σχήματα. Το παροξυστικό του σχέδιο και η χειρονομιακή βιαιότητα απαλλάσσουν την προσωπογραφία από την περιγραφή. Μοχθεί, στερείται, διεκδικεί, δημιουργεί ενάντια σε κάθε συμβατική κατεύθυνση.
Γιώργος Μπουζιάνης, Προσωπογραφία της συζύγου του καλλιτέχνη
Οι προσωπογραφίες αποτελούν το κύριο μέρος στο έργο του ζωγράφου, που δεν εστιάζει στην ανατομία, τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου η την προσωπική ιστορία του υποκειμένου. Θέλει κυρίως να εκφράσειτο δράμα που περιέχει η ύπαρξη του ανθρώπου, στην καθολικότητά του. Έτσι το πορτραίτο παίρνει νόημα ηθικό και μεταφυσικό. Η ιδιοτυπία της χειρονομίας του Μπουζιάνη, η διαδικασία της διαδοχικής μετάπλασης του υλικού, το ζεστό γαιώδες χρώμα, οι χθόνιοι τόνοι, χαρακτηρίζουν τη ζωγραφική του.
Οι ελαιογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση δημιουργήθηκαν από το 1913 ως το 1945, από τα σπουδαστικά χρόνια ως την εξπρεσιονιστική περίοδο του ζωγράφου. Παράλληλα εκτίθενται προσωπογραφίες των «δασκάλων» που επηρέασαν τον καλλιτέχνη μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Ελαιογραφίες των Συμεών Σαββίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Νικόλαου Κουνελάκη και Πολυχρόνη Λεμπέση αποτυπώνουν τις διαφορές και ομοιότητες στην προσέγγιση της ανθρώπινης μορφής τον 19ο και 20ο αιώνα.
Γιώργος Μπουζιάνης, Μορφή νέου άνδρα
Παράλληλα, στο αμφιθέατρο του Μουσείου, θα φιλοξενηθούν ομιλίες σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών που γνώρισαν, ή επηρεάστηκαν από τον μεγάλο εξπρεσιονιστή.
Info: «Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές», 22 Νοεμβρίου- 29 Ιανουαρίου 2017, Μουσείο Μπουζιάνη, Γ. Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη, 2109028455, Fb: Μουσείο Μπουζιάνη
Εγκαίνια: Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016, 20.00, Fb event
Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 12:00 - 19:00
Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη & Φοίβος Κυπραίος
Κεντρική φωτογραφία: Γιώργος Μπουζιάνης, Προσωπογραφία του ζωγράφου Βασ. Χατζή
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.