Ο Μπουζιάνης είναι οι προσωπογραφίες του
Η νέα έκθεση «Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές» είναι ο καλύτερος τρόπος να γνωρίσει κανείς τον μεγάλο ζωγράφο
Χαρακτηρίζουν εξπρεσιονιστή τον Γιώργο Μπουζιάνη, ενώ ο ίδιος -για τον εαυτό του- εξομολογείται: «Μοντέρνο έργο δεν υπάρχει, αλλά μονάχα ποιότητα εργασίας. Αν ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα έχει ποιότητα, τότε μπορεί να ζήσει σε όλες τις εποχές, έξω από οποιαδήποτε τεχνοτροπία ή κατεύθυνση». Απέναντι στις επιβεβλημένες προϋπάρχουσες συνταγές και χωρίς να δεσμεύεται από την ακαδημαϊκή ζωγραφική της σχολής του Μονάχου, ο Μπουζιάνης ακολουθούσε πάντα την δική του εσωτερική αναγκαιότητα, μια ατέλειωτη, ενδόμυχη, λυτρωτική πράξη αυτοανάλυσης.
Στη νέα έκθεση του Μουσείου Μπουζιάνη βλέπεις την εξέλιξη της προσωπογραφίας από τις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα, μέχρι τον θάνατο, δηλαδή, του Γιώργου Μπουζιάνη το ’59. «Mε μια ματιά περνάς από τον ακαδημαϊσμό του Σ. Σαββίδη και του Κουνελάκη και τα εξαίρετα έργα τους στον εξπρεσιονισμό του Μπουζιάνη και αμέσως στην αφαίρεση των τελευταίων του έργων», λέει ο Φοίβος Κυπραίος, επιμελητής της έκθεσης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του μουσείου.
Το Μουσείο Μπουζιάνη στη Δάφνη, σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου- Ίδρυμα Β. & Ε. Γουλανδρή και σημαντικούς Έλληνες συλλέκτες, εγκαινιάζει την Τρίτη 22 Νοεμβρίου την έκθεση «Η Προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές», αναδεικνύοντας μέσα από ελαιογραφίες του ίδιου και των δασκάλων που των επηρέασαν, τη μετάβαση του καλλιτέχνη από τις κλασσικές επιρροές, στην αβεβαιότητα του σχήματος.
Εκτίθενται οι μεγάλοι καλλιτέχνες του τέλους του 19ου αι.- αρχές 20ού, που λειτούργησαν ως πρότυπα για την μετέπειτα εικαστική διατύπωση των μορφών από την Ανώτατη Σχολή των Τεχνών. Το σχέδιο, τα χαρακτηριστικά, το περίγραμμα, που αποτελούν βασικές προϋποθέσεις στα έργα των δασκάλων -με άλλα λόγια η πραγματικότητα- δεν φαίνεται να ενδιαφέρει τον Μπουζιάνη. Αντίθετα, εκείνος αναζητά τα πρωτογενή αρχετυπικά σχήματα. Το παροξυστικό του σχέδιο και η χειρονομιακή βιαιότητα απαλλάσσουν την προσωπογραφία από την περιγραφή. Μοχθεί, στερείται, διεκδικεί, δημιουργεί ενάντια σε κάθε συμβατική κατεύθυνση.
Γιώργος Μπουζιάνης, Προσωπογραφία της συζύγου του καλλιτέχνη
Οι προσωπογραφίες αποτελούν το κύριο μέρος στο έργο του ζωγράφου, που δεν εστιάζει στην ανατομία, τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου η την προσωπική ιστορία του υποκειμένου. Θέλει κυρίως να εκφράσειτο δράμα που περιέχει η ύπαρξη του ανθρώπου, στην καθολικότητά του. Έτσι το πορτραίτο παίρνει νόημα ηθικό και μεταφυσικό. Η ιδιοτυπία της χειρονομίας του Μπουζιάνη, η διαδικασία της διαδοχικής μετάπλασης του υλικού, το ζεστό γαιώδες χρώμα, οι χθόνιοι τόνοι, χαρακτηρίζουν τη ζωγραφική του.
Οι ελαιογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση δημιουργήθηκαν από το 1913 ως το 1945, από τα σπουδαστικά χρόνια ως την εξπρεσιονιστική περίοδο του ζωγράφου. Παράλληλα εκτίθενται προσωπογραφίες των «δασκάλων» που επηρέασαν τον καλλιτέχνη μέσα από έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Ελαιογραφίες των Συμεών Σαββίδη, Νικηφόρου Λύτρα, Περικλή Πανταζή, Νικόλαου Κουνελάκη και Πολυχρόνη Λεμπέση αποτυπώνουν τις διαφορές και ομοιότητες στην προσέγγιση της ανθρώπινης μορφής τον 19ο και 20ο αιώνα.
Γιώργος Μπουζιάνης, Μορφή νέου άνδρα
Παράλληλα, στο αμφιθέατρο του Μουσείου, θα φιλοξενηθούν ομιλίες σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών που γνώρισαν, ή επηρεάστηκαν από τον μεγάλο εξπρεσιονιστή.
Info: «Η προσωπογραφία στο έργο του Μπουζιάνη: Εξέλιξη και Επιρροές», 22 Νοεμβρίου- 29 Ιανουαρίου 2017, Μουσείο Μπουζιάνη, Γ. Μπουζιάνη 27-31, Δάφνη, 2109028455, Fb: Μουσείο Μπουζιάνη
Εγκαίνια: Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016, 20.00, Fb event
Ώρες Λειτουργίας: Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 12:00 - 19:00
Επιμέλεια έκθεσης: Ελένη & Φοίβος Κυπραίος
Κεντρική φωτογραφία: Γιώργος Μπουζιάνης, Προσωπογραφία του ζωγράφου Βασ. Χατζή
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Dürer.
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.