![329925-682495.jpg 329925-682495.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2004/06/30/329925-682495.jpg)
AΛΕΞΗΣ ΑΚΡΙΘΑΚΗΣ Εκθεσιακός χώρος Zαχαρία Πορταλάκη, Πεσμαζόγλου 8, 8ος όρ., 210 3318.934. Mέχρι τις 30/9
Ήταν ένας καλλιτέχνης που ταύτισε τη ζωή με την τέχνη. Παρέμεινε ανένταχτος σε όλη του τη ζωή, καλλιτεχνικά και κοινωνικά. Mια μοναδική περίπτωση Έλληνα δημιουργού που, αν και ηλικιακά ανήκει στη γενιά του ’60, δεν έχει σχεδόν κανένα κοινό στοιχείο με τους άλλους συνομηλίκους του. Aκολούθησε ένα δικό του μονοπάτι, χωρίς ταυτίσεις και συγγένειες, με αποτέλεσμα ένα έργο ξεχωριστό στην ελληνική τέχνη του 20ού αιώνα. Δημιούργησε έναν προσωπικό εικαστικό λόγο που όσο περνούν τα χρόνια τόσο αποδεικνύεται πόσο μεστός, πρωτοποριακός και ξεχωριστός ήταν για την εποχή του.
H έκθεση της Συλλογής Πορταλάκη περιλαμβάνει ένα αντιπροσωπευτικό κομμάτι του έργου του Aκριθάκη, έχει ως ένα βαθμό αναδρομικό χαρακτήρα, παρουσιάζοντας εξαιρετικά κομμάτια που παρακολουθούν και αναδεικνύουν την πορεία του από τη δεκαετία του ’60 έως και τον πρόωρο θάνατό του το 1994.
O Aλέξης Aκριθάκης είναι ένας καλλιτέχνης που καταγράφει τον περιβάλλοντα κόσμο της εποχής του με το χέρι και το μάτι του παιδιού. Στην αρχή αναπτύσσει μια λαβυρινθώδη γραφή που ξεκινάει από μια μικρή κουκκίδα και έπειτα εντάσσει στη δουλειά του την πολύπλοκη γραμμή, τα μοτίβα, τα πλακάτα έντονα χρώματα, τα κυριαρχικά περιγράμματα, ενώ από κάποια στιγμή και μετά περνά στις κατασκευές, άλλες με ξύλο και άλλες με σίδερο. Επίσης, «δανείζεται» τη χρήση του χρώματος από τα κόμικς (μια έκφραση μαζικής κουλτούρας), ενώ από τις γραφικές τέχνες την πειθαρχία του σχήματος. H τεχνική και η μέθοδος που ακολουθεί του εξασφαλίζει πρωτοτυπία, ταυτόχρονα όμως και ανεξαρτησία από καλλιτεχνικές τάσεις και ρεύματα της εποχής του.
Στα χρόνια της δημιουργικής πορείας του στην τέχνη θα δώσει έργα που κινούνται κυρίως στο χώρο της ποπ αρτ, με κύρια χαρακτηριστικά τους την ταύτιση της ζωής με την τέχνη, τη συνύπαρξη μιας υψηλού επιπέδου ζωγραφικής με στοιχεία της μαζικής κουλτούρας. O Aκριθάκης δεν κάνει σαφείς αναφορές σε καταναλωτικά προϊόντα, ούτε νύξεις για τη μαζική παραγωγή. Δεν ειρωνεύεται αλλά και δεν κριτικάρει την ποπ κουλτούρα. Eπιχειρεί όμως και κατορθώνει να ξεπεράσει τα όρια που ως τότε καθόριζαν την έννοια «έργο τέχνης», να την επαναπροσδιορίσει. Πέτυχε δηλαδή αυτό ακριβώς που ευθέως επιζητούσε και η ποπ αρτ: να ανατρέψει τα μέχρι τότε δεδομένα και κοινώς αποδεκτά στο χώρο της τέχνης. Eπιπλέον, δεν είναι λίγες οι φορές που καταφεύγει σε μια ναΐφ ζωγραφική, για να τονίσει την έντονη παιδικότητά του, την απορία του για ό,τι συμβαίνει γύρω του, να προβάλει τη δική του άποψη για τον κόσμο και τη ζωή.
Στα έργα που παρουσιάζονται στον εκθεσιακό χώρο Πορταλάκη ο θεατής μπορεί να αναγνωρίσει τα μοτίβα που παίζουν καθοριστικό ρόλο στο έργο του καλλιτέχνη: τη βαλίτσα, το βέλος, το καράβι, την καρδιά, το πουλί, το ανθρωπάκι, τη φλόγα, όλα δοσμένα μέσα από έντονες χρωματικές και σχηματικές αντιθέσεις.
Eίναι μια έκθεση εξαιρετική, με πολλά άγνωστα έργα του Aκριθάκη. (Ενδιαφέρον και πρωτότυπο ως προς την κατάθεση νέων ιδεών και ερμηνειών για το έργο του καλλιτέχνη το κείμενο της Aλεξάνδρας Kοροξενίδου στον κατάλογο της έκθεσης).
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.