- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ο μεγάλος μοντερνιστής Νικόλαος Κάλας
Η μυθική έκθεση «Mirrors of the Mind» επανέρχεται στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη προσφέροντάς μας μια δεύτερη ευκαιρία να ζήσουμε μια εμπειρία που άφησε εποχή
Αφήστε (προς το παρόν) στην άκρη το πόσο διανοούμενος υπήρξε ο Νικόλαος Κάλας (1907-1988), το ρόλο που έπαιξε στην εικαστική πρωτοπορία της μεταπολεμικής Νέας Υόρκης, το πόσο επηρέασε τη θεωρία του γαλλικού σουρεαλισμού, το γεγονός πως ήταν ένας πρωτοπόρος ή ένας σημαντικός ποιητής, και κρατήστε πόσο διαολεμένο χιούμορ πρέπει να είχε αυτός ο Έλληνας. Σε μια γωνιά της έκθεσης «Ανασκευάζοντας τους Καθρέφτες του Νου του Νικόλαου Κάλας» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη είναι στημένο το σκάκι, αποτέλεσμα σκέψης και συνεργασίας του Κάλας με τον Αντρέ Μπρετόν. Πάνω σε μια σκακιέρα με τετράγωνα-καθρέπτες, κολονάτα ποτήρια διαφορετικών μεγεθών κρατούν ρόλο πιονιών, τα μεν με λευκό τα δε με κόκκινο κρασί. Υπάρχει όμως ένας κανόνας που πρέπει να γίνει σεβαστός. Όποιος κερδίζει ένα πιόνι-ποτήρι είναι υποχρεωμένος να πιει το περιεχόμενό του. Έτσι, αυτός που πλησιάζει στη νίκη διόλου απίθανο να βγει… ματ από το κρασί. Υπερρεαλιστικό χιούμορ που σπάει κόκαλα, καταγεγραμμένο και σε ένα κείμενό τους. «Το Σάββατο 5/10 θέλουμε να διοργανώσουμε ένα τουρνουά, αλλά πρέπει να βρούμε σκακιστές που είναι και πότες» θα πει γελώντας η Δάφνη Ζουμπουλάκη, οδηγός στη μηχανή του χρόνου.
Joseph Beuys, «Mirror Piece»
Richard Hamilton, «Palindrome», 1974
Ναι, γιατί κατεβαίνοντας τα σκαλιά της γκαλερί Ζουμπουλάκη μπαίνεις στη μηχανή του χρόνου και επιστρέφεις στο 1977. «Το ενδιαφέρον για τον Κάλας παραμένει αμείωτο. Εξαιτίας του αφιερωμένου συνεδρίου σε αυτόν που έγινε πρόσφατα στην ΑΣΚΤ ήρθε ο Κύριλλος Σαρρής, η Ειρήνη Μαρινάκη και ο Κωνσταντίνος Στεφανής να μας προτείνουν στη λογική των επανεκθέσεων –είναι πολύ στη μόδα– να επαναλάβουμε την έκθεση “Mirrors of the Mind” που είχε παρουσιαστεί εδώ το 1977. Πρόκειται για 11 έργα που, εκτός από το μπουκάλι του Joseph Beuys, ήταν φυλαγμένα σ' ένα ξύλινο μεγάλο ντοσιέ» μου λέει η Δάφνη Ζουμπουλάκη οδηγώντας με σε αυτό. Είναι συγκλονιστικό αν σκεφτείς πώς αυτό το «ντοσιέ», φτιαγμένο από ευτελές νοβοπάν, κουβαλούσε έργα των Vincenzo Agnetti, Shusaku Arakawa, Marcel Broodthaers, Richard Hamilton, Roy Lichtenstein, Bruce Nauman, Meret Oppenheim, Robert Rauschenberg, Man Ray και James Rosenquist. Πρόκειται για «πολλαπλά» έργα, στα οποία οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τη δική τους ερμηνεία της έννοιας και του φαινομένου της αντανάκλασης. Ο Κάλας ήταν υπεύθυνος για την επιλογή των έργων. «Έχω τύχει να δω σε δημοπρασίες να βγαίνει προς πώληση το “ντοσιέ”, αλλά τις περισσότερες φορές όχι με όλα τα έργα, αφού κάποια από αυτά, όπως του Lichtenstein, δημοπρατούνται μόνα τους. Όπως θα δεις στην έκθεση υπάρχουν και ντοκουμέντα, δηλαδή γράμματα που έχει ανταλλάξει ο Κάλας με τη μητέρα μου ή με τους καλλιτέχνες, των καλλιτεχνών με τη Mariah Goodman με την οποία συνεργαζόταν ο Κάλας και μαζί επιμελήθηκαν την έκδοση του “Mirrors of the Mind”. Δεν έδιναν σε αυτά πολλή σημασία τότε, καθώς τα θεωρούσαν μέρος της διαδικασίας του στησίματος μιας έκθεσης – σήμερα όμως συμβαίνει το εντελώς αντίθετο».
Γράμμα του ManRay στη Marian Goodman σχετ. με το έργο του grandtrans-Parents, με ημερομηνία 3 Μαρτίου 1975
Το αρχειακό υλικό της Γκαλερί Ζουμπουλάκη συμπληρώθηκε από το αρχείο Nicolas and Elena Calas της Βιβλιοθήκης των Βορείων Χωρών στην Αθήνα και του Nicolas Calas Estate, από το Μουσείο Louisiana της Κοπεγχάγης. Η Δάφνη εξηγεί την ιστορία κάθε γράμματος και μου επισημαίνει πως στο εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής του Κάλας, «Οδός Νικήτα Ράντου», η φωτογραφία είναι του πατέρα της. Υπήρξαν φίλοι το ζεύγος Ζουμπουλάκη με τον Κάλας, αλλά η Πέγκυ Ζουμπουλάκη προτιμάει να κρατάει τις αναμνήσεις δικές της και να μην τις μοιραστεί μαζί μας. Αρκεί η έκθεση. Ούτε φωτογραφίες υπάρχουν από εκείνη την έκθεση, μόνο άρθρα σε εφημερίδες. «Ήταν ουσιαστικά μία από εκείνες τις εκθέσεις που έφεραν το ελληνικό, μη εξοικειωμένο, κοινό σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη. Κι ενώ υπάρχουν τα βιβλία των επισκεπτών από εκείνα τα χρόνια για άλλες εκθέσεις σύγχρονης ζωγραφικής –όπου διάβαζες για παράδειγμα το σχόλιο “Είχαμε ακούσει τόσα για τον Πικάσο, όμως δεν περιμέναμε πως έκανε τέτοιες βλακείες”–, της χρονιάς 1977 δεν υπάρχει. Όπως και δεν έτυχε να συναντήσω μέχρι σήμερα κάποιον που να μου πει πώς είχε έρθει και σε εκείνη την έκθεση. Από την άλλη συναντώ νέους που έρχονται ίσως και για να επιβεβαιώσουν το μύθο του Κάλας ή να γνωρίσουν την όχι τόσο γνωστή ιδιότητά του, αυτή του επιμελητή ή για να δουν έργα τόσο μεγάλων καλλιτεχνών».
Οι επανεκθέσεις (restaging) αποτελούν μια δεύτερη ευκαιρία. Να ζήσει κάποιος την εμπειρία που προσέφερε η αρχική έκθεση. Στο σήμερα συμπληρώνεται και με έργα της σύγχρονης τέχνης που πραγματεύονται εννοιολογικά και εικαστικά την έννοια του καθρέφτη και της αντανάκλασης από τους: Διαμαντή Αϊδίνη, Κώστα Βαρώτσο, Νικόλαο Κάλας, Χάρη Κοντοσφύρη, Γιάννη Μιχαηλίδη, Κύριλλο Σαρρή, Νίκο Τρανό, Michelangelo Pistoletto και Takis.
Διαμαντής Αϊδίνης, «Specula»
Χάρης Κοντοσφύρης «Έσοπτρο, στον κήπο κατά τη διάρκεια μιας δεξίωσης, 1999»
Ως 19/11, Γκαλερί Ζουμπουλάκη, πλ. Κολωνακίου 20
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Σε έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από υπερπληροφόρηση, το βιβλίο εκφράζει ειρωνικά την ανάγκη των ανθρώπων να δουν κάτι γραμμένο για να πιστέψουν ότι ισχύει.
Ο εικαστικός παρουσιάζει 17 πορτρέτα ανθρώπων που «διαβάζουν το μέλλον» στην Baker Street του Λονδίνου
Το έργο των Matthew Niederhauser και Marc Da Costa, σε ανάθεση της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, κατακτά τον κόσμο
Σαν σήμερα 25 Οκτωβρίου 1881 γεννήθηκε ο κορυφαίος Ισπανός καλλιτέχνης
Γιατί να δείτε τη συγκινητική έκθεση στο Καπνεργοστάσιο για τα 50 χρόνια από το πραξικόπημα και την τούρκικη εισβολή στην Κύπρο
Μια συζήτηση με τη ζωγράφο που οι πίνακές της συνομιλούν με τις εμβληματικές Ομπρέλες και άλλα έργα του Γιώργου Ζογγολόπουλου
H επιμελήτρια Ιόλη Τζανετάκη μιλά για την έκθεση που ολοκληρώνεται στις 27 Οκτωβρίου
Εικόνα της Ιστορίας και της αρχαιολογίας της Ρόδου, από την αρχαιότητα ως σήμερα
Ένα έργο της Ελένης Ψυλλάκη από τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Πίνακες, εικονογραφήσεις περιοδικών, γλυπτά, φωτογραφίες και ηχογραφήσεις του καλλιτέχνη από το 1996 έως σήμερα περιλαμβάνει η αναδρομική έκθεση «Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας» στην γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή
Η εξέλιξη της προσωπογραφίας κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρας του
Δημιουργεί αγγεία και κεραμεικά με δέρμα από ανανά, σταφύλι και κάκτο, που προμηθεύεται από την Κεράλα, τις Φιλιππίνες και την Ισπανία
Στο πλαίσιο της έκθεσης Space of Togetherness, που ολοκληρώνεται την Κυριακή 20 Οκτωβρίου
Με αφορμή την Ωκεανίδα 2024, γνωστοί καλλιτέχνες δίνουν νέα μορφή σε σανίδες που έχουν ήδη «δαμάσει» τα κύματα
Εκθέσεις φωτογραφίας, γλυπτική στον κήπο του Βυζαντινού και 44 καλλιτέχνες που μεταμορφώνουν ένα ιστορικό κτίριο
Εγκαινιάζεται το αφιέρωμα σε έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του αφηρημένου εξπρεσιονισμού
Πρόκειται για μία από τις σπουδαιότερες δωρεές στην ιστορία της συλλογής της Tate, με τα έργα να «συνομιλούν» με τα υπόλοιπα εκθέματα
Η έκθεση «Lela's land» στο Βρυσάκι έχει χρώμα, τέχνη, σχέδια, στολίδια και λουλούδια
Ο Ιταλός καλλιτέχνης πέθανε τον Απρίλιο στα 84 του
3 ομαδικές και μια ατομική έκθεση σε γκαλερί και χώρους τέχνης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.