- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Κακά τα ψέματα. Ακόμα και ένα θεϊκό ταλέντο χρειάζεται τις επίγειες δυνάμεις του καλλιτεχνικού management για να αποθεωθεί στο σύγχρονο κόσμο της τέχνης – πόσο μάλλον ένας πολιτιστικός φορέας.
Γι’ αυτό η νέα γενιά δημιουργών είναι τυχερή. Αντί για τερέν με τεχνοκράτη vs καλλιτέχνη, βιώνει μοντέλα συνεργασίας των δύο, τα οποία μάλιστα σπρώχνονται προς το επίκεντρο ολόκληρης της ελληνικής πολιτιστικής πραγματικότητας. Τώρα, όσο πιο επικοινωνιακή είναι η σχέση, τόσο καλύτερα τα αποτελέσματα.
Μια ενδιαφέρουσα περίπτωση σε επίπεδο θεσμού είναι το Kalamata:21, το Γραφείο που τρέχει την Υποψηφιότητα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2021. Λίγες μέρες πριν κοπεί το νήμα της νικητήριας πόλης, ένα case study δείχνει ότι η υποψηφιότητα της Καλαμάτας ενσαρκώνει κυριολεκτικά την παραπάνω τάση.
Πώς όμως; Τα δυο «αφεντικά» του Γραφείου Υποψηφιότητας του Kalamata:21, ο Έκτωρ Τσατσούλης ως εκτελεστικός διευθυντής και ο Poka Yio (Πολύδωρος Καρυοφύλλης) ως καλλιτεχνικός διευθυντής, εκτός από ανθεκτικό bio (ο Έκτωρ με εμπειρία στην ίδια θέση στο Pafos 2017 και ανάλογη θέση στο Aberdeen της Σκοτίας και ο Poka Yio εικαστικός και συνιδρυτής της Biennale της Αθήνας) έχουν χνώτο και κώδικες συμπληρωματικούς.
Το χρονικό μιας μάχης
Η μάχη για τη διεκδίκηση του τίτλου ήταν ήδη στις επάλξεις, όταν ο Poka Yio παρέλαβε τη σκυτάλη στη δεύτερη και απαιτητικότερη φάση της υποψηφιότητας. Δεν υπάρχει περιθώριο χρόνου και λάθους γι’ αυτό ο Έκτωρ πρέπει να τον κατατοπίσει άμεσα και σωστά όσο εκείνος αναζητά το βασικό αίτημα και όραμα της πόλης που θα παραλάβει ο Εκτελεστικός για να το εναρμονίσει με το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο.
Η πρώτη επαφή αφήνει και στους δύο θετικές εντυπώσεις. «Η ευρωπαϊκή εμπειρία, η προσήλωση στους στόχους και η οξυδέρκεια του Poka Yio, η γνώση του για το διεθνές καλλιτεχνικό περιβάλλον» ενθουσιάζουν τον Έκτορα, όπως και το γεγονός ότι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής «γνωρίζει καλά και από πολιτιστική διαχείριση. Ο Πολύδωρος αντιλήφθηκε αμέσως το τεράστιο μέγεθος του έργου που έπρεπε να αναλάβει και δεν χάθηκε πολύτιμος χρόνος». Από την πλευρά του, ο νεοφερμένος καλλιτεχνικός διευθυντής ανακουφίζεται που θα μοιραστεί το βάρος ενός τέτοιου πολύπλοκου project, «που διατρέχει κάθε στιγμή τον κίνδυνο να καταλήξει σε ένα γραφειοκρατικό Βατερλό, αν μείνεις μόνο στα εσκαμμένα και προφανή. Εδώ χρειάζεται η σιδερένια πυγμή του Έκτορα που, αν και πολύ νεαρός, έχει ήδη μαζέψει τεράστια γνώση στον τομέα του σχεδιασμού πολιτιστικών προγραμμάτων».
Τάχιστα η συνεργασία εξελίσσεται σε δυνατό ντουέτο. Ο Έκτορας έχει «μηδενική ανοχή σε οτιδήποτε είναι εκτός θέματος» οπότε όλα προχωρούν πολύ γρήγορα. «Με την ανταλλαγή λίγων λέξεων μεταξύ μας συνεννοούμαστε για τα προβλήματα, τις λύσεις και τις εναλλακτικές που έχουμε στη διάθεσή μας» δηλώνουν από κοινού.
Έτσι, το Kalamata:21 επιταχύνει σταθερά προς το στόχο. Το πρόγραμμα χτίζεται σχεδόν εξαρχής και ο χρόνος που περισσεύει πάει στη λεπτομέρεια. H ταχύτητα ξεπερνά τις προσδοκίες αφού ο φάκελος, η πεμπτουσία της διαγωνιστικής διαδικασίας, παραδίδεται 5 ημέρες νωρίτερα από την τελική προθεσμία. «Δουλεύω με έναν άνθρωπο του γούστου μου, χωρίς εγωισμούς και κρυφή ατζέντα» λέει ο Έκτορας για τον Poka Yio και παραδέχεται –παρότι δεν συνηθίζει τέτοιου είδους παραδοχές– ότι διδάχθηκε πολλά. «Ο Έκτωρ, αυτός ο σύγχρονος Όρσον Ουέλς του πολιτιστικού μάνατζμεντ» κατά τον Poka Yio, «είναι ένας σπάνιος και ιδιόρρυθμος άνθρωπος, τόσο προικισμένος που δεν μπορεί να ανεχτεί συμβιβασμούς σε όσα θεωρεί σημαντικά. Αν έχεις και εσύ τα ίδια ζητούμενα, σε απελευθερώνει απεριόριστα, αλλιώς σε συνθλίβει».
Με αυτό το συνδυαστικό background, λοιπόν, και με την υπόλοιπη ομάδα, την 11η Νοεμβρίου η Καλαμάτα διεκδικεί τον Τίτλο της Π.Π.Ε απέναντι στη Ρόδο και την Ελευσίνα. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, η συνταγή για μια πολιτιστική συνεργασία δείχνει να έχει δέσει καλά. Μένει να τη δοκιμάσουμε.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Ο καλλιτέχνης μάς μυεί στη βεξιλολογία μέσα από την έκθεση Waving Through Folklore
Μεταξύ άλλων, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από την έκδοση του πρώτου «Μανιφέστου του Σουρεαλισμού
Η έκθεση φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στην Αθήνα
Μιλήσαμε με την εικαστικό για το δαιδαλώδες ασπρόμαυρο installation που εγκαινιάζει αύριο
Ποιες εκθέσεις κάνουν εγκαίνια αυτές τις μέρες σε μεγάλα μουσεία και γκαλερί της Αθήνας
«Η αρχαία ελληνική τέχνη διδάσκει την αρμονία, που είναι το ζητούμενο στη ζωή και την τέχνη»
Oκτώ τουλάχιστον συντηρητές εργάζονται για χρόνια
Εκτίθενται έργα των Ηλία Μακρή, Ανδρέα Πετρουλάκη και Στάθη Σταυρόπουλου («Στάθης»)
Γνωστός για τα πορτρέτα του και για τις σκηνές από το Camden Town στο βόρειο Λονδίνο
Στην γκαλερί Donopoulos International Fine Arts, «ακούγονται» τραγούδια που κάποιοι τα χορεύουν ακόμα στο μπαρ Berlin
Παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα του δημιουργού που αγαπούσε τον σουρεαλισμό
Ο καλλιτέχνης που έχει χαρακτηριστεί ως το «Φάντασμα της Παλιάς Αμερικής»
Οι εκθέσεις που ξεχωρίσαμε σε 3 γκαλερί και ένα μεγάλο μουσείο της Αθήνας
Επιλεγμένοι ελληνικοί μύθοι, συναντούν τα ακραία ξεσπάσματα της φύσης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.