- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Στις 9 Σεπτεμβρίου άνοιξε τις πύλες της η έκθεση με έργα του Γιάννη Μόραλη, η οποία πραγματοποιείται στην Αίγινα, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Η Αίγινα του Γιάννη Μόραλη», που διοργανώνει ο Δήμος Αίγινας, με την απλότητα και την σεμνότητα που θα επιθυμούσε και ο ίδιος, με την ευκαιρία της ανακήρυξης της φετινής χρονιάς ως «Έτους Γιάννη Μόραλη» από το Υπουργείο Πολιτισμού. Η έκθεση στεγάζεται στους δύο ιστορικούς χώρους του νησιού το Λαογραφικό και το Αρχαιολογικό Μουσείο.
Η εκδήλωση των εγκαινίων ξεκίνησε στο Λαογραφικό Μουσείο Αίγινας, όπου φιλοξενούνται τρία έργα μεγάλων διαστάσεων. Η εμβληματική «Πανσέληνος Μ´» (1977–78), ένα από τα σημαντικότερα έργα του ζωγράφου, η σπάνια «Χαραυγή» (1988), της οποίας τα απρόσμενα μαβιά και ρόδινα χρώματα έρχονται σε αντίθεση με τον αυστηρά περιορισμένο χρωστήρα της ωριμότητας του Μόραλη, καθώς και το εξαιρετικό «Ερωτικό» (1994). Και τα τρία έργα καλύπτουν με σαφήνεια την αφαιρετική περίοδο του καλλιτέχνη, στην οποία η εστιάζει έκθεση. Στα έργα αυτά η Αίγινα υποδηλώνει υπαινικτικά την παρουσία της μέσα από την κυριαρχία της θάλασσας ή την ίδια την πανσέληνο που παραπέμπει στην πανσέληνο του Αυγούστου, την οποία η θρυλική «παρέα της Αίγινας» (Νίκος Νικολάου, Γιάννης Μόραλης, Χρήστος Καπράλος) γιόρταζε κάθε χρόνο με την πρέπουσα λαμπρότητα. Στην έκθεση του Λαογραφικού Μουσείου τα τρία αυτά μεγάλα έργα βρίσκονται σε αντίστιξη με το μικρών διαστάσεων, και πολύ παλαιότερο «Καφενείο, Αίγινα» (1950).
Η έκθεση αναπτύσσεται και στις τρεις αίθουσες της βόρειας πτέρυγας του Αρχαιολογικού Μουσείου και περιλαμβάνει παλαιότερα μικρά σχέδια του ζωγράφου, μελέτες και προσχέδια, ορισμένα με αιγινήτικη θεματολογία, μεταξύ των οποίων και το προσχέδιο του έργου «Καφενείο, Αίγινα» (1950) που εκτίθεται στο Λαογραφικό. Στην κεντρική αίθουσα, είναι αναρτημένος ο κύριος όγκος των έργων, που καλύπτουν ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα. Ανάμεσά τους εκτίθεται και η εντυπωσιακή μακέτα από την παράσταση του Ελληνικού Χοροδράματος της Ραλλούς Μάνου «Ερωφύλη» (1956) που υπαινίσσεται μια πτυχή της δουλειάς του Γιάννη Μόραλη, με πληθώρα έργων, που δεν περιλαμβάνεται στην έκθεση: τις εφαρμογές. Στο τρίτο μέρος της έκθεσης, στην Βορειοδυτική αίθουσα εκτίθεται μια σειρά σπάνιων χαρακτικών που καλύπτουν πληρέστερα την αρχική περίοδο της δουλειάς του ζωγράφου καθώς και την ενδιάμεση πορεία του προς την αφαίρεση.
Η Έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο συμπληρώνεται από 11 φωτογραφίες των εργαστηρίων του Γιάννη Μόραλη στην Αθήνα και την Αίγινα από τον Jean François Bonhomme, στο αίθριο του Μουσείου, καθώς και τρία μικρά γλυπτά από την ίδια ενότητα με το μεγάλο «Χωρίς Τίτλο» (2004) το οποίο δώρησε η Πέγκυ Ζουμπουλάκη στον Δήμο Αίγινας και τοποθετήθηκε προσωρινά στο λιμάνι για να σηματοδοτήσει τις φετινές εκδηλώσεις.
Την έκθεση –τόσο στο Λαογραφικό όσο και στο Αρχαιολογικό Μουσείο - επιμελήθηκαν οι Γιώργος Καλόφωνος, Δάφνη Ζουμπουλάκη και Βάσω Καλουδιώτη, ενώ τα έργα δάνεισαν η παλιά φίλη και στενή συνεργάτιδα του Μόραλη, Πέγκυ Ζουμπουλάκη, ο συλλέκτης Σωτήρης Φέλιος, το Μουσείο Μπενάκη, η Πινακοθήκη Γκίκα, η Alpha Bank, η Ελένη Μαΐλη Καλλιγά, η Μαργαρίτα Πετροπούλου, καθώς και άλλοι συλλέκτες που επιθυμούν να παραμείνουν ανώνυμοι. Παρόντες στα εγκαίνια ήταν όλοι οι προαναφερθέντες ή εκπρόσωποί τους, καθώς και η αντιπρόεδρος της Βουλής κ. Τασία Χριστοδουλοπούλου, καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι και πλήθος κόσμου.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 19 Σεπτεμβρίου 2016 και ασφαλώς θα είναι ανοιχτή κατά τη διάρκεια της 8ης Γιορτής Φιστικιού 15-18 Σεπτεμβρίου (δείτε το πρόγραμμα εδώ).