Εικαστικα

Ο Peter Lee, ο κορυφαίος game designer, στην Αθήνα

320927-630336.jpg
Αγγελίνα Ματζιαράκη
ΤΕΥΧΟΣ 566
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
321688-643522.jpg

Πώς θα αντιδράσεις, αν μια μέρα ξυπνήσει μέσα σου ο Faust του Goethe και έχεις την ευκαιρία να αποκτήσεις ό,τι επιθυμείς; Σε έναν κόσμο όπου όλα έχουν την τιμή τους, είσαι διατεθειμένος να ανταλλάξεις τα αγαπημένα σου πρόσωπα για τα όνειρα σου;

Βρίσκομαι στο Goethe Institut της Αθήνας, στην παρουσίαση του ανατρεπτικού νέου παιχνιδιού «Being Faust and I - Enter Mephisto» που δημιούργησε η εταιρεία NOLGONG του κορυφαίου Κορεάτη game designer Peter Lee. Φορώντας μια μπλούζα με λογότυπο του παιχνιδιού «Mephisto + Co» μάς εξηγεί πως σύντομα θα μπορέσουμε να διαγνώσουμε τον εαυτό μας σε ρόλους… που υπάρχουν μόνο στις γραμμές των βιβλίων.

image

Τα πιο περίεργα πράγματα μπορούν να συμβούν όταν ένας game designer και αυθεντικό μέλος του τεχνολογικού κόσμου λατρεύει τις βιβλιοθήκες και την λογοτεχνία. O Peter, σε μια στιγμή έμπνευσης και μετά από πολλές αναγνώσεις του Faust, πρότεινε στο Goethe Institut της Σεούλ να μετατρέψει το αριστουργηματικό βιβλίο σε παιχνίδι. Το ινστιτούτο δέχτηκε και ο ίδιος προσκαλεί από την Γερμανία έναν ειδικό του Faust για ένα 10ήμερο workshop. Τότε συνειδητοποίησε πως το έργο είναι αφορμή για τον σύγχρονο άνθρωπο να μιλήσει για τον εαυτό του. «Όσο μιλούσαμε για τον Faust, μιλούσαμε τελικά για τους εαυτούς μας» εξηγεί.

Το παιχνίδι είναι ένας ψηφιακός κόσμος σχεδόν στα όρια της πραγματικότητας. Αν είσαι έτοιμος να γίνεις ο Faust για δύο ώρες και να κερδίσεις ό,τι ονειρεύεσαι, πρέπει να είσαι έτοιμος για έντονες δοκιμασίες. Αρχικά σου δίνονται 8 κάρτες-αξίες (αγάπη, εξέλιξη, χρήματα, εξουσία, ομορφιά, ελευθερία, οικογένεια και γνώση) από τις οποίες πρέπει να διαλέξεις τις 6 και να τις ιεραρχήσεις. Τότε εμφανίζεται ο Μεφιστοφελής, ο δαίμονας του Faust και υπόσχεται την εκπλήρωση κάθε πόθου σου, αρκεί να το ανταλλάξεις με φίλους σου στο facebook.

Μέσα από την εμπειρία αυτή, έρχεσαι αντιμέτωπος με ερωτήματα που ίσως δεν είχες σκεφτεί στο παρελθόν. Αναρωτιέσαι για τα ιδανικά σου, τα αγαπημένα σου πρόσωπα, και στην πορεία του παιχνιδιού καταλαβαίνεις ποιο είναι το τίμημα που πρέπει να πληρώσεις για να κερδίσεις την επιτυχία. Ο Peter συμπληρώνει σχετικά με τις αντιδράσεις των παιχτών «στην αρχή αισθάνονται λίγο άβολα αλλά στο τέλος αναρωτιούνται ποιον ακόμα μπορούν να ανταλλάξουν. Το αξιοπρόσεκτο όμως είναι πως εναλλάσσονται οι αξίες μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Στην Κορέα, η πρώτη επιλογή είναι η οικογένεια ενώ στην Ευρώπη η γνώση και η ελευθερία».

image

Στόχος του παιχνιδιού είναι να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε παίκτη να κάνει τις δικές του επιλογές. Η κλασική λογοτεχνία γίνεται με τη βοήθεια της τεχνολογίας μια ψυχική εμπειρία που μπορεί να μας βελτιώσει σαν προσωπικότητες. Για το λόγο αυτό, σημαντικό στοιχείο στο πρόγραμμα του Peter είναι να μην υπάρχουν ηττημένοι. Το «Loser experience design» είναι ένα σχέδιο που αποτρέπει την εμμονή της νίκης, καθώς ο κάθε παίκτης συγκεντρώνεται στην προσωπική ψηφιακή του εξέλιξη και είναι ικανοποιημένος ανεξάρτητα με το αποτέλεσμα.

Στο πλαίσιο του πρότζεκτ «Nolgong-Classics» εντοπίζουμε και δύο ακόμα αριστουργήματα της κλασικής λογοτεχνίας. Στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» οι άγνωστοι μεταξύ τους παίκτες παριστάνουν το ιστορικό ζευγάρι και τις αντίπαλες οικογένειες. Αλλά και ο Τολστόι δεν λείπει από την λίστα, με το έργο του «Άννα Καρένινα» στο οποίο οι παίκτες καταλαβαίνουν πως τα προβλήματα των προσώπων του βιβλίου 200 χρόνια πριν, είναι τα ίδια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τον 21ο αιώνα. Ο Peter Lee, που έχει μάλλον ανεξάντλητες ιδέες, θα συνεχίσει το πρότζεκτ και με άλλα βιβλία της κλασικής λογοτεχνίας αλλά ίσως, μας εξομολογείται, αυτή τη φορά να διαλέξει κάτι πιο μοντέρνο όπως την «Λολίτα».

Μια σύντομη αναδρομή στο βιογραφικό του Lee, αρκεί για να καταλάβεις πως πρόκειται για έναν ευρηματικό άνθρωπο και πολλά παιχνίδια εκτός ορίων θα προκύψουν από τον δραστήριο game designer. H πρώτη του δουλειά ήταν στους TIMES της Νέας Υόρκης όπου τελικά συνειδητοποίησε πως αντιπαθεί την απρόσωπη εργασία ενός media designer και δημιούργησε με την παρέα του μια εταιρεία με video games.

Το 2001, μετά την πτώση των δίδυμων πύργων, η «κοσμοθεωρία» του αλλάζει. Τότε δημιουργεί μαζί με τον Eric Zimmerman το γνωστό παιχνίδι «Dinner Dash» και συμμετέχει στην ίδρυση και καθιέρωση του φεστιβάλ «Come Out & Play». Οι παίκτες βγαίνουν στους δρόμους και προσκαλούνται σε ένα παιχνίδι χωρίς ντροπές. Όπως λέει ο Peter «τα παιδιά δεν είναι περισσότερο δημιουργικά από τους μεγάλους, αλλά μετατρέπουν το περιβάλλον τους σε παιχνίδι, μια καρέκλα μπορεί να γίνει το αεροπλάνο που θα τους ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Η διαφορά είναι πως όσο μεγαλώνεις δεν φτιάχνεις το περιβάλλον σου, παρά το δέχεσαι όπως είναι. Εμείς θέλουμε να ορίσετε ξανά τον κόσμο σας».

Ο Peter, εκτός από το φεστιβάλ, ιδρύει μια αφιλοκερδή εταιρεία και το παιδικό παιχνίδι «Quest to Learn» που εμφανίζεται για πρώτη φορά σε σχολεία το 2009. Η κίνηση αυτή τον ενθουσιάζει και σε συνδυασμό με την απογοήτευση του για το εκπαιδευτικό σύστημα της Κορέας αλλά και την αγάπη του για την λογοτεχνία, προκύπτει ένα δυνατό κίνητρο να αλλάξει την πρόσληψη της γνώσης. Ιδρύει την εταιρεία NOLGONG, στο πλαίσιο της οποίας δημιουργήθηκε και το παιχνίδι «Being Faust - Enter Mephisto» λίγα χρόνια αργότερα.

image

Ο Faust, που έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες και ηπείρους, έρχεται και στην Αθήνα, στο πιο οικείο του περιβάλλον, στο Ινστιτούτο του Γκαίτε από 23-25 Μαΐου. Μπορείς να δηλώσεις συμμετοχή στο παιχνίδι από τις 9 Μαΐου στην επίσημη σελίδα του Ghoete Institut.

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ

image

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κωνσταντίνος Κακανιάς, Λεπτομέρεια από το έργο «Pasted Graphic» από την αναδρομική έκθεση του Κωνσταντίνου Κακανιά, Αίθουσα Τέχνης Ρεββέκκα Καμχή
Ο Κωνσταντίνος Κακανιάς μας βάζει στο ξεχωριστό σύμπαν του

Πίνακες, εικονογραφήσεις περιοδικών, γλυπτά, φωτογραφίες και ηχογραφήσεις του καλλιτέχνη από το 1996 έως σήμερα περιλαμβάνει η αναδρομική έκθεση «Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας» στην γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.