- CITY GUIDE
- PODCAST
-
29°
Αναζητώντας το χαμένο χρόνο
H παράσταση του Ουίλιαμ Κέντριτζ στη Στέγη σε στεναχωρεί: γιατί, γαμώτο, δεν έχουμε έναν ανάλογο καλλιτέχνη στην Ελλάδα;
![4741-35213.jpg 4741-35213.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/4741-35213_0.jpg)
![30327-68401.jpg 30327-68401.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/11/23/30327-68401.jpg)
Εννοώ έναν αληθινό καλλιτέχνη - στοχαστή, χωρίς υπερφίαλα χαρακτηριστικά, που το έργο του προσφέρει στο θεατή μια ολοκληρωμένη αισθητική εμπειρία. Μπορεί κάποια στοιχεία του “Refuse the hour” που χρησιμοποίησε και αφορούσαν πολιτιστικά χαρακτηριστικά της χώρας του (Νότια Αφρική) να μην τα αφομοίωσα, όμως δεν ένοιωσα ανόητος - κάτι που μου συμβαίνει συχνά βλέποντας εγχώριες παραστάσεις (και όχι, δεν είμαι ξενομανής, γιατί έχω δει και πολλά θεάματα στην Ελλάδα με την υπογραφή ξένων σκηνοθετών, και δεν κατάλαβα Χριστό).
Νομίζω πως η μαγεία αυτού του ανθρώπου είναι πως «μίλησε» σαν παραμυθάς. Αν και εγκεφαλικό το θέαμα, χωρίς ίχνος συναισθηματισμού, ζητούσε από το κοινό την πρόσληψη μέσω του ενστίκτου. Με λίγα λόγια ο Κέντριτζ μας έδωσε ένα δοκίμιο για τη σχέση της μοίρας με το χρόνο, όπως θα το έδινε ένας μεγάλος Παραμυθάς. Ίσως, γιατί το έναυσμα του το έδωσε μια παιδική ανάμνηση. Αυτός οκτάχρονο παιδί σ’ ένα τρένο της πατρίδας του με τον πατέρα του να του διαβάζει ελληνικούς μύθους. Από εκείνους τους μύθους του έμεινε αυτός του Περσέα.
Πολλά χρόνια μετά, ενώπιόν μας, αναρωτήθηκε γι’ αυτήν την καταραμένη στιγμή που ο ήρωας, αν και έκανε τα πάντα προκειμένου να ξεφύγει από την προβλεπόμενη μοίρα που του όρισε ο χρησμός της Πυθίας, σκότωσε τον παππού του Ακρίσιο. Τι είναι η κακιά η στιγμή αναρωτιέται ο Κέντριτζ; Μήπως για να το καταλάβουμε πρέπει να κατανοήσουμε πως λειτουργεί ο χρόνος; Ή μάλλον τον τρόπο που χειριζόμαστε το χρόνο;
Στο πρόγραμμα της παράστασης ο Peter Galison, καθηγητής των Φυσικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιου του Χάρβαντ και επιστημονικός συνεργάτης στην παράσταση λέει: «Μια από τις αφετηρίες του έργου ήταν η αντίθεση στο απόφθεγμα “άδραξε τη μέρα”. To «αρνήσου την ώρα”, όπως και τo “άδραξε τη μέρα”, έχει την απόλυτη αυτοπεποίθηση και βεβαιότητα ενός επαναστατικού αποφθέγματος».
Και η παράσταση είχε τα χαρακτηριστικά μιας επανάστασης. Μια παράσταση που δεν ταξινομείται ούτε κάτω από τον τίτλο multimedia καθώς συνταιριάζει με αξιοθαύμαστο τρόπο μουσική, χορό (σημειώστε το όνομα: Dada Masilo), όπερα, βίντεο, παράξενα μουσικά όργανα, επιστημονικές εφευρέσεις, σκίτσα, πολιτικό μανιφέστο, δοκιμιακό λόγο, διήγηση, αναφορές σε κινήματα πρωτοπορίας. Μια παράσταση-υπόδειγμα για το πώς πρέπει να είναι η τέχνη που στοχάζεται.
Ποιος είναι ο Ουίλιαμ Κέντριτζ
• Γόνος λευκής εύπορης οικογένειας νομικών με λιθουανο-εβραϊκές ρίζες, γεννήθηκε το 1955 στο Γιοχάνεσμπουργκ, την πόλη που στοιχειώνει σχεδόν το σύνολο του έργου του. Πατέρας του είναι ο διεθνούς φήμης Νοτιοαφρικανός δικηγόρος Σίντνεϋ Κέντριτζ, συνεργάτης του Νέλσον Μαντέλα και υπερασπιστής των θυμάτων του απαρτχάιντ, όπως του δολοφονηθέντα Steve Biko, που απαθανατίστηκε στο ομώνυμο τραγούδι του Peter Gabriel.
• Ο Κέντριτζ αρχικά ήθελε να γίνει ηθοποιός και φοίτησε στην περίφημη Δραματική Σχολή του Jacques Lecoq στο Παρίσι. Όπως, όμως, έχει δηλώσει: «Ευτυχώς, συνειδητοποίησα εγκαίρως ότι ήμουν τόσο κακός ηθοποιός, που θα έκανα μόνο για έναν ερασιτεχνικό θίασο ή ένα πολύ ανεκτικό κοινό. Έτσι περιορίστηκα στο ρόλο του καλλιτέχνη.»
• Τη δεκαετία του ’90, οι μετα-εξπρεσιονιστικές μικρού μήκους ταινίες κινούμενων σχεδίων του, φτιαγμένες από σκίτσα ζωγραφισμένα στο χέρι με κάρβουνο, έκαναν τον Κέντριτζ γνωστό πέρα από τα σύνορά της χώρας του. Ο ίδιος χαρακτηρίζει την τεχνική του πρωτόγονη: «ένα animation της εποχής των σπηλαίων».
• Το απαρτχάιντ, η αποικιοκρατία, η διαπολιτισμικότητα και ο αντίκτυπος του συλλογικού τραύματος στην προσωπικότητα του ατόμου αντιμετωπίζονται στο έργο του Κέντριτζ με λυρισμό, χιούμορ και διαυγή πολιτική σκέψη.
• Περιζήτητα ανά τον κόσμο είναι τα σχέδιά του με κάρβουνο, η τιμή πώλησης των οποίων φτάνει μέχρι και τα 100.000 ευρώ.
• Περισσότερα από 10.000 άτομα –αριθμός αντίστοιχος με το κοινό μιας ροκ συναυλίας– επισκέπτονταν καθημερινά το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) κατά τη διάρκεια της αναδρομικής έκθεσης του Κέντριτζ το 2010.
• Το 2010, το Φεστιβάλ Αθηνών, σε συνεργασία με την Γκαλερί Μπερνιέ, φιλοξένησε στο χώρο της Πειραιώς 260 τη βίντεο εγκατάσταση του Κέντριτζ «I am not me, the horse is not mine», βασισμένη στο σατιρικό διήγημα «Η μύτη» του Νικολάι Γκόγκολ.
• Ανάμεσα στα σημαντικότερα βραβεία που έχει λάβει ο Κέντριτζ συγκαταλέγονται το Carnegie Medal (2004) και το Kyoto Prize (2010).
Δείτε ένα εξαιρετικό βίντεο με δουλειά του για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ, Λεωφ. Συγγρού 107, 210 9005.800, 22-25/12, 20.30
Παράλληλες εκδηλώσεις: Συζήτηση με τον William Kentridge, την Dada Masilo και τον Philip Miller: Παρασκευή 23/11, Κεντρική Σκηνή. Μετά την παράσταση Refuse the Hour, συζήτηση του κοινού με τον δημιουργό του έργου, τη χορογράφο και τον συνθέτη. Γλώσσα: Αγγλικά με ταυτόχρονη μετάφραση
Masterclass του William Kentridge: Παρασκευή 23/11, Αίθουσα εκθέσεων και διαλέξεων. Προϋποθέσεις: Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Refuse the Hour. Κόστος συμμετοχής: 15€ Tηλ: 213 017.034
Workshop χορού με την Dada Masilo: Κυριακή 25/11, Αίθουσα χορού. Προϋποθέσεις: Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η παρακολούθηση της παράστασης Refuse the Hour. Κόστος συμμετοχής: 10€ Tηλ: 213 0178.034
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μπήκαμε για λίγο στον κόσμο του γάλλου σκιτσογράφου
Ένας δημιουργικός κύκλος επτά εκθέσεων ύφανσης ολοκληρώνεται στην Ύδρα
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης μας μίλησε για τη νέα περιοδική έκθεση και μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις της για την τέχνη και τη δημοκρατία
Ένα πραγματικό στολίδι στο κέντρο της Ερμούπολης
Αναδρομική έκθεση του «παγκόσμιου» Ελληνοαμερικανού εικαστικού φιλοξενείται στην γκαλερί Blender στη Γλυφάδα
Τα έργα έφτασαν έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο
Το τελευταίο κεφάλαιο της ενότητας Mīres της καλλιτέχνιδας παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Μαριάνθη Σίμου στον Αρτεμώνα Σίφνου
Πες μου το καλοκαιρινό σου στέκι, να σου πω έργα ποιων καλλιτεχνών θα δεις. Και φέτος, στα ελληνικά νησιά υπάρχουν εκθεσιακά ραντεβού για κάθε φιλότεχνη διάθεση
O «καταραμένος» ζωγράφος που πέθανε στα 35 του - Μαζί του στον θάνατο και η μούσα της ζωής του
Η ζωγράφος που κατάγεται από τη Ρωσία, μεγάλωσε στον Καναδά και ερωτεύτηκε την Ελλάδα ζωγραφίζει τη Μάνη
140 έργα από 55 δημιουργούς ανιχνεύουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές που γεννήθηκαν μέσα από τον αγώνα για ελευθερία σε Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία τις δεκαετίες 1960-1970
Είδαμε στην Κρήτη τα έργα που διακρίθηκαν φέτος στον εικαστικό θεσμό και σας συστήνουμε τους δημιουργούς τους
Ποια είναι η ιστορικός τέχνης που θα ηγηθεί του μεγαλύτερου πολιτιστικού οργανισμού της Γερμανίας
Μια έκθεση στο Χίμαιρα art & craft για την πρώτη Πανδώρα και για όλες τις Πανδώρες του κόσμου που βιώνουν την αδικία, τον σεξισμό, τις διακρίσεις και τις προκαταλήψεις
Ο Νίκος Καββαδάς κατέγραψε σε μία πλατφόρμα όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τα μουσεία που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της χώρας
Ένα μοναδικό έργο τέχνης που συνοδεύει το νέο μας τεύχος
Η επιμελήτρια Άννα Μυκονιάτη μας συστήνει την Ελληνίδα ζωγράφο του μοντερνισμού πίσω από τα αινιγματικά σχέδια που παρουσιάζει το ΕΜΣΤ
Και ακόμα, «Οικολογίες της φροντίδας» στο State of Concept, Alberto Maggini στο space52
Όσα ετοιμάζουν οι Φίλιππος Τσιτσόπουλος, Μπάμπης Βενετόπουλος, Χριστίνα Μήτρεντσε, Πάνος Χαραλάμπους και Lily Consuelo Saporta Tagiuri στο τριήμερο δράσεων που ενορχηστρώνει ο Νίκος Διαμαντής
Ο Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός στη νέα CAN Gallery, «Τόπος υπερκόσμιων συρράξεων» στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Νίκος Κόνιαρης στην Genesis και άλλες εκθέσεις που ξεκινούν αυτή την εβδομάδα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.