- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ιστορίες εκτός τελάρου
«Οι ανθρώπινες σχέσεις με μπερδεύουν» θα παραδεχτεί ο Απόστολος Γεωργίου.
«Οι ανθρώπινες σχέσεις με μπερδεύουν» θα παραδεχτεί ο Απόστολος Γεωργίου. Παρόλα αυτά η αίσθηση που θα αποκομίζει όποιος συζητήσει μαζί του είναι ότι το προφίλ του μοναχικού καλλιτέχνη δεν είναι αυτό που τον χαρακτηρίζει. Αν και φαινομενικά δουλεύει απομονωμένος στο εργαστήριό του στη Σκόπελο, μακριά από τα εικαστικά δρώμενα και τον κόσμο της τέχνης, έχει δημιουργήσει έναν ολόκληρο δικό του κόσμο, ο οποίος είναι γεμάτος πρόσωπα, ιστορίες, φωνές και εικόνες. Ο λόγος που μπαίνει σ’ αυτή τη διεργασία είναι ότι δεν θέλει να είναι μόνος στο εργαστήριο. Χρειάζεται παρέα για να δημιουργήσει τέχνη. Την παρέα αυτή τη βρίσκει στις φιγούρες που ζωγραφίζει. Φαύλος-κύκλος; Ή το μέσο γίνεται σκοπός; Θα μπορούσε εύλογα να αναρωτηθεί κανείς.
Η ζωγραφική του είναι βαθιά ανθρωποκεντρική. Ώρες ατελείωτες «παιδεύει» τα έργα του, τα οποία αφηγούνται ιστορίες με επίκεντρο τον άνθρωπο. Ζωγραφίζει ανθρώπους στην καθημερινότητά τους με τρόπο ανώνυμο και αποτυπώνει χαρακτήρες και καθημερινές καταστάσεις. Αυτοί οι απλοί και ανώνυμοι άνθρωποι, άλλοτε μόνοι, άλλοτε ζευγάρια ή παρέες, γίνονται η παρέα του, η σκιά του. Η σκιά αυτή φαίνεται ότι τον συντροφεύει πάντα, είναι γύρω του παρόλο που ο ίδιος δείχνει να μην καταλαβαίνει τι προσπαθεί να του πει. Εμφανίζεται στα έργα του χωρίς να είναι πάντοτε επιθυμητή διότι βγάζει στην επιφάνεια συναισθήματα και στοιχεία της προσωπικότητας που δεν είναι επιθυμητά. Είναι το παιδί στο νιπτήρα, η γυναίκα με τα τακούνια στον καναπέ, ο άντρας που κοιμάται στο τραπέζι…
Ο καλλιτέχνης βιώνει τα έργα του με ένα μοναδικό και καθαρά προσωπικό τρόπο. Ζει μέσα στα έργα του και συνεχίζει να δημιουργεί χωρίς να νιώθει πλέον μόνος. Μπαίνει μέσα σ’ αυτά και συμπάσχει με τα προβλήματα των ανθρώπων που απεικονίζει μπερδεύοντας τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και τέχνης, αληθινού και ψεύτικου.
Η παρουσία του ανθρώπου είναι καταλυτική στο συνολικό έργο του. Μία παρουσία αυστηρά τοποθετημένη μέσα σε ένα γεωμετρικό, αρχιτεκτονικό περιβάλλον που ο ίδιος ορίζει. Η λιτότητα είναι μία προσωπική και επιτακτική ανάγκη του καλλιτέχνη ο οποίος περιτριγυρίζεται καθημερινά από «άχρηστα» αντικείμενα και μπερδεμένες ανθρώπινες καταστάσεις. Βαθιά προβληματισμένος ο ίδιος με τη συμπεριφορά των ανθρώπων οι οποίοι συχνά τον μπερδεύουν και τον αποπροσανατολίζουν, εκφράζει τις ανησυχίες αυτές μέσα στα έργα του. Οι ιστορίες που αφηγείται δεν είναι παγιωμένες, αλλά αναστρέψιμες και εξελίσσονται εκτός «τελάρου». Τα έργα του δεν υποδεικνύουν, αλλά ανοίγουν το δρόμο για διάλογο και αμφισβήτηση. Δεν τιμωρούν, αλλά και δεν επιβραβεύουν.
Η ζωγραφική του περνάει μέσω της παράστασης και της αφήγησης σε βαθύτερες, αφηρημένες έννοιες. Χωρίς φλυαρία χρησιμοποιεί την παραστατική ζωγραφική και προχωράει ένα βήμα παραπέρα. Αφηρημένες έννοιες, ιδέες και προβληματισμοί δηλώνονται άμεσα στον ανυποψίαστο θεατή, ο οποίος αναρωτιέται τελικά ποια είναι τα όρια μεταξύ παραστατικής και εννοιολογικής τέχνης και αν αυτά πραγματικά υπάρχουν. Ο Γεωργίου «γελάει» με αυτούς τους ορισμούς, αφού γι’ αυτόν η ζωγραφική είναι απλά το μέσο για να εκφράσει τις σκέψεις του. Μέσο που επέλεξε «τυχαία», αφού το μολύβι και το χαρτί βρέθηκαν στα χέρια του από μικρή ηλικία. Σε μία ηλικία όπου οποιοδήποτε άλλο μέσο έκφρασης είχε μεγαλύτερο κόστος και δεν ήταν εύκολα προσβάσιμο. Ίσως αν είχε γεννηθεί κάπου αλλού να είχε γίνει χορευτής, χορογράφος ή μουσικός. Παρόλα αυτά, οι σκέψεις και οι προβληματισμοί που θα ήθελε να μοιραστεί, θα ήταν οι ίδιες.
Πώς χαρακτηρίζει ο Γεωργίου την τέχνη; Αφηρημένη από την ίδια τη φύση της. Αυτός είναι και ο λόγος που, όπως δηλώνει ο ίδιος, το να κάνεις παραστατική ζωγραφική δεν ενοχλεί. «Αυτό που με συνεπαίρνει στην τέχνη» εξηγεί, «είναι το αφηρημένο, το οποίο προσπαθώ να βγάλω μέσα από το συνολικό μου έργο».
Η ατομική έκθεση του Απόστολου Γεωργίου συνεχίζεται στη Θεσσαλονίκη έως 19 Νοεμβρίου. Γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου, Π. Π. Γερμανού 5, 546 22, Θεσσαλονίκη, 2310 275.985
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το έργο απεικονίζει μια επικείμενη καταιγίδα πάνω από τη Βενετία
Ο σπουδαίος ζωγράφος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος μιλάει για τη ζωή του, με αφορμή την έκθεση «Το βλέμμα» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Μακρής και Στάθης Σταυρόπουλος θα εκθέσουν τα έργα τους στο Maliotis Cultural Center
Η έκθεση εξετάζει θέματα αλλαγής και μεταμόρφωσης, αναστοχαζόμενη την καλλιτεχνική πορεία του καλλιτέχνη, η οποία συνδέεται άρρηκτα με το πλούσιο πολιτιστικό και μουσικό περιβάλλον του Βερολίνου
Στον Βόλο στήθηκε το Paddocks, μια γκαλερί σύγχρονης τέχνης, που εμπνέεται από τα άλογα
Η Κλαίρη Χοτζάι μας μιλά για την πρώτη της ατομική έκθεση στην γκαλερί Iamart
Η έκθεση «Cycladic Blues» ξεκινάει στις 5 Ιουνίου
Μια βόλτα στα μουσεία και τις γκαλερί του κέντρου
Στο MOMus Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λαμπυρίζουν αστέρια
Mε δυο σημαντικές εκθέσεις εγκαινιάζεται το έτος στην ΕΠΜΑΣ
Η εικαστικός μελετά την πόλη εδώ και χρόνια και την αποτυπώνει στις υδατογραφίες της
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα αφηρημένης ζωγραφικής (ακρυλικών σε καμβά), φωτογραφίες και το σύνολο των βιβλίων ποίησης και πεζογραφίας του καλλιτέχνη
Μία αναπάντεχη έκθεση με άγνωστες προσωπογραφίες γυναικών που είχαν χρήματα, αλλά οχι τίτλους
Ανακαινισμένα μουσεία, καινοτόμες Μπιενάλε κι επικές αναδρομικές εκθέσεις, σε μια χρονιά που υπόσχεται να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο χάρτη της Τέχνης
Το Εθνικό Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων αναμένεται να ανοίξει το 2026
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Ατομικές ή συλλογικές, σε μεγάλα μουσεία και ιδρύματα ή σε μικρότερους χώρους, δείτε τις εκθέσεις που «κρατάμε» από το έτος που φεύγει
Τι θα δούμε στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.