Εικαστικα

Grid it to me, baby!

Τυπογραφία, καλλιτεχνία και μάθε, παιδί μου, όλη την ιστορία

Στέφανος Τσιτσόπουλος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σε ύφασμα, σε μέταλλο, σε χαρτί και σε βιβλίο, σε αφίσα, σε κάρτα, σε μπροσούρα, εικαστική, συμπυκνωμένη, μάξιμαλ, μίνιμαλ, μοντερνιστική, abstract, αμερικάνα ποπαρτίστικη ή α λα Ρότσενκο και Ποπόβα ρωσικώς και πρωτοποριακώς εντυπωμένη. Ελληνική και διεθνής, εικαστική και κυβιστική, πριμιτιβίστικα εικονογραφημένη, πειραματική, ποιητική, αναπαραστατική ή τέρμα αφαίρεση, η Τυπογραφία ως καλλιτεχνική πράξη εμπεριέχει μέσα της μήνυμα, πληροφορία, statement και ντοκουμέντα.

image

Θοδωρής Λάλος, far east/ book 1, 2012, εικαστικό βιβλίο, γιαπωνέζικη βιβλιοδεσία, 120 σελίδες, 27 x 22 εκ.

Σε εφημερίδα ή περιοδικό, σε coffee table book ή σε ύφασμα τσουβαλιού, σε flyer και σε ταπετσαρία και banner φουτουριστικό, η Τυπογραφία συντάσσει, εφαρμόζει και εκτοξεύει ως πομπός μηνύματα στους δέκτες/μάτια/εγκεφάλους. Και η ευκαιρία για μια περιπλάνηση ανάμεσα σε γράμματα και σχήματα, ιδέες , εποχές και λεπτομέρειες είναι μοναδική: «Η Τυπογραφία ως καλλιτεχνική πράξη» είναι μια έκθεση-ταξίδι στην ουσία στα σημαντικότερα εικαστικά κινήματα του 20ού αιώνα, που ξεκινώντας από τη Μόσχα του Μαγιακόφσκι διανύει σταθμούς και δημιουργούς, καταλήγοντας σε σύγχρονους Έλληνες και ξένους προσφέροντας ένα πανοραμικό αφιέρωμα στις print and roll στιγμές της που συγκλόνισαν τον κόσμο.

image

Man Ray, Alexander Iolas, 1974, Συλλογή Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Από τις τυπογραφικές συνιστώσες της μαζικής τιράζ κουλτούρας μέχρι τις handmade εκδόσεις σε περιορισμένα αντίτυπα, εκεί στη Σταυρούπολη και τη Μονή Λαζαριστών, γνωρίστε και εντρυφήστε, ειδικά αν είστε νεαροί γραφίστες, μιας και φημίζεται η Θεσσαλονίκη για την εκρηκτική σκηνή της. Από το μυθικό ολλανδικό περιοδικό τέχνης «De Stijl» μέχρι τα παλαβά της Ράνιας Μπέλου στις καρτ ποστάλ της και από τα τολμηρά αφηγήματα του δικού μας Κάρολου Τσίζεκ ως τις φωτονοβέλες της Λίζης Καλλιγά, με ενδιάμεσα φλας από Μάλεβιτς και Ξόνογλου στην κόντρα, με τον Julian Opie να τζαμάρει παρέα τους, να η ευκαιρία για να συνδεθείς με ένα πεδίο ανυπότακτο μα και τόσο συγκροτημένο, καθώς ειδικά στην εποχή μας το παιχνίδι της εικόνας μπορεί να έχει μεταφερθεί στο ίντερνετ, όμως το print , σαν το βινύλιο, γνωρίζει νέα ανθοφορία, μέσω ειδικά των καλλιτεχνικών εκδόσεων, ή επεκτείνεται ως υποβοηθητικό μέσο ερμηνείας στη γλυπτική ή τις εγκαταστάσεις.

image

Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι, Φωναχτά, Κατασκευαστής: Ελ Λισσίτσκι, Βερολίνο 1923, ΚΜΣΤ-αρχείο Κωστάκη

Και υπομονή έως τον Ιούλιο, όπου στο πλαίσιο της έκθεσης θα διεξαχθεί και το 6o Συνέδριο για την Τυπογραφία και την Οπτική Επικοινωνία, και εκεί να δεις παρέλαση από γραμματοσειρές, δημιουργούς και grid, όπως αποκαλείται και η γραφιστική εμμονή της εν εντελεία ισορροπίας. Δυο αιώνες στα περιοδικά και τις εφημερίδες, έχω φάει εγώ ατέρμονες συζητήσεις κι έχω στήσει καυγάδες για το «θέμα», που τα μαλλιά μου πιο πολύ gridaρισαν παρά γκριζάρισαν!

image

Η Τυπογραφία ως καλλιτεχνική πράξη

Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών, Κολοκοτρώνη 21, Σταυρούπολη, Θεσσαλονίκη), έως 9 Ιουλίου

Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια ΚΜΣΤ, Συραγώ Τσιάρα, Διευθύντρια ΚΣΤΘ

Κεντρική φωτογραφία: Γιώργος Τσεριώνης, Feats of Agility No2, 2015, Eυγενική παραχώρηση της γκαλερί Depot Darm

www.greekstatemuseum.com