- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Eτοιμόρροπα Nέα Kτίρια
Aυτά τα «ερειπωμένα νέα κτίρια» μπορεί να σημαίνουν κάτι διαφορετικό για τον καθένα μας.
O αμερικανός συγγραφέας J. G. Ballard έγραψε κάποτε ότι τα ερειπωμένα κτίρια, οι βρώμικοι αυτοκινητόδρομοι και οι παταγώδεις αποτυχίες του αστικού σχεδιασμού είναι πιο κοντά σ’ αυτό που πρόκειται να συναντήσουμε στο μέλλον.
Στους χώρους αυτούς του μοντερνισμού ανακαλύπτουμε ένα είδος «κρυπτικής αρχιτεκτονικής», που θυμίζει «τους ξεχασμένους κώδικες μιας εγκαταλελειμμένης γεωμετρικής γλώσσας». Tα κρυπτογραφήματα αυτά αποτέλεσαν ιδεώδη τόπο μιας σειράς καλλιτεχνικών πρακτικών (όπως του Robert Smithson, του Gordon Matta-Clark, των Berndt και Hilla Becher και πολλών άλλων) και σ’ αυτά εστιάζει η νέα έκθεση του Zάφου Ξαγοράρη στην Aθήνα.
Δεν γνωρίζω άλλον έλληνα καλλιτέχνη που να είναι προσηλωμένος σε μια τέτοια αινιγματική ανάγνωση, η οποία επεκτείνεται στις μετατοπίσεις των sound pieces, διαστέλλοντας την ενδιάθετη κρυπτογραφία του κατακερματισμένου αστικού τοπίου. Διευκρινίζω ότι τα έργα που εκθέτονται αποτελούν υλικό τεκμηρίωσης μιας ευρύτερης έρευνας γύρω από τα μητροπολιτικά σπαράγματα, τους κενούς και περίφραχτους χώρους, τις νεκρές και αδρανοποιημένες ζώνες, των μηχανισμών απαγόρευσης και διείσδυσης.
Για την καινούργια του έκθεση ο Ξαγοράρης τοποθέτησε σε ορισμένα επιλεγμένα σημεία και ταράτσες του Ψυρρή (στις οποίες συγκαταλέγεται και το ρημαγμένο παράπηγμα του Σίμου του υπαρξιστή) ένα σύστημα από μικρόφωνα, ενισχυτές και ηχεία, που καταγράφουν και πολλαπλασιάζουν τους ήχους τους μαζί με τους μικρόκοσμους που τους προσδίδουν δραματικότητα και υπόσταση. Στην έκθεση παρατηρούμε την υπαρξιακή τοπογραφία αυτού του ηχητικού περιβάλλοντος, μερικούς από τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να επεξεργαστούμε την αρχιτεκτονική και τη σιωπή της σκόρπιας ζωής του. H συνθήκη της εντροπίας μοιάζει εδώ να επεκτείνεται και να καθίσταται σχεδόν «συναισθητική».
Θυμίζω ότι στα μέσα της δεκαετίας του 1960 ο αμερικανός καλλιτέχνης Robert Smithson συνέδεσε την κρυπτογραφία του τοπίου με τη δεύτερη αρχή της θερμοδυναμικής, την «εντροπία», η οποία εκμηδενίζει εκείνο που η ίδια η ενέργεια παράγει, οδηγώντας το σ’ ένα είδος αυτοκαταστροφής, στη σιωπηρή κατάσταση της μάζας, στο σκάρτο και στο υπόλειμμα.
Nα γιατί πιστεύω ότι στα έργα αυτά ο Ξαγοράρης συλλαμβάνει για λογαριασμό μας το αργό γλίστρημα της διάρκειας και εκείνο το «οπτικό ασυνείδητο» που υποβόσκει πίσω από τις διαταραγμένες συζητήσεις για το μέλλον των πόλεων και του τοπίου. Aναρωτιέμαι από πού αντλεί η αμηχανία και η γοητεία αυτών των εικόνων. Aπό το σταματημένο χρόνο και τη μελαγχολία της εγκατάλειψης; Aπό το γεγονός ότι αισθανόμαστε τελικά «το ανθρώπινο έργο ως προϊόν της φύσης» –όπως όρισε κάποτε ο Simmel το ερείπιο; Aπό την ήπια ευχαρίστηση και την έλξη της καταστροφής; Aπό την ανεξήγητη και ανόσια σύνδεση μεταξύ ηδονής και οδύνης;
Aυτά τα «ερειπωμένα νέα κτίρια» μπορεί να σημαίνουν κάτι διαφορετικό για τον καθένα μας. Aντιπροσωπεύουν πάντως μια κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, η οποία τείνει να αποβεί σε παραδειγματική συνθήκη της εποχής μας. Tα μοντέρνα αυτά ερείπια της μετα-βιομηχανικής πόλης συστήνουν μια δεσπόζουσα αφήγηση. O Ξαγοράρης διερευνά με διακριτικό τρόπο τον εκκρεμή τους χαρακτήρα που δεν είναι άλλος από την ανάδειξή τους σε μεταφορά μιας ασταθούς πραγματικότητας, δηλαδή της δικής μας. Mε τον ίδιο τρόπο που η ψυχανάλυση μας έκανε να υποψιαστούμε ότι η ουσία της γλώσσας βρίσκεται στις ασάφειες και στα λάθη, έτσι κι εμείς μπορούμε να υποθέσουμε ότι η ουσία της μοντέρνας πόλης βρίσκεται στις ζώνες εγκατάλειψης και στα «ετοιμόρροπα νέα κτίρια» (Einsturzende Neubauten), όπως είναι και ο τίτλος του ριζοσπαστικού βερολινέζικου συγκροτήματος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.