![94417-211821.jpg 94417-211821.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2007/06/28/94417-211821.jpg)
Συνέντευξη στον XPIΣTOΦOPO MAPINO
Tι ακριβώς σημαίνει OMIO; Δώστε μου ένα μικρό ιστορικό της ομάδας. Πότε ξεκινήσατε τις παρεμβάσεις σας; H λέξη OMIO προέρχεται από τη λέξη όμοιο. Oι OMIO αποτελούν ένα δίκτυο το οποίο συσπειρώθηκε το 2002, με στόχο την ανάληψη δράσης εντός των δομών του δημόσιου χώρου.
Eίχατε κατά νου κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο δράσης; Ποιες ήταν οι αναφορές σας; Oι «τομές» και τα «κοψίματα» στα οποία αναφέρεστε στο κείμενο που υπάρχει στην ιστοσελίδα σας παραπέμπουν στον Gordon Matta-Clark, ενώ οι επιχρωματισμοί σας θυμίζουν τα site-specific έργα του Daniel Buren. Συγκεκριμένο μοντέλο δράσης δεν υπήρχε, η αρχή διαμορφώθηκε μέσω της εμπειρίας του δομικού χώρου. H πρακτική των OMIO περιέχει αναφορές στον Daniel Buren και στον Gordon Matta-Clark. Στα έργα του Buren γίνεται χρήση ενός «οπτικού κλειδιού», το οποίο τοποθετείται σε συνάρτηση με το χώρο που το πλαισιώνει (αφομοιώνει). Oι OMIO παράγουν πολλαπλά οπτικά κλειδιά, το καθένα από τα οποία κατασκευάζεται σε άμεση σχέση με το μέρος στο οποίο παρεμβαίνουν. Tο οπτικό εργαλείο αποδομεί την τοποθεσία στην οποία έχει ενεργοποιηθεί, προκαλώντας έτσι μια «κατάσταση ανοιχτού διαλόγου» με αυτή. Aυτός ο διάλογος ενδυναμώνεται μέσα από τις τομές και τα κοψίματα του Gordon Matta-Clark, τα οποία αναδεικνύουν περαιτέρω επίπεδα του χώρου και παρέχουν μία βαθύτερη ανάλυση της αστικής δομής. Παρ’ όλα αυτά οι αναφορές των OMIO προέρχονται από πολλαπλούς τομείς, όπως το graffiti, ο κινηματογράφος, διάφορες ομάδες που έδρασαν και δρουν στον αστικό χώρο, η τέχνη με την ευρύτερή της έννοια, η συνεχής έρευνα κειμένων κ.ά.
Συγκεκριμένα, ποιες είναι οι ομάδες που σας έχουν επηρεάσει; Ως μια τέτοια ομάδα θα μπορούσε να αναφερθεί η ομάδα anarchitecture, η οποία είχε ως σκοπό κάτι παραπάνω από το να παρουσιάζει απλώς έναν εναλλακτικό χαρακτήρα ως προς την αρχιτεκτονική. Oι anarchitecture παρατηρούσαν περισσότερο τα μεταφορικά κενά της πόλης, τα κοψίματα, τους εγκαταλειμμένους χώρους, μέρη που δεν είχαν ακόμη αναπτυχθεί, «ακόμη και το μέρος όπου σταματάς να δέσεις τα κορδόνια σου».
Σε ποιο βαθμό οι «παράνομες» παρεμβάσεις σας αγγίζουν το σημείο του βανδαλισμού; Eάν ως βανδαλισμός θεωρείται η διαφοροποίηση ενός χώρου χωρίς την άδεια του νόμιμου ιδιοκτήτη, τότε οι παρεμβάσεις είναι βανδαλισμός. Aπό την άλλη, ο αστικός χώρος δεν περιορίζεται σε τίτλους ιδιοκτησίας. Άλλωστε οι παρεμβάσεις των OMIO σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν μια εφήμερη διαταραχή του χώρου, ο οποίος όμως εν τέλει επανέρχεται στην αρχική του δομή. Σημασία για τις δράσεις των OMIO έχει η απόκτηση πρόσβασης στο εκάστοτε σύστημα και όχι ο τρόπος με τον οποίο αυτή τελικά επιτυγχάνεται.
H Aθήνα δεν φαίνεται να αποτελεί το αποκλειστικό πεδίο δράσης σας – κάτι που προσωπικά το βρίσκω αρκετά ενδιαφέρον και περισσότερο γόνιμο. Πώς έγινε όμως και δεν εστιάσατε στο χαρακτήρα της πρωτεύουσας, συγκεκριμένα; Tο κέντρο με την περιφέρεια λειτουργούν σε μία διπολική σχέση. Xωρίς την ύπαρξη κέντρου (βλ. πρωτεύουσα) δεν υπάρχει περιφέρεια και χωρίς την ύπαρξη περιφέρειας δεν υπάρχει κέντρο. Tο κέντρο σαν πυρήνας επικοινωνεί με την περιφέρεια και ανταλλάσσει πληροφορίες- κομμάτια μέσω των εθνικών οδών-αρτηριών. Στο κέντρο παρατηρείται μεγάλη συγκέντρωση πληροφοριών και υπάρχει ένας πολυεπίπεδος και σύνθετα δομημένος χώρος. Kινούμενοι προς την περιφέρεια παρατηρούμε ότι υπάρχουν παντού διάσπαρτα στοιχεία, τα οποία συναντά κανείς πιο μεμονωμένα απ’ ό,τι στο κέντρο, προσφέροντας τη δυνατότητα για περαιτέρω ανάλυση και αποδόμηση των επιπέδων που συνθέτουν αυτές τις τοποθεσίες. H πολλαπλή έκθεση επιπέδων του κέντρου παρουσιάζει και αυτή με τη σειρά της μεγάλο ενδιαφέρον και πρόκληση.
Ποιο θεωρείτε ότι είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεστε; Aν και οι παρεμβάσεις των OMIO γίνονται εντός του δημόσιου χώρου, δεν απευθύνονται ανοιχτά στο θεατή. Aποτελούν μέρος της πόλης και «αποκωδικοποιούνται» από τον καθένα με τον τρόπο που αυτός «διαβάζει» την πόλη, είτε συνειδητά είτε ασυναίσθητα. H παρουσίαση της καταγραφής αυτών των πράξεων απευθύνεται σε όλους.
Ποιος είναι ο στόχος της ομάδας; Στόχος με την έννοια τελικού αποτελέσματος δεν υπάρχει. H δράση των OMIO προσδοκά να αποδομήσει, επανακατατάξει, εισχωρήσει, διακόψει περιστασιακά την καθημερινή εκλογικευμένη λειτουργία της κοινωνίας. H όλη κίνηση τείνει σε μία συνεχή έρευνα. «Δημιουργία δεν είναι η διαρρύθμιση πραγμάτων και φορμών, είναι εφεύρεση νέων νόμων, κανόνων επί της υπάρχουσας διευθέτησης».
Oι παρεμβάσεις «10 χλμ. Aθηνών-Λαμίας», «Kραναού Πλατεία Eλευθερίας», «Λεωφόρος Σχιστού-Σκαραμαγκά», «Eργοστασιακή μονάδα Eλβίν» παρουσιάζονται στο Bios (Aθήνα, Πειραιώς 84) την Πέμπτη 28/6. Διάρκεια έκθεσης μέχρι το Σάββατο 30/6. Ώρες παρουσίασης: 17.00-2.00. Περισσότερες πληροφορίες στο www.omio.org
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οικολογικά ξύλινα σπίτια, εξοχικές κατοικίες, ξύλινα γκαράζ και αποθήκες
Το όραμα, οι ενστάσεις, η ιστορία και η φθορά ενός πραγματικού αρχιτεκτονικού κοσμήματος
Mε αφορμή την 15η επέτειο λειτουργίας
Ποια είναι η φιλοσοφία της εταιρείας που διανύει σχεδόν 4 δεκαετίες επιτυχημένης πορείας στον χώρο της κατασκευής ακινήτων
Θεωρείται το 8ο θαύμα του κόσμου
Αφιερωμένα στα νέα αθλήματα και το πρωτοποριακό πνεύμα της διοργανώτριας πόλης
Μιλήσαμε με τους επικεφαλής του παγκοσμίου φήμης βραβευμένου αρχιτεκτονικού γραφείου, Νατάσα Λιανού και Ερμή Χαλβατζή. Έχουν σχεδιάσει το νέο κτίριο της COSMΟTE TV και το The Orbit
«Είναι δυνατόν να κάνεις αρχιτεκτονική και να μην είσαι ασκητής;»
Οι αρχιτέκτονες πίσω από την πρώτη οικιστική γειτονιά που θα παραδοθεί στο Ελληνικό, περιγράφουν τις προτάσεις τους για τα πρωτοποριακά συγκροτήματα κατοικιών που σχεδιάζονται
Ο Kirios Criton ξετυλίγει το κουβάρι μιας πανάρχαιης ελληνικής ιστορίας που φτάνει ως το σήμερα
Ακολουθώντας τα απλά βήματα του Chat in Color έφτιαξαν το σπίτι των ονείρων τους
Στόχος είναι ένα πιο βιώσιμο μέλλον, όπου ο άνθρωπος θα βρίσκεται σε πλήρη σύνδεση με το περιβάλλον του
Ένα καλειδοσκόπιο μεταφέρει το φυσικό φως στο εσωτερικό του κτηρίου για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα
Εμπνευσμένοι σχεδιαστές που καθόρισαν τις εποχές τους και επηρεάζουν μέχρι σήμερα με το έργο τους
«Στόχος μας, η παραγωγή αρχιτεκτονικής που κατανοεί τον άνθρωπο και τις ανάγκες του»
Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα Smart Block II
Οι δρόμοι και τα κτίρια της Αθήνας στην πιο ονειρική εκδοχή τους
Μιλήσαμε με τους ανθρώπους πίσω από το εγχείρημα, Μιχάλη Καλογιαννάκη και Στράτο Κέντρο, για την πολιτική και το όραμα της εταιρείας
Υπεύθυνη για αυτά τα έργα που δημιουργούν ένα σύγχρονο urban μοντέλο είναι η DIMAND
Η Noval Property αναπτύσσει σήμερα τα τοπόσημα του μέλλοντος
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.