Design & Αρχιτεκτονικη

Υπάρχει τέχνη σε ένα σκουπόξυλο; Ναι, λέει το MoMA

Η έκθεση που βάζει στο επίκεντρο την αισθητική των καθημερινών αντικειμένων του 20ού αιώνα

Νικολέττα Σταμάτη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το MoMA (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης) εδώ και περίπου έναν αιώνα διοργανώνει την έκθεση «Good Design», για να αναδείξει την αξία της καλής αισθητικής, όταν αυτή συναντάται με τα καθημερινά αντικείμενα. Φέτος, μετονομάζεται σε «The Value of Good Design», αλλά το πνεύμα της συνεχίζει να συμπυκνώνεται στην κριτική που είχε κάνει το περιοδικό Time στην έκθεση του ’53: «Υπάρχει τέχνη σε ένα σκουπόξυλο; Ναι, λέει το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Μανχάταν, εάν έχει σχεδιαστεί τόσο εύχρηστα, όσο και με καλή εμφάνιση». 

L.M. Ericsson Telephone Company, (Swedish, est. 1876). Hugo Blomberg (Swedish, born 1897), Ralph Lysell (Swedish, born 1907), Hans Gösta Thames (Swedish, born 1916). Ericofon Telephone. 1949–54. The Museum of Modern Art, New York.


Sony Corporation (Tokyo, Japan, est. 1946). Television (TX8-301). 1959. Plastic, metal, and glass, 8 1/2 × 8 1/4 × 10″ (21.6 × 21 × 25.4 cm). The Museum of Modern Art, New York. Gift of Jo Carole and Ronald S. Lauder


Charles Eames (American, 1907–1978), Ray Eames (American, 1912–1988). Prototype for Chaise Longue (La Chaise). 1948. Hard rubber foam, plastic, wood, and metal, 32 1/2 x 59 x 34 1/4″ (82.5 x 149.8 x 87 cm).© The Museum of Modern Art


Στην έκθεση βλέπουμε αντικείμενα του 20ού0 αιώνα και του αρχιτεκτονικού ρεύματος του μεσο-αιωνικού μοντερνισμού, τα οποία αντικατοπτρίζουν την πρακτικότητα, τη μαζική παραγωγή, την οικονομική προσιτότητα, αλλά και τον εμφανή καταναλωτισμό. Την ίδια στιγμή, μέσα από αυτά παίρνουμε μία γεύση για το πώς και τα δύο στρατόπεδα του Ψυχρού Πολέμου χρησιμοποίησαν τα καταναλωτικά προϊόντα ως ένα ζωτικό εργαλείο της κοινωνικής και οικονομικής αναδόμησης και της τεχνολογικής προόδου, που επιδίωκαν.

Max Bill (Swiss, 1908–1994). Kitchen Clock. 1956–57. Ceramic, metal, and glass, 10 1/4 × 7 5/16 × 2 1/4″ (26 × 18.5 × 5.7 cm). Manufactured by Gebrüder Junghans AG (Schramberg, Germany, est. 1861). Photo by Thomas Griesel © The Museum of Modern Art


1968 Fiat Cinquecento. © The Museum of Modern Art


Charlotte Perriand (French, 1903–1999). Low chair. Designed 1940, manufactured 1946. Bamboo, 28 1/2 × 24 1/4 × 30 3/8″ (72.4 × 61.6 × 77.2 cm). Photo by Jonathan Muzikar © The Museum of Modern Art


Joel Robinson. Ovals textile. c. 1951–55. Screenprinted linen, 34 × 50″ (86.4 × 127 cm). Manufactured by L. Anton Maix Fabrics (New York, NY, est. 1948). Photo by Jonathan Muzikar © The Museum of Modern Art


Πού αποσκοπεί, όμως, η «The Value of Good Design»; «Η έκθεση γεννά ερωτήματα, σχετικά με το τι μπορεί να σημαίνει το καλό σχέδιο σήμερα και με το εάν οι αξίες εκείνης της χρονικής περιόδου μπορούν να μεταφραστούν και να επαναπροσδιοριστούν για το κοινό του 21ου αιώνα».



Greta Von Nessen (American, born Sweden. 1898–1978). Anywhere Lamp. 1951. Aluminum and enameled steel, 14 3/4 × 14 1/4″ (37.5 × 36.2 cm). Manufactured by Nessen Studio, Inc (New York, NY, est. 1927). © The Museum of Modern Art


Swift & Anderson, Inc. (Boston, MA, est. 1926). Outdoor Thermometer. Before 1946. Metal, painted metal, and glass, diam. 4 1/8″ (10.5 cm). © The Museum of Modern Art


Peter Schlumbohm (American, born Germany. 1896–1962). Chemex Coffee Maker. 1941. Pyrex glass, wood, and leather, 9 1/2 × 6 1/8″ (24.2 × 15.5 cm). Manufactured by Chemex Corp. (New York, NY, est. 1941). © The Museum of Modern Art