- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Αλέξης Αδάμ: Τέχνη είναι η παιδεία της ματιάς
...και είναι στη ζωή μας τόσο αναγκαία όσο η αναπνοή και το νερό που πίνουμε
![30672-69007.jpg 30672-69007.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/11/29/30672-69007.jpg)
Θεωρώ ότι με καθορίζουν οι καθαρές γραμμές, οι δυνατοί όγκοι και η διαφορετικότητα. Δηλαδή, ό,τι μπορεί να καταγράψει ή και να αποτυπώσει καθαρά η ανθρώπινη όραση. Παρόλα αυτά, τα πράγματα είναι απλά κι αυτό που κάνω δεν το αντιμετωπίζω ως δουλειά. Είναι μια διαφορετική προσέγγιση της πραγματικότητας.
Αν είχαμε επαναπαυτεί στις συνηθισμένες φόρμες, δεν θα είχαμε ανακαλύψει ούτε τον τροχό. Συνεπώς, δεν συμφωνώ ότι τα έργα μου μπορούν να θεωρηθούν προκλητικά. Αυτή είναι η ματιά μου και η άποψή μου. Τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί προκλητικό στην αληθινή ζωή.
Πριν παρουσιάσω ένα έργο προσπαθώ να «μιλήσω» μαζί του. Αυτός κάθε φορά είναι ένα μεγάλος σταθμός για μένα. Σταθμοί όμως στη ζωή μου είναι και η εικόνα της θείας μου, που έραβε με τη μηχανή της σε ένα δυάρι στην Αχαρνών, αλλά και όταν για πρώτη φορά «χάιδεψα» πτώμα στο μάθημα ανατομίας, ως φοιτητής ιατρικής στο πανεπιστήμιο.
Στα δύσκολα ψάχνεις διεξόδους. Ψάχνεις «παράθυρα» να δεις λίγο φως. Και αν μπει έστω και μια ακτίνα... ε, τότε έχεις πάρει το πράσινο φως να πας παρακάτω και να προχωρήσεις στη δημιουργία.
Βauhaus πολυθρόνες με ξύλινο σκαλιστό χειροποίητο πόδι
Μόνο η Δανία μπορεί να μιλάει για design με ονομασία προέλευσης. Όλοι οι υπόλοιποι κάνουμε ευρωπαϊκό design και πρέπει να είμαστε χαρούμενοι που ανήκουμε σε αυτή την οικογένεια. Το «ελληνικό», «ιταλικό» ή και «ισπανικό» είναι όροι που βοηθούν στην εσωτερική, κατά περίπτωση, αγορά.
Marcel Wanders, Jean Nouvel… θα ’θελα να ήμουν σε μια γωνιά και να παρακολουθούσα το πώς αυτοί οι μεγάλοι δημιουργοί παίρνουν την ευθεία και τη μετατρέπουν σε έργο Τέχνης.
Τραπέζι του ’30 με επιφάνεια από πεπιεσμένο φλοιό ξύλου και ξύλινο πόδι
Υπάρχει χώρος για δημιουργικότητα και πρωτοπορία στο ελληνικό design. Το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι ούτε οι φόρμες ούτε οι ιδέες. Είναι το πρόβλημα εύρεσης και ανεφοδιασμού υλικών που έχει προκύψει τον τελευταίο καιρό. Το ανακάλυψα κι εγώ με την τελευταία δουλειά μου. Για αυτό, θα ήθελα σαν τρελός να δούλευα στο Βερολίνο ή το Μιλάνο. Εκεί δεν υπάρχουν τέτοια…
Όποιος έχει περπατήσει τελευταία την Πατησίων βράδυ από την Αγίου Μελετίου ως την Ομόνοια, ξέρει ότι η Αθήνα δεν είναι όμορφη πόλη. Για εμάς, όμως, όλους που τη ζούμε είναι μια υπέροχη πόλη. Σαν δημιουργός, παίρνω έμπνευση κοιτώντας τους ανθρώπους στα μάτια. Ψαρεύω φόρμες και ιδέες «χαϊδεύοντας» ματιές και ύστερα επιστρέφω στο γραφείο μου και αρχίζω να καταγράφω.
Βιτρίνα του ’35 ανακατασκευασμένη με εσωτερικό από γιαπωνέζικη μεταξωτή ταπετσαρία και μοντέρνο χερούλι από πορτοκαλί ξύλο
Η τέχνη δεν είναι είδος πολυτελείας, τελεία και παύλα. Δεν αντέχω όλη αυτή την γκρίνια περί αναγκαιότητας ή μη της Τέχνης σε καιρούς δύσκολους και χαλεπούς. Είναι πολυτέλεια να αναπνέεις; Να πιεις ένα ποτήρι νερό; Τότε, γιατί είναι πολυτέλεια να θέλεις όμορφα αντικείμενα στο χώρο σου ή στην πόλη σου;
Ας σκεφτούμε κάτι: Είναι πολυτέλεια η εκπαίδευση; Γιατί, ακριβώς αυτό είναι η Τέχνη. Η παιδεία της ματιάς… Αν αντί για θρησκευτικά ή άλλα άχρηστα μαθήματα διδασκόταν στα σχολεία από την πρώτη δημοτικού Ιστορία της Τέχνης, τα παιδιά θα είχαν μαλακώσει και θα έβλεπαν τον κόσμο πολύ διαφορετικό. Και τα σημερινά παιδιά είναι οι αυριανοί ηγέτες, όχι;
Φωτιστικό από τσιμεντόλιθο, ξύλο, μπρούντζο και γιρλάντες από φυσικό μαλλί. Όλα της σειράς «Wood me», θα τα βρείτε στην γκαλερί Αστρολάβος.
WHO IS WHO
Ο Αλέξης Αδάμ γεννήθηκε μια μέρα μετά τα Χριστούγεννα του 1967. Έχει σπουδάσει ιατρική, θεατρολογία, δημοσιογραφία και design. Μιλάει αγγλικά και ισπανικά. Από το 2005 εκθέτει κοσμήματα και αντικείμενα, ενώ καλλιτεχνικό του «σπίτι» είναι η γκαλερί Αστρολάβος (Ηροδότου 11, Κολωνάκι). Ακόμη, διευθύνει την εταιρεία Nine Design Lab, που αναλαμβάνει επιμέλειες design και ανακαινίσεις χώρων. [Κεντική φωτο.: Γιώργος Καλφαμανώλης]
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το όραμα, οι ενστάσεις, η ιστορία και η φθορά ενός πραγματικού αρχιτεκτονικού κοσμήματος
Mε αφορμή την 15η επέτειο λειτουργίας
Ποια είναι η φιλοσοφία της εταιρείας που διανύει σχεδόν 4 δεκαετίες επιτυχημένης πορείας στον χώρο της κατασκευής ακινήτων
Θεωρείται το 8ο θαύμα του κόσμου
Αφιερωμένα στα νέα αθλήματα και το πρωτοποριακό πνεύμα της διοργανώτριας πόλης
Μιλήσαμε με τους επικεφαλής του παγκοσμίου φήμης βραβευμένου αρχιτεκτονικού γραφείου, Νατάσα Λιανού και Ερμή Χαλβατζή. Έχουν σχεδιάσει το νέο κτίριο της COSMΟTE TV και το The Orbit
«Είναι δυνατόν να κάνεις αρχιτεκτονική και να μην είσαι ασκητής;»
Οι αρχιτέκτονες πίσω από την πρώτη οικιστική γειτονιά που θα παραδοθεί στο Ελληνικό, περιγράφουν τις προτάσεις τους για τα πρωτοποριακά συγκροτήματα κατοικιών που σχεδιάζονται
Ο Kirios Criton ξετυλίγει το κουβάρι μιας πανάρχαιης ελληνικής ιστορίας που φτάνει ως το σήμερα
Ακολουθώντας τα απλά βήματα του Chat in Color έφτιαξαν το σπίτι των ονείρων τους
Στόχος είναι ένα πιο βιώσιμο μέλλον, όπου ο άνθρωπος θα βρίσκεται σε πλήρη σύνδεση με το περιβάλλον του
Ένα καλειδοσκόπιο μεταφέρει το φυσικό φως στο εσωτερικό του κτηρίου για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα
Εμπνευσμένοι σχεδιαστές που καθόρισαν τις εποχές τους και επηρεάζουν μέχρι σήμερα με το έργο τους
«Στόχος μας, η παραγωγή αρχιτεκτονικής που κατανοεί τον άνθρωπο και τις ανάγκες του»
Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα Smart Block II
Οι δρόμοι και τα κτίρια της Αθήνας στην πιο ονειρική εκδοχή τους
Μιλήσαμε με τους ανθρώπους πίσω από το εγχείρημα, Μιχάλη Καλογιαννάκη και Στράτο Κέντρο, για την πολιτική και το όραμα της εταιρείας
Υπεύθυνη για αυτά τα έργα που δημιουργούν ένα σύγχρονο urban μοντέλο είναι η DIMAND
Η Noval Property αναπτύσσει σήμερα τα τοπόσημα του μέλλοντος
Υπερβαίνοντας τους φυσικούς χώρους για την οικοδόμηση μιας κουλτούρας καινοτομίας, συνεργασίας και διαρκούς αντίκτυπου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.