Design & Αρχιτεκτονικη

Home 22: Ο αντικομφορμιστής Jean-Marie Massaud σχεδιάζει το εξώφυλλο του HOME

«H συμβίωση της φύσης με την τεχνολογία δίνει το στίγμα της δουλειάς μου»

Λένα Χουρμούζη
ΤΕΥΧΟΣ 22
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«H συμβίωση της φύσης με την τεχνολογία δίνει το στίγμα της δουλειάς μου, κι αυτό το οφείλω στην Τουλούζη. Τι ιδιαίτερο έχει ο τόπος που γεννήθηκα και μεγάλωσα; Από τη μία είναι το μεγαλύτερο κέντρο αστροναυτικής τεχνολογίας, κι από την άλλη είναι η πύλη του μεσογειακού κοσμοπολίτικου γαλλικού νότου. Κι όμως, συμβιώνουν απόλυτα. Η συνύπαρξη του ανθρώπου με τα στοιχεία της φύσης είναι η κινητήριος δύναμη κάθε προόδου. Για παράδειγμα, αφού μιλάμε για την Τουλούζη: η ανάπτυξη της αεροναυτικής γεννήθηκε από την επιθυμία του ανθρώπου να πετάξει σαν τα πουλιά».

«Ο κόσμος χρειάζεται νερό, όχι μίξερ. Λειτουργικότητα είναι η λέξη-κλειδί. Μόνο που στην περίπτωσή μου επιλέγω να τη χρησιμοποιώ στον πληθυντικό αριθμό. Δημιουργώ σε ένα επίπεδο διευρυμένων λειτουργιών. Μ’ αφορά η σχέση του ατόμου με το περιβάλλον και πέρα από την ορθολογική διάσταση. Προσεγγίζω αυτή τη σχέση με έναν πιο πολύπλοκο, συστημικό τρόπο που αγγίζει το συναίσθημα, το συμβολισμό».

«Ντιζάιν είναι…Ένας δημιουργικός χώρος προόδου και εξέλιξης. Προσφέρει χωρίς διακοπή τις προϋποθέσεις και τα μέσα για να φτάσεις σε μια μορφή σύνθεσης, αφαιρετικής, με ελαφρά υλικά και πάντα επίκαιρης. Με λίγα λόγια, όταν σχεδιάζω μπορώ να επηρεαστώ από τις ιδέες του Λεονάρντο Ντα Βίντσι μέχρι τις σύγχρονες καινοτομίες του Στιβ Τζομπς».

 

«Όχι στη μόδα και στις εφήμερες τάσεις. Ο καταναλωτής είναι εύπλαστος. Πρέπει να πάψουμε να τον “χειραγωγούμε” και να αρχίσουμε να του δίνουμε ωραίες προτάσεις. Ο σχεδιαστής οφείλει να προτείνει συγκεκριμένες λύσεις, οι οποίες να απευθύνονται στις επιθυμίες του καταναλωτή. Να είναι λύσεις που αφορούν τα ζητήματα της κάθε εποχής. Όλη η ουσία του ντιζάιν και του σχεδιαστή είναι να αναζητεί μια φωνή ή μια πρόταση. Άλλοτε είναι υποθετική, φαντασιακή, και άλλοτε είναι τόσο στέρεη και ορθολογική... Το σχέδιο μάς φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στη συνδιαλλαγή μεταξύ των επιθυμιών και των ευθυνών μας». 

«Συνεργασία με Poltrona Frau. Διαχρονική κομψότητα στο έπιπλο. Είχα την ελευθερία να ξεφύγω από το άγχος των μεγάλων βιομηχανικών σχεδίων.  Οπωσδήποτε η συνεργασία με τον οίκο Poltrona Frau βασίστηκε πάνω σ’ ένα κοινό προοδευτικό όραμα, μια δουλειά αφαιρετική και με σεβασμό στην παράδοση της ποιότητας».

«Δεν θα μπορούσα να ζήσω χωρίς… Ένα στρώμα. Μου είναι αδιανόητο να κοιμηθώ στο πάτωμα. Όλα τα άλλα έπιπλα τα θεωρώ αξεσουάρ». 

«Ζωή, η μεγαλύτερη καταξίωση. Μια ζωή που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί και είναι σε μια αέναη πορεία ολοκλήρωσης και δημιουργίας».

«Θα διάλεγα να μου φτιάξει το σπίτι... Είμαι ανάμεσα στον Αυστραλό αρχιτέκτονα Glenn Murcutt και στον Βραζιλιάνο Oscar Niemeyer… τελικά μάλλον θα επέλεγα τον Δαλάι Λάμα».   

image

WHO IS WHO

Το 1990 αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Βιομηχανικού Σχεδίου (ENSCI) της Γαλλίας και όπως έχει δηλώσει από τότε αναζητεί τις συνθέσεις μέσα από την αφαίρεση, τις ανάλαφρες γραμμές, τη γραμμική απεικόνιση σε μορφή λογότυπου. Έχει ασχοληθεί από το σχεδιασμό επίπλων μέχρι την κατασκευή βιομηχανικών προϊόντων και εξοπλισμών. Έχει συνεργαστεί με  εταιρείες, όπως η Axor Hansgrohe από το χώρο των ειδών υγιεινής, Dior και Lancôme από τον κόσμο των καλλυντικών, τον οίκο επίπλων Poltrona Frau, μέχρι την αυτοκινητοβιομηχανία Renault. Τα τελευταία χρόνια πέρασε από το βιομηχανικό σχέδιο στην αρχιτεκτονική. Από τα έργα του ξεχωρίζει το Volcano Chivas Stadium, στη Γουδαλαχάρα (Μεξικό), ένα στάδιο που σέβεται απόλυτα το φυσικό περιβάλλον και που κατασκευάστηκε αφήνοντας το μικρότερο δυνατό οικολογικό αποτύπωμα.