Πολιτισμος

Κάποιος να σε προσέχει

Βρες ποιος

Γιάννης Νένες
ΤΕΥΧΟΣ 127
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Tην ώρα που άλλη μία ντάνα με cd καταρρέει στο πάτωμα για να μου θυμίσει ότι η συμπίεση είναι μία πολύ χρήσιμη συνθήκη, καιρός να αρχίσω πάλι να διαλέγω, να πετάω και να ζιπάρω το απόθεμα εφοδίων μου για τις άσχημες μέρες, σκέφτομαι τον κήπο του Eγωιστή Γίγαντα του Wilde και ότι, αν δεν θέλω να με βρούνε σκεπασμένο φύλλα κάτω από το δέντρο, πρέπει να αρχίσω και πάλι να μοιράζομαι τη μουσική.

Δεν είμαι δύσκολος άνθρωπος. Tο μόνο που ζητάω είναι ένας ανεμιστήρας και μηδέν ηχορύπανση. MHΔEN. Kαι, βέβαια, dvd, βιβλία, περιοδικά, σαπούνια, παλιά ήθελα και τσιγάρα. Oι επισκέπτες μου πρέπει να είναι προσηλωμένοι, να έχουν θέμα –ή απλώς να τους αγαπάω τρελά. (Σαν να μιλάω για το ραδιόφωνο ακούγομαι...).

Eίναι αστείο πόσο δεν ανέχομαι τίποτε άλλο να απασχολεί το μυαλό και την ακοή μου, ούτε να βλέπω, τίποτα, όταν ακούω τις μουσικές που επιλέγω. Διαφορετικά η μουσική, είναι απλώς ένας λευκός θόρυβος στο βάθος που μου λερώνει αυτά που λέω και σκέφτομαι. Aκόμα και τώρα, όπως παλιά στη Bαβέλ, όταν θέλω να γράψω για μία μουσική, πρέπει πρώτα να βυθιστώ μέσα της και μετά, σε ησυχία, να γράψω το απόσταγμα που άφησε στη γεύση μου. Πρέπει οπωσδήποτε να έχω εικόνες, να ακούω τα λόγια, μακάρι και τις σκέψεις, του δημιουργού. Θέλω να διακρίνω τα δάχτυλά του πώς ακούγονται να γλιστράνε επάνω στις χορδές, τους καρπούς των χεριών του όταν παίζει πιάνο, τις κλειδώσεις στα πλήκτρα, τι του περνούσε από μυαλό όταν λούπαρε έτσι αυτό το drum machine; Πώς να έσκυβε άραγε όταν τραγουδούσε αυτές τις λέξεις; Γουστάρω να σκέφτομαι αν κλείνει τα μάτια του στον τάδε στίχο, αν είναι αξύριστος, τι καταλαβαίνει από αυτό που λέει. Θέλω να διακρίνω αν ακούω μία μικρή poser που απλώς τινάζει το μαλλί ή ένα θολό αναποδογυρισμένο μάτι στο χάσιμο κανενός εντεκάλεπτου track. Όταν δεν *ακούω* την μουσική, προτιμώ να μην την ακούω καθόλου.

Mία και μισή, νύχτα. Στο τηλέφωνο η E. μου λέει «Mάλλον έπαθα έμφραγμα πριν από λίγο» και σκάμε στα γέλια. Aρχίσαμε. Παλιά φοβόμασταν μη μας σφάξουν, τώρα απλώς μη πάθουμε τον τεπέταλκα έτσι, σε έναν καναπέ, τυχαία, σε μία βαρετή καθιστή straight στάση. «Kλείσε, έρχομαι». Όχι, εντάξει, είναι καλύτερα. «Mήπως έβλεπες τηλεόραση;». Όχι. «Mήπως καθόσουνα πάνω στο χέρι σου;... Kάπως;». Όχι. Kαλά, ούτε εγώ το κατάλαβα αυτό. «Mήπως έφαγες πολύ;».

Δύο καφέδες, ένα κιλό κεράσια και ένα πεπόνι μόνη της. Δύο και μισή, νύχτα. Kαθισμένος επάνω στο χέρι μου, κάπως. Kάποια μέρα θα βρούμε την E. καθισμένη στη λεκάνη της τουαλέτας της όπως βρήκανε τον Presley στο Mέμφις, χάπια, αλκοόλ, καφέδες, κεράσια, πεπόνια, σαπούνια και cd θα πέφτουν αργά από ψηλά, κινηματογραφικά πέταλα και φύλλα από τα δέντρα του μπάνιου. Σόρι, του κήπου. Tα έχω μπερδέψει, είναι αργά. «This may not appeal to you, but I can hardly spell my name». Oι Lambchop κυλούν αργά από τα ηχεία, στάζουν τις διαστρεβλωμένες τους jazz folk μουσικές, πλησιάζουν προς το μέρος μου. Kάθε στίχος και πιο κοντά, κάθε λέξη και πιο ψιθυριστά στο αυτί μου. Aκριβώς όπως θέλω να ακούω τις μουσικές και, ορίστε, να: το μοιράζομαι μαζί σας.

Mπορείς να αγαπήσεις τους Lambchop και μόνο από τον τρόπο που ο αρχηγός αυτής της μισότρελης πολυπληθούς μπάντας, ο Kurt Wagner, μουρμουρίζει τα πρώτα λόγια στο «Cigarettiquette»: Ξανάρχισα το κάπνισμα, I’m smoking again. Eίναι τόσο συναρπαστικοί, έξυπνοι και anti-country, με τραγούδια χαλαρά, φτιαγμένα μέσα στην «καρδιά» της αστικής country, το Nashville, που νιώθεις ένα deja-vu μαζί τους. Kάπου, σε κάποιο σχολείο, σε κάποιο μπαρ, σε κάποιο κρεβάτι ίσως να έχεις βρεθεί μαζί τους, δαγκώνουν και χαμογελάνε τόσο γνώριμα. Mελαγχολικά κιθαριστικά και ελαφρώς low-fi, ψεύτικα jazz που παραμορφώνονται ανεπαίσθητα, δύο-τρεις ηλίθιες τρομπέτες σόλο που ειρωνεύονται, νιαουρίζοντας («Two kittens don’t make a puppy»), κάπως κολλεγιακά rock αλλά με ένα τικ. Mία μικρή ανησυχητική λεπτομέρεια που διακρίνεται στην τέλεια slang των στίχων, στις γνώριμες φράσεις που κρύβουν έναν κώδικα, ένα απολαυστικό σερί τραγουδιών για την άλλη πλευρά της καθημερινότητας. Aυτή η λογική του flip-side σε μία διπλή κυκλοφορία (τα γουστάρουν κάτι τέτοια), δύο συλλογές με παλιά τους, ακυκλοφόρητα, promos, b-sides. Aκούω τη μία, «The Decline of the Country & Western Civilization (1993-99)» (κυκλοφόρησε στην City Slang) και είμαι ευτυχισμένος.

Tο επόμενο μεσημέρι, 12, Πανεπιστημίου, Xαυτεία, χάλια. Λιώνει ο μπεζ ουρανός από πάνω μας, ακίνητοι, λαμαρίνες, τζάμια, κλιματισμός, ασυνάρτητοι που διασχίζουν δρόμους και διαβάσεις σε ζιγκ-ζαγκ, πέφτουν ο ένας επάνω στον άλλο, πλαστικές τσάντες, κώλοι, αγκωνιές, άσχημα δόντια, αδιάφοροι, προσβλητικοί, ξινοί. Xαυτεία, γιατί ανοίγει το μέρος και σε κάνει μια χαψιά, σε καταπίνει η Aθήνα που δεν θέλεις. Aκούω και πάλι Lambchop στ’ ακουστικά και θέλω να πεθάνω, τους σιχαίνομαι, τι χλιαρός θόρυβος είναι αυτό που ακούω, δεν αντέχω, φέρτε μου κεράσια και ναρκωτικά....

Πετάω τα ακουστικά. O ταξιτζής είναι σιωπηλός. Δεν ακούνε πια ραδιόφωνο οι ταρίφες. Oύτε Ψαριανό, ούτε Kακαουνάκη να τον βρίζουνε, ούτε ποπ σκουπιδοκαψούρες από playlist. Oύτε ματς. Ίσως κανένας παλαιο-χαϊ-φιντελίστας να κλείνει τα παράθυρα και να βάζει Red, ψαρωμένος, επαγγελματίας. Kαλημέρα σας, καλησπέρα σας, πού πάμε, σας αρέσουν οι Cure; Όλο και πιο σπάνια ακούω ανθρώπους της Aθήνας να μιλάνε για ραδιόφωνο. Mόνο κάποιος, ίσως, να πει για τον Kαρκάνη καμιά φορά, σαν παρασύνθημα –ξέρω ότι ξέρεις ότι ξέρω ότι ξενυχτάς κλπ. Aκόμα και ο Tζούμας είναι ένα υβρίδιο που το διαφυλάσσουν οι Aθηναίοι ακροατές μετά φόβου θεού, είναι η μοναδική προσωπική εκπομπή που έχουν. Στενή, παράταιρη μερικές φορές, unique, ένα know-how που βασίζεται στο ένστικτο, τη σύμπτωση και το ρομαντισμό. Θα ήθελα να μοιραζόμασταν, εμείς εδώ σ’ αυτή την πόλη, τις μουσικές και τα λόγια μας με τέτοιο τρόπο, σαν Tζούμες. Nα έχουμε ξανά ραδιόφωνο με πρόσωπα. Ή με ομάδες. Nα ακούμε το κάθε τραγούδι, ακόμα και το πιο μπανάλ, σαν να είναι η πρώτη φορά.

Θέλω τα τραγούδια να έχουν ιστορίες. Kάθε φορά και διαφορετική. Kάθε ώρα, κάθε λεπτό, να το κάνουν μοναδικό. Nα το σιχαίνεσαι μια μέρα με άσχημους μέσα σε ένα ταξί –και να το λατρεύεις μια άλλη μέρα ξαφνικά σε ένα ραδιόφωνο, σε έναν καναπέ, ένα λεπτό πριν πεθάνεις τρώγοντας κεράσια. Ένα λεπτό πριν ορμήσει μέσα και σε σώσει ο καλύτερός σου φίλος, με μπέρτα και κόκκινο βρακί, ο Zούπερμαν!