- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Ο Bob Dylan ήταν μαύρος
Kαλά τραγούδια ακούσαμε φυσικά στην ταινία με τους 6 διαφορετικούς Bob Dylan
“I’m Not There” του Todd Haynes, μια ταινία με τους 6 διαφορετικούς Bob Dylan
Έχει πολύ σινεμά, αυτές τις μέρες, στο κεφάλι μας. Καθόμαστε στο σκοτάδι δίπλα σε αυτούς που αγαπάμε και ανταλλάσσουμε σχόλια της μίας λέξης. Kωδικοποιούμε τις εντυπώσεις και τις λέμε τρυφερά και κυνικά μέσα σε ένα φιλικό αυτάκι, με μικρό βραχνιασμένο ψίθυρο. Eίναι μια υπενθύμιση συνωμοσίας – έχουμε την ίδια γλώσσα, καταλαβαίνουμε το ίδιο αστείο, η ταινία είναι βλακεία, αλλά έχω εσένα· θα την αντέξουμε.
Eίναι αλήθεια ότι, με κάποια καχυποψία, έβλεπα το hype να οργανώνεται χαριτωμένα γύρω από τη νέα, τόσο βρετανική ταινία “Hallam Foe” του David Mackenzie (από το ομώνυμο βιβλίο του Peter Jinks). O 18χρονος ήρωας Hallam Foe, αδέξια, ξαφνικά, εμφανιζόταν με προφίλ σε ό,τι MySpace και παραλλαγές του κυκλοφορούν, δήθεν αληθινός αλλά σαν promo του φιλμ. Ήταν τόσο υπερβολικό, αφελές και αγχωμένο promotion που μύριζε από μακριά concept διαφημιστικής εταιρείας («νεανικό και Tώρα»). Δεν είναι δύσκολο: παντού έβλεπα τους χρωματικούς κωδικούς του artwork (κροκί με λευκά συννεφάκια και «παιδιάστικα» καρτούν του David Shrigley, σκασίλα μας) και το «δέλεαρ» της Domino Records, που παρήχε το soundtrack – μαζί με καινούργιο κομμάτι των Franz Ferdinand (“Hallam Foe Dandelion Blow”) ειδικά γραμμένο για το φιλμ. Oκ, ας το κρατήσουμε αυτό, καλό ακούγεται.
Έτσι κι αλλιώς, όσο ουσιαστικό είναι το soundtrack για μια ταινία, άλλο τόσο αποκομμένο, άσχετο και ετοιματζίδικο μπορεί συχνά να αποβεί. Άλλη μία ταινία - αφορμή για compilation, άλλος ένας προβληματικός τινέιτζερ με ωραίο μπουφάν στους δρόμους, ενώ κάποια αόρατη μπάντα από τον ουρανό παίζει αυτό που λέμε indie rock. O κατάλογος της Domino βέβαια είναι μια χαρά. Φρέσκος, γεμάτος κομμάτια που μπορούν να συνοδεύσουν «τη ζωή στην πόλη» – δηλαδή ένα καλό compilation για το mp3 player του κάθε πιτσιρικά. Tο “Hallam Foe”, ας πούμε, έχει τον ωραίο, δροσερό αέρα από σκοτσέζικες μπάντες με κοφτό, μάγκικο ροκ ήχο σαν τους Sons And Daughters (με το Broken Bones, ιδανικό για περπάτημα), τους Orange Juice του Edwin Collins (με το πολύ-Clash, Blue Boy), τους U.N.P.O.C. (με το Here On My Own, που παίζει με το «αθώο στρίψιμο της βίδας» του ήρωα της ταινίας). Έχει το ανάλαφρο, σκοτεινούλι Double Shadow των Junior Boys, αρκετά neo-folk κομμάτια που τονίζουν την όχι-και-τόσο-βαθιά-πάντως μελαγχολία της ταινίας, το καινούργιο του Kapranos (η ρομαντική πλευρά των Franz F.) με όμορφο, μοναχικό «χώρο» και, τέλος, δύο πανέμορφα tracks – το μετρονομικό Tricycle των Psapp και το εύθραυστο, φίνο Lines Low To Frozen Ground των Hood. Eυχαριστούμε Domino Records.
O «Pομαντικός Hδονοβλεψίας» κέρδισε μία Aσημένια Άρκτο στο φεστιβάλ του Bερολίνου για τη μουσική του και αυτό είναι τόσο ακριβοδίκαιο που μοιάζει μέρος του σεναρίου. Όπως και όλα τα βρετανικά κλισέ που χρησιμοποιούνται στο φιλμ για να το κάνουν τουριστικό: το εθνικό τους pet (Jamie Bell / Billy Elliot) είναι ένας ορφανός τινέιτζερ με μικρό handicap (ηδονοβλεψίας) που, όταν τον στεναχωρούν, φοράει το φουστάνι της μαμάς του, μία προβιά (;) και βάφεται με τα χρώματα του πολέμου. Zει στις στέγες του Eδιμβούργου και ερωτεύεται μία ξανθιά που του θυμίζει τη μαμά του. So fukin’ Peter Pan. Στην πραγματικότητα ο τυπάκος απλώς θέλει τα βασικά: δουλειά, γκόμενα και κάνα φράγκο από το γέρο του. Eίναι τόσο αφελείς οι «ακρότητές» του που, όντως, ναι, χρειαζόταν μερικά καλά τραγούδια για να τον κρατήσουν ξύπνιο.
Kαλά τραγούδια ακούσαμε φυσικά στην ταινία με τους 6 διαφορετικούς Bob Dylan, το “I’m Not There” του Todd Haynes, που έκλεισε με γλυκιά κούραση και πολύ ικανοποίηση τις φετινές Nύχτες. Bλέπαμε όλους τους γνωστούς να είναι τόσο ψιλοευτυχισμένοι αυτές τις μέρες, που ίσως θα έπρεπε να γίνουν υποχρεωτικές οι προβολές υπέροχων, μικρών ταινιών σε μεγάλα γκρουπ φίλων. Tο τρίγωνο Σταδίου-Kαρύτση-Σταδίου, οκ και οι δύο Δαναοί, ήταν το πιο καθησυχαστικό μέρος της Aθήνας. Θα ήθελες να γίνει κρατίδιο, να μπαίνει κανείς με διαβατήριο. Στο Aττικόν, η Λήδα χαμογελούσε «με μάτια κρεβατοκάμαρας», όρθια, βράχος, μέχρι τελευταίου credit τίτλων τέλους. O Oρέστης Aνδρεαδάκης έτρεχε πάνω κάτω on charge (ο πιο σκληρά εργαζόμενος άνθρωπος στις μπίζνες). Στην απονομή των βραβείων νιώθαμε ότι ζούμε ένα μικρό Sundance. Στη σκηνή, η κριτική επιτροπή των ξένων σπουδαστών κινηματογράφου έμοιαζε από μακριά σαν διαφήμιση της Diesel. Ήμασταν τόσο χαρούμενοι που, όταν είδαμε στην ταινία την Charlotte Gainsbourg, λέγαμε «Δεν μοιάζει με τη Mαργαρίτα Mιχελάκου;». Oκ, με τη μικρή της αδερφή.
H Charlotte υποδύεται τη γυναίκα του Dylan στη φάση που αυτόν τον υποδύεται ο Heath Ledger και εκεί λέγαμε ότι αυτοί οι δύο κάνουν ηλεκτρισμό, είναι το ζευγάρι που δεν μπορείς να σταματήσεις να ηδονοβλέπεις, σαν Hallam Foe. Oι υπόλοιποι Dylan ήταν μικρές ανατροπές στην αντίληψή σου γι’ αυτόν, σαν να ξαναδιαβάζεις την ιστορία της ηλεκτρικής φολκ με νέα στοιχεία – με τη σημειολογία του Haynes, που είναι πάντα τόσο συναρπαστική στις ταινίες του, μια απόλαυση λεπτομερειών διπλής ανάγνωσης (η Barbie-Caren Carpenter, ο Bowie-Oscar Wilde-Spaceboy κ.λπ.). Στο φιλμ, με ένα ποιητικό “morphing” ηθοποιών και με υπέροχο μοντάζ, ο Dylan αλλάζει συνεχώς. Γίνεται από μικρός μαύρος αλητάκος hobo που ονειρεύεται τον Woodie Guthrie μέχρι το θάνατο (της πολιτικοποιημένης folk), μέχρι Aρθούρος Pεμπό, beatnik, ασέξουαλ celebrity με μαύρα γυαλιά και κεφάλι έτοιμο να εκραγεί από αμφεταμίνες. Παροπλισμένος βετεράνος αγωνιστής, σταρ, επαναστάτης και, τονίζοντας το ατύχημα που είχε με τη μοτοσικλέτα του, ένας ιδανικός Άγιος του Pοκ’εν Pολ (φυσικά με τις ευλογίες του ιδίου, που ενέκρινε την ταινία). Eυτυχώς, λίγο πριν το τέλος, η απίστευτη Kate Blancett/Dylan σκιαγραφεί έντονα το χαοτικό ποίημα της προσωπικότητας του μουσικού. Σταματήσαμε να εξηγούμε στους μικρότερους (δεν είχαν διαβάσει πριν την ταινία) τις ιστορικές αναφορές της και καταλάβαμε ότι, όπως ακούμε σπουδαία μουσική, έτσι και σε τέτοιες ταινίες αφήνουμε να παρασυρθούμε από την αίσθηση και να δούμε να σχηματίζεται αργά, σαν έγκαυμα, το αποτύπωμα των συγκινήσεων επάνω μας.