Πολιτισμος

Τάσος Βρεττός : The Hole Argument

Η τέχνη δικαιούται συχνά να ’ναι μια Τρύπα στο νερό·

Τζούλια Διαμαντοπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 314
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η τέχνη δικαιούται συχνά να ’ναι μια Τρύπα στο νερό·  να περιέχει το παράδοξο στον ορισμό της· να αντιστέκεται στους φυσικούς περιορισμούς ύλης και γνώσης· να ’ναι ελεύθερη από χρησιμότητα κι αυτοσκοπό· και να ’ναι πιο προσωρινή απ’ τη στιγμή, πιο ανάλαφρη από το κενό. Κι όταν η τέχνη ασχολείται με την τρύπα, ρεαλιστική και μη, ορατή κι αόρατη, τότε έχουμε τρύπα μέσα σε τρύπα, ένα ατελείωτο –και διασκεδαστικό– παιχνίδι κατόπτρων, όπως στην περίπτωση της φωτογραφικής έκθεσης του Τάσσου Βρεττού στην γκαλερί The Breeder.

Η έκθεση “The Hole Argument” είναι σχεδόν φωτογραφική, αφού ο Βρεττός δεν «παίζει» μόνος του. Εκείνος ξεκινάει, με τις φωτογραφίες του, να εξερευνά τις πολλαπλές αναφορές της τρύπας στην κουλτούρα, την ψυχανάλυση και τη λογοτεχνία, στη σεξουαλική εμμονή, στην αρχιτεκτονική και τις εξερευνήσεις του σώματος, και από την άλλη μια ομάδα φίλων και συνεργατών (Νάντια Αργυροπούλου, Μαρίνα Βρανοπούλου, Βάσια Λύρη, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Γιώργος Τζιρτζιλάκης) απαντούν στις εικόνες του με κείμενα. Οι δυο πλευρές αλληλοτροφοδοτούνται και παράγουν ένα φωτογραφικό δοκίμιο, μια ανταλλαγή επιχειρημάτων εικόνας και λόγου που αποτυπώνονται και στην έκδοση Σκαντζόχερος 01, της ομάδας Σαπρόφυτα (γνωστή από το παράξενο και ενδιαφέρον Atlas Horribilis), που περιλαμβάνει αναγνώσεις αποσπασματικής μικρής φόρμας, καθώς και τις φωτογραφίες της έκθεσης.       

Η έκθεση The Hole Argument, παρουσιάζεται από 8 έως 18 Σεπτεμβρίου και εγκαινιάζει το «εξωκινηματογραφικό» σκέλος του αφιερώματος «Τρύπα», που θα παρουσιάσει φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται κι ο Μουσειακός Περίπατος (από αρχές Οκτωβρίου), ένα ιδιόμορφο «κυνήγι θησαυρού» που θα περιλαμβάνει 14 μουσεία της Αθήνας, στις μόνιμες συλλογές των οποίων επισημαίνονται εκθέματα σχετικά με την «Τρύπα».