- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Σαν σήμερα τo Teatro Olympico της Βιτσέντζα ανοίγει τις πόρτες του
Ποιο είναι το αναγεννησιακό αριστούργημα αρχιτεκτονικής που διασώζεται στις μέρες μας
Σαν σήμερα 3 Μαρτίου τα εγκαίνια του Teatro Olympico της Βιτσέντζα
Στη Βιτσέντζα, μια πόλη κοντά στη Βενετία, ένα μοναδικό αναγεννησιακό θέατρο επιβίωσε ως εκ θαύματος για περισσότερο από τέσσερις αιώνες. Το Teatro Olimpico που εγκαινιάστηκε μία ημέρα σαν σήμερα, στις 3 Μαρτίου 1585, αποτελεί ένα κρυμμένο στολίδι, χτισμένο μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο φρούριο και φυλακή, που δίνει μορφή στη γνώση της κλασικής ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής της εποχής και εφαρμόζει στην πράξη σύγχρονες εικαστικές εξελίξεις όπως η γραμμική προοπτική.
Teatro Olimpico: Το γοητευτικό θέατρο και η νέα σκηνή της Αναγέννησης
Η Ιταλία του 16ου αιώνα έγινε μάρτυρας της αυξανόμενης δημοτικότητας του θεάτρου ως πολιτιστικής μορφής και τρόπου ψυχαγωγίας. Θεατρικές παραστάσεις υπήρχαν καθ' όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα, αλλά αποτελούνταν κυρίως από θρησκευτικές παραστάσεις που στήνονταν σε προσωρινές εξέδρες σε υπαίθριους χώρους, όπως οι πλατείες των πόλεων.
Με την ανάδυση της ουμανιστικής κουλτούρας στην Ιταλία του 15ου αιώνα, οι εξελίξεις στη θεατρική αρχιτεκτονική και το σχεδιασμό συμβαδίζουν με λογοτεχνικά μοντέλα που επιδιώκουν να επαναφέρουν τις κωμωδίες και τις τραγωδίες της αρχαίας Ρώμης. Όμως οι αρχιτέκτονες που ενδιαφέρονταν να μελετήσουν τη ρωμαϊκή τέχνη αντιμετώπισαν ένα πρόβλημα: τα περίφημα θέατρα της αρχαίας Ρώμης είχαν διαλυθεί ή μετατραπεί σε χρηστικούς χώρους καθ' όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα.
Ευτυχώς, οι αρχιτέκτονες της Αναγέννησης μπόρεσαν να μελετήσουν τα γραπτά του αρχαίου Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούβιου, του οποίου τα Δέκα βιβλία για την αρχιτεκτονική εξηγούσαν πώς να κατασκευαστεί ένα θέατρο και περιέγραφαν τη διακόσμηση των σκηνικών.
Από αυτά τα βιβλία και τη μελέτη των αρχαίων ερειπίων, οι αρχιτέκτονες της Αναγέννησης μπόρεσαν να σχηματίσουν μια εικόνα των κλασικών ρωμαϊκών θεάτρων. Τα θέατρα αυτά είχαν ένα ημικυκλικό τμήμα καθισμάτων, ή αμφιθέατρο, και ένα περίτεχνο σκηνικό υπόβαθρο που ονομαζόταν scaenae frons.
Την ίδια στιγμή που οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης μελετούσαν την κλασική αρχιτεκτονική, οι εικαστικές εξελίξεις, όπως η γραμμική προοπτική, εισήλθαν στη θεατρική σκηνή του δέκατου έκτου αιώνα - συχνά με τη μορφή ζωγραφικών σκηνικών που απεικόνιζαν την άποψη της πόλης.
Αυτή η καινοτομία εισήγαγε μια απόκλιση από τη μεσαιωνική σκηνή, η οποία παρουσίαζε μια σειρά από σκηνικά σπίτια που αναπαριστούσαν βιβλικές τοποθεσίες. Ενώ οι κλασικές και μεσαιωνικές θεατρικές παραστάσεις ήταν ελεύθερες, λαϊκές εκδηλώσεις, το ιταλικό αναγεννησιακό θέατρο ήταν ένας προστατευμένος χώρος περίφραξης που κατασκευάστηκε για τις αυλικές ελίτ και τις ενώσεις των πολυμαθών διανοουμένων.
Ποιος ήταν ο δημιουργός πίσω από το περίφημο Teatro Olimpico
Ο Αντρέα Παλλάντιο ήταν ο πιο επιδραστικός αρχιτέκτονας της Αναγέννησης. Ήταν επίσης ιδρυτικό μέλος της Academia Olimpica - μιας ομάδας επιστημόνων στη Βιτσέντζα που προσπαθούσε να αναδημιουργήσει τις θεατρικές παραστάσεις της κλασικής αρχαιότητας. Αν και το Teatro Olimpico είναι το παλαιότερο σωζόμενο αναγεννησιακό θέατρο, δεν ήταν το πρώτο μόνιμο θέατρο της περιόδου. Δεν ήταν επίσης το πρώτο που χτίστηκε από τον Παλλάντιο, ο οποίος είχε ήδη σχεδιάσει θέατρα στη Βενετία και τη Βιτσέντζα. Το Olimpico ήταν, ωστόσο, το πιο φιλόδοξο θεατρικό έργο του και ένα έργο που θα έκανε πράξη τις γνώσεις του για την κλασική αρχιτεκτονική και τη σύγχρονη τέχνη.
Το Olimpico δεν ήταν ένα θέατρο που χτίστηκε εκ νέου. Ο Παλλάντιο σχεδίασε το ρωμαϊκής έμπνευσης αμφιθέατρό του μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο φρούριο. Η αναδιαμόρφωση ενός υπάρχοντος κτιρίου ανάγκασε τον αρχιτέκτονα να προσαρμόσει τα σχέδιά του. Ως αποτέλεσμα, και σε αντίθεση με τα ρωμαϊκά θέατρα, ο χώρος των καθισμάτων του Παλλάντιο σχηματίζει μια ελλειπτική καμπύλη και όχι ένα ημικύκλιο. Ένας εξαιρετικά διακοσμημένος χώρος, η καμπύλη αίθουσα εκδηλώσεων στεφανώνεται από μια κιονοστοιχία που κοσμείται με γλυπτά κλασικής έμπνευσης.
Η σκηνή του Teatro Olimpico διαθέτει μια υπέροχη τριώροφη πρόσοψη. Άφθονα διακοσμημένη με κλασικούς κίονες, αετώματα, γλυπτά και ανάγλυφα, η πρόσοψη έχει πέντε ανοίγματα, εκ των οποίων το κεντρικό θυμίζει θριαμβική αψίδα. Ο Παλλάντιο και ο Vicenzo Scamozzi εργάστηκαν με περιορισμένα υλικά - χρησιμοποιώντας ξύλο, γύψο και στόκο για να δημιουργήσουν το αποτέλεσμα του λευκού, γυαλισμένου μαρμάρου.
Τα ανοίγματα παρέχουν οπτική πρόσβαση σε προβαλλόμενες λεωφόρους, μεταφέροντας την εμφάνιση μιας πόλης. Κατασκευασμένοι με γραμμική προοπτική, οι διάδρομοι ενισχύουν την ψευδαίσθηση με τη χρήση εξαναγκασμένης προοπτικής, η οποία αυξάνει τη φανταστική αίσθηση του βάθους - έτσι ώστε ένας ηθοποιός που περπατάει μέσα στο σκηνικό που απομακρύνεται να μοιάζει με γίγαντα σε σχέση με τα κτίρια.
Ο Παλλάντιο δεν πρόλαβε να δει ποτέ τα εγκαίνια του θεάτρου
Οι προοπτικές των διαδρόμων αποτελούν σήμα κατατεθέν του Olimpico, αλλά η προέλευσή τους δεν είναι σαφής. Ο Παλλάντιο πέθανε χρόνια πριν από τα εγκαίνια του θεάτρου, τη στιγμή που η εναρκτήρια παράσταση αναμενόταν να είναι μια ποιμενική κωμωδία γραμμένη από τον Φάμπιο Πάτσε. Μετά τον θάνατό του, ο γιος του, Σίλα Παλλάντιο, ανέλαβε την επίβλεψη του έργου και το παρέδωσε μόλις τρία χρόνια αργότερα.
Το 1583 η Ακαδημία πήρε την απόφαση να ανεβάσει αντ' αυτού την τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος». Η αλλαγή αυτή απαιτούσε σκηνογραφία που απεικόνιζε ένα αστικό τοπίο αντί για τοπίο, και εκείνη την εποχή η Ακαδημία αγόρασε την πρόσθετη ακίνητη περιουσία που απαιτούνταν για τις προβλεπόμενες λεωφόρους.
Ο Scamozzi ολοκλήρωσε την κατασκευή του αμφιθεάτρου και πρόσθεσε το σκηνικό σχέδιο, αν και ίσως ακολουθώντας σχέδια που παρήγαγε ο Silla, γιος και βοηθός του Παλλάντιο. Είτε ήταν προϊόν των σχεδίων του Παλλάντιο είτε απλώς εμπνεύστηκαν από αυτόν, οι σκηνικές κατασκευές του Scamozzi είναι εξαιρετικά καινοτόμες - κατασκευάζοντας στην πραγματικότητα σε τρεις διαστάσεις αυτό που παραδοσιακά ήταν ένα ζωγραφισμένο σκηνικό.
Πώς είναι σήμερα το μοναδικό αναγεννησιακό θέατρο
Το αποτέλεσμα της αρχαιολογικής γνώσης και της καλλιτεχνικής καινοτομίας του Παλλάντιο και του Scamozzi είναι ένας υπέροχος και γοητευτικός χώρος.
Παρά τη θριαμβευτική του ωστόσο έναρξη, στη συνέχεια η δραστηριότητα του θεάτρου διακόπηκε. Έγινε απλά ένα μέρος συνάντησης. Σε αυτό το θέατρο βρέθηκε ο Πάπας Πίος VI το 1782, ο Αυτοκράτορας της Αυστρίας το 1816, και ο Φερδινάνδος ο Α’ το 1838.
Το θέατρο διαθέτει 400 θέσεις. Εκεί τώρα πραγματοποιούνται θεατρικές και μουσικές παραγωγές. Γνωστές είναι οι Μουσικές Εβδομάδες και τα φεστιβάλ «Omaggio a Palladio» και «Vicenza in Lirica».
Το Teatro Olimpico είναι, μαζί με το Teatro all’antica στη Sabbioneta και το Teatro Farnese στην Πάρμα, τα μόνο αναγεννησιακά θέατρα που εξακολουθούν να υπάρχουν. Τα δύο τελευταία θέατρα βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στο Teatro Olimpico. Από το 1994, το Teatro Οlimpico αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco.