Σαν σήμερα τo Teatro Olympico της Βιτσέντζα ανοίγει τις πόρτες του
Ποιο είναι το αναγεννησιακό αριστούργημα αρχιτεκτονικής που διασώζεται στις μέρες μας
![Γεωργία Ζερβογιάννη Γεωργία Ζερβογιάννη](/images/120x120/3/jpg/files/2023-07-29/georgia-zervogianni.jpg)
![Σαν σήμερα, 3 Μαρτίου, τo Teatro Olympico της Βιτσέντζα ανοίγει τις πόρτες του Σαν σήμερα, 3 Μαρτίου, τo Teatro Olympico της Βιτσέντζα ανοίγει τις πόρτες του](/images/1074x600/jpg/files/2024-03-01/teatro_olimpico.jpg)
Σαν σήμερα 3 Μαρτίου τα εγκαίνια του Teatro Olympico της Βιτσέντζα
Στη Βιτσέντζα, μια πόλη κοντά στη Βενετία, ένα μοναδικό αναγεννησιακό θέατρο επιβίωσε ως εκ θαύματος για περισσότερο από τέσσερις αιώνες. Το Teatro Olimpico που εγκαινιάστηκε μία ημέρα σαν σήμερα, στις 3 Μαρτίου 1585, αποτελεί ένα κρυμμένο στολίδι, χτισμένο μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο φρούριο και φυλακή, που δίνει μορφή στη γνώση της κλασικής ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής της εποχής και εφαρμόζει στην πράξη σύγχρονες εικαστικές εξελίξεις όπως η γραμμική προοπτική.
![To στολίδι της Βιτσέντζα χτισμένο μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο φρούριο To στολίδι της Βιτσέντζα χτισμένο μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο φρούριο](/images/w734/jpg/files/2024-03-01/teatro_olympico.jpg)
Teatro Olimpico: Το γοητευτικό θέατρο και η νέα σκηνή της Αναγέννησης
Η Ιταλία του 16ου αιώνα έγινε μάρτυρας της αυξανόμενης δημοτικότητας του θεάτρου ως πολιτιστικής μορφής και τρόπου ψυχαγωγίας. Θεατρικές παραστάσεις υπήρχαν καθ' όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα, αλλά αποτελούνταν κυρίως από θρησκευτικές παραστάσεις που στήνονταν σε προσωρινές εξέδρες σε υπαίθριους χώρους, όπως οι πλατείες των πόλεων.
Με την ανάδυση της ουμανιστικής κουλτούρας στην Ιταλία του 15ου αιώνα, οι εξελίξεις στη θεατρική αρχιτεκτονική και το σχεδιασμό συμβαδίζουν με λογοτεχνικά μοντέλα που επιδιώκουν να επαναφέρουν τις κωμωδίες και τις τραγωδίες της αρχαίας Ρώμης. Όμως οι αρχιτέκτονες που ενδιαφέρονταν να μελετήσουν τη ρωμαϊκή τέχνη αντιμετώπισαν ένα πρόβλημα: τα περίφημα θέατρα της αρχαίας Ρώμης είχαν διαλυθεί ή μετατραπεί σε χρηστικούς χώρους καθ' όλη τη διάρκεια του Μεσαίωνα.
Ευτυχώς, οι αρχιτέκτονες της Αναγέννησης μπόρεσαν να μελετήσουν τα γραπτά του αρχαίου Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούβιου, του οποίου τα Δέκα βιβλία για την αρχιτεκτονική εξηγούσαν πώς να κατασκευαστεί ένα θέατρο και περιέγραφαν τη διακόσμηση των σκηνικών.
Από αυτά τα βιβλία και τη μελέτη των αρχαίων ερειπίων, οι αρχιτέκτονες της Αναγέννησης μπόρεσαν να σχηματίσουν μια εικόνα των κλασικών ρωμαϊκών θεάτρων. Τα θέατρα αυτά είχαν ένα ημικυκλικό τμήμα καθισμάτων, ή αμφιθέατρο, και ένα περίτεχνο σκηνικό υπόβαθρο που ονομαζόταν scaenae frons.
Την ίδια στιγμή που οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης μελετούσαν την κλασική αρχιτεκτονική, οι εικαστικές εξελίξεις, όπως η γραμμική προοπτική, εισήλθαν στη θεατρική σκηνή του δέκατου έκτου αιώνα - συχνά με τη μορφή ζωγραφικών σκηνικών που απεικόνιζαν την άποψη της πόλης.
![Κάτοψη του Teatro Olympico Κάτοψη του Teatro Olympico](/images/w734/jpg/files/2024-03-01/teatro_olympico__2_.jpg)
Αυτή η καινοτομία εισήγαγε μια απόκλιση από τη μεσαιωνική σκηνή, η οποία παρουσίαζε μια σειρά από σκηνικά σπίτια που αναπαριστούσαν βιβλικές τοποθεσίες. Ενώ οι κλασικές και μεσαιωνικές θεατρικές παραστάσεις ήταν ελεύθερες, λαϊκές εκδηλώσεις, το ιταλικό αναγεννησιακό θέατρο ήταν ένας προστατευμένος χώρος περίφραξης που κατασκευάστηκε για τις αυλικές ελίτ και τις ενώσεις των πολυμαθών διανοουμένων.
Ποιος ήταν ο δημιουργός πίσω από το περίφημο Teatro Olimpico
Ο Αντρέα Παλλάντιο ήταν ο πιο επιδραστικός αρχιτέκτονας της Αναγέννησης. Ήταν επίσης ιδρυτικό μέλος της Academia Olimpica - μιας ομάδας επιστημόνων στη Βιτσέντζα που προσπαθούσε να αναδημιουργήσει τις θεατρικές παραστάσεις της κλασικής αρχαιότητας. Αν και το Teatro Olimpico είναι το παλαιότερο σωζόμενο αναγεννησιακό θέατρο, δεν ήταν το πρώτο μόνιμο θέατρο της περιόδου. Δεν ήταν επίσης το πρώτο που χτίστηκε από τον Παλλάντιο, ο οποίος είχε ήδη σχεδιάσει θέατρα στη Βενετία και τη Βιτσέντζα. Το Olimpico ήταν, ωστόσο, το πιο φιλόδοξο θεατρικό έργο του και ένα έργο που θα έκανε πράξη τις γνώσεις του για την κλασική αρχιτεκτονική και τη σύγχρονη τέχνη.
![I luoghi nascosti del Teatro Olimpico di Vicenza I luoghi nascosti del Teatro Olimpico di Vicenza](/images/1440x810/3/jpg/files/YouTube/Y7rrG3tz8zM.jpg)
Το Olimpico δεν ήταν ένα θέατρο που χτίστηκε εκ νέου. Ο Παλλάντιο σχεδίασε το ρωμαϊκής έμπνευσης αμφιθέατρό του μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο φρούριο. Η αναδιαμόρφωση ενός υπάρχοντος κτιρίου ανάγκασε τον αρχιτέκτονα να προσαρμόσει τα σχέδιά του. Ως αποτέλεσμα, και σε αντίθεση με τα ρωμαϊκά θέατρα, ο χώρος των καθισμάτων του Παλλάντιο σχηματίζει μια ελλειπτική καμπύλη και όχι ένα ημικύκλιο. Ένας εξαιρετικά διακοσμημένος χώρος, η καμπύλη αίθουσα εκδηλώσεων στεφανώνεται από μια κιονοστοιχία που κοσμείται με γλυπτά κλασικής έμπνευσης.
Η σκηνή του Teatro Olimpico διαθέτει μια υπέροχη τριώροφη πρόσοψη. Άφθονα διακοσμημένη με κλασικούς κίονες, αετώματα, γλυπτά και ανάγλυφα, η πρόσοψη έχει πέντε ανοίγματα, εκ των οποίων το κεντρικό θυμίζει θριαμβική αψίδα. Ο Παλλάντιο και ο Vicenzo Scamozzi εργάστηκαν με περιορισμένα υλικά - χρησιμοποιώντας ξύλο, γύψο και στόκο για να δημιουργήσουν το αποτέλεσμα του λευκού, γυαλισμένου μαρμάρου.
Τα ανοίγματα παρέχουν οπτική πρόσβαση σε προβαλλόμενες λεωφόρους, μεταφέροντας την εμφάνιση μιας πόλης. Κατασκευασμένοι με γραμμική προοπτική, οι διάδρομοι ενισχύουν την ψευδαίσθηση με τη χρήση εξαναγκασμένης προοπτικής, η οποία αυξάνει τη φανταστική αίσθηση του βάθους - έτσι ώστε ένας ηθοποιός που περπατάει μέσα στο σκηνικό που απομακρύνεται να μοιάζει με γίγαντα σε σχέση με τα κτίρια.
![Teatro Olympico το πιο φιλόδοξο έργο του Παλλάντιο Teatro Olympico το πιο φιλόδοξο έργο του Παλλάντιο](/images/w734/jpg/files/2024-03-01/teatro-olimpico-vicenza-003.jpg)
Ο Παλλάντιο δεν πρόλαβε να δει ποτέ τα εγκαίνια του θεάτρου
Οι προοπτικές των διαδρόμων αποτελούν σήμα κατατεθέν του Olimpico, αλλά η προέλευσή τους δεν είναι σαφής. Ο Παλλάντιο πέθανε χρόνια πριν από τα εγκαίνια του θεάτρου, τη στιγμή που η εναρκτήρια παράσταση αναμενόταν να είναι μια ποιμενική κωμωδία γραμμένη από τον Φάμπιο Πάτσε. Μετά τον θάνατό του, ο γιος του, Σίλα Παλλάντιο, ανέλαβε την επίβλεψη του έργου και το παρέδωσε μόλις τρία χρόνια αργότερα.
Το 1583 η Ακαδημία πήρε την απόφαση να ανεβάσει αντ' αυτού την τραγωδία «Οιδίπους Τύραννος». Η αλλαγή αυτή απαιτούσε σκηνογραφία που απεικόνιζε ένα αστικό τοπίο αντί για τοπίο, και εκείνη την εποχή η Ακαδημία αγόρασε την πρόσθετη ακίνητη περιουσία που απαιτούνταν για τις προβλεπόμενες λεωφόρους.
Ο Scamozzi ολοκλήρωσε την κατασκευή του αμφιθεάτρου και πρόσθεσε το σκηνικό σχέδιο, αν και ίσως ακολουθώντας σχέδια που παρήγαγε ο Silla, γιος και βοηθός του Παλλάντιο. Είτε ήταν προϊόν των σχεδίων του Παλλάντιο είτε απλώς εμπνεύστηκαν από αυτόν, οι σκηνικές κατασκευές του Scamozzi είναι εξαιρετικά καινοτόμες - κατασκευάζοντας στην πραγματικότητα σε τρεις διαστάσεις αυτό που παραδοσιακά ήταν ένα ζωγραφισμένο σκηνικό.
Πώς είναι σήμερα το μοναδικό αναγεννησιακό θέατρο
Το αποτέλεσμα της αρχαιολογικής γνώσης και της καλλιτεχνικής καινοτομίας του Παλλάντιο και του Scamozzi είναι ένας υπέροχος και γοητευτικός χώρος.
Παρά τη θριαμβευτική του ωστόσο έναρξη, στη συνέχεια η δραστηριότητα του θεάτρου διακόπηκε. Έγινε απλά ένα μέρος συνάντησης. Σε αυτό το θέατρο βρέθηκε ο Πάπας Πίος VI το 1782, ο Αυτοκράτορας της Αυστρίας το 1816, και ο Φερδινάνδος ο Α’ το 1838.
Το θέατρο διαθέτει 400 θέσεις. Εκεί τώρα πραγματοποιούνται θεατρικές και μουσικές παραγωγές. Γνωστές είναι οι Μουσικές Εβδομάδες και τα φεστιβάλ «Omaggio a Palladio» και «Vicenza in Lirica».
Το Teatro Olimpico είναι, μαζί με το Teatro all’antica στη Sabbioneta και το Teatro Farnese στην Πάρμα, τα μόνο αναγεννησιακά θέατρα που εξακολουθούν να υπάρχουν. Τα δύο τελευταία θέατρα βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στο Teatro Olimpico. Από το 1994, το Teatro Οlimpico αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Eπιστρέφει με το πιο πλούσιο πρόγραμμα στην ιστορία του
Μάθε απο το παρελθόν σου, αγάπησε τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή που σου αξίζει
Μέχρι πότε μπορούμε να δούμε τη μεγάλη έκθεση που πραγματοποείται με αφορμή τις δύο επετείους ορόσημα
Αυτά είναι τα 17 τραγούδια του «Bando Stone and The New World»
O δημοφιλής τραγουδιστής ανακοίνωσε μία από τις πιο σημαντικές στιγμές στην καριέρα του- Θα τραγουδήσει στο ιστορικό Royal Albert Hall
Το όνομα Nico λέγεται ότι της το έδωσε ο φωτογράφος της Herbert Tobias, που τότε ήταν φίλος με τον Ελληνα -γεννημένο στην Αντίς Αμπέμπα- σκηνοθέτη Νίκο Παπατάκη
Bασισμένο στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις
Γράφοντας για αυτά που έχουν σημασία, με τον πιο συναρπαστικό τρόπο
Μιλήσαμε με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η φωνή στα χέρια της» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος
Ο δάσκαλος της Βυζαντινολογίας και ενεργός πολίτης που μοχθούσε για τη σωτηρία των μνημείων
Τι αποκάλυψε ο τραγουδιστής και συνθέτης κατά τη διάρκεια της περιοδείας του στη Κρήτη
Είχε στόχο και τον σύντροφό της, Τράβις Κέλσι
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Eden in Olympia: Το ισχυρό κάλεσμα για την προστασία του πλανήτη
Τι τη συγκινεί, τι τη θυμώνει, τι νοσταλγεί στην καθημερινή της ζωή και τι της λείπει από το παρελθόν; Μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα
Με αφορμή τις δύο επετείους: 80 χρόνια από την απελευθέρωση της Αθήνας 1944 και 50 χρόνια από την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας 1974
Ο θρύλος της κιθάρας γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου 1947
Η μπάντα μοιράστηκε το καινούργιο τραγούδι «Love Insurrection» από τον δίσκο «Come Ahead» που θα κυκλοφορήσει στις 8 Νοεμβρίου
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.