- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
«Χριστοδουλίδειο»: Τα πλάνα του ΥΠΠΟ για το αρχοντικό
Τα ευρήματα, οι ανασκαφές και τα τεκμήρια για την ιστορική πορεία της Λήμνου
Λήμνος - «Χριστοδουλίδειο Συσσίτιο»: Η ιστορία του αρχοντικού του 19ου αιώνα και τα πλάνα του Υπουργείου Πολιτισμού για την αξιοποίησή του.
Πρόθεση του Υπουργείου Πολιτισμού αποτελεί η αξιοποίηση του αρχοντικού του ιδρύματος «Χριστοδουλίδειο Συσσίτιο» στη Μύρινα ως νέα στέγη του Αρχαιολογικού Μουσείου Λήμνου.
«Όλες οι πλευρές έχουν τη βούληση να σωθεί αυτό το πολύ ενδιαφέρον, όχι μόνον αρχιτεκτονικά, αλλά και ιστορικά, κτήριο. Σύμφωνα με την εισήγηση της ΕΦΑ Λέσβου, εκεί μπορεί να φιλοξενηθεί το Αρχαιολογικό Μουσείο Λήμνου, προκειμένου το νησί να αποκτήσει ένα μουσείο στο οποίο να εκτίθενται, με πρότυπο τρόπο, τα εξαιρετικά ευρήματα από τις πολυετείς εντόπιες ανασκαφές, τεκμήρια μιας ιδιαίτερης και ξεχωριστής ιστορικής πορείας της Λήμνου. Η μέριμνα για την ανάδειξη της ιστορικής και της αρχαιολογικής κληρονομιάς των νησιών του Αιγαίου τα θωρακίζουν και τα ενισχύουν σε πολλά επίπεδα. Η σημερινή τηλεδιάσκεψη αποτελεί το πρώτο βήμα για να ξεκινήσει η διαδικασία της παραχώρησης του Χριστοδουλίδειου αρχοντικού στο ΥΠΠΟΑ και να επιλυθούν τα διάφορα νομικά ζητήματα»., δήλωσε κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης που πραγματοποιήθηκε εχθές (31/3) η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Χριστοδουλίδειο Συσσιτίο»: Η ιστορία του αρχοντικού
Το αρχοντικό ιδιοκτησίας του «Χριστοδουλίδειου Συσσιτίου» βρίσκεται στις υπώρειες του Κάστρου της Μύρινας, επί του παραλιακού μετώπου του Ρωμέικου Γιαλού Μύρινας. Η θέση του, το μέγεθός του, η αρχιτεκτονική και η ιστορία του, συγκλίνουν ότι αυτό αποτελεί το σημαντικότερο κτήριο του Ρωμέικου Γιαλού, όπως και σημείο αναφοράς για την τοπική κοινωνία.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Πολιτισμού, πρόκειται για ένα διώροφο κτίσμα κάτοψης σχήματος Γ με επιφάνεια 637,16 τμ. ανά όροφο. Διαθέτει και υπόγειο επιφάνειας 317,58 τμ. όπως και σοφίτα 265,38 τμ. Την τελευταία δεκαετία είχε εγκαταλειφθεί, παρουσιάζοντας σημαντικές ζημιές από τους σεισμούς αλλά και από τα προβλήματα στη στέγη του.
Το αρχοντικό χτίστηκε από τον επιφανή μεγαλέμπορο και παραγωγό βαμβακιού στην Αίγυπτο, Στυλιανό Χριστοδουλίδη, το 1868, με ιδιαίτερη καλαισθησία. Ξεχωρίζει η κάλυψη της οροφής, στην είσοδο, με πολύχρωμους υαλοπίνακες (βιτρό), εντυπωσιακά τζάκια από γρανίτη στα περισσότερα δωμάτια και ξυλόγλυπτα πατώματα. Πολλά από τα δομικά υλικά είχαν εισαχθεί από το Μάντσεστερ της Αγγλίας, όπως φανερώνουν επιγραφές- σφραγίδες, στις εστίες -από μαντέμι- που σώζονται στο υπόγειο του κτηρίου.
Κατά τον 19ο και το α΄ μισό του 20ου αιώνα, το αρχοντικό Χριστοδουλίδη συνδέθηκε στενά με την κοινωνική ζωή και την ιστορία του νησιού. Εκεί φιλοξενήθηκαν ο ναύαρχος Κουντουριώτης, ο ναύαρχος Δημήτριος Φωκάς αλλά και επιτελείς του Αγγλικού Στόλου. Το 1941, ο γιος του Στυλιανού Χριστοδουλίδη, Τζώρτζης, ίδρυσε το «Χριστοδουλίδειο Μαθητικό Συσσίτιο», το οποίο λειτούργησε μέσα στο κτήριο. Μετά τον θάνατο του, το 1943, το ακίνητο περιήλθε στο ίδρυμα, σύμφωνα με την εκπεφρασμένη βούλησή του. Στη γερμανική κατοχή το κτήριο χρησιμοποιήθηκε ως λέσχη των αξιωματικών της Γκεστάπο, ενώ ο Τζώρτζης Χριστοδουλίδης, φυλακίστηκε στο Μούδρο.
Στις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα, κάλυψε ανάγκες δημοσίων Υπηρεσιών και φορέων, προσφέροντας στέγαση στην Αγροτική Τράπεζα την δεκαετία του 1960, στο Γυμνάσιο Μύρινας (1966-1974) και στη Στρατιωτική Διοίκηση Λήμνου (1975-2005), ενώ από το 2007 έως το 2020 είχε παραχωρηθεί στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν, ο Πρόεδρος της Διαχειριστικής Επιτροπής του «Χριστοδουλίδειου Συσσιτίου» Δημήτρης Αχιλαδέλλης, η αντιπρόεδρος του Ομίλου Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς Νήσου Λήμνου «Ανεμόεσσα» Ήβη Νανοπούλου, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μελετών και Εκτέλεσης Έργων Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων του ΥΠΠΟΑ Κωνσταντίνος Φρισήρας, ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου Παύλος Τριανταφυλλίδης και υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΠΟΑ.
Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις
ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Λίνα Μενδώνη: Ο επαναπατρισμός πολιτιστικών αγαθών αποτελεί ζήτημα εθνικής σημασίας
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Πώς ένα σπάνιο σχέδιο των «Τριών Χαρίτων» του Ραφαήλ αποκαλύπτει τις ιδέες της εποχής για το γυμνό, τη σεμνότητα, την ντροπή
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.