Στο σύμπαν με τις οφθαλμαπάτες
Πώς μπορείς να μεταμορφώσεις χωρίς πολλά χρήματα τοίχους, καρέκλες, κορνίζες σε έργα τέχνης; Η Α.V. παίρνει μαθήματα στο εργαστήριο της Κατερίνας Ιγγλέση
Φρεσκοβαμμένα ράφια «βουτηγμένα» στο ροζ, πίνακες, κορνίζες με περίτεχνη διακόσμηση και δείγματα trompe l’oeil σε μεγάλο μέγεθος, όλα μόλις έχουν τοποθετηθεί στο ολοκαίνουργιο εργαστήριο της Κατερίνας Ιγγλέση, έναν όμορφο και δροσερό χώρο δίπλα στο μεγάλο άλσος των Ιλισσίων.
Η Κατερίνα μόλις επέστρεψε, ύστερα από πολλά χρόνια παραμονής στη Γαλλία, στην οποία έμαθε και ύστερα εξάσκησε την τεχνική του trompe l’oeil και του framing ή αλλιώς κοσμητική ζωγραφική και καλλιτεχνική κορνίζα. Για την ακρίβεια, trompe l’oeil σημαίνει οφθαλμαπάτη και πρόκειται για μια τεχνική η οποία ταυτίζεται με την περίοδο του μπαρόκ. Πίσω στη Γαλλία, η τέχνη της οφθαλμαπάτης έχει ολόκληρη σχολή – την εντοπίζεις από ναούς και μουσεία μέχρι σπίτια και μπιστρό. Στην ουσία, οικονομικά υλικά, π.χ. ένα φτηνό ξύλο, μεταμορφώνονται σε πολυτελή αντικείμενα με τρόπο τόσο αληθινό, που δεν καταλαβαίνεις τη διαφορά (όπως το ψεύτικο «μαόνι» που βλέπω στο εργαστήριο). Με δυο λόγια: άψογα κατασκευασμένος ρεαλισμός.
Και ποια η χρησιμότητά του; Μπορείς να «δημιουργήσεις» οικονομικά ένα ακριβό ξύλο ή μάρμαρο, ή να κάνεις μια επέκταση σε αυτό που ήδη έχεις. Όπως εξηγεί και η Κατερίνα: «με τον ίδιο τρόπο μπορείς να ζωγραφίσεις μια πόρτα ή οποιοδήποτε αντικείμενο και φυσικά μπορείς να ξεφύγεις εντελώς από τη χρηστική λειτουργία και να επιλέξεις τη διακοσμητική σε κάποια επιφάνεια. Εκεί οι παραλλαγές είναι πραγματικά αμέτρητες».
Που σημαίνει: ο χώρος μεγαλώνει, οι τοίχοι αποκτούν βάθος και η τρίτη διάσταση αρχίζει να κατασκευάζει διαφορετικούς κόσμους μέσα στον πραγματικό.
Από τα δείγματα που βλέπω διαπιστώνω ότι το ίδιο δημιουργική ενασχόληση μπορεί να είναι και η καλλιτεχνική κορνίζα. Μια μικρή τέχνη από μόνη της, η οποία αναπτύσσεται τόσο στο περίγραμμα ενός πίνακα ή κάδρου όσο και στο εσωτερικό γύρω από το θέμα. Και σε αυτή την περίπτωση, οι τεχνικές και τα υλικά δεν έχουν όρια: από τα διπλά τζάμια και τους πίνακες ντουμπλ φας μέχρι τα υφάσματα σε ρόλο διακόσμησης ή την ειδική κατασκευή μέσα σε έναν πίνακα, στην περίπτωση που κάποιος θέλει να τοποθετήσει εντός του ένα κόσμημα ή κάποιο άλλο αντικείμενο αξίας – σαν κρεμαστή προθήκη μουσείου. Άλλωστε, το framing προϋποθέτει πολλά περισσότερα από όσα νομίζουμε: «για παράδειγμα, το τζάμι δεν πρέπει να ακουμπάει πάνω στο θέμα, γιατί σε βάθος χρόνου το καταστρέφει ή το χαρτόνι στο πλαίσιο δεν πρέπει να είναι τοξικό».
Ενδιαφέρουσα πράγματι η τέχνη του décor, είναι όμως αυτή η εποχή –σε αυτή τη χώρα– κατάλληλη για να την υποστηρίξει; «Στη Γαλλία η αγορά είναι πολύ κορεσμένη, ενώ εδώ καθόλου. Μπορεί αυτή η περίοδος να μην είναι καλή, αλλά η καλλιτεχνική κορνίζα δεν είναι τόσο ακριβή όσο νομίζει ο κόσμος. Η δουλειά κοστολογείται με την ώρα και ξεκινάει από τα € 30 για το πιο απλό σχέδιο». Όσοι θέλουν να δουν όλα τα παραπάνω από κοντά, από τις 16 έως και τις 18 Ιουνίου (17.00-21.00), η Κατερίνα θα κάνει τα εγκαίνια του εργαστηρίου της, δείχνοντας στην πράξη πώς μπορεί κάποιος να μεταμορφώσει, γρήγορα και χωρίς πολλά χρήματα, έναν τοίχο, μια καρέκλα ή μια κορνίζα σε πραγματικό έργο τέχνης. Επίσης, για όσους ενδιαφέρονται να το κάνουν πράξη μόνοι τους, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η Κατερίνα θα ξεκινήσει στο studio της μαθήματα τεχνικής trompe l’oeil αλλά και ζωγραφικής σε συνεργασία με την εικαστικό Φανή Δημητρίου.
Info Studio I.D., Αντιφίλου 2, Ιλίσια, 210 8017.793, 694 5616444, k.inglessis@gmail.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παράστασης «Φθινοπωρινή ιστορία», που παίζεται στο θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης, σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη
Η βραβευμένη ταινία συμμετείχε στον διαγωνισμό 76ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών για τον Χρυσό Φοίνικα
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Με αφορμή τη νέα τους θεατρική συνεργασία, μιλήσαμε με τους δύο ηθοποιούς για ένα έργο γραμμένο από δύο παλιότερους μεγάλους του θεάτρου και της κωμωδίας
Για τον ρόλο του στον «Μονομάχο 2»
Έπαιξαν μαζί στους «Άγγελους του Τσάρλι»
Φαίνεται πως μέχρι τώρα το προφέραμε όλοι λάθος
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 μέρες στη Μαριούπολη»
Θα μπορούσε η εικονική πραγματικότητα να είναι μια μορφή αυθεντικής πραγματικότητας; Μήπως ζούμε ήδη σε μια προσομοίωση που έχει δημιουργηθεί από κάποια τεχνητή νοημοσύνη; Τι μας είπε ο συγγραφέας
Άλλαξε ζωή και πόλεις και μιλάει στην Athens Voice για όλα, με αφορμή το νέο τους άλμπουμ «Human Fear»
Ο Γκίντενγκαστ καταφέρνει και πάλι να πιάσει υψηλά σκηνοθετικά στάνταρ
Aτόφιο κέφι, σατιρική χροιά και σλάπστικ κωμική διάσταση στις σκηνές της ζούγκλας
Η ταινία επιχειρεί να αποδώσει έναν αλά Φασμπίντερ ερωτικό ρεαλισμό, που όμως δεν γίνεται ποτέ πειστικός
Το φιλμ ήταν υποψήφιο για 4 Χρυσές Σφαίρες και λογικά θα το συναντήσουμε και στις οσκαρικές προτάσεις, που θα γίνουν γνωστές στις 23 Ιανουαρίου.
«Δεν θα πάψω να αγαπώ τα βιβλία του Νιλ Γκέιμαν, αλλά δεν μπορώ πια να τα υποστηρίξω δημόσια»
Για κλεμμένη ιδέα κατηγορείται η εταιρία κινουμένων σχεδίων
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ένα έχω να πω, σαπό στον Σελίν για το μυθιστόρημα και εύγε στην Εστία που μας έκανε δώρο αυτή την έκδοση
Μιλήσαμε με αφορμή το βιβλίο του Με τα Μάτια του Ρίγκελ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.