DW: Τα μουσεία «σανίδες σωτηρίας» στο lockdown;
Περίπου το 95 τοις εκατό όλων των μουσείων και εκθεσιακών χώρων παγκοσμίως επλήγη από τα μέτρα κατά της πανδημίας
DW: Το lockdown έπληξε και τα μουσεία - Γιατί αποτελούν «σανίδες σωτηρίας»; Πιέσεις για την έξοδό τους από τα περιοριστικά μέτρα.
Αν και πολλές είναι οι εκθέσεις που έχουν μεταφερθεί στο διαδίκτυο, ο κλάδος του πολιτισμού βρίσκεται υπό τεράστια πίεση. Μήπως όμως τα μουσεία ανήκουν στους χώρους εκείνους, όπου η τήρηση των αποστάσεων είναι εφικτή;
Η Kunsthalle του Αμβούργου φιλοξενεί αυτή την περίοδο έργα του Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Ο Iταλός ζωγράφος (1888-1978) άσκησε μεγάλη επιρροή σε κινήματα και καλλιτεχνικά ρεύματα κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, καλλιεργώντας μια μαγική πραγματικότητα. «Είναι ο ζωγράφος που απεικόνισε άδειες πλατείες, ο ζωγράφος του εφιάλτη της κοινωνίας», δήλωσε ο διευθυντής του μουσείου Αλεξάντερ Κλαρ μετά τα πολύ πετυχημένα διαδικτυακά εγκαίνια. Ίσως και για αυτό το λόγο να είναι και ο πιο κατάλληλος, για να παρουσιάσει κανείς έργα του την περίοδο αυτή, όπως αναφέρει. Κάτι που είναι βέβαια εφικτό, τουλάχιστον προς το παρόν, μόνο μέσω ίντερνετ.
Ο τίτλος αυτού του έργου του Ντε Κίρικο εγείρει ερωτήματα. Ο πίνακας δείχνει έναν γυμνό άνδρα και μπροστά του ένα κίτρινο βιβλίο πάνω στο τραπέζι. Κρατά τα μάτια του κλειστά σαν να θέλει να νιώσει τον παλμό του χρόνου. Ο Ντε Κίρικο (1888-1978) έδωσε μορφή στα λόγια του Νίτσε για την ύπαρξη και τη γλώσσα της έκφρασης των πραγμάτων. Ο ζωγράφος είχε σπουδάσει γερμανική φιλοσοφία στο Μόναχο.
Περίπου το 95 τοις εκατό όλων των μουσείων και εκθεσιακών χώρων παγκοσμίως επλήγη από τα μέτρα κατά της πανδημίας, όπως αναφέρει η φθινοπωρινή έκθεση του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM). Η εικόνα και οι αντιδράσεις των εκθεσιακών κέντρων επί lockdown δεν είναι βέβαια ενιαία παντού: Κάποιοι αναγκάστηκαν να προβούν σε μαζικές απολύσεις, ενώ κάποιοι άλλοι είχαν τα μέσα ώστε να επενδύσουν ακόμη περισσότερο στο ψηφιακό κομμάτι.
Κλειστά τα γερμανικά μουσεία και οι εκθεσιακοί χώροι
Η κρίση του κορωνοϊού έχει θέσει τα μουσεία και τους εκθεσιακούς χώρους και στη Γερμανία υπό τεράστια πίεση. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα αποφάσεις, όλοι οι χώροι θα παραμείνουν κλειστοί μέχρι και τις 14 Φεβρουαρίου – και όπως όλα δείχνουν δεν προβλέπεται να ανοίξουν σύντομα. «Για εμάς ήταν δεδομένο ότι θα κλείσουμε τον Νοέμβριο», δήλωσε η Σουζάνε Γκενσχάιμερ, διευθύντρια της Συλλογής Τέχνης NRW στο Ντίσελντορφ στην εφημερίδα Süddeutsche Zeitung. «Αλλά αν το lockdown διαρκέσει περισσότερο, τότε θα πρέπει να δούμε λίγο διαφοροποιημένα το ζήτημα: Πού υπάρχουν στην κοινωνία μας χώροι, στους οποίους μπορεί κανείς να βρίσκεται τηρώντας τις αποστάσεις ασφαλείας; Θα μπορούσαμε να είμαστε η σανίδα σωτηρίας», υπογραμμίζει.
Άλλωστε διευθυντές μουσείων, εκθεσιακών χώρων, κινηματογράφων και καλλιτέχνες έχουν τοποθετηθεί ξεκάθαρα, υπενθυμίζοντας πως δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής κρούσματα, τα οποία να συνδέονται με πολιτιστικούς χώρους.
«Τα μουσεία είναι ασφαλή», υπογραμμίζει και η γερμανική Ένωση Μουσείων. Πολλοί είναι οι χώροι που, μετά από το πολύμηνο κλείσιμο, έχουν ξοδέψει όλoυς τους πόρους που είχαν αποταμιεύσει, εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης, Έκαρτ Κένε. Πολλοί μάλιστα είναι και οι χώροι που κινδυνεύουν με λουκέτο μετά το πέρας της πανδημίας, συμπληρώνει: «Με αφορμή την πανδημία πρέπει να γίνει ένας βασικός διάλογος σχετικά με το μέλλον των μουσείων».
Στο μεταξύ προσπαθούν να ασκήσουν πιέσεις στην πολιτική, επιδιώκοντας την έξοδό τους από το lockdown με τρόπο που θα προσαρμοστεί στις ανάγκες των μέτρων κατά τις εξάπλωσης της πανδημίας. Με μία επιστολή έχουν ήδη απευθυνθεί στους αρμόδιους εκπρόσωπους, τόσο σε ομοσπονδιακό όσο και σε τοπικό επίπεδο. Η υπουργός Πολιτισμού Μόνικα Γκρίτερς (CDU) σε συνέντευξή της τοποθετήθηκε αφήνοντας το ενδεχόμενο ανοιχτό: Οι χώροι πολιτισμού ήταν οι πρώτοι που έκλεισαν κατά την πανδημία του κορωνοϊού, δεν θα έπρεπε να είναι και οι τελευταίοι που θα ανοίξουν.
Πηγή: DW
Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις
ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο πρώην γιατρός που αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, οι πετυχημένες παραστάσεις, οι διακρίσεις και το νέο του έργο στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Ελεύθερη είσοδος με προσκλήσεις για το event της Παρασκευής 22 Νοεμβρίου, στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Η SUNEL Arena θα πλημμυρίσει από techno μουσική
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η Κοραλί Φαρζά δεν ήταν η μόνη που αντέδρασε - Ο Στιβ ΜακΚουίν έκανε το ίδιο
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο «Θέατρον» και την ανάγκη του κοινού για έργα με κοινωνικο-πολιτικά μηνύματα
Συνεχόμενα sold out για τη λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ με τον Γεράσιμο Γεννατά
Ο γνωστός καραγκοζιοπαίχτης μας μίλησε για την παράσταση όπου συμμετέχει αλλά και για το θέατρο σκιών
Το «Ψωμί και τριαντάφυλλα» σε παραγωγή της διάσημης ηθοποιού ρίχνει φως στο φυλετικό πογκρόμ στο Αφγανιστάν
Μετά το Inside Out 2, η Pixar μας προσφέρει ένα ταξίδι στα αστέρια
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Με την ευκαιρία της συναυλίας του σχήματος Piandaemonium στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» μιλήσαμε με τον πιανίστα και αναπληρωτή καθηγητή
Τη νύχτα που η Ελλάδα ξενύχτησε ακούγοντας τον νέο του δίσκο
Ο Frank Marshall θα ρίξει φως στο «Rumors»
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.