Πολιτισμος

7 επιλογές στον πολιτισμό για αυτήν την εβδομάδα

Τι σκέφτονται οι κατσίκες για τους γυμνούς άντρες κι άλλες τέτοιες θεοπάλαβες ιστορίες

Στέφανος Τσιτσόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 743
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πού θα πάμε, τι θα δούμε και τι θα ακούσουμε αυτήν την εβδομάδα 4-10 Ιουνίου

Ο Απόστολος Γεωργίου και η έκθεση «ΕΝΑΣ ΕΝΑΣ» στον Πειραιά 
Στην γκαλερί Ροντέο και σε αυτή τη νέα σειρά έργων του, σαν συγγραφέας μικρών ιστοριών, ο καλλιτέχνης συνθέτει πίνακες μεγάλης κλίμακας, στους οποίους οι λέξεις έχουν αντικατασταθεί με γρήγορες πινελιές. Μία προέκταση του σώματος που εμπεριέχει τα αφηγήματα των ηρώων του: μια σειρά από πράξεις, που ορισμένοι μπορούν ακόμη και να τις αποκαλέσουν περφόρμανς, ιστορίες στο μυαλό του, ιστορίες στο σώμα του καλλιτέχνη, καθώς ξεδιπλώνει την ιστορία στον καμβά. Όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης, σε μία στιγμή που το συλλογικό βρίσκεται απέναντι σε μία πρόκληση, μετατρεπόμαστε σε μονάδες και ως οντότητες και ως θεατές. Και δεν υπάρχει τίποτε αρχαιότερο από την αφήγηση. Έτσι ο Γεωργίου, σαν ένας πλανόδιος τροβαδούρος, κρύβεται κάτω από το έδαφος και ξετυλίγει τις ανέκδοτες ιστορίες του με ακρυλικά στον καμβά. Πολύ τραγικές για να είναι κωμικές, αλλά και πολύ κωμικές για να είναι τραγικές. Άραγε, η περιπλανώμενη μορφή φοράει τον μανδύα του τρελού ή του σοφού; Τι σκέφτονται οι κατσίκες για τους γυμνούς άντρες κι άλλες τέτοιες θεοπάλαβες ιστορίες, στην πρώτη έκθεσή του μετά την Documenta 14 (2017).

Γκαλερί Ροντέο, Πολυδεύκους 41, Πειραιάς, 21 0412 3977


Διονύσης Καβαλλιεράτος, «Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης», στο Ηρώδειο
Στον εμβληματικό χώρο του Ηρώδειου, ο Διονύσης Καβαλλιεράτος παρουσιάζει την πρώτη εικαστική έκθεση, μια γλυπτική εγκατάσταση με τίτλο «Αποπροσανατολισμένος χορός / Παραπλανημένος πλανήτης» σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και επιμελήτριας του Μουσείου Μπενάκη Πολύνας Κοσμαδάκη. Μια in situ εγκατάσταση από γλυπτικές μορφές που συνθέτουν έναν τελετουργικό κυκλικό χορό που συνδέεται άμεσα με τους τύπους, τις τελετουργίες και την κινησιολογία του αρχαίου δράματος. Για τη σημασία της κοινότητας, της συντροφικότητας, της φιλίας, του γέλιου, της χειρονομίας, της σωματικής έκφρασης, που τόσο μας έχουν λείψει αυτή την εποχή. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα Έργο στην Πόλη 2020, στο πλαίσιο του οποίου ο ΝΕΟΝ αναθέτει σε έναν καλλιτέχνη κάθε χρόνο τη δημιουργία έργου που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. 

Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 5/6 - 3/7, Τρ.-Κυρ. 5.00- 8.30, είσοδος ελεύθερη, απαραίτητη η προκράτηση θέσης

Διονύσης Καβαλλιεράτος


Έκθεση φωτογραφίας
Ένα τεκμήριο για την ιστορία της Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε ως αυτοσχεδιασμός της Λίας Ναλμπαντίδου το 2009, κατά τη διάρκεια άσκοπων περιπάτων της στην πόλη, και  έγινε η έκθεση φωτογραφίας «Αστικός Μυστικός Κήπος - Μια ανάγνωση» που τελειώνει το Σάββατο 6/6.  Περιλαμβάνει σύγχρονες φωτογραφίες (2010-2014) αλλά και παλιότερες, από το 1950 μέχρι το 2008 από το οικογενειακό αρχείο της φωτογράφου. 

Άποψη εγκατάστασης

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα / Αρματολών & Κλεφτών 48, 2106439466


«Η ανάσα της φύσης», ομαδική έκθεση στην οδό Λεμπέση
Επιστρέφοντας από τα μέτρα περιορισμού και την καραντίνα, οι δύο γκαλερί της οδού Λεμπέση, ο Τεχνοχώρος και η Artshot Sophia Gaitani κάλεσαν από κοινού συνεργάτες τους να δημιουργήσουν έργα εμπνευσμένα από την πρωτόγνωρη εμπειρία που βιώσαμε όλοι μας την προηγούμενη περίοδο. Έργα αισιόδοξα, που αποτυπώνουν τη φύση, όπως αυτή αναγεννήθηκε την περίοδο του εγκλεισμού μας, μοιάζοντας να ξυπνάει από έναν μακρύ λήθαργο και να μας στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα. Οι καλλιτέχνες αποτυπώνουν στα έργα τους τη φύση που ξέρει να επιμένει και να επιστρέφει υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, μια φύση που χρειαζόταν ένα διάλειμμα και το οποίο της δόθηκε απρόσμενα.

Αίθουσα Τέχνης Τεχνοχώρος, Λεμπέση 12, 211 182 38 18 & Artshot - Sophia Gaitani, Λεμπέση 11, 2114044311. Από 9/6 ως 4/7.

© Αθανάσιος Μπάθας


Η «Βάλια Κάλντα» του Φραγκίσκου Δουκάκη στην γκαλερί Σκουφά 
Στο δραματικό τοπίο της Βάλια Κάλντα βρέθηκε τυχαία o Φραγκίσκος Δουκάκης. Η αγάπη του ζωγράφου για την αδόμητη φύση και το απείραχτο κάλλος της κοιλάδας τον αιχμαλώτισε. Το αποτέλεσμα της διετούς ενασχόλησης - σπουδής του εκτίθεται τώρα στη νέα ατομική του έκθεση σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ίρις Κρητικού. Τριάντα ελαιογραφίες που αποτυπώνουν μέσα από τις 4 εποχές του χρόνου τη «Ζεστή Κοιλάδα» του Εθνικού Δρυμού της Πίνδου.

Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4, Κολωνάκι, 210 36430259- 27/6

© Φραγκίσκος Δουκάκης


Dreamachinery, επιτέλους! 
Ο Dreamachinery παρουσιάζει το πρώτο του άλμπουμ, καλώς ορίσατε στον αναλογικό ηλεκτρονικό του κόσμο, ηχητικά πλασμένο από ονειρικές ατμόσφαιρες, γλυκά grooves και electro pop αισθητική. Ηχητικά το άλμπουμ λειτουργεί ως ενιαίο μουσικό έργο μέσα από τη ροή των συνθέσεων, μια ολοκληρωμένη δημιουργία, με πρώτο ραδιοφωνικό single το «Kids On The Rainbow», όπου συμμετέχει ο Nomik (Universal Trilogy, Sleepin Pillow) και στα φωνητικά και τους στίχους. Ο ηλεκτρονικός ατμοσφαιρικός up tempo ήχος τους μοιάζει να αναπολεί τη χρυσή εποχή της electro pop σκηνής των 80s. Το ομότιτλο άλμπουμ του Dreamachinery κυκλοφορεί σε βινύλιο 180 gr αλλά και σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες.


Oι Παραβάσεις, το Θεατρικό Αναλόγιο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), συνεχίζουν διαδικτυακά την αναδρομή τους στις πιο ριζοσπαστικές φωνές της λογοτεχνίας με επίκεντρο τη γυναίκα. Αυτή την Κυριακή 7 Ιουνίου στις 20.30 σειρά έχει μια εμβληματική ποιήτρια που έκανε τη φιγούρα της να ανεμίζει στη σημαία του γυναικείου κινήματος και δύο εξαιρετικοί καλλιτέχνες οι οποίοι, υπό την επιμέλεια ενός σκηνοθέτη που αγαπά την στατική κίνηση, θα την ερμηνεύσουν.

© Γιώργος Καπλανίδης

Το κουδούνι θα χτυπήσει μόλις μία φορά, για ένα κοινό που δεν θα φαίνεται αλλά θα χειροκροτά πίσω από την οθόνη. Σε ζωντανή λοιπόν μετάδοση από τον Φάρο, χωρίς την παρουσία κοινού, η Αλεξία Καλτσίκη και ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύουν το μοναδικό μυθιστόρημα που έγραψε η Σύλβια Πλαθ «Ο γυάλινος κώδων», σε σκηνοθετική επιμέλεια του Δημήτρη Καραντζά. Η Σύλβια Πλαθ, μέσα από ένα κείμενο αυτοβιογραφικών στοιχείων, συστήνεται στο κοινό του ΚΠΙΣΝ. 

Αλεξία Καλτσίκη © Μισέλ Φάις