Είπε ο Παλαμάς τη φράση «Ο Πατριωτισμός είναι έμφυτος, και εγώ είμαι εθνικιστής!»;
Η υποτιθέμενη ρήση του ποιητή που κοινοποιείται από διάφορους χρήστες στα social media αλλά και blogs
Μια, υποτιθέμενη, φράση του ποιητή Κωστή Παλαμά κοινοποιείται από διάφορους χρήστες στα social media, αλλά και από blogs. «Ο Πατριωτισμός είναι έμφυτος, και εγώ είμαι εθνικιστής!». Είπε άραγε κάτι τέτοιο ο ποιητής;
Υπάρχουν πάρα πολλές αναφορές στην παραπάνω ρήση, αλλά η αναζήτησή μας δεν επέφερε κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα ως προς την εύρεση κάποιας αξιόπιστης πηγής, είτε αυτό είναι βιβλίο, είτε ποίημα, κείμενο ή συνέντευξη.
Το σίγουρο είναι ότι ο Εθνικισμός ως έννοια στην εποχή του δεν είχε το αρνητικό εννοιολογικό περιεχόμενο που έχει προσλάβει τα τελευταία χρόνια, όπου ο ιδιότυπος εθνικισμός συνιστά μέσο αυτοπροβολής κάθε πολιτικά παρανοϊκού, που πλέον μπορεί να βρει βήμα μέσω του διαδικτύου.
Η λέξη «εθνικισμός» (συνεπώς και τα παράγωγά της) δεν είναι ελληνική λέξη. Είναι μεταφραστικό δάνειο από τα γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά κ.λπ.: nationalisme, nationalism, Nationalismus. Στα ελληνικά, μαρτυρείται (σύμφωνα με τον Μπαμπινιώτη) από το 1859. Κι εννοούσε την ιδεολογία που έθετε ως πολιτικό θεμέλιο του κράτους την έννοια του έθνους και όχι π.χ. τη θρησκεία ή το βασιλιά. Το πιο πιθανό είναι ο Παλαμάς να τη γνώριζε. Δεν θεωρώ όμως καθόλου πιθανό, ο αυλόδουλος Παλαμάς να αυτοχαρακτηριζόταν εθνικιστής. Ούτε καν το να έβαλε πατριωτισμό και εθνικισμό στην ίδια πρόταση. Ήταν τότε απολύτως ανόμοια μεγέθη, ακόμα πιο πολύ από ό,τι τώρα.
Ρωτήσαμε τη φιλόλογο Αθηνά Ταρλά:
Δεν βρήκα να έχει πει τέτοιο πράγμα, βρήκα όμως πως έχει πει ακριβώς το αντίθετο! Στα «Άπαντά» του, τόμος Α’ σ. 22, ο ίδιος ο ποιητής γράφει για το ποίημα «στίχοι στην πατρίδα μου»:
«Δίνουν (ενν. οι στίχοι) το σύνθημα πως κάτι σπέρνεται προμηνώντας κάποια μεταστροφή που αγάλια αγάλια θ’ ανθίσει, στην ιδεολογία μας, στην αισθητική μας. Η πατριδολατρία. Πατριδολάτρης είμαι, όχι εθνικιστής· σιχαίνομαι και τη λέξη και την ετικέττα».
Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από ένα βιβλίο του 17τομου έργου που εκδόθηκε το 1984 από το Ίδρυμα Κωστή Παλαμά.
Διαβάστε τη συνέχεια στα Ellinika Hoaxes
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι πρώτες αντιδράσεις για το «A Complete Unknown» - Πρεμιέρα στις 25 Δεκεμβρίου
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Με την ευκαιρία της συναυλίας του σχήματος Piandaemonium στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» μιλήσαμε με τον πιανίστα και αναπληρωτή καθηγητή
Τη νύχτα που η Ελλάδα ξενύχτησε ακούγοντας τον νέο του δίσκο
Ο Frank Marshall θα ρίξει φως στο «Rumors»
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Λίνα Μενδώνη: Ο επαναπατρισμός πολιτιστικών αγαθών αποτελεί ζήτημα εθνικής σημασίας
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Πώς ένα σπάνιο σχέδιο των «Τριών Χαρίτων» του Ραφαήλ αποκαλύπτει τις ιδέες της εποχής για το γυμνό, τη σεμνότητα, την ντροπή
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.