«Πιωμένοι» οι λεγεωνάριοι στο Αδριάνειο Τείχος (εικόνες-video)
«Οι άνδρες μου δεν έχουν άλλη μπύρα, σας παρακαλώ αποστείλατέ μου άλλη», αναφέρεται στην επιστολή που στέλνει στους ανωτέρους του ο Ρωμαίος στρατιωτικός Μάσκλους, χιλιάδες χρόνια πριν, σ' ένα από τα πολλά μηνύματα που ανακαλύφθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση σε ρωμαϊκό οχυρό στο Νορθάμπερλαντ της Βρετανίας, στην περιοχή που ονομάζεται Βινδολάνδη, στα σύνορα με τη Σκωτία, στο γνωστό Αδριάνειο Τείχος*.
Τα σημαντικά τούτα ευρήματα, που μαρτυρούν άγνωστες πτυχές της καθημερινής ζωής των Ρωμαίων στις εσχατιές των κατακτήσεών τους στη Βρετανία, ήλθαν στο φως τον Ιούνιο κατά τις πρόσφατες ανασκαφές υπό την επιμέλεια του Άντριου Μπίρλεϊ, ο οποίος ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του, Ρόμπιν, που πρώτος είχε φέρει στο φως, το 1992, πολυάριθμες και συγκλονιστικά σημαντικές επιστολές της Ρωμαϊκής Εποχής, που σήμερα φυλάσσονται στο Βρετανικό Μουσείο.
«Είναι μία ανακάλυψη που περίμενα όλη μου τη ζωή» δήλωσε ο Μπίρλεϊ, γιορτάζοντας με τους συνεργάτες του την ανακάλυψη των 25 επιστολών, γραμμένων σε κομμάτια φλοιού σημύδας και δρυός, διατηρημένων σε άριστη σχεδόν κατάσταση ώστε να επιτρέπουν την αποκωδικοποίησή τους. Οι επιστολές χρονολογούνται από τον 1ο αιώνα μ. Χ.
Fancy getting away from it all? Then you need to visit Hadrians Wall @VisitBritainPR @WalksBritain @NTHadriansWall pic.twitter.com/JTiHuy5jbI
— EHHadriansWall (@EHHadriansWall) 8 Ιουλίου 2017
Οι επιστολές αυτές είναι κατά το πλείστον μηνύματα, που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των οπλιτών στο οχυρό και σύμφωνα με τους ειδικούς θα ρίξουν φως «στο πώς ζούσαν και στο τι συνέβαινε» πίσω από τις οχυρώσεις.
Χάρη στις κλιματολογικές συνθήκες του εδάφους και την υγρασία στη συγκεκριμένη περιοχή της Βρετανίας, οι ξύλινες πινακίδες «έχουν διατηρηθεί κατά μοναδικό τρόπο». Το γεγονός ότι έχουν γραφεί σε δρύινο ξύλο «μας επιτρέπει μία καλύτερη ανάγνωση και καλύτερη συντήρησή τους», σε σχέση με την κλασική μέθοδο αποτύπωσής τους στη σημύδα, τόνισε ο Μπίρλεϊ. Οι πρώτες έρευνες και η εξέτασή τους με υπέρυθρες ακτίνες θα απαιτήσει πολύ καιρό και τη συνεργασία ανάμεσα σε πολλές ομάδες από διαφορετικά γνωστικά πεδία.
Πάντως από την προκαταρκτική μελέτη, προκύπτει πως πολλά από τα μηνύματα φέρουν την επιγραφή του Μάσκλου, που μάλλον ήταν ο υπεύθυνος επιμελητείας του οχυρού και αφορούν υποδείξεις για την τροφοδοσία του οχυρού στο μήκος της γραμμής άμυνας του Αδριάνειου Τείχους και αιτήματα βοήθειας προς τους ανωτέρους του. «Τα άλλα κείμενα θεωρούμε ότι αποτελούν προσωπικά μηνύματα» πρόσθεσε ο Μπίρλεϊ.
Όλη η οικογένεια του Μπίρλεϊ, η μητέρα του, Πατρίσια, ο πατέρας του, Ρόμπιν, έχουν δοθεί ψυχή τε και σώματι στις ανασκαφές της Βινδολάνδης. Το 2003 οι ειδικοί στο Βρετανικό Μουσείο χαρακτήρισαν τα ευρήματά τους (ιδίως τις πινακίδες που ανακάλυψε ο πατέρας Μπίρλεϊ το 1992) τον πιο σημαντικό αρχαιολογικό θησαυρό που προέρχεται από τη Βρετανία. Οι πινακίδες της Βινδολάνδης θεωρούνται εν πολλοίς πολυτιμότερες από εκείνες του Μπλούμπεργκ, που είχαν ανακαλυφθεί στο Λονδίνο, διότι «αφηγούνται προσωπικές στιγμές της καθημερινής ζωής. Δεν υπάρχει τίποτε πιο συναρπαστικό από το να διαβάζεις αυτά τα μηνύματα ενός απώτερου παρελθόντος» εξήγησε ο ίδιος αρχαιολόγος.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι νέες αυτές επιγραφές «θα βοηθήσουν να κατανοηθεί ο η ζωή κατά την Αυτοκρατορική Εποχή, και ίσως να αναδυθούν και καινούργια ονόματα στα οποία θα πρέπει να δώσουμε κάποια σημαντική θέση στις σελίδες της Ιστορίας της -υπό ρωμαϊκή κατοχή- Βρετανίας. Για όλους εμάς, από τους επιστήμονες έως τους εθελοντές στις ανασκαφές, η ημέρα που σηκώσαμε "προς τον ουρανό" τις πρώτες πινακίδες θα είναι μία στιγμή που θα φέρουμε αξενίτηλα στη μνήμη για πάντα», κατέληξε ο Μπίρλεϊ.
----------------------------------
Το Αδριάνειο ή Ρωμαϊκό Τείχος της Σκωτίας κατασκευάστηκε το 122-26 μ.Χ. Σκοπός της ανέγερσής του ήταν να μπλοκάρει τις επιδρομές φυλών του Βορρά στις παραμεθόριες επαρχίες της Βρετανίας που βρίσκονταν υπό τον έλεγχο των Ρωμαίων. Είχε μήκος περίπου 117 χλμ., ύψος 5 μ. και πλάτος 2-3 μ., δημιουργώντας μια αμυντική γραμμή από τη μία πλευρά της θάλασσας στην άλλη. Σύμφωνα με την παράδοση, για την κατασκευή του εργάστηκαν τρεις ρωμαϊκές λεγεώνες. Πολλά ερείπιά του έχουν διασωθεί και είναι επισκέψιμα. Καταστράφηκε από επιδρομές το 197 μ.Χ., το 296 μ.Χ. και το 367-9 μ.Χ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Με αφορμή τη νέα τους θεατρική συνεργασία, μιλήσαμε με τους δύο ηθοποιούς για ένα έργο γραμμένο από δύο παλιότερους μεγάλους του θεάτρου και της κωμωδίας
Για τον ρόλο του στον «Μονομάχο 2»
Έπαιξαν μαζί στους «Άγγελους του Τσάρλι»
Φαίνεται πως μέχρι τώρα το προφέραμε όλοι λάθος
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 μέρες στη Μαριούπολη»
Θα μπορούσε η εικονική πραγματικότητα να είναι μια μορφή αυθεντικής πραγματικότητας; Μήπως ζούμε ήδη σε μια προσομοίωση που έχει δημιουργηθεί από κάποια τεχνητή νοημοσύνη; Τι μας είπε ο συγγραφέας
Άλλαξε ζωή και πόλεις και μιλάει στην Athens Voice για όλα, με αφορμή το νέο τους άλμπουμ «Human Fear»
Ο Γκίντενγκαστ καταφέρνει και πάλι να πιάσει υψηλά σκηνοθετικά στάνταρ
Aτόφιο κέφι, σατιρική χροιά και σλάπστικ κωμική διάσταση στις σκηνές της ζούγκλας
Η ταινία επιχειρεί να αποδώσει έναν αλά Φασμπίντερ ερωτικό ρεαλισμό, που όμως δεν γίνεται ποτέ πειστικός
Το φιλμ ήταν υποψήφιο για 4 Χρυσές Σφαίρες και λογικά θα το συναντήσουμε και στις οσκαρικές προτάσεις, που θα γίνουν γνωστές στις 23 Ιανουαρίου.
«Δεν θα πάψω να αγαπώ τα βιβλία του Νιλ Γκέιμαν, αλλά δεν μπορώ πια να τα υποστηρίξω δημόσια»
Για κλεμμένη ιδέα κατηγορείται η εταιρία κινουμένων σχεδίων
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ένα έχω να πω, σαπό στον Σελίν για το μυθιστόρημα και εύγε στην Εστία που μας έκανε δώρο αυτή την έκδοση
Μιλήσαμε με αφορμή το βιβλίο του Με τα Μάτια του Ρίγκελ
Μιλήσαμε για το ντοκιμαντέρ που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 17 - 20 Ιανουαρίου 2025.
Ο καλλιτέχνης επιχειρεί μια τολμηρή και πρωτότυπη μεταγραφή του εικονογραφικού κόσμου του Dürer.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.