Θάνος Μικρούτσικος: Το ελληνικό τραγούδι κινδυνεύει να πεθάνει
Κραυγή αγωνίας από τον συνθέτη για την παράλυση του κλάδου
Την άμεση ψήφιση του νομοσχεδίου για τα πνευματικά δικαιώματα και τη σύσταση εποπτικού συμβουλίου δημιουργών ζητά από την πολιτεία ο διακεκριμένος συνθέτης και πρώην υπουργός Πολιτισμού, Θάνος Μικρούτσικος, προειδοποιώντας ότι το ελληνικό τραγούδι έχει περιέλθει σε αδιέξοδο και κινδυνεύει με ξαφνικό θάνατο.
Σε επιστολή του ο Θάνος Μικρούτσικος παραθέτει τα προβλήματα του κλάδου και δίνει το ιστορικό της ομηρίας των δημιουργών από την ΑΕΠΙ. Αναλυτικά η επιστολή Μικρούτσικου:
Αγαπητοί φίλοι και φίλες
Όλοι οι Έλληνες Δημιουργοί που εργάζονται στον χώρο του ελληνικού τραγουδιού, συνθέτες, τραγουδοποιοί, στιχουργοί βρίσκονται σε τραγικό αδιέξοδο.
Το ελληνικό τραγούδι στην μακρά πορεία του στον χρόνο και ειδικότερα τα τελευταία 75 χρόνια της νεότερης ιστορίας του, συντροφεύει τον νεοέλληνα , είτε συνομιλώντας με τον καθένα, είτε εκφράζοντας τις αγωνίες και τα πάθη όλων. Δεν υπάρχει αντίστοιχο παράδειγμα σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα, Λαός να έχει συνομιλήσει με αυτό τον τρόπο με τους ποιητές και τους συνθέτες του. Αυτό το ελληνικό τραγούδι για πρώτη φορά κινδυνεύει να πεθάνει.
Η δισκογραφική βιομηχανία εδώ και χρόνια κατέρρευσε ολοσχερώς με αποτέλεσμα οι Έλληνες Δημιουργοί να χάσουν το βασικό τους στήριγμα. Απέμεινε μόνο η δημόσια παρουσίαση της δουλειάς τους και τα δικαιώματα που απορρέουν από τη δημόσια εκτέλεση καθώς και από τις αναμεταδόσεις όσων χρησιμοποιούν τη μουσική μας. Η δημόσια παρουσίαση (συναυλίες) είναι σχεδόν αδύνατη για τη συντριπτική πλειοψηφία των συνθετών, των τραγουδοποιών αλλά και των τραγουδιστών.
Η κυβέρνηση ενώ ορθώς κράτησε το ΦΠΑ για το βιβλίο και για το θέατρο στο 6,5% ανέβασε το ΦΠΑ για τις συναυλίες μας στο 24%. Αν σ΄ αυτό προσθέσει κανείς το υψηλό ποσοστό που ζητούν φορείς του δημοσίου και δήμοι για την χρήση των χώρων που διαθέτουν αλλά και την πολύ χαμηλή τιμή του εισιτηρίου, λόγω της Κρίσης γίνεται αμέσως κατανοητό γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων υπολειτουργεί ανεβάζοντας ταυτοχρόνως σε δυσθεώρητα ύψη την ανεργία των μουσικών. Ο κλάδος βρίσκεται σε παράλυση.
Έμεινε λοιπόν μόνο η δημόσια εκτέλεση που για τους πρωτογενείς δημιουργούς έχει να κάνει κυρίως με την ΑΕΠΙ. Κατ' αρχήν σωστά διέταξε το ΥΠΠΟ τη διεξαγωγή διαχειριστικού ελέγχου στην ΑΕΠΙ. Αλλά ταυτοχρόνως ευθύνεται για την καθυστέρηση της ενσωμάτωσης της κοινοτικής οδηγίας περί πνευματικής ιδιοκτησίας καθιστώντας έτσι τους δημιουργούς όμηρους ανάμεσα στους χρήστες και την ΑΕΠΙ. Αυτά που προέκυψαν από τον έλεγχο δείχνουν ξεκάθαρα την ευθύνη των βασικών μετόχων της ΑΕΠΙ – δηλαδή της οικογένειας Ξανθόπουλου - και είναι απολύτως απαραίτητο η δικαιοσύνη να ενεργήσει ταχύτατα και να αποδώσει όλες τις ευθύνες.
Όμως φίλες και φίλοι προσέξτε:
Τα οργανωμένα συμφέροντα των μεγαλοχρηστών που ΠΟΤΕ δεν απέδιδαν τα δικαιώματα που εκ του νόμου όφειλαν να αποδώσουν, εκμεταλλεύονται τη δημοσιοποίηση του πορίσματος του διαχειριστικού ελέγχου της ΑΕΠΙ και ο μηχανισμός απόδοσης των δικαιωμάτων οδηγείται σε πλήρη κατάρρευση. Πέραν των μεγάλων χρηστών και οι μικρότεροι χρήστες αρνούνται να πληρώσουν λόγω της καθυστέρησης της ψήφισης του νομοσχεδίου. Η εμπιστοσύνη στον κλάδο των δικαιωμάτων χάθηκε ολοσχερώς. Σε δύο μήνες – τον Ιούνιο- οι Έλληνες Δημιουργοί θα βρεθούν σε δραματική κατάσταση.
Η ατέρμονη συζήτηση περί τραπεζικής ή μη επιτροπείας απλά συσκοτίζει το θέμα. Δεν έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου για αυτή τη συζήτηση.
Κινδυνεύει ο μηχανισμός με ξαφνικό θάνατο.
Πρέπει ΑΜΕΣΑ να ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα που είναι στη σωστή κατεύθυνση αφού καταργεί θεσμικά την διοικητική ασυδοσία της ΑΕΠΙ.
Πρέπει άμεσα να φτιαχτεί το εποπτικό συμβούλιο δημιουργών.
Έπειτα η πολιτεία διαθέτει θεσμούς και πέραν του νομοθετικού έργου και μπορεί να παρέμβει αποτελεσματικά έστω την ύστατη στιγμή.
1. Πρέπει να εξασφαλιστεί με όλους τους τρόπους ότι οι μέτοχοι της ΑΕΠΙ θα καλύψουν τα αρνητικά κεφάλαια της εταιρίας.
2. Το διοικητικό συμβούλιο της ΑΕΠΙ πρέπει εκτός από τον τεχνοκράτη διευθύνοντα σύμβουλο να αποτελείται πλειοψηφικά από δημιουργούς επιλεγμένους από τους φορείς- σωματεία τους και οι μέτοχοι να αποχωρήσουν από αυτό.
Η συνέχεια του τραγουδιού μας είναι συνυφασμένη με τη συνέχεια του μηχανισμού της απόδοσης δικαιωμάτων. Όσοι συνειδητά ή ασυνείδητα σε κάθε δημόσια παρέμβασή τους δηλητηριάζουν το κλίμα και οδηγούν τους χρήστες σε άρνηση πληρωμής των δικαιωμάτων, έχουν ιστορική ευθύνη, καθότι ο θάνατος του ελληνικού τραγουδιού βρίσκεται προ των πυλών. Ας μας πουν πώς θα συσταθεί άμεσα άλλος φορέας; Πότε θα ξαναεισπράξει δικαιώματα; Η κοινή λογική και η γνώση του αντικειμένου μας λέει ότι απαιτούνται τουλάχιστον 5 χρόνια γι΄ αυτό. Και στο μεταξύ θα υπάρχει η απόλυτη ανεργία στον κλάδο μας αλλά και στους κλάδους που συνδέονται καθοριστικά μαζί μας.
Γνωρίζω ότι υπάρχουν και άλλες απόψεις στους συναδέλφους δημιουργούς. Είναι σεβαστές. Ας σταθούμε όμως σε όσα μας ενώνουν. Συμφωνούμε όλοι ότι πρέπει να ζούμε από τη δουλειά μας. Συμφωνούμε ότι η Δικαιοσύνη πρέπει να αποδώσει άμεσα τις ευθύνες και πρέπει να τη βοηθήσουμε όλοι ανεξαιρέτως οι δημιουργοί. Πάνω απ΄ όλα συμφωνούμε και ταυτιζόμαστε στην αγάπη μας για το ελληνικό τραγούδι. Ας το βοηθήσουμε να συνεχίσει να υπάρχει.
Θάνος Μικρούτσικος
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η βραβευμένη ταινία συμμετείχε στον διαγωνισμό 76ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών για τον Χρυσό Φοίνικα
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Με αφορμή τη νέα τους θεατρική συνεργασία, μιλήσαμε με τους δύο ηθοποιούς για ένα έργο γραμμένο από δύο παλιότερους μεγάλους του θεάτρου και της κωμωδίας
Για τον ρόλο του στον «Μονομάχο 2»
Έπαιξαν μαζί στους «Άγγελους του Τσάρλι»
Φαίνεται πως μέχρι τώρα το προφέραμε όλοι λάθος
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 μέρες στη Μαριούπολη»
Θα μπορούσε η εικονική πραγματικότητα να είναι μια μορφή αυθεντικής πραγματικότητας; Μήπως ζούμε ήδη σε μια προσομοίωση που έχει δημιουργηθεί από κάποια τεχνητή νοημοσύνη; Τι μας είπε ο συγγραφέας
Άλλαξε ζωή και πόλεις και μιλάει στην Athens Voice για όλα, με αφορμή το νέο τους άλμπουμ «Human Fear»
Ο Γκίντενγκαστ καταφέρνει και πάλι να πιάσει υψηλά σκηνοθετικά στάνταρ
Aτόφιο κέφι, σατιρική χροιά και σλάπστικ κωμική διάσταση στις σκηνές της ζούγκλας
Η ταινία επιχειρεί να αποδώσει έναν αλά Φασμπίντερ ερωτικό ρεαλισμό, που όμως δεν γίνεται ποτέ πειστικός
Το φιλμ ήταν υποψήφιο για 4 Χρυσές Σφαίρες και λογικά θα το συναντήσουμε και στις οσκαρικές προτάσεις, που θα γίνουν γνωστές στις 23 Ιανουαρίου.
«Δεν θα πάψω να αγαπώ τα βιβλία του Νιλ Γκέιμαν, αλλά δεν μπορώ πια να τα υποστηρίξω δημόσια»
Για κλεμμένη ιδέα κατηγορείται η εταιρία κινουμένων σχεδίων
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ένα έχω να πω, σαπό στον Σελίν για το μυθιστόρημα και εύγε στην Εστία που μας έκανε δώρο αυτή την έκδοση
Μιλήσαμε με αφορμή το βιβλίο του Με τα Μάτια του Ρίγκελ
Μιλήσαμε για το ντοκιμαντέρ που θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 17 - 20 Ιανουαρίου 2025.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.