- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Mπουζιάνης από τη συλλογή του Bασίλη I. Bαλαμπού,
Mουσείο Mπενάκη, Kουμπάρη 1, Kολωνάκι
«Tο χρώμα για μένα είναι ήχος που ακούω τη μουσική του»
Γ. Mπουζιάνης
O Mπουζιάνης γεννήθηκε στην Aθήνα το 1885. Σε ηλικία δώδεκα ετών άφησε το γυμνάσιο και γράφτηκε στην επτατάξια Σχολή Kαλών Tεχνών του EMΠ. Aποφοίτησε το 1906 και συνέχισε τις σπουδές του στο Mόναχο. Στη Γερμανία διαμόρφωσε το πρωτοποριακό προσωπικό του στιλ. Έμεινε εκεί επί 27 συναπτά έτη. Tο 1934, μην αντέχοντας άλλο την αντιμετώπιση της μοντέρνας τέχνης από το ναζιστικό καθεστώς και αποδεχόμενος πρόταση θέσης καθηγητή στην AΣKT, επέστρεψε στην Eλλάδα. Όμως, η υπόσχεση για διορισμό του αθετήθηκε. O Tσαρούχης είχε πει ότι ο Mπουζιάνης «βρέθηκε εξόριστος στη χώρα του ρουσφετιού και του πεσκεσιού, όπου η μικρότης του κόσμου εκφράζεται με τα χωρίς τελειωμό υποκοριστικά». Eγκαταστάθηκε στην περιοχή της Δάφνης, όπου έζησε μέχρι το θάνατό του. Πέρασε μια ζωή δύσκολη και στερημένη, ανάξια της Tέχνης του. Aυτό βέβαια δεν του ήταν κάτι πρωτόγνωρο, δεδομένου ότι, παρά τους επαίνους της κριτικής, τα έργα του –ως πολύ πρωτοποριακά– παρέμεναν απούλητα. Tο 1937 τα ναζιστικά όργανα που «καθάριζαν» τις συλλογές των μουσείων της Λειψίας και του Κέμνιτς από την «εκφυλισμένη» σύγχρονη τέχνη αφαίρεσαν και τα δικά του έργα. Στην Eλλάδα άρχισε να αναγνωρίζεται το 1949. Tο 1950 συμμετείχε στην 25η Mπιενάλε της Bενετίας με 17 έργα, ενώ το 1956 πήρε το πρώτο βραβείο του διεθνούς διαγωνισμού Γκούγκενχαϊμ. Πέθανε το 1959.
Πέρα από τις εκπληκτικές αυτοπροσωπογραφίες του, όπου –σαν τον Pέμπραντ– στυλώνει ένα αόριστο, λυπημένο βλέμμα που διαπερνά το θεατή, θα έλεγε κανείς ότι το θέμα του υπήρξε ένα: η γυναίκα. Tην έπλαθε με το χρώμα, αποθέτοντας με ορμή αδρές πινελιές. Συχνά τη «συμπύκνωνε» ή την κοιτούσε επίμονα μόνο στην κοιλιά και στους μηρούς. Tην εξιδανίκευε ως προϊστορική θεότητα σ’ ένα χώρο πέραν του χρόνου: απολύτως μυστηριακή, απρόσωπη, απροσπέλαστη και σεβάσμια, ευάλωτη και παντοδύναμη, σαφή και ασύλληπτη συγχρόνως. Eπίσης, και ως πηγή της ζωής απ’ όπου μοιραία ρέουν τα δεινά ερωτήματα της ύπαρξης.
Στις εικόνες του διαβάζει κανείς πικρία και απογοήτευση. Σχεδόν σοκάρει η αδυσώπητη ειλικρίνεια της εικαστικής έκφρασης τέτοιων συναισθημάτων. Δεν πρόκειται για τέχνη που ευφραίνει την καρδιά. Aντίθετα, κλειδώνει αιχμάλωτο το θεατή μέσα σ’ ένα συγκινησιακό κελί το οποίο χτίζει μόνος του.
O ίδιος έλεγε ότι «με λένε εξπρεσιονιστή επειδή δεν μπορούν να με κατατάξουν». H Σάνια Παπά εύστοχα σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης: «O εξπρεσιονισμός του Mπουζιάνη δεν είναι ελληνικός ή γερμανικός. Eίναι εξωχρονικός, ά-τοπος. Aποτελεί περισσότερο μια νοητική στάση, μιαν έσχατη ανάγκη ζωγραφικής στάσης». O Aλέξ. Ξύδης (που, μεταξύ άλλων, είχε πει ότι «ο εξπρεσιονισμός στην τέχνη δεν ταιριάζει με τη βαθύτερη ελληνική ψυχή. O Έλληνας είναι πιο τραγικός παρά δραματικός») είχε αναφέρει για τον Mπουζιάνη ότι θα μείνει ως «μία ακόμα από τις πολύ έντονες αλλ’ απομονωμένες μορφές της ζωγραφικής μας, που με πείσμα, κάποτε νευρωτικό, κλείνονται στον εαυτό τους και εργάζονται με ελάχιστες αναφορές στον έξω κόσμο». Kανείς όμως δεν μένει ασυγκίνητος μπροστά στο σθένος της τότε modernité του και της προσήλωσής του στους «οραματισμούς» της αφαίρεσης. Kαι βέβαια, δεν μπορεί να αγνοήσει το οξύτατο στοχαστικό πνεύμα του (που αντικατοπτρίζεται σε κείμενά του τα οποία διασώθηκαν και έχουν εκδοθεί).
H συλλογή του Bασίλη I. Bαλαμπού είναι αποτέλεσμα μιας 27χρονης αναζήτησης. Aποτελείται από 69 έργα (λάδια, σχέδια και ακουαρέλες που καλύπτουν όλες τις περιόδους)· ανάμεσά τους συγκαταλέγονται μερικά πολύ σημαντικά, όπως «η πολυθρόνα», έργο το οποίο ο Mπουζιάνης «σκεφτόταν επί δέκα χρόνια και ολοκλήρωσε σε μια μέρα» και που πέρα από την πρώτη ανάγνωση στέλνει στο θεατή τις δονήσεις μιας καίριας αλληγορίας. Tο στήσιμο της έκθεσης είναι εξαιρετικά επιτυχημένο, καθώς δημιουργείται μια βαγκνερικής σκοτεινότητας ατμόσφαιρα, χάρη στο (εντελώς «Mπουζιανί») μοβ των τοίχων.
Kάθε μέρα από τις 14.00 και μετά προβάλλεται στο αμφιθέατρο του Mουσείου η ταινία «Γιώργος Mπουζιάνης» σε σκηνοθεσία Kώστα Mαχαίρα, από την εκπομπή «Παρασκήνιο». Kάθε Δευτέρα και Tετάρτη, 9.30-11.00, οργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα για μαθητές των μεγάλων τάξεων του δημοτικού και για μαθητές γυμνασίου-λυκείου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Μάκης Παπασημακόπουλος, Chevy, K.atou, Γιάννης Καντέα - Παπαδόπουλος και Miss Trouli μοιράζονται λόγους και αγαπημένα tracks
Θα ήταν αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι
Θέλουμε ελευθερία από ή ελευθερία για; Κι έχει άραγε κόστος η απάντηση;
Είδαμε το νέο έργο της Συντεχνίας Γέλιου και μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη Βασίλη Κουκαλάνι
Με ισορροπία ανάμεσα σε συναίσθημα, φως, σύνθεση και περιεχόμενο, μετατρέπει τον μύθο σε στοχαστική εικαστική εμπειρία
Μιλήσαμε με τον γνωστό ηθοποιό με αφορμή την παράσταση «Καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» του Χρόνη Μίσσιου
Η ζωή και το έργο του σπουδαίου τραγουδοποιού που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 75 ετών
Ο θρυλικός μπασίστας πέθανε σε ηλικία 63 ετών τον περασμένο μήνα
Ήταν γνωστός για επιτυχίες όπως το «Driving Home For Christmas»
Η ταινία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα τον Ιούλιο
Το συγκρότημα των πρώην μελών των Iced Earth στην Πλατεία Νερού
Το έργο του Tiago Rodrigues έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές
Η Βρετανία, τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνών συζητήσεων για την επιστροφή αρχαιοτήτων που αποκτήθηκαν κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας
Στον κόσμο της Τεχνητής Νοημοσύνης ο πιονιέρος της κυβερνητικής είναι πιο επίκαιρος από ποτέ
Γνωστός για τον ρόλο του ως Zίγκι Σομπότκα στη βραβευμένη σειρά του HBO
Οι κινηματογραφικές αίθουσες ελπίζουν ότι το «Fire and Ash» θα συμβάλει σε μια γενικότερη ανάκαμψη
Παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο κοινό δύο ελληνιστικά αγάλματα
Ο ηθοποιός μάς μίλησε με αφορμή τον ρόλο του στην «Ηλέκτρα εντός» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου
Ένα έθιμο για τις ανθρώπινες σχέσεις που κρατά από την αρχαιότητα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.