Ολόγυμνη τέχνη
Η υπεύθυνη εικαστικών τεχνών της Στέγης-Μαριλένα Β. Καρρά ξεναγεί την A.V. στο στήσιμο της έκθεσης του Helmut Newton
Ξεχάστε το αισθησιακό γυμνό που προσφέρει στο θεατή την εμπειρία του διακριτικού μπανιστηριού. Οι φωτογραφίες του Helmut Newton είναι ξεδιάντροπα προκλητικές, οι γυναίκες του ακραία ερωτικές, αυθάδεις, επιθετικές. Αυτή την αιχμηρή, αστραφτερά έρπουσα διάσταση του μοναδικού έργου του Helmut Newton θα δούμε από τις 13 Νοεμβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Η επιμελήτρια της έκθεσης –και υπεύθυνη εικαστικών τεχνών της Στέγης– Μαριλένα Β. Καρρά έστησε την έκθεση χωρίς «εισαγωγικές» διαδικασίες: μπαίνοντας στην αίθουσα βλέπεις να περπατούν κατά πάνω σου 4 γυναίκες σε ένα φωτογραφικό δίπτυχο ύψους δύο μέτρων. Στο ένα μέρος ντυμένες και στο άλλο ολόγυμνες...
Στο υπόγειο της Λεωφόρου Συγγρού, ο θεατής θα νιώσει ότι ακούει το φωτογράφο να λέει: «Θέλω να κάνω κάθε τι απαγορευμένο, οτιδήποτε εσύ δεν μπορείς να κάνεις», καθώς θα κοιτάζει τις 196 έγχρωμες και ασπρόμαυρες φωτογραφίες που προέρχονται από θρυλικές σειρές του, όπως οι «A gun for Hire», «Fired», «Villa d’ Este», «Habillé/Déshabillé», «Domestic Nudes». Θα νιώσει να τον διαπερνά η ενέργεια του Νewton όταν θα στέκεται να δει τις είκοσι μία εντυπωσιακές φωτογραφίες του με διαστάσεις που ξεπερνούν τα δύο μέτρα – εμπνευσμένες από τις ταυτότητες των τρομοκρατών που έδρασαν το ’70 στη Γερμανία. «Η έκθεση αυτή είναι το flip-side της έκθεσης του Μapplethorpe» παρατηρεί η κ. Καρρά. «Διέπρεψαν την ίδια εποχή –τις δεκαετίες ’70 και ’80–, αν και ο Νιούτον έχει περισσότερα έργα επειδή έζησε περισσότερο. Έγιναν και οι δύο διάσημοι. Έχει όμως ενδιαφέρον πως αν και οι δύο φωτογραφίζουν γυναίκες συνήθως γυμνές, ο γκέι Mapplethorpe το κάνει με τρυφερότητα και αναδεικνύοντας τη θηλυκότητα της γυναίκας, ενώ ο στρέιτ Newton δίνει στις γυναίκες του δυναμισμό, επιθετικότητα. Το ανδρόγυνο συνυπάρχει στις φωτογραφίες του από το στήσιμο μέχρι και το διάλογο που αναπτύσσουν μεταξύ τους, ακόμη και στα προσωπεία που φορούν οι γυναίκες που επιλέγει». Χαρακτηριστικά η κ. Καρρά αναφέρεται στη Λίζα Λάιον, την μπόντι μπίλντερ που φωτογράφισαν και οι δύο. Αν κοιτάξει κανείς τις φωτογραφίες, νομίζει πως βλέπει μια άλλη γυναίκα.
Ο Νιούτον ήθελε τα άκρα στην τέχνη του – και τα απαιτούσε από τα μοντέλα του. «Τέντωσε το θώρακά σου προς τα έξω. Πιο πολύ. Όσο περισσότερο στήθος έχω τόσο καλύτερα…» τον ακούμε να φωνάζει στη Σίντι Κρόφορντ φωτογραφίζοντάς τη, μέσα από το φιλμάκι με πρωταγωνιστή τον ίδιο που επιμελήθηκε η γυναίκα του, June. Το φιλμάκι προβάλλεται στην έκθεση αποκαλύπτοντας όχι μόνο το έργο, αλλά και την ιδιαίτερη, εμμονική σχέση του φωτογράφου με τη γυναίκα του. Φωτογράφιζε ολόγυμνες εκτυφλωτικές γυναίκες σε κάθε δυνατή στάση, αλλά λάτρευε μόνο την June του, που ήταν και συνεργάτιδα, μάνατζερ, μούσα και «μητέρα» του. Όσο για τα μοντέλα του; Αδιαφορούσε για την ταλαιπωρία που περνούσαν και δεν έλειπαν τα καυστικά σχόλια, όπως για την πανέμορφη επώνυμη που αφού επί ώρες στήθηκε στις πιο απίστευτα άβολες στάσεις πάνω στο καπό ενός αυτοκινήτου, μετά την εμφάνιση ο Newton είπε: «Υπέροχο βγήκε το αυτοκίνητο. Για το μοντέλο, ας μη μιλήσω καλύτερα». Μισογύνης; Ιδιοφυής; Προκλητικός; Αιρετικός; Από την Τρίτη θα έχουμε όλοι προσωπική άποψη για αυτό…
Ιnfo 13/11 - 3/3, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λεωφ. Συγγρού 107, 210 9005.800
Εκθεσιακός χώρος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, καθημερινά 12.00-21.00, œ 8, 4 (Μειωμένο)
Helmut Newton, Bergstrom, au-dessus de Paris, 1976, Paris © Helmut Newton Estate
Η επιμελήτρια της Έκθεσης Μαριλλένα Β. Καρρά
Trivia
Φετίχ του Newton ήταν το μονόκλ! «Σε ηλικία 16 ετών πήγε να δουλέψει ως βοηθός σε μια φωτογράφο μόδας στο Βερολίνο – πριν αναγκαστεί να εγκαταλείψει την πόλη ως εβραίος» μας λέει η Μαριλένα Β. Καρρά. «Εκεί δούλευε ως εμφανίστρια μια αρρενωπή γυναίκα που φορούσε μονόκλ. Ο 16χρονος Newton ερωτεύθηκε και τη δυναμική φωτογράφο και την ανδροπρεπή εμφανίστρια, και έκτοτε το μονόκλ έγινε για αυτόν το πιο διεγερτικό αντικείμενο που θα μπορούσε να κρατήσει μια γυναίκα. Φωτογράφισε μάλιστα την Παλόμα Πικάσο με μονόκλ».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παράστασης «Φθινοπωρινή ιστορία», που παίζεται στο θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης, σε σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη
Η βραβευμένη ταινία συμμετείχε στον διαγωνισμό 76ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών για τον Χρυσό Φοίνικα
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Με αφορμή τη νέα τους θεατρική συνεργασία, μιλήσαμε με τους δύο ηθοποιούς για ένα έργο γραμμένο από δύο παλιότερους μεγάλους του θεάτρου και της κωμωδίας
Για τον ρόλο του στον «Μονομάχο 2»
Έπαιξαν μαζί στους «Άγγελους του Τσάρλι»
Φαίνεται πως μέχρι τώρα το προφέραμε όλοι λάθος
Ομαδική έκθεση ζωγραφικής στη Γενική Γραμματεία Αυτοδιοίκησης
Στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 μέρες στη Μαριούπολη»
Θα μπορούσε η εικονική πραγματικότητα να είναι μια μορφή αυθεντικής πραγματικότητας; Μήπως ζούμε ήδη σε μια προσομοίωση που έχει δημιουργηθεί από κάποια τεχνητή νοημοσύνη; Τι μας είπε ο συγγραφέας
Άλλαξε ζωή και πόλεις και μιλάει στην Athens Voice για όλα, με αφορμή το νέο τους άλμπουμ «Human Fear»
Ο Γκίντενγκαστ καταφέρνει και πάλι να πιάσει υψηλά σκηνοθετικά στάνταρ
Aτόφιο κέφι, σατιρική χροιά και σλάπστικ κωμική διάσταση στις σκηνές της ζούγκλας
Η ταινία επιχειρεί να αποδώσει έναν αλά Φασμπίντερ ερωτικό ρεαλισμό, που όμως δεν γίνεται ποτέ πειστικός
Το φιλμ ήταν υποψήφιο για 4 Χρυσές Σφαίρες και λογικά θα το συναντήσουμε και στις οσκαρικές προτάσεις, που θα γίνουν γνωστές στις 23 Ιανουαρίου.
«Δεν θα πάψω να αγαπώ τα βιβλία του Νιλ Γκέιμαν, αλλά δεν μπορώ πια να τα υποστηρίξω δημόσια»
Για κλεμμένη ιδέα κατηγορείται η εταιρία κινουμένων σχεδίων
Μια βαθιά αντιπολεμική κραυγή μέσω της τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ένα έχω να πω, σαπό στον Σελίν για το μυθιστόρημα και εύγε στην Εστία που μας έκανε δώρο αυτή την έκδοση
Μιλήσαμε με αφορμή το βιβλίο του Με τα Μάτια του Ρίγκελ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.