- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Νέα παράσταση διαμαρτυρίας για την «Ισορροπία του Nash» έξω από το Rex
Ανοιχτή απόψε η Πειραματική Σκηνή για μια συζήτηση πάνω στην ελευθερία της έκφρασης
Νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας με αφορμή το «κατέβασμα» της παράστασης «Ισορροπία του Nash» από την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου, θα πραγματοποιηθεί στις 8 το βράδυ έξω από το θέατρο Rex της οδού Πανεπιστημίου, όπου σύμφωνα με ομόφωνη απόφαση των συντελεστών και ηθοποιών της παράστασης καθώς και των διαδηλωτών που συγκεντρώθηκαν την Παρασκευή έξω από το Εθνικό, θα παιχθεί η τελευταία από τις τέσσερις ματαιωμένες παραστάσεις στην Πειραματική Σκηνή.
Η απόφαση των συντελεστών της παράστασης είναι ομόφωνη και εξέδωσαν την παρακάτω ανακοίνωση: «Οι ηθοποιοί της παράστασης "Η ισορροπία του Nash", που παρουσιάστηκε και κανονικά θα συνέχιζε να παρουσιάζεται έως την 31η Ιανουαρίου στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, θεωρούμε την απόφαση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Εθνικού, την οποία πληροφορηθήκαμε το μεσημέρι της Πέμπτης, λίγο πριν την επίσημη ανακοίνωση, ως πράξη καθαρής λογοκρισίας. Η απόφαση αυτή μας προσβάλλει και ταυτόχρονα ξεπερνά σε διάσταση τη συγκεκριμένη παράσταση και τον συγκεκριμένο θίασο. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλους όσους μας συμπαρίστανται και κυρίως όλους όσους αντιδρούν σ’ αυτήν την απόφαση και αντιλαμβάνονται πως με αφορμή την παράστασή μας έχει εγερθεί ένα μείζον πολιτικό και καλλιτεχνικό ζήτημα. Αυτονόητα στηρίζουμε κάθε παράσταση διαμαρτυρίας ενάντια στη λογοκρισία. Η απόφαση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του Εθνικού Θεάτρου, μια απόφαση με ιδιαίτερο ειδικό βάρος, εάν περάσει, αποτελεί σκοτεινή παρακαταθήκη λογοκρισίας και αυτολογοκρισίας για όλες τις μελλοντικές καλλιτεχνικές δραστηριότητες εντός δημοσίων οργανισμών και όχι μόνον».
Εντωμεταξύ, ανακοίνωση για την διακοπή της παράστασης εξέδωσε η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Μεταξύ άλλων αναφέρει ότι «η συγκεκριμένη απόφαση αποτέλεσε μία προσωρινή ήττα για την ελευθερία της έκφρασης στην Ελλάδα» και σημειώνει ότι στις 20:00 το βράδυ της Κυριακής θα πραγματοποιηθεί συζήτηση για την ελευθερία της έκφρασης.
Η σκηνοθέτης της παράστασης Πηγή Δημητρακοπούλου με μια ανάρτησή της στο Facebook, μίλησε για την παράσταση, την τρομοκρατία, τον Σάββα Ξηρό, το Εθνικό Θέατρο και τη λογοκρισία.
Η ανάρτηση στο προσωπικό της προφίλ είναι η παρακάτω: «Μου πήρε δυο μέρες για να συνέλθω από την έκπληξη και να μπορέσω να αρθρώσω λόγο. Δυο μέρες “στη δίνη του κυκλώνα” που έβλεπα τη φωτογραφία μου σ' όλα τα δελτία ειδήσεων και δεν το πίστευα, το όνομα μου παντού, ένοιωσα σαν καταζητούμενη.
Μέσα σε μια νύχτα “κέρδισα” όλη τη δημοσιότητα που είχα καταφέρει να αποφύγω στα 20 χρόνια δουλειάς στην τηλεόραση. Νόμισα πως δεν ζω στην Ευρώπη του 2016, αλλά σε κάποια μακρινή χώρα της Ασίας, απ' αυτές που λιθοβολούν τους ¨ασεβείς”.
Άκουσα πολλά, -τα περισσότερα δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα- από πολλούς και διάφορους. Αν και έχω συνηθίσει να μιλάω με την δουλειά μου, κι όχι με τα λόγια, θα προσπαθήσω να ξεκαθαρίσω ένα -δυο πράγματα απλά και ειλικρινά:
Το Εθνικό θέατρο και οι άνθρωποι του, δεν έχουν καμία ευθύνη για την επιλογή των κειμένων της παράστασης. Η ευθύνη είναι αποκλειστικά δική μου και την αναλαμβάνω εξ ολοκλήρου. Και είναι προς τιμήν του Κου Λιβαθινού που δεν προσπάθησε να κάνει “προληπτική λογοκρισία” πριν ανεβεί η παράσταση, για να προστατεύσει τον εαυτό του από τον ανηλεή πόλεμο που υφίσταται σήμερα. Το αντίθετο θα ήταν καταδικαστέο, όχι αυτό που έκανε. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τους διευθυντές της Πειραματικής σκηνής. (Δυστυχώς πρέπει να λέμε και τα αυτονόητα.)
Κανείς δεν θα ήθελε ελπίζω να γυρίσουμε στην εποχή της Χούντας, που τα σενάρια και τα θεατρικά κείμενα σφραγίζονταν σε κάθε σελίδα από την επιτροπή Λογοκρισίας. Το ότι δεν “λογοκρίθηκα” όμως, εν έτει 2016, θεωρήθηκε ατόπημα, και το ότι χρησιμοποίησα βιβλίο μέλους μιας οργάνωσης που εξαρθρώθηκε πριν 14 χρόνια, τουλάχιστον “εγκληματικό”.
Δεν έχω κάνει τίποτα που να θέλω να απολογηθώ γι αυτό, αντίθετα είμαι περήφανη γιατί με πολλή δουλειά, κόπο, μεράκι και σεβασμό δώσαμε μαζί με όλους τους ηθοποιούς και τους συνεργάτες μου τον καλύτερο μας εαυτό για να βγει με ελάχιστα μέσα -κόστος και χρόνο- μια αξιοπρεπής παράσταση και να “ισορροπήσουμε” σ' ένα τόσο δύσκολο θέμα. Η ίδια η παράσταση είναι η απάντηση μας σε όλα. Το αν τα καταφέραμε ή όχι, μπορούν να το κρίνουν μόνο οι θεατές της, αλλά με κριτήρια καλλιτεχνικά, όχι πολιτικά, ούτε ιδεολογικά.
Σέβομαι απόλυτα τη θλίψη των συγγενών των θυμάτων, είναι οι μόνοι που πραγματικά δικαιούνται να έχουν ενστάσεις, αν και δεν έχουν δει την παράσταση. Ούτε θα τους συνιστούσα να την δουν, το θέμα από μόνο του είναι επώδυνο γι' αυτούς. Αυτοί είναι και τα μεγαλύτερα θύματα όλης αυτής της εκρηκτικής δημοσιότητας, γιατί τους ξύπνησε τραγικές μνήμες. Έχω να τους απαντήσω μόνο ότι κανείς δεν “εξαγνίζεται”, ούτε “ηρωοποιείται” επειδή καταπατήθηκαν τα δικαιώματα του, αυτό είναι εντελώς διαφορετικό θέμα και δεν αναιρεί τις πράξεις του.
Στους υπόλοιπους, πολιτικούς και δημοσιογράφους που γέμισαν έξαλλοι τα τηλεπαράθυρα έχω να πω το εξής: Δεν κινδυνεύει πια από κανέναν Σάββα Ξηρό η Δημοκρατία μας κύριοι, αυτός έχει αφοπλιστεί χρόνια τώρα. Κινδυνεύει από πολλά άλλα, πολύ πιο σοβαρά, που τα ξέρουμε καλά όλοι μας, και ένα απ' αυτά, το ελάχιστο, που πρέπει να προασπιζόμαστε καθημερινά, είναι η ελευθερία της έκφρασης. Αν πάλι κάποιοι εκμεταλλεύονται την παράσταση μόνο για να κάνουν “εύκολη” αντιπολίτευση, να ξέρουν ότι το Θέατρο και γενικά ο Πολιτισμός δεν προσφέρονται γι αυτόν τον σκοπό. Άλλωστε δεν είναι και το δυνατό τους σημείο, ας ‘’αγωνιστούν’’ αλλού».