- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Ο λαϊκισμός που διέλυσε τα σχολεία
Το σχολείο πρέπει να γίνει ένας θεσμός που θα τον σέβονται όλοι. Κάτι που χρειάζεται αλλαγή του ρόλου του στην κοινωνία και στην ανάπτυξη της χώρας
Ο λαϊκισμός, τα σχολεία, η εκπαιδευτική διαδικασία και οι μειοψηφίες
Είναι μάλλον απαραίτητο να ξεκαθαρίσω από την αρχή τι θα πει «λαϊκισμός»: Είναι κάθε πράξη ή έκφραση που χρησιμοποιεί δήθεν λαϊκές μεθόδους, αξίες, νόρμες ή κατακτήσεις. Και πάντα επιδιώκει έναν και μοναδικό στόχο: Την ανέξοδη αποδοχή! Του πολιτικού από τον ψηφοφόρο, του διαφημιστή από τον καταναλωτή, του δημοσιογράφου από τον τηλεθεατή, του γονέα από το παιδί, του δασκάλου από τον μαθητή στο σχολείο.
Ο λαϊκιστής προφανώς δεν γεννιέται αλλά «εκπαιδεύεται» από το γενικότερο σύστημα των εξουσιών εντός των θεσμών. Για να συμβάλλει με τον υποτακτικό του ρόλο, στην ανωριμότητα ολόκληρης της κοινωνίας.
Στα ελληνικά σχολεία πραγματοποιήθηκε από την δεκαετία του 1980 ένα πείραμα υποκριτικού «εκδημοκρατισμού» στην προσπάθεια του τότε κυβερνώντος κόμματος να «πολιτικοποιήσει» τα πάντα. Όπως περίπου έκαναν όλα τα σοσιαλιστικά ή εθνικοσοσιαλιστικά καθεστώτα στις «λαϊκές δημοκρατίες», για να «διαπαιδαγωγήσουν» ιδεολογικά τους νέους.
Το εγχείρημα είχε απόλυτη επιτυχία. Από τότε ως σήμερα, δεν άλλαξε τίποτα. Με όλες τις κυβερνήσεις, μηδεμιάς εξαιρουμένης. Γιατί δεν είναι θέμα προσώπων. Αλλά πολιτικών που καθορίζονται πλέον, πολύ αυστηρά, από το εκλογικό σύστημα ανάδειξης αντιπροσώπων στην κεντρική εξουσία. Και στη συνέχεια διαχέονται ως βασικές «αρχές» συμπεριφοράς στην κοινωνία και στους θεσμούς της.
Το σχολείο αποτελεί πια έναν αναχρονιστικό θεσμό που η κοινωνική ανάγκη (κοινωνικοποίηση και ανάπτυξη προσωπικότητας) για την οποία δημιουργήθηκε δεν εξυπηρετείται. Ο κόσμος άλλαξε πολιτισμικά (κινητά, επικοινωνία, αγορές, οικονομίες νέες συνήθειες κ.τ.λ.), αλλά ο ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας βρίσκεται πολλές δεκαετίες πριν.
Αυτός είναι ο βασικότερος λόγος που κανείς δεν σέβεται το σχολείο. Ούτε οι «ανώριμοι» δάσκαλοι ούτε οι «ανώριμοι» μαθητές ούτε οι «ανώριμοι» γονείς. Και για αυτό επιτρέπουν στις μειοψηφίες της αδιαφορίας, της βίας, της παραβατικότητας, πολλές φορές και της εγκληματικότητας να δρουν ανεξέλεγκτα εις βάρος των άλλων.
Γιατί μιλάμε ασφαλώς για μειοψηφίες. Μαθητών, γονέων, καθηγητών και εκπαιδευτικών μονάδων. Αλλά τόσο «δραστικών» που αποτελούν καταστροφικές «κρίσιμες μάζες» για την διάβρωση όλου του εκπαιδευτικού συστήματος.
Ο λαϊκισμός των υπουργείων, των διευθύνσεων, των δασκάλων, των γονέων και των μαθητών έχει σαφή χαρακτηριστικά. Η φυσιογνωμία του λαϊκιστή για όλες τις περιπτώσεις είναι ίδια: ναρκισσισμός, ανευθυνότητα, δειλία, ανωριμότητα και τεράστια ανάγκη για αποδοχή!
Η «ανώριμη» οικογένεια που οι πάντες επικαλούνται ως αιτία όλων των κακών του μαθητή, είναι άλλος θεσμός. Μη ελεγχόμενη από το κράτος, όπως το σχολείο. Και κατά συνέπεια οι ευθύνες που πρέπει να της ζητηθούν είναι δια του σχολείου και όχι δια της αοριστίας των γενικών επικρίσεων.
Τι πρέπει να αλλάξει; Να γίνει το σχολείο ένας θεσμός που θα τον σέβονται όλοι. Κάτι που χρειάζεται αλλαγή του ρόλου του στην κοινωνία και στην ανάπτυξη της χώρας.
Προσδοκία που ασφαλώς δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί αν το εκπαιδευτικό σύστημα συνεχίσει να καθοδηγείται από τον συγκεντρωτισμό της οποιασδήποτε κεντρικής εξουσίας. Γιατί η ίδια θα αναπαράγει το δικό της διαχρονικό μοντέλο λαϊκισμού στα σχολεία.
Ο λαϊκισμός έχει δημιουργήσει εδώ και δεκαετίες τον μικρό, ταπεινό και ψοφοδεή «ανθρωπάκο». Είτε μιλάμε για πολιτικό, είτε για διευθυντή, για καθηγητή, για μαθητή, για γονέα. Δύσκολα θα αλλάξει κάτι που έχει γίνει πολιτισμικό πρότυπο επιβίωσης για τους περισσότερους.
Το πιο «ωραίο» με τους λαϊκιστές είναι ότι «υπερασπίζονται» τα συμφέροντα των «λαϊκών» αδυνάτων. Αλίμονο λοιπόν, στις «λαϊκές» γειτονιές, στις «λαϊκές» οικογένειες και στα «λαϊκά» σχολεία. Αλίμονο στους άτυχους μαθητές που δεν έχουν ούτε τα χρήματα ούτε την δυνατότητα να γλυτώσουν από την «λαϊκή προστασία» των «προστατών» τους…
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
O πρωθυπουργός θα μεταβεί και στη Ραμάλα
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην εμπειρία του νοσοκομείου Mount Sinai
Ο δημοσιογράφος αναφέρθηκε στο περιστατικό του ξυλοδαρμού του
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία της εορταστικής περιόδου για τις τοπικές αγορές
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος καλεί σε διάλογο χωρίς μπλόκα
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης καλεί σε αποκλιμάκωση των κινητοποιήσεων
Η υπουργός Παιδείας ανακοινώνει την επέκταση του θεσμού μετά την πρώτη επιτυχημένη χρονιά
Όσα αλλάζουν από τον Ιανουάριο - Όφελος για εκατομμύρια πολίτες
Αντιδράσεις των συγγενών των θυμάτων
Παρόντες στο περιστατικό ήταν τουλάχιστον άλλοι έξι δημοσιογράφοι και οι συνεργάτες του ευρωβουλευτή
Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών εκπροσώπησε την Ευρωζώνη στη συνεδρίαση
Η μηνιαία κλήρωση για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές ανέδειξε 556 τυχερούς
Υπερψηφίστηκε στη Βουλή η οριστική μεταφορά των αρμοδιοτήτων του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ
Σφοδρή κριτική του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή για τον «διάλογο» στον πρωτογενή τομέα, τη μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ και την απουσία νησιωτικών πολιτικών
«Το βιβλίο είναι απολύτως πρωτότυπο και δικό μου και κανενός άλλου», τόνισε ο υπουργός Υγείας
Αιχμές από τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ στην Επιτροπή Θεσμών για την ακρίβεια, τα πρόστιμα αισχροκέρδειας και τον ρόλο της νέας Αρχής
Επτά δεν μπορούν να επιλυθούν
Εγκρίθηκε από τη Βουλή η πρόταση του Τάκη Θεοδωρικάκου
«Τώρα βρίζει τους πάντες με ψέματα, επιτέθηκε σε σύζυγο υπουργού»
Πέρασε και η τροπολογία με τις ρυθμίσεις για τις οφειλές δανείων σε ελβετικό φράγκο ψηφίσθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.