- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Τέρμα πια οι ήρωες, να πετάξει κάποιος τα σκουπίδια στην ανακύκλωση
Η κοινωνία, η δημοκρατία και η οικονομία θα λειτουργούσαν περισσότερο εύρρυθμα αν όλοι οι πολίτες έκαναν αυτό που πρέπει σε απλά πρακτικά ζητήματα και με πνεύμα κοινής λογικής
O Banksy έχει τελικά δίκιο: τέρμα πια οι ήρωες, ας πετάξει κάποιος τα σκουπίδια στην ανακύκλωση.
Πάνω στην τέχνη της ζωγραφικής σε τοίχο (γκράφιτι) μπορεί συχνά να ανακαλύψει κάποιος μεγάλες αλήθειες διατυπωμένες με καλλιτεχνική ευαισθησία. Ένας σπουδαίος βρετανός καλλιτέχνης των γκράφιτι και ακτιβιστής των δρόμων είναι ο περίφημος Banksy. Τα έργα του είναι γεμάτα επίκαιρα μηνύματα και σκληρή κοινωνική κριτική διατυπωμένη με ένα μοναδικά προσωπικό ύφος (βλ. Banksy-Ραδιενεργά Γκράφιτι, εκδ. Μεταίχμιο). Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το εξής μήνυμα του το οποίο νομίζω αφορά και τα δικά μας τρέχοντα ελληνικά κοινωνικά και δημοσιονομικά ζητήματα: Τέρμα πια οι ήρωες, ας πετάξει κάποιος τα σκουπίδια στην ανακύκλωση.
Ένα γραμμάριο πράξεων είναι πολύ σπουδαιότερο από δέκα τόνους λόγια, έχει πει κάποιος σοφός, και αυτό που φαίνεται ότι κατεξοχήν απαιτεί σήμερα ο τόπος μας είναι η προσγείωση στην πρακτική πλευρά των ζητημάτων που μας αφορούν. Αυτό που εύκολα μπορεί να διαπιστώσει ένας αντικειμενικός παρατηρητής είναι ότι το κυρίαρχο πνεύμα της ελληνικής εκπαίδευσης, από το δημοτικό σχολείο μέχρι το πανεπιστήμιο, διακατέχεται από θεωρητική μανία, τάση για παπαγαλισμό, απομνημόνευση και διάχυτη πολυλογία. Παρά την διαχρονική αλήθεια την οποία η λαική παράδοση έχει διατυπώσει μέσα από τη φράση «όπου ακούς πολλά κεράσια πάρε μικρά καλάθια» όμως ο Έλλην, ως μοναδικό είδος ευρωπαίου πολίτη, εξακολουθεί να λατρεύει τα παχουλά λόγια, την φλυαρία και την επικοινωνιακή χάβρα. Κλασσικό δείγμα της πραγματικότητας αυτής ο τυπικός χαρακτήρας του παραμυθατζή έλληνα «Μαυρογιαλούρου» πολιτικού, βουλευτή, κυβερνητικού εκπροσώπου, συνδικαλιστή και κάθε μορφής ήρωα των απραγματοποίητων υποσχέσεων. Δυστυχώς όλα τα τρέχοντα δεδομένα δείχνουν ότι η ιδιότητα του ηρωικού «Μαυρογιαλούρου» εξακολουθεί να ζει και να βασιλεύει ακόμη και σήμερα όταν πλέον οι απαιτούμενες λύσεις του ελληνικού προβλήματος, στην πρώιμη μετα-μνημονιακή εποχή, είναι καθαρά πρακτικές και άμεσες.
Εξακολουθούμε ως έλληνες πολίτες να παραμένουμε θαυμαστές των θεωρητικών δηλ. των επί χάρτου μαχών και οι περισσότεροι από τους ήρωες μας πολύ συχνά δεν έχουν συμμετοχή σε καμμία πραγματική μάχη. Η αδυναμία να ολοκληρώσουμε τα έργα μας σε πρακτικό επίπεδο μάλλον ξεκινάει από την παιδική ηλικία, εκεί η κλασσική υπερ-προστατευτική ελληνίδα μητέρα (Μάνα Γκρέκα την αποκαλεί επιτυχημένα δημοφιλής έλληνας ψυχίατρος) αποφεύγει να μεταδώσει στοιχεία πρακτικής αγωγής στα παιδιά της π.χ. να είναι υπεύθυνα για την ατομική τους καθαριότητα, να στρώνουν το κρεβάτι τους, να μην περνούν με κόκκινο φανάρι στο δρόμο, να φοράνε το σωσίβιο πριν μπούν στη βάρκα, να πλένουν το πιάτο τους μετά το φαγητό, να πετάνε τα σκουπίδια και τα χαρτικά στην ανακύκλωση. Γενικά η «Μάνα Γκρέκα» αναλαμβάνει τα πάντα και αντί να βοηθήσει τα πουλάκια της να γίνουν ανεξάρτητα και να πετάξουν μακριά από τη φωλίτσα τους προκαλεί το ακριβώς αντίθετο.
Έτσι η εξάρτηση από την «Μάνα Γκρέκα» διαιωνίζεται και η «Μάνα» εξακολουθεί να ασκεί συχνά δια βίου έλεγχο στη ζωή των παιδιών της. Η έλλειψη κοινής λογικής-πρακτικής αγωγής συνοδεύει έτσι το ελληνόπουλο και στη διάρκεια της ενήλικης ζωής του και μεταφράζεται σε προβληματική κοινωνική συμπεριφορά, ατομοκεντρισμό, κακή οδική συμπεριφορά, ασυνέπεια προς οικονομικές ή άλλες υποχρεώσεις, αδυναμία συνεργασίας-επικοινωνίας με τον συμπολίτη. Και βέβαια στις εξαρτήσεις του «αιώνιου έφηβου» έλληνα ενήλικα, εκτός από τη «Μάνα Γκρέκα», έχει προστεθεί πλέον και η (κατά προέκταση) εξάρτηση από τον βουλευτή, τον νομάρχη, τον δήμαρχο, τον έφορα και πλείστους άλλους Μαυρογιαλούρους. Αν δεν έχει κοπεί ο ομφάλιος λώρος με τη «Μάνα Γκρέκα» τότε η παρατεινόμενη αδυναμία πραγματικής ενηλικίωσης πολλαπλασιάζει τις εξαρτήσεις του «αιώνιου έφηβου» ο οποίος έχει μάθει να προστρέχει άκοπα στο έτοιμο και το εύκολο. Έτσι αποφεύγει να ενεργοποιήσει τις δικές του δυνάμεις και μονίμως απευθύνεται για πρακτική βοήθεια σε πολιτικούς, πιστωτές, δανειστές.
Η κοινωνία, η δημοκρατία και η οικονομία θα λειτουργούσαν περισσότερο εύρρυθμα αν όλοι οι πολίτες έκαναν αυτό που πρέπει σε απλά πρακτικά ζητήματα και με πνεύμα κοινής λογικής. Οι Βρετανοί λένε πολύ σοφά ότι common sense is something not so common (μτφρ. Η κοινή λογική δεν τελικά είναι καθόλου κοινή). Αρκετή θεωρία και φλυαρία κυριαρχεί γύρω μας και αρκετά επιδεικτικό και κούφιο ηρωισμό αναδίδουν τα λόγια των ανθρώπων της εξουσίας. O Banksy έχει τελικά δίκιο: τέρμα πια οι ήρωες, ας πετάξει κάποιος τα σκουπίδια στην ανακύκλωση.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι θα παρέχει στους δικαιούχους
«Με ευθύνη της κυβέρνησης, έχουν χαθεί πόροι δισεκατομμυρίων για τον πρωτογενή τομέα» σημείωσε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
«Η Αθήνα δεν αντέχει άλλες χαμένες χρονιές» σημειώνει η «Αθήνα Ψηλά»
Στόχος η πλήρης εξόφληση των διακρατικών δανείων του Μνημονίου έως το 2031
Οι ημερομηνίες πληρωμής των τριών δόσεων
Επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ και νέοι κανόνες στον σιδηρόδρομο με αυστηρότερες ρήτρες
Στην Ιερουσαλήμ ο πρωθυπουργός για την τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ
Υπεγράφη συμφωνία ανάμεσα σε Hellenic Train και Alstom
Τα ονόματα που θα συμπεριληφθούν στα ψηφοδέλτια του κόμματος
Αφορά την προκήρυξη 1Κ/2024
Ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα η πιλοτική εγκατάσταση καμερών
«Δεν είναι ασφαλής ένας δρόμος που στη μία του άκρη είναι παρκαρισμένα τρακτέρ», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
Έως 5 Ιανουαρίου 2026 οι αιτήσεις
«Η ιστορία αυτή δεν μπορεί να διαγραφεί ούτε να παραχαραχθεί», σημειώνει ο ευρωβουλευτής
Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στα Ιεροσόλυμα
«Οι ενεργειακές συμφωνίες αναβαθμίζουν τη θέση της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αρχιτεκτονική»
Έξι νέοι ΓΓ στα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μετανάστευσης
Πότε εκπνέει η προθεσμία πληρωμής
Οι οικονομολόγοι στηρίζουν τη στρατηγική απομείωσης του χρέους, ζητούν όμως διαρκή ανάλυση κόστους–οφέλους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.