Από την Μπέλα Χαντίντ να περπατάει ανάποδα, μέχρι την Ιρίνα Σάικ και την ακτιβίστρια Κέμπρα Πφάλερ.
Η Κίνα κήρυξε τον πόλεμο στη μόδα της Δύσης
«Εξαφανίζει» από το ίντερνετ μεγάλα brands
Η Κίνα μπλοκάρει την ψηφιακή παρουσία μεγάλων brands, όπως οι H&M, Nike, Burberry, Adidas, Converse, Puma και Tommy Hilfiger.
Πόλεμος έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην Κίνα και στα μεγάλα brands της μόδας. Όλα ξεκίνησαν όταν πολλές εταιρείες κολοσσοί της Δύσης εξέφρασαν την ανησυχία τους σχετικά με την είδηση ότι στην περιοχή Σινγιάνγκ, κυρίως όσον αφορά τα μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας των Ουιγούρων, οι συνθήκες εργασίας είναι τραγικές και παραβιάζονται ανθρώπινα δικαιώματα. Οι καταγγελίες μιλούν για βασανισμούς, καταναγκαστική εργασία και σεξουαλική κακοποίηση της μεινότητας. Να σημειωθεί πως στη Σινγιάνγκ, που βρίσκεται στο βορειοδυτικό κομμάτι της αχανούς χώρας, καλλιεργείται το ένα πέμπτο του βαμβακιού που παράγεται παγκοσμίως.
Όταν αρκετές δυτικές χώρες επέβαλαν κυρώσεις σε κινέζους αξιωματούχους, η Κίνα απάντησε τιμωρώντας τις εταιρείες μόδας. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα κάποιων μπλοκαρίστηκαν ενώ τα φυσικά τους καταστήματα εξαφανίστηκαν από τους ψηφιακούς χάρτες. Η τιμωρία ξεκίνησε με την H&M και τη Nike και διευρύνθηκε περιλαμβάνοντας τις Burberry, Adidas και Converse. Ενώ τα φυσικά καταστήματα της H&M για την ώρα υπάρχουν, δεν μπορεί να τα επισκεφτεί κανείς χρησιμοποιώντας taxi app (κάτι σαν το Beat) ούτε να ψωνίσει online. Στην ουσία η H&M έχει εξαφανιστεί στην Κίνα.
Η κυβέρνηση έχει καλέσει το καταναλωτικό κοινό της χώρας σε μποϊκοτάζ όλων των brand που σχετίζονται με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Better Cotton Initiative (BCI) που προωθεί τη βιώσιμη παραγωγή βαμβακιού. Μέλη του οργανισμού είναι οι Nike, Adidas, New Balance, Burberry, Puma και Tommy Hilfiger. Ο BCI είχε δηλώσει τον Οκτώβριο ότι αναστέλλει τις δραστηριότητές του στη Σινγιάνγκ και αρνήθηκε την αδειοδότηση του βαμβακιού της περιοχής.
Στη μάχη του μποϊκοτάζ πρωτομπήκαν celebrities της Κίνας, όπως ο τραγουδιστής Eason Chan και οι ηθοποιοί Zhang Yixing και Bai Jingting, που δήλωσαν πως δε θα ξαναφορέσουν κάποιες από αυτές τις μάρκες. Ακολούθησε η γιγαντιαία εταιρεία τεχνολογίας Tencent, που έλυσε τη συνεργασία της με την Burberry, η οποία είχε σχεδιάσει τα ρούχα για το Honor Of Kings, ένα από τα μεγαλύτερα βιντεοπαιχνίδια στην Κίνα.
Την ίδια στιγμή τα ΜΜΕ της χώρας επαινούν κινέζικα brand που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το βαμβάκι της Σινγιάνγκ, όπως οι Li Ning, Anta, Peak και Meters/bonwe. Η γιαπωνέζικη Asics δήλωσε ότι θα στηρίξει το βαμβάκι της περιοχής, ενώ η επίσης γιαπωνέζικη Muji, η οποία κάποια στιγμή είχε λανσάρει σειρά προϊόντων με την ένδειξη «βαμβάκι Σινγιάνγκ», δήλωσε πως συνεχίζει ακόμα να πουλά τέτοια κομμάτια στην Κίνα.
Το μέλλον θα δείξει πώς θα επηρεαστούν οικονομικά από το μποϊκοτάζ οι εταιρείες, οι οποίες επιδιώκουν πάντα το άνοιγμά τους σε μια αγορά 1,4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων. Την ίδια στιγμή ωστόσο ο υπόλοιπος κόσμος απαιτεί την ηθική και τον απόλυτο σεβασμό των δικαιωμάτων στην παραγωγή.