Ηλίας Βλαχάκης
Το Ιστορικό Κέντρο θα μπορούσε να είναι η βαριά βιομηχανία της πόλης. Ο δημοτικός σύμβουλος υπεύθυνος για το Ιστορικό Κέντρο εξηγεί την πιλοτική παρέμβαση που ξεκινάει.
Ο Ηλίας Βλαχάκης, ο οποίος εκτός από δημοτικός σύμβουλος είναι και αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, υπογραμμίζει ότι το Ιστορικό Κέντρο θα μπορούσε να είναι η βαριά βιομηχανία της πόλης και της χώρας. Η ιδέα ήταν απλή, λέει: «Αν ξεκινήσουμε κάτι μεγάλο, όπως συμβαίνει με πολλά μεγαλεπήβολα σχέδια, το πιθανότερο είναι να μείνει στα χαρτιά. Αν πάμε σε κάτι μικρότερο θα δοκιμάσουμε τις δυνάμεις μας, θα αποδείξουμε ότι η εικόνα της πόλης έστω και σε ένα μικρό της κομμάτι μπορεί να αλλάξει, και αν το «πείραμα» αποδειχθεί επιτυχημένο το παίρνουμε copy paste και το πάμε δίπλα, μετά παραδίπλα και σιγά-σιγά το εξαπλώνουμε σε όλη την πόλη».
Η μελέτη για την «Πιλοτική παρέμβαση σε επιλεγμένη περιοχή του εμπορικού τριγώνου», την οποία παρουσίασε πριν λίγες ημέρες στο δημοτικό συμβούλιο, εγκρίθηκε και θα προχωρήσει άμεσα. Σημείωσε, λέει ο κ. Βλαχάκης, ότι η ανάλυση και η εκπόνηση της μελέτης έγινε αποκλειστικά από τις υπηρεσίες του δήμου, οι οποίες δούλεψαν υποδειγματικά.
Η παρέμβαση αφορά την περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Ευριπίδου, Πραξιτέλους, Λέκκα, Περικλέους, Αθηναΐδος, Αγίας Ειρήνης και Αθηνάς και με τον Η. Βλαχάκη κάναμε μια βόλτα με τα πόδια. Σε κάποια σημεία της Αιόλου τα τραπεζοκαθίσματα και τα εμπορεύματα έχουν κλείσει τόσο πολύ το δρόμο που αν χρειαστεί δεν περνάει ούτε ασθενοφόρο ούτε η πυροσβεστική. Στους πεζόδρομους τα μηχανάκια κορνάρουνε στους πεζούς για να κάνουνε στην άκρη, σε άλλους πεζόδρομους δεν υπάρχει καν πεζοδρόμιο, στα κολωνάκια που είναι για να μην παρκάρεις οι μαγαζάτορες έχουνε κάνει διάφορες πατέντες και τα έχουν μετατρέψει σε τραπεζάκια, δέντρα «που δεν βόλευαν» κοπήκανε, η τροφοδοσία των καταστημάτων γίνεται όποτε να ’ναι, το πλακόστρωτο έχει σκάσει ή έχει υποστεί καθιζήσεις από τα αυτοκίνητα που κανονικά δεν θα έπρεπε να περνάνε από εκεί.
«Δεν πρόκειται για κάποια μεγάλης κλίμακας παρέμβαση, αλλά για το αυτονόητο και για τη δουλειά που θα πρέπει να γίνεται καθημερινά. Σ’ αυτό, βέβαια, θα πρέπει να συμβάλουν όλοι» μου λέει.
Πλατεία Καραμάνου-Προοπτικά
Τι ακριβώς περιλαμβάνει η πρόταση;
Πολλά, θα σας αναφέρω μόνο μερικά για να πάρετε μια ιδέα. Η οργάνωση των χώρων κίνησης (πεζοδρόμων) και των χώρων στάσης (πλατείες). Η ανεμπόδιστη προσβασιμότητα πεζών και ατόμων με ειδικές ανάγκες. Η οργάνωση του χώρου τραπεζοκαθισμάτων και της έκθεσης εμπορευμάτων. Η ενίσχυση του φωτισμού με λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης. Η ενίσχυση του αστικού εξοπλισμού, δηλαδή καλάθια απορριμμάτων, παγκάκια κ.λπ. Η χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων και μοτοποδηλάτων περιμετρικά της περιοχής παρέμβασης. Η ενίσχυση του πράσινου. Οι εικαστικές παρεμβάσεις, με τοποθέτηση γλυπτών κ.λπ. η χρησιμοποίηση ψυχρών και φυσικών υλικών (ψυχροί κυβόλιθοι, πέτρα, μάρμαρο, κλίνκερ). Η ανάδειξη ιστορικών στοιχείων της περιοχής, μέσα από την αποτύπωση αρχαίων και μεσαιωνικών δρόμων στο οδόστρωμα.
Το αποτέλεσμα θα είναι η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής. Θα είναι ένας χώρος αποκλειστικά για πεζούς, με ισορροπία των χρήσεων, χωρίς ο ένας να καταστρέφει τον άλλο. Φυσικά θα πρέπει όλοι να το σεβαστούμε και να το προστατεύσουμε. Και στη συνέχεια, θα μπορούμε εύκολα το ίδιο σχέδιο να το μεταφέρουμε όπου θέλουμε στην πόλη. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, η παρέμβαση θα έχει ολοκληρωθεί τα Χριστούγεννα του 2016.
Τι άλλο θα γίνει;
Η παρέμβαση αφορά μια έκταση 110 στρεμμάτων και αφορά επισκευές στην Αιόλου, την πλήρη ανακατασκευή των πεζόδρομων Αγ. Μάρκου, Μιλτιάδου, Σκουζέ, Καλαμιώτου, Ευαγγελιστρίας και των πλατειών Αγ. Ειρήνης, Καραμάνου και Ιερού Λόχου, καθώς και την κατασκευή των θεσμοθετημένων μη υλοποιημένων πεζόδρομων Πολυκλείτου, Βλαχάβα, Καΐρη, Βύσσης, Χρυσοσπηλιτίσσης, Νικίου, Αγάθωνος, Αβραμιώτου και Καρόρη. Επίσης, οι οδοί Χαβρίου και Λεωχάρους μετατρέπονται σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, ενώ το οδόστρωμα των οδών Βορέου, Κολοκοτρώνη, Ευριπίδου και Πραξιτέλους θα ανανεωθεί.
Τι σας αρέσει και τι δεν σας αρέσει στο Ιστορικό Κέντρο;
Μου αρέσει γιατί περπατιέται εύκολα. Γιατί είναι προσβάσιμο από παντού. Γιατί από τις αρχαιότητες μέχρι τα σύγχρονα κτίρια αποτυπώνει μέσα του μια ολόκληρη ιστορία. Επίσης, έχει μια ήπιας κλίμακας δόμηση σε σχέση με άλλες πρωτεύουσες του εξωτερικού και δεν έχει αλλοιωθεί η φυσιογνωμία του γιατί δεν έχουν γίνει βίαιες αλλαγές.
Πάμε και σε αυτά που δεν μου αρέσουν:
Η πλήρης εξαθλίωση και καταπάτηση του δημόσιου χώρου, από το παράνομο παρκάρισμα, τις αυθαίρετες κατασκευές, τα τραπεζοκαθίσματα, έως την αφαίρεση της δυνατότητας πρόσβασης για τον πεζό. Όλο αυτό το θεωρώ βία. Δεν μου αρέσουν οποιαδήποτε βρομιά, η μουτζούρα, το σκουπίδι, η έλλειψη πρασίνου. Ακόμα και το λίγο πράσινο πολλές φορές είναι εγκαταλειμμένο. Το πρόβλημα είναι πως θεωρούμε ότι το σπίτι μας και το μαγαζί μας σταματάει στην πόρτα μας. Κάτοικοι, επαγγελματίες, επισκέπτες δεν φροντίζουν καθόλου την πόλη. Κι αυτή η φροντίδα δεν θέλει ούτε ΕΣΠΑ ούτε βαρύγδουπα προγράμματα και επενδύσεις, αλλά μια άλλη συμπεριφορά και νοοτροπία απέναντι στο συλλογικό αγαθό που είναι ο κοινόχρηστος χώρος.
Λέτε ότι το Ιστορικό Κέντρο θα μπορούσε να είναι η βαριά βιομηχανία...
Ναι, και της πόλης αλλά και της χώρας, γιατί η Αθήνα θα μπορούσε να είναι ο υπ’ αριθμόν ένας τουριστικός προορισμός με τόσα πλεονεκτήματα που έχει. Πολύ εύκολη πρόσβαση και από το λιμάνι και από το αεροδρόμιο, καλό καιρό όλο το χρόνο, πολύ σημαντικά μνημεία και μια πολύ ενδιαφέρουσα και φιλική καθημερινότητα.
Γιατί δεν είναι;
Γιατί δεν έχει μπει ποτέ σε προτεραιότητα και ο μόνος που μπορεί να το κάνει αυτό είναι η πολιτεία. Επίσης, λίγο πολύ εγκαταλείφθηκε μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τα τελευταία χρόνια έχει γίνει αρένα όλων των εκφράσεων της πολιτικής αλλά και το κέντρο κάθε μικροπαραβατικότητας.
Ποιο είναι το σχέδιό σας για το Ιστορικό Κέντρο;
Όπως έλεγα και με αφορμή την πιλοτική παρέμβαση σε κομμάτι του κέντρου, πιστεύω ότι πρέπει κανείς να ξεκινάει όχι από τα μεγάλα αλλά από τις μικρές παρεμβάσεις. Μικρές συλλογικότητες κατοίκων και επαγγελματιών μπορούν μαζί με το δήμο να αλλάξουν την καθημερινότητα της πόλης. Πρέπει να καλλιεργήσουμε ξανά την ατομική ευθύνη απέναντι στο συλλογικό αγαθό και συμφέρον, να μην περιμένουμε να έρθει κάποιος να κάνει κάτι, να κάνουμε και εμείς.
Η αγαπημένη σας βόλτα;
Από την Ομόνοια προς την Ακρόπολη μέσω Αθηνάς ή Αιόλου. Και αγαπημένο μου μουσείο το Εθνικό Αρχαιολογικό.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Εγκαίνια από τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα
Ποιοι τα διοργανώνουν; Πού και πότε πραγματοποιούνται; Τι θα αντιμετωπίσουμε; Ποιες ευκαιρίες να ψάξουμε;
Νέοι και νέες εξηγούν τους λόγους που επιλέγουν ή αποφεύγουν τη συγκατοίκηση, σε μια πόλη που τα ενοίκια συνεχώς αυξάνονται
Το βράδυ της Παρασκευής στο Γκάζι είναι πάντα σαν déjà-vu.
Ο Αντώνης Σηφάκης εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να μετακινηθούμε με ηλεκτρικό ποδήλατο στην πόλη
Η νέα μεγάλη τοιχογραφία της Αθήνας από την Urban Act - Πού εστιάζει το έργο του σημαντικού εικαστικού
Με πάνω από 50 διαφορετικά καταστήματα, σε περιμένει για να χαρίσει μια ξεχωριστή εμπειρία αγορών
Μια παράσταση που, αφού πρώτα μας άφησε με το στόμα ανοιχτό, μετά μας έκανε να χορεύουμε ασταμάτητα
«Το "Να τσακώνεσαι μόνο με όποιον αγαπάς" είναι το ομορφότερο σύνθημα που έχω δει σε αθηναϊκό τοίχο»
Μια συζήτηση με τον ομότιμο καθηγητή Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Παναγιώτη Τουρνικιώτη
Ο Κώστας Ζουγρής θυμάται και μοιράζεται σπάνιες εικόνες και πληροφορίες
Ραντεβού το Σάββατο στο AEK Arena
Χάρης Δούκας: «Η Αθήνα υποδέχεται αθλητές και δρομείς από όλον τον κόσμο»
Το βιβλίο-λεύκωμα για το εμβληματικό ξενοδοχείο με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων λειτουργίας του
Το παζάρι του Ελαιώνα αξίζει να μελετηθεί, κάποια στιγμή από αμιγώς ανθρωπολογική σκοπιά
H συνιδρύτρια του Lean In. org, οργανισμού υποστήριξης, εκπαίδευσης κι αλληλεγγύης των γυναικών στους χώρους εργασίας, μιλάει για τα ευρήματα της νέας έρευνας «Γυναίκες στον Χώρο Εργασίας 2024
Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στη σκηνή του Ωδείου Αθηνών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.