TV + Series

Σαν σήμερα το τηλεοπτικό «φαινόμενο» Sex and the City εμφανίζεται στη μικρή οθόνη

Οι πρωταγωνίστριες, οι δημιουργοί και η γυναικεία σεξουαλικότητα στη σειρά που έγραψε τη δική της ιστορία

A.V. Team
28’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Sex and the City: Σαν σήμερα 6 Ιουνίου ξεκίνησε η προβολή της σειράς που έφερε τηλεοπτική «επανάσταση» - Οι πρωταγωνίστριες και η γυναικεία σεξουαλικότητα στη σειρά που έγραψε τη δική της ιστορία

Πριν από είκοσι έξι χρόνια, όλα ξεκίνησαν με μια γυναικεία φωνή: «Μια φορά κι έναν καιρό», άρχισε, επικαλούμενη ένα ευτυχισμένο τέλος που δεν ήρθε ποτέ, καθώς διηγιόταν την ιστορία μιας γυναίκας που ήταν καινούργια στην πόλη και γεμάτη λαμπρές ελπίδες, τις οποίες είδε να διαψεύδονται από τις ιδιοτροπίες ενός ανάξιου άντρα και, κατ' επέκταση, από τη ζωή στη μεγαλούπολη.

Tο Sex and the City θα προβαλλόταν για πρώτη φορά στη μικρή οθόνη μία ημέρα σαν σήμερα, και θα δημιουργούσε επανάσταση στην τηλεόραση. Ο τηλεοπτικός «τυφώνας», όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, ξεκίνησε στις 6 Ιουνίου 1998 όταν έκανε την πρώτη θρυλική της εμφάνιση η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, βαδίζοντας στους δρόμους της Νέας Υόρκης και σηματοδοτώντας την έναρξη της τηλεοπτικής saga τεσσάρων γυναικών. Των γυναικών που συνέχισαν συνεχώς να ψάχνουν και να βρίσκουν και έπειτα πάλι να χάνουν και να βρίσκουν ξανά την αγάπη - κι από εμβληματικές πρωταγωνίστριες έγιναν είδωλα για πολλές γυναίκες. Το Sex and the City ήταν μια πραγματική ανατροπή των κωμικών σειρών, επειδή δεν προσπαθούσε, στην αρχή τουλάχιστον, να ολοκληρώσει τα πράγματα όμορφα στο τέλος κάθε επεισοδίου».

Αλλά η ζωή συνεχίστηκε, τα ταξί συνέχισαν να περνούν και ένα νέο κεφάλαιο στην τηλεόραση ξεκίνησε με μια δήλωση προθέσεων: «Καλώς ήρθατε στην εποχή της αθωότητας», λέει η Κάρι Μπράντσο γράφοντας στο σπίτι της τη νύχτα με θέα τη Νέα Υόρκη. 

Ξεκινώντας το 1998, η πρωτοποριακή κωμωδία του HBO ακολούθησε την Κάρι (Σάρα Τζέσικα Πάρκερ), τη Μιράντα (Σίνθια Νίξον), τη Σαμάνθα (Κιμ Κατράλ) και τη Σάρλοτ (Κριστίν Ντέιβις) στο τρενάκι του τρόμου των σύγχρονων σεξουαλικών εμπλοκών και σχέσεων για έξι σεζόν. Η ιστορία πια γνωστή, η Κάρι μια δημοσιογράφος ετών 30 με έδρα τη Νέα Υόρκη γράφει μια στήλη για το New York Star με τίτλο «Sex and the City». Στην αναζήτηση της να κατανοήσει τα σύγχρονα κοινωνικο-σεξουαλικά ήθη, διαπιστώνει ότι δεν της λείπει ποτέ υλικό, χάρη στις τρεις κολλητές της φίλες. Κάθε επεισόδιο περιστρέφεται γύρω από την προσπάθεια της Κάρι να βρει ιδέες άξιες να αποτελέσουν θέμα συζήτησης για την επόμενη στήλη της, με τις κολλητές της να δίνουν μια μοναδική οπτική για σεξουαλικές εμπειρίες και γνωριμίες που αποτυγχάνουν.

Το σεξ, οι σχέσεις, η φιλία, τα ξενύχτια, τα γέλια και τα κλάματα, τα κοκτέιλς και οι βόλτες, όλα εκείνα που έκαναν το «Sex and the City» να ξεχωρίσει, έρχονται ξανά και ζωντανεύουν μέσα από την σειρά που εισήγαγε την pop κουλτούρα στην πραγματικότητα της γυναικείας σεξουαλικής επιθυμίας και απελευθέρωσης και κέρδισε 55 βραβεία στην 25ετή πορεία της.

Σάρα Τζέσικα Πάρκερ

Εμφανιζόταν πρώτη και μόνη στους τίτλους αρχής και, υποδυόμενη την Κάρι Μπράντσο, είναι η αναμφίβολη πρωταγωνίστρια. Στα 57 της σήμερα, έχει παίξει σε πολλές ταινίες, έχει αναδειχθεί σε fashion icon και έχει λανσάρει τη δική της συλλογή παπουτσιών.

Σύνθια Νίξον

Η 56χρονη σήμερα ήταν η δικηγόρος Μιράντα Χομπς της σειράς, που έγινε απρόσμενα μητέρα και μετακόμισε στο Μπρούκλιν από το Μανχάταν. Στη συνέχεια της καριέρας της κέρδισε δύο βραβεία Τony κι ένα Grammy. 

Κιμ Κατράλ

Η μεγαλύτερη από τις τέσσερις φίλες Σαμάνθα Τζόουνς είναι η 67χρονη σήμερα Κιμ Κατράλ, που ήταν η de facto αγαπημένη των τηλεθεατών. Πολλοί λένε μάλιστα πως αυτή η δημοφιλία της ήταν ο λόγος της κόντρας της με τη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, που, αν και fashion icon στη σειρά και στη ζωή, έβλεπε την Κατράλ να την αφήνει χιλιόμετρα πίσω μόνο με ένα βλέμμα, ένα μειδίαμα ή μία έκφραση του προσώπου της. Η Κατράλ έπαιξε σε πολλές τηλεοπτικές σειρές αλλά και σε παραστάσεις του Μπρόντγουεϊ.

Κριστίν Ντέιβις

Ήταν το «καλό κορίτσι» Σάρλοτ Γιορκ, η πιο ρομαντική από τις τέσσερις φίλες που βασικό στόχο στη ζωή είχε να παντρευτεί και να κάνει οικογένεια. Η 57χρονη σήμερα Ντέιβις έχει παίξει σε πολλές ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές. Και, επιβεβαιώνοντας τον χαρακτήρα της στη σειρά, προσφέρει φιλανθρωπικό έργο ενώ έχει βραβευτεί από τη Humane Society για τη δουλειά της σχετικά με τους αφρικανικούς ελέφαντες.

Μία από τις πιο iconic στιγμές στην ιστορία της τηλεόρασης, η πρόταση γάμου με τα μπλε Manolo Blahnik ψηλοτάκουνα που φορά ο Mr. Big στην Κάρι, έμεινε για πάντα χαραγμένη στη μνήμη μας, κάνοντας αυτό το ζευγάρι παπούτσια την απόλυτη φαντασίωση κάθε γυναίκας.

Sex and the City: Καταρρίπτοντας «ταμπού» και βάζοντας τη γυναίκα στο προσκήνιο

Ακόμα και όταν η σειρά τελείωσε το 2004, η πείνα για περισσότερες περιπέτειες δεν έπαψε να υπάρχει. Το «Sex and the City» έσκασε αργότερα στη μεγάλη οθόνη με δύο ταινίες. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, το Netflix έχει συνάψει συμφωνία με την Warner Bros. Discovery για την αδειοδότηση και των έξι σεζόν της δημοφιλούς σειράς του HBO, που περιλαμβάνει και τα 94 επεισόδια που όλοι αγαπήσαμε. Ωστόσο, η συμφωνία δεν περιλαμβάνει τις δύο ταινίες Sex and the City ούτε τη μεταγενέστερη σειρά And Just Like That, η οποία προς το παρόν προβάλλεται αποκλειστικά στο Max. Επίσης, μπορεί να μην είναι παγκόσμια, όμως η συμφωνία αφορά τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και τις μεγαλύτερες αγορές του πλανήτη.

Ο δημιουργός της είναι ο Ντάρεν Σταρ και ο βασικός παραγωγός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της σειράς είναι ο Μάικλ Πάτρικ Κινγκ.

«Νομίζω ότι ένα από τα πράγματα που έκαναν αυτή τη σειρά να δονείται για το κοινό είναι ότι ήταν τόσο προσωπική για την εμπειρία τους», λέει ο Μάικλ Πάτρικ Κινγκ, ένας από τους εκτελεστικούς παραγωγούς της σειράς και συν-σεναριογράφος. «Και αυτό γιατί όλοι είχαμε τις ίδιες εμπειρίες προσπαθώντας να καταλάβουμε ποιοι είμαστε ως εργένηδες σε έναν κόσμο όπου η κοινωνία ουσιαστικά λέει ότι είσαι λεπρός».

Το Sex and the City μετέτρεψε τις στήλες σχέσεων της αρθρογράφου του New York Observer Candace Bushnell σε μια σειρά που διέλυσε τις τηλεοπτικές φόρμουλες για το σεξ και τον έρωτα. Επίσης, κλώτσησε τα όρια της κωμωδίας με μια στυγνή αίσθηση ειλικρίνειας και με αυτό που παραμένει σχετικά σπάνιο στην τηλεόραση: την οπτική γωνία μιας γυναίκας.

«Όταν έγραφα τη στήλη, η πραγματικότητα μιας ανύπαντρης γυναίκας στα 30 της ήταν μια νέα ιδέα», λέει ο Σταρ. «Ήταν κάπως επαναστατική με την έννοια ότι επρόκειτο για μια αστεία γυναίκα. Ξαναδιάβασα το βιβλίο [που συγκεντρώνει τις στήλες της, το οποίο εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1997] και αφορά πραγματικά το γυναικείο χιούμορ και την αθυροστομία των γυναικών. Φαίνεται σαν κάτι συνηθισμένο, αλλά τότε ήταν κάτι καινούργιο».

Ο παραγωγός προσελκύστηκε από την ιδέα μιας σειράς με θέμα το σεξ και τις σχέσεις από γυναικεία οπτική γωνία, αλλά ήθελε επίσης κάτι περισσότερο από μια αλλαγή οπτικής γωνίας μεταξύ των δύο φύλων.

«Ήθελα πραγματικά να γράψω μια σειρά που θα ήθελα να βλέπω, που δεν θα χρειαζόταν να απολογείσαι και να λες “Ω, είναι μια τηλεοπτική σειρά”», λέει ο Σταρ. «Η τηλεοπτική κωμωδία, μέχρι τότε, είχε να κάνει με το τι δεν μπορούσες να πεις. Και σκέφτηκα, 'Λοιπόν, αυτό θα είναι ένα σόου όπου μπορείς να τα πεις όλα'».

Το Sex and the City σηματοδότησε μια σημαντική αλλαγή στην τηλεοπτική αφήγηση. Αντί να είναι απλώς άλλη μια σειρά για γυναίκες που αυτοπροσδιορίζονταν μέσω των ανδρών, επρόκειτο για τέσσερις ανεξάρτητες, επαγγελματίες γυναίκες που μιλούσαν ειλικρινά για τις επιθυμίες και τις δυσκολίες τους να βρουν μια ικανοποιητική σχέση - είτε για το σεξ είτε για τον έρωτα. Και με τη δύναμη της φιλίας τους, αν έμεναν ελεύθερες δεν ήταν κακό.Το Sex and the City άνοιξε νέους δρόμους εισάγοντας τα ερωτικά παιχνίδια ως κανόνα στο μαζικό κοινό.

«Η κοινωνία έλεγε στις γυναίκες και, στην περίπτωσή μου, στους ομοφυλόφιλους άνδρες, ότι δεν ανήκαν αν δεν ήταν σε ένα παραδοσιακό ζευγάρι», λέει ο King. «Και έτσι όποτε ένας συγγραφέας έχει ένα πραγματικό μήνυμα που πρέπει να ειπωθεί, αυτό είναι μια μεγάλη ώθηση για την αφήγηση».

Η Jenny Bicks, η πρώτη που εντάχθηκε στο συγγραφικό επιτελείο του Κινγκ και Σταρ για την πρώτη σεζόν, λέει ότι η σειρά ήταν επαναστατική.

«Κοιτάζω κάτι στον τοίχο μου, το οποίο είναι ένα κορνιζαρισμένο εξώφυλλο από το περιοδικό Time [Αύγουστος 2000] με τις τέσσερις γυναίκες [σταρ] μας και γράφει “Ποιος χρειάζεται σύζυγο;”», λέει. «Αυτό ήταν πραγματικά καίριο να βγούμε και να πούμε ότι είμαστε απλώς φίλες και δεν χρειάζεται να παντρευτούμε. Ήταν μεγάλη υπόθεση».

Κακό ραντεβού, καταπληκτική ιστορία

Η σειρά άνοιξε επίσης νέους δρόμους όσον αφορά την ορατότητα πίσω από την κάμερα. Οι ανεξάρτητες σκηνοθέτιδες Susan Seidelman, Nicole Holofcener και Allison Anders σκηνοθέτησαν πολλά επεισόδια στις πρώτες σεζόν. Εκτός από την Bicks, η αίθουσα συγγραφέων αποτελούνταν κυρίως από γυναίκες, πολλές από τις οποίες αξιοποιούσαν τις δικές τους εμπειρίες από ραντεβού για υλικό.

Η Bicks θυμάται: «Κάθε μέρα είχαμε κακά ραντεβού και ερχόμασταν και λέγαμε: “Εντάξει, ήταν ένα κακό ραντεβού, αλλά αυτό θα μπορούσε να είναι μια καταπληκτική ιστορία”. Πράγμα που έκανε, παρεμπιπτόντως, τα ραντεβού πολύ πιο διασκεδαστικά. Δεν περνάει απαρατήρητο από όλους μας ότι κανείς μας δεν κατέληξε σε αληθινές, οριστικές σχέσεις μέχρι να τελειώσει η σειρά. Ήταν πάρα πολύ μεγάλο το μικροσκόπιο για κανέναν μας».

Στα χρόνια που πέρασαν από τότε που το Sex and the City έφυγε από τον αέρα, μπήκε και αυτό στο μικροσκόπιο. Η κατά κύριο λόγο πλούσια και λευκή οπτική της σειράς ξεχωρίζει στο σκληρό φως του 2024, και η σειρά έχει επικριθεί για το ότι ζωγράφισε μια στενή εικόνα μιας πόλης που είναι από τις πιο ποικιλόμορφες στον κόσμο.

«Κατά την ορολογία της εποχής μας, δεν πρόκειται για μια σειρά “woke”», λέει ο Zinsler. «Σίγουρα δεν αντανακλούσε την εμπειρία της Νέας Υόρκης που έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι».

Ο Κινγκ θεωρεί ότι η σειρά είναι τελικά προϊόν του αρχικού της υλικού: «Αν το κάναμε τώρα, θα αντανακλούσε έναν διαφορετικό κόσμο. Και είναι επίσης πιο συναρπαστικό να το κάνουμε αυτό».