TV + Series

The Last of Us: O συν-δημιουργός του «σνομπαρίστηκε» στα credits της τηλεοπτικής σειράς

«Ίσως χρειαζόμαστε συνδικάτα στη βιομηχανία των games, για να προστατεύσουμε τους δημιουργούς», δήλωσε ο game director

Γιώργος Δρίτσας
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Bruce Straley, game director και συν-δημιουργός του The Last of Us, έχει παραλειφθεί προσβλητικά από τη λίστα των συντελεστών.

Επισκεφθείτε τη σελίδα του παιχνιδιού The Last of Us στο Wikipedia και θα δείτε δύο βασικά ονόματα να αναφέρονται ως «δημιουργοί». Ο ένας ήταν ο creative director Neil Druckmann, ο οποίος είναι επίσης παραγωγός και συν-δημιουργός (μαζί με τον showrunner Craig Mazin) της τηλεοπτικής σειράς, ενώ αναφέρεται και ως «writer» του original παιχνιδιού. Ο άλλος ήταν ο game director Bruce Straley, ο οποίος στα credits της σειράς του HBO είναι άφαντος.

Ο Straley ήταν υπεύθυνος για το gameplay κι ο Truckman για το story. Σε ένα game, όμως, αυτές οι δύο πτυχές της παραγωγής είναι αδύνατον να αναπτυχθούν αποτελεσματικά ως ξεχωριστές οντότητες. O Straley και ο Druckmann διαμόρφωσαν συνεργατικά το pitch που παρουσίασαν στη Naughty Dog, καθ’ όλη τη διάρκεια ανάπτυξής του, ανέλαβαν αλληλεπικαλυπτόμενα καθήκοντα. Εξάλλου, τα γεγονότα αυτά είναι καταγεγραμμένα. Σε συνέντευξή των δύο για το Empire, το 2013, ο Druckmann κυριολεκτικά δηλώνει πως «υπάρχει μεγάλη αλληλεπικάλυψη σε αυτά που κάνουμε». Το 2014, σε ένα Ask Me Anything (ΑΜΑ) στο reddit, αναφέρθηκε ξανά στη συνεργατική τους προσέγγιση. «Εγώ σκέφτομαι πολύ περί design και ο Bruce σκέφτεται πολύ περί story. Παλεύουμε με ιδέες και διασφαλίζουμε ότι η ιστορία δουλεύει με το gameplay», ξεκαθάρισε.

Ο Bruce Straley μπορεί να μην είναι συντελεστής στην παραγωγή του HBO, αλλά είναι εγκληματικό να μην αναφέρεται καν ως βασικός παράγοντας της ύπαρξης αυτού του πολυαγαπημένου κόσμου. Πρόσφατα, ο Straley σχολίασε την κατάσταση, για τους Los Angeles Times. «Είναι ένα επιχείρημα για συνδικαλισμό ότι κάποιος που ήταν μέρος της συν-δημιουργίας αυτού του κόσμου και αυτών των χαρακτήρων δεν λαμβάνει πίστωση ή νικέλιο για τη δουλειά του», είπε ο Straley. «Ίσως χρειαζόμαστε συνδικάτα στη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών για να μπορούμε να προστατεύσουμε τους δημιουργούς». Η HBO και η Sony αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Ο Straley διάλεξε προσεκτικά τα λόγια του και επέλεξε να ανοίξει ένα πολύ ευρύτερο ζήτημα. Η παράλειψη συντελεστών από τους τίτλους τέλους δεν είναι ξένο φαινόμενο για τη βιομηχανία των games. Σε μια παιδιάστικη κίνηση εκδίκησης, ορισμένα studio (η διοίκηση) αποφασίζουν να μην αναφέρονται υπάλληλοι που παραιτήθηκαν από την εταιρία πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού. O Bruce Straley αποφάσισε να εγκαταλείψει τη Naughty Dog το 2017, μετά την κυκλοφορία του εξαιρετικά επιτυχημένου «Uncharted 4». Μετά από 5 χρόνια απουσίας απ’ το χώρο, ανακοίνωσε την ίδρυση της Wildflower Interactive, «μιας μικρής, ανοιχτόκαρδης ομάδας δημιουργών που θέλουν να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους και να συνεχίσουν να έχουν μια καλή ζωή εκτός δουλειάς. Άνθρωποι που θέλουν να βελτιώσουν την τέχνη τους, να έχουν λόγο στη διαδικασία, να νιώθουν σεβασμό για τη συνεισφορά τους και να είναι μέρος της εξέλιξης αυτού του καταπληκτικού μέσου.»