TV + Series

Ο μαέστρος

Ο Πέτρος Μπούτος, διευθυντής προγράμματος του Mega, ξεκαθαρίζει φήμες, επικυρώνει συμφωνίες και ρίχνει νερό στο μύλο του τηλεοπτικού ρεπορτάζ που στροβιλίζεται αέναα.

Δημήτρης Παπαδόπουλος
Δημήτρης Παπαδόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 307
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Πέτρος Μπούτος
Πέτρος Μπούτος

Ο Πέτρος Μπούτος, διευθυντής προγράμματος του Mega, ξεκαθαρίζει φήμες, επικυρώνει συμφωνίες και ρίχνει νερό στο μύλο του τηλεοπτικού ρεπορτάζ που στροβιλίζεται αέναα.

«Mου την έφερες» μου λέει χαμογελώντας καθώς του αναφέρω τη μικρή μαρμελάδα εσπεριδοειδών που πρόσφερε ως δωράκι για τη βάπτιση της κόρης του τον προηγούμενο μήνα. Του την «έφερα», διότι αποφεύγει να μιλάει για την προσωπική του ζωή. «Ζω κάτω από ένα μόνιμο θαυμασμό για τη φύση, τον άνθρωπο και τη διαδικασία μεγαλώματος των παιδιών. Είναι απίστευτο αυτό που συμβαίνει – πώς γεννιέται, πώς μεγαλώνει, πώς αντιδρά ένα παιδί». Ο Πέτρος Μπούτος, ο άνθρωπος που φροντίζει τα τελευταία έντεκα χρόνια να προβλέπει με επιτυχία τι θα μας συγκινήσει, τι θα μας κάνει να γελάσουμε και τι θα μας προβληματίσει, στερείται λίγο από τον ύπνο του για να μπορεί να χαίρεται την κόρη του. Μελάνια Montblanc πάνω στο γραφείο του, μεγάλες οθόνες που κρύβουν τη θέα από το παράθυρο αλλά αποκαλύπτουν τον ανταγωνισμό και ένα i-phone να καταγράφει μια συζήτηση σχετικά με το πού το πάει το Mega την επόμενη χρονιά. Γιώργος Λιάγκας και Φαίη Σκορδά, συμπαρουσιαστές του πρωινού, ριάλιτι, καθημερινή σειρά στο prime time και την αργεντίνικη μιούζικαλ σαπουνόπερα “Patito Feo” στο απογευματινό πρόγραμμα.

Από το πάσο ντόπλε στο παστίτσιο, η Ευγενία Μανωλίδου. Ρίσκο μού φαίνεται… Κοιτάξτε, η κυρία Μανωλίδου αποτελεί μια ασφαλή επιλογή. Το “Master Chef” είναι ένα reality υψηλών προδιαγραφών ποιότητας παραγωγής, αλλά και περιεχομένου – δεν έχει καμία σχέση με το “Love bites” ή το «Κάτι ψήνεται». Η Μανωλίδου είναι μια πολύ καλή επαγγελματίας, ξέρει πώς να χειριστεί πολλά είδη προγράμματος, ξέρει τι καλείται να κάνει και το εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο. Η παρουσία της θα είναι διευρυμένη σε σχέση με τη διεκπεραιωτική Αυστραλή συνάδελφό της. Θα εμπλακεί περισσότερο στη διαδικασία. Η ίδια μαγειρεύει – η αλήθεια είναι πως δεν ξέρω πόσο καλά. Η εμπειρία πάντως που έχει αποκομίσει από τις προηγούμενες εκπομπές είναι απολύτως χρήσιμη για την αντιμετώπιση και της κριτικής επιτροπής και των παικτών.

Ήταν έκπληξη η μετεγγραφή της. Ο Γιάννης Λάτσιος είπε πως «όποιον θέλουν τον κρατάνε». Πιστεύετε ότι τους πιάσατε στον ύπνο; Κρίνοντας από την εμπειρία μου, το μόνο που μπορώ να πω είναι πως όταν πας καλά, πέφτουν λίγο τα αντανακλαστικά σου.

Ο Ηλίας Ψινάκης είναι ένα όνομα που ακούγεται πολύ σε ό,τι αφορά το Mega. Δεν έχει γίνει καμία σοβαρή συντεταγμένη συζήτηση, τουλάχιστον όχι με μένα. Ξέρω ότι μιλάνε κάποιοι συνεργάτες μου μαζί του, ξέρω ότι εκείνος θα ήθελε να κάνει πράγματα.

Ας μιλήσουμε για γεγονότα, τότε. Έχουμε ήδη πάρει μια γερή πρόγευση του μεγάλου στοιχήματος, της τηλεοπτικής σειράς «Το νησί». Για αρκετό καιρό ένιωθα μια άπωση με τις τηλεοπτικές μεταφορές βιβλίων, τουλάχιστον με τον τρόπο που αυτές γίνονταν. Αναζητούσα λοιπόν εκείνο το βιβλίο που θα μας έδινε την ευκαιρία να δώσουμε το δικό μας δείγμα γραφής σε ό,τι αφορά τέτοιες παραγωγές. Όταν μου σύστησαν οι συνεργάτες μου το βιβλίο της Βικτόρια Χίσλοπ πίστεψα ότι ήταν το κατάλληλο όχημα για να εκφράσουμε τη δική μας οπτική.

Μεγάλο όχημα…Πράγματι, αποτελεί πρωτόγνωρο μέγεθος για την ιδιωτική τηλεόραση. Σκεφτείτε μόνο ότι προετοιμάζεται περισσότερο από δύο χρόνια. Εκείνο που με παρακίνησε πάνω απ’ όλα ήταν οι ισχυροί συμβολισμοί που κρύβονται: ο «ρατσισμός», η ανέχεια και η ελπίδα πως μέσα από μια δύσκολη συγκυρία μπορεί κάποιος να βγει νικητής. Πρόκειται για ένα δύσκολο πρότζεκτ, ήταν δύσκολο από την αρχή. Δεν ξέραμε ούτε πού θα έπρεπε να αποταθούμε για τα δικαιώματα. Όταν τελικά βρήκαμε άκρη και αναφέραμε στη συγγραφέα πόσα επεισόδια σκεφτόμαστε να κάνουμε, εκείνη σάστισε. «Καμιά εικοσαριά; Εμείς στο εξωτερικό κάνουμε συνήθως 3-4» μας είπε. Από τότε, ξεκίνησε μια μικρή σφαγή: έρευνα, κοστούμια, τοποθεσίες…

Μια άλλη σφαγή επικράτησε και στο ελληνικό θέατρο, τόσο με τα προγράμματα των πολλών πρωταγωνιστών που θα επισκεφτούν τη Σπιναλόγκα, όσο και με την απόφαση του καναλιού να μειωθούν αριθμητικά οι τηλεοπτικές σειρές. Η έκβαση τούτη αποτελεί 100% αντίκτυπο της κρίσης, σε συνδυασμό με την ατυχή απόφαση της επιβολής της φορολογίας του 20% στο έσοδο των καναλιών. Όμως, υπήρχε η διάθεση να προσανατολιστούμε σε ψυχαγωγικά προγράμματα ούτως ή άλλως. Η οικονομική συγκυρία από τη μια, καθώς και η διάθεση του κοινού να «χαζεύει» και όχι να επενδύει χρόνο σε τηλεοπτικά σίριαλ, μας έδειξαν το δρόμο. Μια καλή κωμική σειρά, για παράδειγμα, θα τη δει. Αν, όμως, είναι δραματική;

Πώς το εξηγείτε; Ο κόσμος θέλει να ξεσκάσει. Αυτή είναι μια ανησυχία που έχουμε και σχετικά με το «Νησί».  Όμως το μήνυμα της αισιοδοξίας είναι οικουμενικό, όπως αναφέρουν οι “Times” για το βιβλίο: «Μια ιστορία που μας υπενθυμίζει ότι η αγάπη και η ζωή συνεχίζουν ακόμη και στις πιο αντίξοες συνθήκες». Η ζωή κρύβει πολλές χαρές ακόμη και κάτω από τις πιο αδυσώπητες συνθήκες. Βεβαίως, η κινητήριος δύναμη της ζωής, ο έρωτας, δεν έλειψε στο «Νησί».

Με το έναυσμα του έρωτα ξεκινά και το πρωινό πρόγραμμα, ένα νέο «σίριαλ» που παίχτηκε σε μπλογκ και σε μεσημεριανά. Κοιτάξτε, με τον Γιώργο Λιάγκα έχουμε συνεργαστεί με επιτυχία στα τηλεπαιχνίδια που έχει παρουσιάσει. Είναι ένα από τα πρόσωπα με το οποίο θα συνεργαζόμασταν, ούτως ή άλλως. Απλώς, στο πρωινό θα έχει συμπαρουσιάστριά του τη σύζυγό του, Φαίη Σκορδά.  

Ένα τέτοιο σχήμα δοκιμάζεται πρώτη φορά στο Mega. Νομίζω ότι κάτι τέτοιο δοκιμάζεται πρώτη φορά γενικώς στην ελληνική τηλεόραση.

Έκανε και ο Ανδρέας Μικρούτσικος πρωινό με τη σύζυγό του στον Alpha. Πώς προέκυψε, αλήθεια, μια τέτοια επιλογή; Φαντάζομαι πως, μερικά χρόνια πίσω, η σκέψη να αναλάβει την πρωινή ζώνη του Mega μια κοπέλα που μέχρι χθες παρουσίαζε μεσημεριανή εκπομπή, θα ήταν αδιανόητη. Προφανώς σηματοδοτεί μια στροφή για το κανάλι, με την έννοια ότι θα αγγίζουμε θεματολογία τηλεοπτικού, δημοσιογραφικού και κοσμικού ρεπορτάζ, την οποία, κακώς, αγνοούσαμε τα προηγούμενα χρόνια. Όλος ο κόσμος αυτά συζητάει. Πρόκειται γι’ αυτό που ονομάζουμε “water cooler effect”: οι υπάλληλοι που μαζεύονται γύρω από τον καταψύκτη και πιάνουν ψιλή κουβέντα – άλλοι για την κρίση, άλλοι για το γάμο του Πατίτσα και της Μαριέττας, άλλοι για το τι φορούσε η Μανωλίδου. Κάποιες εκπομπές τα χειρίζονται πιο διακριτικά, άλλες πιο κριτικά, άλλες πιο «κλειδαρότρυπα». Εμείς δεν τα αγγίζαμε ποτέ, παρά μόνο ως αναφορά εξωφύλλων περιοδικών. Βρισκόμασταν εκτός πραγματικότητας. Δεν γίνεται να είσαι αποκομμένος από όλα αυτά. Τόσο ο Φώτης και η Μαρία όσο και ο Γρηγόρης, για προσωπικούς τους λόγους, τα απέφευγαν σε μεγάλο βαθμό, παρόλο που εμείς ως κανάλι επιθυμούσαμε κάτι τέτοιο.

Μου λέτε, λοιπόν, πως το πρωινό του Mega θα ασχολείται περίπου με όσα ασχολείτο μέχρι στιγμής στην εκπομπή της η Φαίη Σκορδά; Πάντα πρέπει να έχει κάποιος στο νου του πως το μέσο είναι ισχυρότερο από το συντελεστή. Αξιοποιούμε τους εκάστοτε συντελεστές μας, δίνοντάς τους μια πλατφόρμα που θα τους «καταστήσει» πιο πολύ Mega. Πάντως, δεν έχουμε καταλήξει ακόμη στη δομή της εκπομπής. Θα είναι κάτι ενδιάμεσο – ούτε αυτό που κάνει εκείνη τώρα, ούτε αυτό που παρουσιάζουμε εμείς στο πρωινό μας.

Πώς κρίνετε την ομάδα που βγαίνει τώρα; Είναι αρκετά καλή, στο πλαίσιο περίπου που την περίμενα, ίσως με μια-δυο μονάδες λιγότερες στις μετρήσεις. Δεν πέσαμε έξω στις προβλέψεις μας. Θέλαμε να κάνουμε κάτι πιο νεανικό, φρέσκο και μαζεμένο. Μια τέτοια εκπομπή όμως έχει ένα ταβάνι, οπότε, δοκιμάζουμε κάτι καινούργιο. Σκεφτείτε ότι μέχρι και η τωρινή μας ομάδα απέφυγε να ασχοληθεί κριτικά με τα θέματα που προανέφερα, κι αυτό αποτελεί σίγουρα ένα από τα μειονεκτήματά της. Δεν εξέφρασε άποψη για το τι συμβαίνει γύρω μας. Αυτό μού λείπει.

Υπάρχουν θρόνοι και εκθρονίσεις. Μια τέτοια, της Ελένης Μενεγάκη, παρακολουθήσαμε εφέτος. Η Ελένη είναι βασίλισσα, όταν δεν έχει ανταγωνισμό. Ο καλός Γρηγόρης αποτέλεσε ανταγωνισμό, ο κακός προπέρσινος Γρηγόρης όχι. Ο ανύπαρκτος AΝΤ1 όλα αυτά τα χρόνια δεν ήταν ανταγωνισμός. Το δίδυμο Καραμέρος - Χαριτάτος είναι ανταγωνισμός. Η Ελένη κατάφερε να μην εκθρονιστεί τελείως, πήγε αρκετά καλά στο κοινό 15-44. Ας πούμε, ο AΝΤ1, που διατείνεται ότι το κοινό στόχος του είναι η ηλικιακή ομάδα 15-44, φαίνεται να ξεχνάει να το προσμετρά αυτό στο πρωινό του – ίσως επειδή δεν είναι πρώτος.

Αυτό το κοινό, το 15-44, μου φαίνεται αστείο ως συγκρίσιμο μέγεθος. Τι κοινό έχει ένας έφηβος με ένα σαραντάρη; Όντως πρόκειται για ένα παλιό target group, σε άλλες χώρες έχει ξεπεραστεί προ καιρού. Προφανώς οι καταναλωτικές συνήθειες του 15άρη δεν έχουν καμία συνάφεια με εκείνες ενός 45άρη. Ενώ το γκρουπ αυτό δεν έχει κατ’ ανάγκη και τη μεγαλύτερη καταναλωτική δύναμη. Οι πενηντάρηδες ξοδεύουν πολύ περισσότερο πια από ό,τι στο παρελθόν. Το συγκεκριμένο target group αποτελεί εργαλείο των καναλιών για λόγους εντυπωσιασμού. Οι διαφημιστές θέτουν άλλα, πιο εξειδικευμένα και τεχνοκρατικά κριτήρια.

Ποιο είναι το δικό σας κοινό-στόχος; Ζητούμενό μας είναι να ανακτήσουμε ένα κομμάτι της φρεσκάδας μας, της νιότης του παρελθόντος. Να ανατρέψουμε την εικόνα του καθεστωτικού πρώτου. Εντάσσουμε στο πρόγραμμά μας το “Uman”, ένα νεανικό και ιντριγκαδόρικο ριάλιτι εγκλεισμού, για να ανακτήσουμε την επαφή μας με τις μικρότερες ηλικίες. Έχουμε αισθανθεί ισχυρότερο ανταγωνισμό στο prime time σε σχέση με παλιότερα. Είναι η κατάρα του πρώτου, που παρέμεινε πρώτος για πολύ καιρό. Εμείς έχουμε πολλά να ρισκάρουμε προκειμένου να γίνουμε φρέσκοι και να ανανεωθούμε. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Δεν θα βγάζαμε ποτέ τις ελληνικές σειρές για να προβάλουμε το “Grey’s Anatomy” – δεν θα το τολμούσαμε. Άλλωστε, οι σειρές μας έκαναν τριαντάρια. Κάποιος που δεν μπορεί να στήσει άλλο πρόγραμμα, έχει την πολυτέλεια να δοκιμάζει διάφορα.

Τι σας ταρακούνησε φέτος; Η μεγάλη ανταπόκριση που έχει η ψυχαγωγία στις μικρές ηλικίες. Κάναμε το λάθος να έχουμε πολλές σειρές που συνέχιζαν δεύτερη και τρίτη χρονιά, ενώ οι καινούργιες δεν αποδείχθηκαν οι επιτυχίες του παρελθόντος. Ο κόσμος προτιμούσε να χαζεύει τον Γαρδέλη να χορεύει.

Η  εκπομπή «Ράδιο Αρβύλα» δεν σας ταρακούνησε; Μας λείπει η σάτιρα, είναι γεγονός. Με είχαν ρωτήσει σε συνέντευξη ποιο πρόγραμμα ζηλεύω και είχα πει το συγκεκριμένο. Τότε δεν είχα εκφράσει το λόγο: θα τους έβαζα στις 11 το βράδυ και όχι το απόγευμα. Ξέραμε ότι μετά το «Grey’s Anatomy», ο AΝΤ1 θα πρόβαλλε το «Desperate Housewives». Λέγαμε ότι αν πάει καλά δεν θα σηκώναμε κεφάλι, διότι ήταν πάρα πολλά τα επεισόδια. Χαιρόμασταν τότε, αλλά ουσιαστικά η αποτυχία των «νοικοκυρών» ήταν η αφορμή για να πάει η εκπομπή «Ράδιο Αρβύλα» το βράδυ. Πολλά πράγματα στην τηλεόραση συμβαίνουν συγκυριακά.

Ο Λάκης Λαζόπουλος, ως κύριος εκφραστής της σάτιρας στην ελληνική τηλεόραση, πώς σας φαίνεται;  Είχαμε ξεκινήσει πέρυσι μια συζήτηση για να επιστρέψει στο Mega, αλλά δεν καρποφόρησε. Συζητήσαμε την ανάγκη του να αλλάξει, κάτι που δεν είδα να κάνει. Ο Λάκης είναι δέσμιος της επιτυχίας του. Ξέρει πως για να τη συντηρήσει, θα πρέπει να συνεχίσει να λέει αυτά που θέλει ο κόσμος. Μακροπρόθεσμα, δεν του κάνουν καλό. Ο ρόλος του είναι πολύ πιο σημαντικός από τα νούμερα που κάνει. Αν δεν το έχει ήδη καταλάβει, είναι θεσμικός ο ρόλος του. Θα πρέπει να κάνει μια έκπτωση στα νούμερα και να βοηθήσει λίγο περισσότερο την κοινωνία να αναγνωρίσει τις πηγές των προβλημάτων μας.

Τι σημαίνει καλή τηλεόραση; Εκείνη που κάνει τα πάντα και τα κάνει καλά. Βεβαίως, το καλό είναι υποκειμενικό. Επειδή το τηλεοπτικό προϊόν έχει, δυνητικά, ως πελάτες το 100% των πολιτών, κάποιους θα ευχαριστεί και κάποιους θα εξοργίζει. Αν η κρατική τηλεόραση διαδραμάτιζε το ρόλο που οφείλει, δηλαδή τον εκπαιδευτικό, πολιτιστικό, πολιτισμικό και τον «ελληνικό», της προώθησης δηλαδή της χώρας και του πολιτισμού μας με τρόπο που να ανεβάζει το επίπεδο, δεν θα κατηγορούνταν τόσο τα ιδιωτικά κανάλια. Αν η δημόσια τηλεόραση έκανε καλά ντοκιμαντέρ και σίριαλ, δεν θα περίμεναν από την ιδιωτική να εκπαιδεύσει τον κόσμο. Η πολυφωνία επιτρέπει στο κοινό να βλέπει αυτά που θέλει, όπου τα βρει. Το πρόβλημα είναι πως, εκτός από την οικονομική κρίση, μια γενικότερη κρίση στην κοινωνία δεν μπορεί παρά να αντανακλάται και στις επιλογές του κόσμου. Κρίση αξιών, ήθους και τσιφτετελιών.

Τα μεγάλα σόου με τα οποία είναι ταυτισμένο το Mega, έχουν χώρο στο πρόγραμμά σας; Ως κανάλι είμαστε πιο κοντά στο «Πιο πολύ την Κυριακή», παρά σε μουσικοχορευτικό ύφος. Εξάλλου, έχει εξαντληθεί η εγχώρια αγορά των σταρ. Πόσες φορές να καλέσεις τον Ρέμο και τη Βανδή; Μεγαλύτερη πλάκα έχει να δεις έναν άγνωστο να προσπαθεί να τραγουδήσει ή κάποιον επώνυμο, όπως στο σόου που θα παρουσιάσει ο Γιώργος Καπουτζίδης, παρά έναν τραγουδιστή που, πια, πουλάει μερικές μόνο χιλιάδες CD.

Η επιστροφή της Ρούλας Κορομηλά πώς σας φάνηκε; Ήταν τολμηρή απόφαση του Alpha να αλλάξει η παρουσιάστρια «Στον αέρα» και απέδειξε πως έχει γρήγορα αντανακλαστικά. Τους βοήθησε, όχι μόνο ως come back και παρουσία, αλλά και σε επίπεδο γνωριμιών. Αν δεν ήταν η Ρούλα, δεν θα ήταν ο Κωστόπουλος ή η Βανδή. Το πήρε πάνω της η Ρούλα, ανέτρεψε το φορμάτ της εκπομπής και βοήθησε στην επιτυχία του. Πρέπει να αλλάξει στιλίστα, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

Ποια σχέση έχει η επιτυχία ενός προγράμματος με την τηλεθέαση; Δεν μπορώ να το δω ανεξάρτητα. Συνήθως υπάρχει λόγος όταν πηγαίνει καλά ένα πρόγραμμα. Όταν κάτι απασχολεί μεγάλο κοινό σημαίνει ότι κάνεις καλά τη δουλειά σου. Είναι η φύση του μέσου τέτοια: μας αφορά ο πολύς κόσμος. Προσπαθούμε να είμαστε αξιοπρεπείς, να δουλεύουμε σύμφωνα με τις αξίες και την αισθητική που μας χαρακτηρίζουν. Μόνο έτσι αισθανόμαστε καλά με τους εαυτούς μας. Πολλά από αυτά που βλέπω, δεν θα τα κάναμε ποτέ.

Πείτε μου κάποια παραδείγματα. Το γεγονός ότι δεν έχουμε απογευματινή ζώνη, είτε αυτή είναι κουτσομπολίστικη είτε κοινωνική, ότι δεν έχουμε καταφύγει σε αισθησιακό πρόγραμμα…

Πώς φαντάζεστε την τηλεόραση σε μερικά χρόνια; Η web tv θα αντικαταστήσει τους δέκτες στη μέση του σαλονιού; Είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση. Δεν ξέρω καν πώς θα είναι η Ελλάδα σε μερικά χρόνια. Ενδέχεται να μην υπάρχουν όλα τα κανάλια. Γι’ αυτό και δεν θα με εξέπληττε να έβλεπα συνεργασία μεταξύ των μικρών καναλιών. Δεν ξέρω επίσης αν στέκει το επιχειρηματικό μοντέλο ενός web tv, την ώρα που είναι ζημιογόνα τα κανάλια. Το μέλλον θα δείξει.  


Φωτό: ΟΛΥΜΠΙΑ ΚΡΑΣΣΑΓΑΚΗ

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.