Τεχνολογια - Επιστημη

Έλον Μασκ: Όλα τα πρόσφατα κατορθώματα του μεγιστάνα της τεχνολογίας

Από τα Robotaxi της Tesla στο διαστημόπλοιο Starship της SpaceX

62224-137655.jpg
Newsroom
13’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
O Έλον Μασκ
O Έλον Μασκ © ΕΡΑ/WILL OLIVER

Αν η SpaceX του Έλον Μασκ μπορεί να προσγειώσει και να επαναχρησιμοποιήσει τον πιο ισχυρό πύραυλο που κατασκευάστηκε ποτέ, τι δεν μπορεί να κάνει;

Τα ρομπότ «Optimus» που παρουσιάστηκαν στο event «We, Robot» της Tesla του δισεκατομμυριούχου Έλον Μασκ την προηγούμενη εβδομάδα «έκλεψαν την παράσταση», περπατώντας ανάμεσα στους καλεσμένους, χορεύοντας, αναμειγνύοντας ποτά και μιλώντας με τους παρευρισκομένους.

Tesla Optimus Robot Explained

Ωστόσο τα προηγμένα κατά τα άλλα ρομπότ του Έλον Μασκ δεν ήταν ακριβώς αυτό που φαινόταν, ενώ επίσης ο σκηνοθέτης της ταινίας «I, Robot» («Εγώ το Ρομπότ», που είχε βασιστεί στο ομώνυμο έργο του Ισαάκ Ασίμοφ) κατηγορεί τον Μασκ πως αντέγραψε τα σχέδιά του.

Δημοσιεύματα του Bloomberg, του The Verge, του TechCrunch και άλλων μέσων του ειδικού Τύπου επισημαίνουν πως τα ρομπότ δεν λειτουργούσαν αυτόνομα μέσω προηγμένης Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά ελέγχονταν μέσω τηλεχειρισμού (ή, έστω, λάμβαναν σημαντική βοήθεια) από ανθρώπους- χειριστές εξ αποστάσεως- κάτι που προκύπτει σχετικά εύκολα από το ότι είχαν διαφορετικές φωνές και το ότι οι χειρονομίες τους ήταν γρήγορες και συγχρονισμένες.

Ο Άνταμ Τζόνας, αναλυτής της Morgan Stanley, έγραψε επίσης πως τα ρομπότ «βασίζονταν σε tele-ops (ανθρώπινη παρέμβαση), ενώ πηγές ενημερωμένες για το θέμα είπαν στο Bloomberg πως αν και τα πρωτότυπα του Optimus μπορούσαν να περπατούν χωρίς εξωτερικό έλεγχο μέσω ΑΙ, εργαζόμενοι που βρίσκονταν αλλού επέβλεπαν πολλές από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ αυτών και των παρευρισκομένων κατά τη διάρκεια του event. Σε τουλάχιστον ένα βίντεο από την εκδήλωση ένας Optimus - μπάρμαν φαινόταν να αναγνωρίζει πως «τον βοηθούσε άνθρωπος».

Ο τηλεχειρισμός από ανθρώπους προκαλεί ερωτήματα όσον αφορά στις δυνατότητες της συγκεκριμένης τεχνολογίας και το κατά πόσον μπορούν να βγουν στην αγορά (με τιμή 20.000 με 30.000 δολάρια). Ο Μασκ είχε πει πως «όπως βλέπετε αρχίσαμε με κάποιον σε στολή ρομπότ και μετά προοδεύαμε δραματικά, τον έναν χρόνο μετά τον άλλο... θα έχετε στα αλήθεια κάτι εντυπωσιακό, κάτι που μπορεί να έχει ο καθένας, ώστε να έχετε τον προσωπικό σας R2-D2 ή C-3PO...τι μπορεί να κάνει; Θα μπορεί να κάνει ό,τι θέλετε».

Παρόλα αυτά, πολλοί επενδυτές δεν πείστηκαν και πολύ, και η μετοχή της Tesla έπεσε 11% την Παρασκευή μετά την εκδήλωση, αν και αυτό ενδεχομένως να οφείλεται και στο ότι ο Μασκ δεν έδωσε στοιχεία για τα βραχυπρόθεσμη στρατηγική εσόδων για άλλο ένα φιλόδοξο εγχείρημα της εταιρείας του, το ρομποτικό ταξί (Cybercab). Επίσης, σε δημοσιεύματα σημειώνεται πως δεν φάνηκε η Tesla να προσπαθεί να πείσει στα αλήθεια πως τα ρομπότ λειτουργούσαν μόνα τους, κάτι που επεσήμαναν και κάποια από τα ίδια (οι χειριστές τους, για την ακρίβεια).

Πέραν όλων αυτών, ο σκηνοθέτης του κινηματογραφικού «I, Robot» του 2004 κατηγόρησε τον Μασκ πως αντέγραψε τα σχέδιά του: Ο Άλεξ Πρόγιας έγραψε σε ανάρτησή του «Έι, Έλον, μπορώ να έχω τα σχέδιά μου πίσω, σε παρακαλώ». Η ανάρτηση συγκέντρωσε εκατομμύρια views.

Ο Πρόγιας σημείωσε πως είχε συνεργαστεί με μια πολύ ταλαντούχα σχεδιαστική ομάδα, απαντώντας σε κάποιον στα social media που ρώτησε πόσο πρωτότυπο ήταν το δικό του αρχικό σχέδιο. «Ο Έλον Μασκ, από την άλλη πλευρά, έχει μια όχι και τόσο ταλαντούχα σχεδιαστική ομάδα που έχει δει πολλές ταινίες, περιλαμβανομένου του “Ι, Robot”, φαίνεται» πρόσθεσε.

Ο Πάτρικ Τατόπουλος, production designer της ταινίας, ανέβασε και αυτός μια εικόνα που συγκρίνει τα σχέδια της ταινίας με τα ρομπότ από το event: «Ίσως να είναι ιδέα μου ή θα έπρεπε να με τιμά το ότι ο Έλον βρήκε κάποια έμπνευση στα σχέδιά μου για το “I, Robot”» έγραψε, προσθέτοντας ωστόσο πως είναι διασκεδαστικό να τα βλέπει κανείς.

Βέβαια και ο Πρόγιας δεν απέφυγε τις κριτικές, καθώς κάποιοι online έσπευσαν να δείξουν εικόνες από το ρομπότ του «Μετρόπολις» του Φριτς Λανγκ το 1927.

Cybercab και Robovan, τα αυτόνομα οχήματα του Έλον Μασκ

Αυτό που είδαν μπροστά τους οι λίγοι προνομιούχοι καλεσμένοι της εταιρείας του Έλον Μασκ στην εκδήλωση που έλαβε χώρα στο Λος Άντζελες, ήταν ένα συμπαγές μοντέλο, με εμφάνιση εμπνευσμένη από το Cybertruck, εξοπλισμένο με το πιο σύγχρονο σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Tesla.

Όπως έγινε γνωστό, περίπου 50 αντίτυπα έχουν ήδη κατασκευαστεί, όμως μην περιμένεις να δεις το Cybercab στους δημόσιους δρόμους άμεσα. Και υπάρχει λόγος γι' αυτό. Ο Έλον Μασκ δήλωσε πως η παραγωγή του θα ξεκινήσει το 2026, αν και παραδέχτηκε πως μπορεί να είναι λίγο αισιόδοξος σχετικά με τη συγκεκριμένη ημερομηνία.

Tesla Robovan Bus Explained

Λίγο αργότερα όμως, ξεκαθάρισε πως η παραγωγή θα ξεκινήσει πριν το 2027 και το αυτοκίνητο, θα μπορεί να το αποκτήσει κανείς για λιγότερα από 30.000 δολάρια.

Το Cybercab, παρά την μεγάλη κεντρική οθόνη στο ταμπλό, κάτι που συνηθίζει η Tesla στα μοντέλα της, δεν έχει τιμόνι. Αυτό σημαίνει πως από τη στιγμή που είναι σχεδιασμένο ως πλήρως αυτόνομο, δεν υπάρχουν εξωτερικοί καθρέφτες και πίσω παρμπρίζ. Επίσης, το Cybercab είναι αποκλειστικά διθέσιο.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Tesla (@teslamotors)

Οι τροχοί (οι πίσω ζάντες είναι 21 ιντσών) διαθέτουν κάλυμμα σε ολόκληρη την επιφάνειά τους για βελτίωση της αυτονομίας, ενώ υπάρχει μια ενιαία φωτιζόμενη μπάρα τόσο στο μπροστινό, όσο και στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Σχεδιαστικό highlight και το άνοιγμα των θυρών, που προσομοιάζει σε φτερά πεταλούδας.

Ένα ακόμη στοιχείο που αποκάλυψε ο Έλον Μασκ για το νέο μοντέλο της Tesla, είναι πως το Cybercab θα φορτίζει επαγωγικά, καθώς δεν διαθέτει καν θύρα φόρτισης. Και βέβαια, για να επανέλθουμε στο θέμα της τιμής, εκτός από προσιτό, το Cybercab, σε αντίθεση με τα όσα θεωρούσαμε μέχρι σήμερα, αναμένεται να μπορεί να αγοραστεί και από ιδιώτες.

Εκεί που δεν έγινε καμία αναφορά, είναι στα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως π.χ. η μπαταρία του και ο ηλεκτροκινητήρας. Επίσης, ένα ξεκάθαρο ερώτημα που προκύπτει, είναι πως από τη στιγμή που το Cybercab είναι μικρό σε διαστάσεις και θα απευθύνεται και σε ιδιώτες, πού ακριβώς θα τοποθετηθεί το φημολογούμενο νέο προσιτό μοντέλο της Tesla, στο οποίο αναφερόμασταν ως Model 2. Αν υπάρξει τελικά τέτοιο.

Inside Tesla CyberCab | The Future of Autonomous Taxis!

Το αυτόνομο Robovan που παρουσιάστηκε ως μια μελλοντική απάντηση στο πρόβλημα των μετακινήσεων σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, είναι ένα όχημα βγαλμένο από το Blade Runner.

«Θα το φτιάξουμε αυτό», δήλωσε ο Έλον Μασκ, και θα μοιάζει με αυτό που βλέπετε, συμπλήρωσε. Δήλωση αρκετή για να αποτελέσει είδηση και που φυσικά, κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει αν θα υλοποιηθεί, ή αποτελεί μία ακόμη εξαιρετική αφορμή, για να ασχολείται όλος ο κόσμος με την Tesla.

Το Robovan μπορεί να μεταφέρει έως και είκοσι άτομα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μεταφέρει οτιδήποτε, από μια αθλητική ομάδα, έως μια μεγάλη ποσότητα αγαθών. Ή όπως φαίνεται και στα renderings της Tesla, θα μπορούσε να παίξει το ρόλο κινητής καντίνας, μέχρι οχήματος μεταφοράς νεόνυμφων ή αυτοκινούμενου τροχόσπιτου.

«Θα ήταν κατάλληλο για τη μεταφορά αγαθών σε μια πόλη ή για τη μεταφορά έως και 20 ατόμων κάθε φορά», δήλωσε ο Έλον Μασκ. «Θα λύσει το πρόβλημα της υψηλής πυκνότητας, οπότε αν θέλετε να μεταφέρετε κάπου μια αθλητική ομάδα ή να μειώσετε πραγματικά το κόστος μεταφοράς στα 0,02 ή 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο, τότε θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε το Robovan», κατέληξε ο Μασκ.

Η Tesla συνεχίζει ξεκάθαρα την πορεία της προς την επαναστατική αλλαγή της εμφάνισης των δρόμων, κάτι που θεωρεί ότι πρέπει να γίνει και το οποίο ξεκίνησε με τον σχεδιασμό του Cybertruck.

«Ένα από τα πράγματα που θέλαμε να κάνουμε, και το είδαμε αυτό με το Cybertruck, είναι ότι θέλαμε να αλλάξουμε την εμφάνιση των δρόμων. Το μέλλον πρέπει να μοιάζει με το μέλλον», δήλωσε ο Musk.

Το Robovan σίγουρα δεν ταιριάζει με την παραδοσιακή εμφάνιση ενός συμβατικού (ημι)φορτηγού, και αυτή ακριβώς ήταν και η επιδίωξη της Tesla.

Ωστόσο να αναφέρουμε για μία ακόμη φορά, πως παρόλο που ο Μασκ δήλωσε ότι η Tesla θα κατασκευάσει το Robovan, δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το πότε σχεδιάζει να το βγάλει στην παραγωγή, ούτε φυσικά αναφέρθηκε σε κόστος.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Tesla (@teslamotors)

Θρίαμβος για τη Space X και τον Έλον Μασκ η προσγείωση του Starship

Η SpaceX εκτόξευσε με επιτυχία την τελευταία δοκιμαστική πτήση (5η) του Starship και για πρώτη φορά, αυτή η αποστολή επίδειξης περιελάμβανε μια προσπάθεια ελιγμού του πυραυλικού εκτοξευτήρα ύψους 71 μέτρων σε μια γιγαντιαία δομή προσγείωσης στις εγκαταστάσεις της Starbase κοντά στην παραλία Boca Chica στο Τέξας των Ηνωμένων Πολιτειών στις 13 Οκτωβρίου 2024.

Ο προωθητικός πύραυλος «πιάστηκε» επιτυχώς στον αέρα στην πρώτη προσπάθεια κιόλας, με ένα ζευγάρι τεράστιων μεταλλικών τσιμπίδων, τις οποίες η SpaceX αποκαλεί «ξυλάκια» (chposticks).

Blastoff! SpaceX Starship launches on 5th flight, nails 'chopsticks' booster catch!

Ο προωθητικός πύραυλος που απογείωσε το Starship του Έλον Μασκ πέτυχε μια παγκόσμια πρωτιά: Κατάφερε να επιστρέψει και να προσγειωθεί με ασφάλεια στην εξέδρα εκτόξευσής του - στο σημείο από όπου απογειώθηκε.

Μπροστά σε ένα κοινό που ξέσπασε σε χειροκροτήματα και πανηγυρισμούς, το κάτω μισό του διαστημικού οχήματος της SpaceX έκανε ελιγμούς στον αέρα για να επιστρέψει και να «παρκάρει» στον πύργο εκτόξευσης, όπου πιάστηκε από ένα γιγαντιαίο ζευγάρι μηχανικών βραχιόνων - οι τεχνικοί της εταιρείας τα ονόμασαν «chopsticks», όπως λέγονται τα ξυλάκια με τα οποία τρώνε το φαγητό τους οι Ασιάτες - στο πλαίσιο της πέμπτης δοκιμαστικής πτήσης.

Η μεγάλη φιλοδοξία της SpaceX είναι να αναπτύξει έναν πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμο και ταχέως αναπτυσσόμενο πύραυλο και πλέον βρίσκεται ένα μεγάλο βήμα πιο κοντά.

«Μια μέρα για να περάσει στα βιβλία της ιστορίας», δήλωσαν ενθουσιασμένοι οι μηχανικοί της SpaceX, καθώς ο πύραυλος προσγειωνόταν με ασφάλεια.

«Ω! Θεέ μου, είμαστε αυτόπτες μάρτυρες στην Ιστορία. Προσγειώθηκε!», αναφώνησε ένας ξετρελαμένος παρουσιαστής στο BBC, ενώ ακούγονται ζητωκραυγές από το πλήθος που παρακολουθούσε τη μεγάλη στιγμή.

Οι πιθανότητες το κάτω μέρος του πυραύλου, γνωστό ως εκτοξευτήρας Super Heavy, να πιαστεί τόσο καθαρά με την πρώτη προσπάθεια φαίνονταν ελάχιστες.

Πριν από την εκτόξευση, η ομάδα της SpaceX δήλωσε ότι δεν θα αποτελούσε έκπληξη, αν ο εκτοξευτής αντί να προσγειωθεί κατέληγε στη θάλασσα, στον Κόλπο του Μεξικού.

Η SpaceX δικαιούται, ωστόσο, να επαίρεται για ορισμένα εξαιρετικά επιτεύγματα στις δύο τελευταίες δοκιμαστικές πτήσεις της. Αυτό συμβαίνει μόλις δεκαοκτώ μήνες μετά την πρώτη της πτήση, κατά την οποία το όχημα διαλύθηκε σε έκρηξη, λίγο μετά την εκτόξευση.

Η SpaceX υποστηρίζει ότι αυτές οι αποτυχίες είναι επίσης μέρος του σχεδίου ανάπτυξής της - να εκτοξεύει νωρίς με την προσδοκία αποτυχίας, ώστε να μπορεί να συλλέξει όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα και να αναπτύξει τα συστήματά της ταχύτερα από τους ανταγωνιστές της. 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη SpaceX (@spacex)

Τα αρχικά στάδια της πέμπτης δοκιμής ήταν τα ίδια με την προηγούμενη απόπειρα, με το σκάφος και τον εκτοξευτή να διαχωρίζονται δύο λεπτά και 45″ δευτερόλεπτα αργότερα.

«Ο πύργος έπιασε τη ρουκέτα!» έγραψε ενθουσιασμένος ο Έλον Μασκ σε προσωπική του ανάρτηση στην πλατφόρμα «X».

Η εταιρεία του, εκτός από το ότι κατασκεύασε και πέταξε τον μεγαλύτερο και ισχυρότερο πύραυλο στον κόσμο, επέδειξε επίσης μια πρωτοποριακή τεχνολογία που απαιτείται για να γίνει το όχημα πλήρως επαναχρησιμοποιήσιμο και να πετάξει ξανά και γρήγορα, περισσότερο σαν αεροσκάφος παρά σαν πύραυλος.

 «Η SpaceX πέτυχε την Κυριακή έναν άθλο τεχνολογικής μαγείας, καθώς όχι μόνο οδήγησε έναν προωθητικό πύραυλο 233 ποδιών πίσω στο σημείο εκτόξευσής του, αλλά και τον «έπιασε στον αέρα» με δύο γιγαντιαίους μηχανικούς βραχίονες.

Στο άμεσο μέλλον, η NASA θα πληρώσει στη SpaceX 4 δισεκατομμύρια δολάρια για να χρησιμοποιήσει το Starship προκειμένου να μεταφέρει αστροναύτες στην επιφάνεια της σελήνης κατά τη διάρκεια δύο επερχόμενων αποστολών του προγράμματός της Artemis», γράφουν οι New York Times.

«Η SpaceX αιχμαλωτίζει προωθητικό πύραυλο στον αέρα, σε ένα βήμα που φέρνει πιο κοντά το όνειρο του Μασκ για τον Άρη», σχολιάζει το πρακτορείο Bloomberg.

Στο ρεπορτάζ του πρακτορείου σημειώνεται ακόμα, ότι η επιτυχής δοκιμή υπογραμμίζει την εκπληκτική πρόοδο που σημειώνει η SpaceX στις δυνατότητες εκτόξευσης, ακόμη και όταν ο διευθύνων σύμβουλός της Έλον Μασκ γίνεται πρωτοσέλιδο για τις διαμάχες του με τις ρυθμιστικές αρχές και αντιμετωπίζει νέες αντιδράσεις για τα σχέδια επέκτασης. Η εταιρεία εξασφάλισε βασικές εγκρίσεις για τα δύο πυραυλικά της συστήματα τις τελευταίες ημέρες, ενώ η επιχείρηση δορυφορικού διαδικτύου Starlink συνεχίζει την παγκόσμια ανάπτυξή της.

«Η ανάκτηση του εκτοξευτήρα του Starship μετά την εκτόξευση ήταν ένα κρίσιμο ορόσημο καθώς η SpaceX ετοιμάζει τον πύραυλο για αξιοποίηση σε εμπορικές αποστολές. Το διαστημκό όχημα συνδέεται με το κεντρικό κομμάτι των φιλοδοξιών του Μασκ να στείλει ανθρώπους στο φεγγάρι και τον Άρη. Αλλά έχει ακόμη μακρύ δρόμο μπροστά του μέχρι να εκτοξεύσει πλήρωμα και φορτίο σε μακρινούς προορισμούς», προσθέτει το Bloomberg.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τεχνητή νοημοσύνη: Αυτοματισμός χωρίς όρια;
Τεχνητή νοημοσύνη: Αυτοματισμός χωρίς όρια;

Η AI θα πρέπει να υποβάλλεται σε περιορισμούς ορθής χρήσης, με τη διαφορά ότι αυτοί καλό είναι να τίθενται και να εφαρμόζονται εν είδει αυτορρύθμισης από τους ίδιους τους χρήστες

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.