Τεχνολογια - Επιστημη

Τι σημαίνει η απόφαση της Google να διατηρήσει τα cookies;

Το CNBC παρουσιάζει όσα πρέπει να γνωρίζετε

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Google: Τι σημαίνει η απόφαση της να διατηρήσει τα cookies για το διαδίκτυο

Η Google δήλωσε αργά τη Δευτέρα ότι ανατρέπει μια από καιρό προγραμματισμένη κίνηση να εγκαταλείψει τα cookies τρίτων - τα κρίσιμα αρχεία που παρακολουθούν τη διαδικτυακή δραστηριότητα των χρηστών για τους διαφημιστές.

Αλλά τι ακριβώς είναι τα cookies; Και τι σημαίνει η απόφαση της Google για τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με το διαδίκτυο στο μέλλον - ή, για την ακρίβεια, για τη διαφημιστική βιομηχανία;

Το CNBC παρουσιάζει όσα πρέπει να γνωρίζετε.

Τι είναι τα cookies;

Τα cookies είναι μικρά κομμάτια κώδικα που παραδίδουν οι ιστότοποι στο πρόγραμμα περιήγησης ενός επισκέπτη. Παραμένουν καθώς κάποιος επισκέπτεται άλλους ιστότοπους.

Αυτά τα κομμάτια κώδικα παρακολουθούν σιωπηλά τις διαδικτυακές μας δραστηριότητες, συλλέγοντας πληροφορίες σχετικά με το τι ψάχνουμε και τα είδη των προϊόντων που τείνουμε να αγοράζουμε, για παράδειγμα. Έχουν γίνει ένας βασικός τρόπος για τους διαφημιστές να ρυθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο στοχεύουν τους ανθρώπους με διαφημίσεις στο διαδίκτυο.

Η πρακτική της χρήσης cookies τρίτων μερών για την παρακολούθηση της διαδικτυακής δραστηριότητας έχει συμβάλει στην τροφοδότηση μεγάλου μέρους του οικοσυστήματος της ψηφιακής διαφήμισης και οι διαφημιστές εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα cookies ως εργαλείο για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με τους πελάτες τους.

Περίπου το 40,9% των ιστότοπων παγκοσμίως χρησιμοποιεί cookies για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με τους χρήστες, σύμφωνα με στοιχεία της W3Techs, μιας εταιρείας ερευνών τεχνολογίας ιστού.

Αλλά τα cookies δεν είναι μόνο μια μέθοδος παρακολούθησης των συνηθειών περιήγησης των χρηστών. Αποτελούν επίσης βασικό μέρος του τρόπου λειτουργίας του σύγχρονου διαδικτύου. Διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διατήρηση ενός χρήστη συνδεδεμένου καθώς περιηγείται από τη μία ιστοσελίδα στην άλλη.

Ένα επιχείρημα υπέρ της διατήρησης των cookies σε όλο τον ιστό είναι η ευκολία. Με απλά λόγια, μπορούν να κάνουν πιο βολική την πλοήγηση των χρηστών στο διαδίκτυο, καθώς οι διαφημίσεις που εμφανίζονται σε συσκευές για αγορές είναι πιο προσαρμοσμένες στα ενδιαφέροντα του χρήστη.

Κατά κάποιο τρόπο ;όμως, τα cookies έχουν γίνει επίσης ενοχλητικά για πολλούς χρήστες. Οι κανονισμοί για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στην Ευρώπη απαιτούν από τους ιστότοπους να εμφανίζουν πλαίσια που ζητούν από τους χρήστες να μάθουν ποια cookies θέλουν να αποθηκεύονται στις συσκευές τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα κουτάκια ελέγχου με τα οποία είμαστε πλέον πολύ εξοικειωμένοι και τα οποία μας ζητούν να συναινέσουμε στα cookies.

Ποιες εναλλακτικές λύσεις πρότεινε η Google;

Αρχικά, η Google επεδίωξε να εισαγάγει μια εναλλακτική λύση για τα cookies που να εστιάζει περισσότερο στην προστασία της ιδιωτικής ζωής. Η εταιρεία ξεκίνησε την πρωτοβουλία «Privacy Sandbox» το 2019 για να βρει μια λύση που θα προστατεύει την ιδιωτικότητα των χρηστών. Το 2020, δήλωσε ότι θα τερματίσει την υποστήριξη αυτών των cookies μόλις βρει μια λύση που θα λειτουργεί τόσο για τους χρήστες, όσο και για τους εκδότες και τους διαφημιστές.

Η εταιρεία είχε στοχεύσει στις αρχές του 2022 ως το έτος που θα ξεκινούσε αυτή η νέα εναλλακτική λύση. Ωστόσο, η Google έχει επανειλημμένα αναβάλει το χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή κατάργηση των cookies, επικαλούμενη σχόλια από τη διαφημιστική βιομηχανία σχετικά με την εφαρμογή αυτών των αλλαγών, οι οποίες ενδεχομένως θα σήμαιναν λιγότερο αποτελεσματικές καμπάνιες.

Το ζήτημα αυτό αποτελεί τον κύριο λόγο για τον οποίο η Google αποφάσισε τώρα να τερματίσει την προγραμματισμένη απαξίωση των cookies τρίτων.

Τι εισάγει τώρα η Google - και πώς θα λειτουργήσει;

Η Google λέει ότι τώρα σχεδιάζει να διατηρήσει τα cookies. Ο τεχνολογικός γίγαντας θα «εισαγάγει μια νέα εμπειρία στο Chrome που επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν μια ενημερωμένη επιλογή που ισχύει για όλη την περιήγησή τους στο διαδίκτυο», δήλωσε  σε μια ανάρτηση στο blog.

«Συζητάμε αυτό το νέο μονοπάτι με τις ρυθμιστικές αρχές και θα συνεργαστούμε με τον κλάδο καθώς θα το αναπτύσσουμε», ανέφερε η εταιρεία.

Προς το παρόν, η κίνηση της Google πιθανότατα θα σημαίνει ότι ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδράτε με το διαδίκτυο θα μοιάζει λίγο-πολύ ο ίδιος. Οι χρήστες θα εξακολουθούν να βλέπουν κουτάκια ελέγχου στο πάνω μέρος μιας ιστοσελίδας που θα τους ρωτούν αν θέλουν να αποδεχτούν όλα τα cookies ή μόνο τα βασικά. Οι επιπτώσεις θα είναι μάλλον μεγαλύτερες για τους διαφημιστές, καθώς τα πολύτιμα δεδομένα που λαμβάνουν οι έμποροι από τη δυνατότητα παρακολούθησης των χρηστών στον ιστό θα συνεχίσουν να υφίστανται.

«Ο νούμερο ένα αντίκτυπος είναι ότι το διαδίκτυο θα παραμείνει ελεύθερο», δήλωσε στο CNBC ο Steve Silvers, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του παγκόσμιου τμήματος δημιουργικότητας, μέσων ενημέρωσης και οικοσυστήματος της Kantar, σε σχόλια που έστειλε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο την Τρίτη.

«Χωρίς τα cookies τρίτων, οι ιδιοκτήτες ιστότοπων δυσκολεύονταν να καταλάβουν πώς να αξιοποιήσουν το κοινό τους και αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους υπήρξε τέτοια αύξηση του περιεχομένου με φραγμούς ή με πληρωμή τα τελευταία χρόνια».

Κατά ειρωνικό τρόπο, ορισμένοι εκδότες μέσων ενημέρωσης θα μπορούσαν ακόμη και να αρχίσουν να εγκαταλείπουν το περιεχόμενο, paywalls, πρόσθεσε ο Silvers.