Τεχνολογια - Επιστημη

Η Gen Z μαθαίνει τις ειδήσεις από το TikTok

Η άνοδος της πλατφόρμας ως πηγή ειδήσεων έχει προκαλέσει εύλογες ανησυχίες σχετικά με την παραπληροφόρηση

A.V. Team
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το TikTok χρησιμεύει σαν μηχανή αναζήτησης και ενημέρωσης για την Gen Z

Για την Gen Z, η ενημέρωση, οι «ειδήσεις», είναι συχνά ένα πάρεργο που συμβαίνει στο περιθώριο του χρόνου τον οποίον αφιερώνει σε κοινωνικά δίκτυα όπως το Instagram και το TikTok — με αποτέλεσμα τα μέσα ενημέρωσης να προσαρμόζονται σ’ αυτήν τη συμπεριφορά. Όπως λέει στο Axios η Stephanie Kaplan Lewis, εκπροσωπώντας την επιχείρηση Her Campus Media, «τα μέλη της Gen Z επισκέπτονται αξιόπιστες πηγές ειδήσεων λιγότερο από τους Millennials». Αν και τροφοδοτούνται με ειδήσεις είτε το θέλουν είτε όχι, η ενημέρωσή τους εξαρτάται κυρίως από το TikTok: πρόσφατη έρευνα της Pew διαπίστωσε ότι το ένα τρίτο των νεαρών ενηλίκων κάτω των 30 ετών συμβουλεύονται το TikTok για ειδήσεις — κάτι που σημαίνει αύξηση 255% από το 2020.

Όπως λέει ο Ziad Ahmed, Διευθύνων Σύμβουλος της Gen Z-focused JUV Consulting, το TikTok χρησιμεύει σαν μηχανή αναζήτησης για την Gen Z, όπου οι ειδήσεις συγχέονται με προσωπικές ιστορίες. Αυτή η υποκειμενοποίηση, μια μορφή γενικευμένου σολιψισμού, γίνεται ο κύριος τρόπος παρουσίασης και πρόσληψης των ειδήσεων, υπερφαλαγγίζοντας το Facebook το οποίο αφορά πλέον παλαιότερες γενιές. Πάντως, η άνοδος του TikTok ως πηγή ειδήσεων έχει προκαλέσει εύλογες ανησυχίες σχετικά με την παραπληροφόρηση: στο TikTok αναρτάται μεγάλος αριθμός επεξηγηματικών (δηλαδή προπαγανδιστικών) βίντεο. Ορισμένοι όμιλοι, όπως ο αυστραλιανός εκδοτικός The Daily Aus και το News Movement με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, βάζουν τους υπαλλήλους τους να βιντεοσκοπούν τον εαυτό τους να μιλούν σε ένα smartphone και να το πακετάρουν με γραφικά και με σχετικά βίντεο: να τι θεωρείται η σύγχρονη άποψη για τις τηλεοπτικές ειδήσεις.

«Ο εθισμός στα smartphones», λέει ο Jack Winston, ο 28χρονος Διευθύνων Σύμβουλος της BePresent, μιας startup που βοηθά τους ανθρώπους να μειώσουν τον χρόνο χρήσης οθονών «έχει οδηγήσει σε εθισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: αυτό συμβαίνει σκοπίμως με ισχυρές ψυχολογικές τεχνικές». Αν και ξεφυτρώνουν εταιρείες  και εφαρμογές πολυμέσων εκμάθησης γλωσσών και άλλων δεξιοτήτων φαίνεται ότι παίζουν ρόλο δολώματος προκειμένου να καταναλωθούν υπεραπλουστευμένες και πιθανώς δόλιες ειδήσεις. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η TikTok Ltd ιδρύθηκε στα νησιά Κέιμαν —σε ένα φορολογικό παράδεισο— και εδρεύει στη Σιγκαπούρη και στο Λος Άντζελες. Η μητρική της εταιρεία, η ByteDance έχει έδρα το Πεκίνο, ανήκει σε Κινέζους επενδυτές κατά 20%, σε διεθνείς επενδυτές κατά 60% (Carlyle Group, General Atlantic, and Susquehanna International Group) και σε εργαζομένους κατά 20%. Σήμερα το TikTok έχει 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες ημερησίως.