Τεχνολογια - Επιστημη

Πώς το ίντερνετ γέμισε με «κλώνους» διασημοτήτων από την Τεχνητή Νοημοσύνη

Πολλοί που αντιλαμβάνονται ότι έχουν πέσει θύματα του ΑΙ, προειδοποιούν τους ακολούθους τους στα social media. Είναι όμως αυτό αρκετό να σταματήσει τους απατεώνες;

Αλεξάνδρα Μπρουντζάκη
ΤΕΥΧΟΣ 901
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Η τεχνητή νοημοσύνη, οι απάτες στα social media με celebrities και οι κίνδυνοι από την AI

Σκεφτείτε την πρώτη φορά που μας παρουσιάστηκαν οι καινούργιες δυνατότητες των AI προγραμμάτων. Μπορούμε να δημιουργήσουμε τα δικά μας, σχεδόν ίδια avatar που μιμούνται τη φωνή και τις κινήσεις μας. Μάλιστα, υπήρχαν πολλά βίντεο στο TikTok όπου η Arianna Grande τραγουδάει Πάνο Κιάμο, ο Μάριος Φραγκούλης Snik, η Taylor Swift Γωγώ Τσαμπά κι όλα αυτά, ομολογουμένως, έχουν αρκετή πλάκα. Πόσο αστείο είναι όμως όταν κάποιος χρησιμοποιήσει το avatar και τη φωνή σου με… πονηρούς σκοπούς; Αυτή η πλευρά του ΑΙ δεν έχει αγγίξει τους περισσότερους από εμάς, όμως οι διάσημοι είναι ήδη το πρώτο μεγάλο target group. 

Οι επιστήμονες που ειδικεύονται σε θέματα Τεχνητής Νοημοσύνης, έχουν προειδοποιήσει εδώ και χρόνια για το κακόβουλο δυναμικό της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, σκιαγραφώντας ένα παρανοϊκό, δυστοπικό μέλλον γεμάτο από κλοπές ταυτότητας, παραπληροφόρηση, ψέμα και αυτοματοποιημένη εξαπάτηση σε παγκόσμια κλίμακα.

Ο Γιώργος Χατζηβασιλείου στο βιβλίο του «Φιλοσοφία της Τεχνητής Νοημοσύνης: Ένα ταξίδι στο μέλλον» των εκδόσεων Διόπτρα επιχειρεί να δώσει έναν ορισμό για το τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη: «Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένα κατασκεύασμα που μπορεί και παράγει κρίση· μπορεί να αναλύει πληροφορίες, μπορεί να μαθαίνει, να προτείνει δράσεις και να δρα αυτόβουλα, άρα να θέτει στόχους γύρω από ένα ή και περισσότερα ζητήματα. Μπορεί, με άλλα λόγια, να προβαίνει σε έργα λογικής (όπως είναι η παραγωγή λόγου, έργων τέχνης, επιστήμης, μουσικής) που μοιάζουν, δίχως να είναι ανθρώπινα».

Σύμφωνα με στοιχεία των 404 Media, οι κλώνοι των διασημοτήτων που έχουν αναπαραχθεί περισσότερο είναι των Joe Rogan, Taylor Swift, Steve Harvey, Ice Cube, Andrew Tate, Oprah και the Rock

Τους τελευταίους μήνες, το YouTube, το Instagram, το TikTok και το X έχουν κυριολεκτικά γεμίσει με «κλώνους» διασημοτήτων που διαφημίζουν αμφιλεγόμενα σκευάσματα συμπληρωμάτων διατροφής, προϊόντα-σκουπίδια και ασφαλιστικές απάτες. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία των 404 Media, οι κλώνοι των διασημοτήτων που έχουν αναπαραχθεί περισσότερο είναι των Joe Rogan, Taylor Swift, Steve Harvey, Ice Cube, Andrew Tate, Oprah και the Rock και έχουν χρησιμοποιηθεί για να εξαπατήσουν εκατομμύρια ανθρώπους στο YouTube, με εκατομμύρια προβολές. Στα τέλη του περασμένου έτους, η Scarlett Johansson μήνυσε μια εταιρεία που χρησιμοποίησε τη μορφή και τη φωνή της για την εμπορία εφαρμογών δημιουργίας περιεχομένου AI.

Πρόσφατα, οι New York Times ανέφεραν ότι οι «μούφα» Taylor Swifts έχουν κατακλύσει το Facebook και διαφημίζουν μαγειρικά σκεύη υψηλής τεχνολογίας. Πολλοί που αντιλαμβάνονται ότι έχουν πέσει θύματα του ΑΙ, προειδοποιούν τους ακολούθους τους στα social media. Είναι όμως αυτό αρκετό να σταματήσει τους απατεώνες; Η Gayle King, τηλεοπτική περσόνα, συναντήθηκε με τον… εαυτό της ο οποίος προωθούσε ένα προϊόν για απώλεια βάρους το οποίο η ίδια δεν είχε ακούσει ή χρησιμοποιήσει ποτέ! Το ίδιο συνέβη και με τον Tom Hanks ο οποίος «προωθούσε» κάποιο οδοντιατρικό ασφαλιστικό πλάνο, και προσπάθησε να προειδοποιήσει όσους περισσότερους μπορούσε για την απάτη μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο Instagram.

Ο YouTuber Mr Beast έπεσε θύμα απάτης που τον έδειχνε να κάνει giveaway iPhone. Μέχρι και ο Elon Musk βρέθηκε να υπόσχεται αμύθητα πλούτη με αντάλλαγμα μερικές προσωπικές πληροφορίες και — «δεν είναι σπουδαίο, μην ανησυχείτε για αυτό, είναι απλώς μια τυπική διαδικασία» φέρεται να λέει, «μερικά τραπεζικά στοιχεία...».

ΑΙ και μεταθάνατον ζωή: Πού μπαίνει το όριο;

Φυσικά δεν μιλάμε μόνο για οικονομικές απάτες όπου το μεμπτό του εγχειρήματος φαίνεται από χιλιόμετρα, αλλά και για την αμφιλεγόμενη πρακτική ορισμένων ειδικών ΑΙ να… ανασταίνουν καλλιτέχνες.

Όταν ένας αγαπημένος ηθοποιός ή μουσικός πεθαίνει, πάντα αφήνει πίσω του αυτή τη γλυκόπικρη σκέψη για το τι θα μπορούσε να δημιουργήσει αν είχε λίγο περισσότερο χρόνο. Ωστόσο, όπως έδειξε η μεταθανάτια επιτυχία του John Lennon στα charts, για τους αστέρες του μέλλοντος ο θάνατος δεν είναι η τελευταία πόρτα.

Ηθοποιοί κάνουν την εμφάνισή τους στις οθόνες μας, όπως στο «Fast And Furious» που είδαμε τον Paul Walker ολοζώντανο να μας αποχαιρετά από το παράθυρο του «πειραγμένου» αγωνιστικού του. Η Τεχνητή Νοημοσύνη αναβιώνει κάτι παραπάνω από τις καριέρες των νεκρών διασημοτήτων. Το πιο συνηθισμένο είναι να ανακατασκευάζει τις φωνές νεκρών διασημοτήτων, όπως έγινε με τον John Lennon του οποίου η φωνή απομονώθηκε από ένα παλιό home demo της δεκαετίας του 1970. Όμως, όταν το έργο ενός ανθρώπου δεν σταματά να αναπαράγεται με τον θάνατό του, τότε ποιος έχει τον τελευταίο λόγο για τη διαχείριση της κληρονομιάς μιας διασημότητας;

Άλλο ένα παράδειγμα είναι το δώρο που είχε κάνει ο Kanye West στην πρώην σύζυγό του, Kim Kardashian, όπου της παρουσίασε το ολόγραμμα του πατέρα της με τη φωνή του. Ο Robert Kardashian, δικηγόρος, έφυγε στα 59 χρόνια από καρκίνο, τον Ιούλιο του 2003, και «αναστήθηκε» για να ευχηθεί στην κόρη του, Kim, χρόνια πολλά.Τη δημιουργία του ολογράμματος ανέλαβε μια εταιρεία παραγωγής που ονομάζεται Kaleida, η οποία ειδικεύεται στη χρήση ενός εξαιρετικά λεπτού πλέγματος για την προβολή ολογραμμάτων.

Από τις πρώτες ηθοποιούς που γύρισαν από τους νεκρούς ήταν η Audrey Hepburn το 2013, για να πουλήσει σοκολάτες και πιο συγκεκριμένα σοκολάτες Galaxy.Η κόρη του αείμνηστου ηθοποιού Robin Williams, Zelda, τάχθηκε εναντίον αυτής της νέας μόδας που τείνει να γίνει trend και έγραψε στο Instagram: «Έχω ήδη ακούσει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιήσει τη φωνή του (σ.σ: του Robin Williams) να λέει οτιδήποτε θέλουν οι άνθρωποι. Προσωπικά το βρίσκω τρομερά ενοχλητικό και οι επιπτώσεις ξεπερνούν κατά πολύ τα δικά μου συναισθήματα. Αυτές οι “μετενσαρκώσεις” είναι… στα καλύτερά τους μια φτωχή αναπαράσταση πολύ σπουδαιότερων προσωπικοτήτων, ένα αποτροπιαστικό τέρας του Φρανκενστάιν, που συγκεντρώνει τα χειρότερα χαρακτηριστικά αυτής της βιομηχανίας, αντί να προωθεί αυτά που αντιπροσώπευαν εκείνοι οι άνθρωποι».

Είναι ηθικό οι συγγενείς αλλά και οι θαυμαστές των αποθανόντων να βλέπουν ομοιώματα των ανθρώπων που αγάπησαν και θαύμασαν; 

Και αυτές οι ανησυχίες δεν είναι καθόλου εκτός πραγματικότητας. Tα ερωτήματα είναι φλέγοντα και η απάντησή τους μπορεί να κρίνει το μέλλον μας. Είναι ηθικό οι συγγενείς αλλά και οι θαυμαστές των αποθανόντων να βλέπουν ομοιώματα των ανθρώπων που αγάπησαν και θαύμασαν; Ποιος είναι ο ψυχολογικός αντίκτυπος αυτών των ανοίκειων προβολών σε αυτούς; Είναι βλασφημία για τον νεκρό να χρησιμοποιείται η κληρονομιά του για να διαφημιστούν προϊόντα όπως σοκολάτες; Ποιος αποφασίζει εάν πρέπει να καπηλευτούμε την τέχνη αστέρων που δεν έχουν κανέναν λόγο στο πώς θα παρουσιαστεί το έργο τους – με μόνο στόχο το κέρδος;

Φυσικά, υπάρχουν εκατοντάδες ερωτήματα που προκύπτουν, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η επιστημονική εξέλιξη θα σταματήσει. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μας έχει προσφέρει προγράμματα που έχουν βελτιώσει τη ζωή μας, όπως για παράδειγμα το GPS – όμως πού τραβάμε τη γραμμή; Πού μπαίνει το όριο; Αυτό είναι ένα ανοιχτό κεφάλαιο συζήτησης. Η Τεχνητή Νοημοσύνη εξελίσσεται και μαθαίνει μαζί με τον άνθρωπο κι αυτό την καθιστά διαφορετική από όλα τα υπόλοιπα έργα της ανθρώπινης ευφυΐας. Πόσο έτοιμοι είμαστε άραγε να αντιμετωπίσουμε μιαν οντότητα κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσή μας;

«Το πιο θλιβερό στη ζωή αυτή τη στιγμή είναι ότι η επιστήμη συγκεντρώνει γνώση πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι η κοινωνία αποκτά σοφία» - Ισαάκ Ασίμωφ (αμερικανός συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας)