Τεχνολογια - Επιστημη

Εντυπωσιακά χρώματα, περίτεχνα σκαλίσματα: Νέα στοιχεία για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Αποκαλύφθηκαν μοτίβα με σχέδια υψηλής τέχνης

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν πολύ πιο περίτεχνα χρωματισμένα από ό,τι πίστευαν μέχρι πρότινος οι μελετητές

Στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ορισμένα από τα Γλυπτά του Παρθενώνα περιλάμβαναν ζωγραφισμένα μοτίβα με σχέδια υψηλής τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ανθρώπινων φιγούρων και φύλλων φοίνικα, παρουσιάζει νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Antiquity και στον βρετανικό Τύπο.

Η έρευνα διεξήχθη στα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, με σκοπό τον εντοπισμό ιχνών χρώματος και σκαλίσματος στις επιφάνειές τους.

Για τη μελέτη χρησιμοποίηθηκαν καινοτόμες τεχνολογίες σάρωσης, οι οποίες δεν βλάπτουν το υλικό και αποκαλύπτουν ως «φωτεινά σημεία» τα χρώματα που δεν είναι πια ορατά με γυμνό μάτι. Διαπιστώθηκε, λοιπόν, ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν πολύ πιο περίτεχνα χρωματισμένα από ό,τι πίστευαν μέχρι πρότινος οι μελετητές.

Τα στοιχεία αυτά εμπλουτίστηκαν με την εφαρμογή χρωμάτων, συμπεριλαμβανομένης μιας μωβ χρωστικής και του αιγυπτιακού μπλε, μιας τεχνητής βαφής που αποτελείτο από ασβέστιο, χαλκό και σιλικόνη και χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην αρχαιότητα, κυρίως στη ζωγραφική περίτεχνων σχεδίων σε ανάγλυφα υφάσματα. Όπως αναφέρει η έρευνα, τα ευρήματα ενθαρρύνουν μια επανεξέταση της εμφάνισης του Παρθενώνα τον 5ο αι. π.Χ.

Σύμφωνα με τον Guardian, oι ερευνητές βρήκαν ίχνη αιγυπτιακού μπλε σε 11 αετωματικά γλυπτά και μια φιγούρα στη ζωφόρο, το οποίο χρησιμοποιούνταν με διάφορους τρόπους, π.χ. για να ξεχωρίσει τη ζώνη της θεάς Ίριδας, στα φιδίσια πόδια του Κέκροπα (το σώμα του απέληγε σε ουρά φιδιού) ή για να τονίσει τον αφρό των κυμάτων από τα οποία ο Ήλιος έβγαινε μέσα στο άρμα του.

To άρμα του Ήλιου

Εντυπωσιακές είναι και οι λεπτομέρειες από το άγαλμα της Διώνης, μητέρας της Αφροδίτης, η οποία παρουσιάζεται ξαπλωμένη δίπλα στην κόρη της. Εξετάζοντας την κατανομή του αιγυπτιακού μπλε στο σχέδιο του χιτώνα της Διώνης, οι ερευνητές εντόπισαν την εικόνα δυο ανθρώπινων ποδιών που τρέχουν, μαζί με άλλες εικόνες που πιστεύουν ότι μπορεί να δείχνουν ένα χέρι και ένα πόδι, μέρος ενός «υφαντού σχεδίου με ανθρώπινες φιγούρες που εμφανίζονται και εξαφανίζονται ανάμεσα στις πτυχές του ενδύματος».

Οι λεπτομέρειες στο ρούχο της Διόνης

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε και τον τρόπο με τον οποίο σκαλίστηκαν τα αγάλματα, ανακαλύπτοντας ότι οι αρχαίοι δημιουργοί χρησιμοποιούσαν διαφορετικές τεχνικές και εργαλεία για να αναπαραστήσουν τα υφάσματα των ενδυμάτων των Ολύμπιων θεών, όπως το λινό και το μαλλί, ενώ το δέρμα ήταν πολύ γυαλισμένο.

Οι διαφορετικές τεχνικές σκαλίσματος για να αποδοθούν τα υφάσματα των ενδυμάτων των Ολύμπιων θεών

«Η προσθήκη χρώματος στις τελειωμένες επιφάνειες γλυπτών και κτιρίων ήταν το τελευταίο βήμα σε μια μακροχρόνια παραγωγική διαδικασία και η μελέτη της πολυχρωμίας αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο που μπορεί να δώσει πληροφορίες για την αρχική εμφάνιση, τον ρόλο και τη σημασία των μνημείων στην αρχαιότητα», αναφέρει μεταξύ άλλων η έρευνα που διενεργήθηκε από τους Giovanni Verri, Hero Granger-Taylor, Ian Jenkins, Tracey Sweek, Katarzyna Weglowska και William Thomas Wootton.