Τεχνολογια - Επιστημη

Ναυτική Τεχνολογία: Τι δείχνουν τα ερευνητικά αποτελέσματα - Ποιες είναι οι ανοιχτές προκλήσεις

Η εκδήλωση του εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σύρος: Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η ημερίδα με θέμα «Ναυτική Τεχνολογία – Ερευνητικά Αποτελέσματα και Ανοιχτές Προκλήσεις»

Την Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η ημερίδα με θέμα «Ναυτική Τεχνολογία – Ερευνητικά Αποτελέσματα και Ανοιχτές Προκλήσεις» στη συνεδριακή αίθουσα του Επιμελητηρίου Κυκλάδων στη Σύρο.

Την πρωτοβουλία για την εκδήλωση ανέλαβε το εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών (smart move) του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η οποία και διοργανώθηκε στα πλαίσια του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου «Απομακρυσμένη μάθηση και εξέταση χρησιμοποιώντας επαυξημένη πραγματικότητα στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη ναυτιλία – RELAR».

Στην εκδήλωση παρέστησαν ο Πρόεδρος του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου Αναπληρωτής Καθ. Παναγιώτης Κουτσαμπάσης, ο οποίος και χαιρέτησε την εκδήλωση, καθώς επίσης και μέλη του Εκπαιδευτικού Προσωπικού των ΑΕΙ και ερευνητικών κέντρων της χώρας και του εξωτερικού (Ολλανδία, Φινλανδία κ.α.), στελέχη επιχειρήσεων, μεταπτυχιακοί φοιτητές και άλλοι ενδιαφερόμενοι. Χαιρετισμό απέστειλε επίσης ο Δήμαρχος του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Νικόλαος Λειβαδάρας.

Κατά την εναρκτήρια ομιλία  του, ο Αναπληρωτής Καθ. Δημήτρης Ζήσης, Διευθυντής του Εργαστηρίου Smart Move, αναφέρθηκε στις πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα, και στους προβληματισμούς που διατυπώνονται σε σχέση με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών και συγκεκριμένα των αυτόνομων πλοίων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτής, ανακοινώθηκε η διοργάνωση του πρώτου αγώνα αυτόνομων σκαφών, που θα λάβει χώρα στη Σύρο τον Ιούλιο του 2023, υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του IEEE Oceanic Engineering και του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ). Στον αγώνα μπορούν να λάβουν μέρος αυτόνομα σκάφη σχεδιασμένα από φοιτητές της Ελλάδας ή/και του εξωτερικού, σε συνεργατικά σχήματα με τη βιομηχανία και ερευνητικά κέντρα. Στόχος του αγώνα είναι να ενισχυθεί ο τομέας της έρευνας και τεχνολογίας σε αυτή την θεματική περιοχή, ώστε η Ελλάδα να αποτελέσει κέντρο δοκιμών και ανάπτυξης τεχνολογιών αιχμής.

Στη συνέχεια, στην ομιλία του ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), Δρ. Νικόλαος Λιάπης, ανάλυσε τις επιδράσεις των νέων τεχνολογιών στη ναυτιλιακή βιομηχανία και τη σημασία τους στην απανθρακοποίηση. Εστίασε στις  εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain, το Internet of Things και τα αυτόνομα σκάφη τονίζοντας τις ευκαιρίες και τα οφέλη που προσφέρουν αυτές οι τεχνολογίες αλλά και τους κινδύνους και το δυνητικό κόστος για τη ναυτιλία.

Ο Καθ. Νικόλαος Βεντίκος, Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, συντονιστής του Ευρωπαϊκού ερευνητικού  Έργου MOSES, παρουσίασε τα πρώτα αποτελέσματα του έργου που αναμένεται να φέρει επανάσταση στον τομέα της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων. Το MOSES θα εφαρμόσει σειρά καινοτομιών που περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός καινοτόμου συστήματος ελιγμών και ελλιμενισμού πλοίων (MOSES AutoDock), το οποίο θα συνδυάζει τη λειτουργία αυτόνομων ρυμουλκών πλοίων με ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πρόσδεσης.

O Καθ. Γιάννης Θεοδωρίδης, Καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής και Κοσμήτορας της Σχολής Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς παρουσίασε τα σχετικά έργα του Εργαστηρίου Επιστήμης των Δεδομένων και τα συναφή αποτελέσματα για την δυνατότητα πρόβλεψης καταστάσεων (ναυτιλιακή κίνηση στους λιμένες, διαχείριση κίνησης, κλπ.).

Στη συνέχεια ο Καθ. Δημήτριος Ασκούνης Καθηγητής της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), παρουσίασε το ερευνητικό έργο «VESSELAI» και την τεχνολογία των ψηφιακών διδύμων (Digital Twins) και την εφαρμογή της στην ναυτιλία.

Ακολούθησε η ομιλία του Καθ. Νίκου Μελανίτη, Κοσμήτορα της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων σχετικά με την χρήση μεθόδων τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης στο πλαίσιο της αντοχής ναυτικών υλικών και διερεύνησης βλαβών-αστοχιών. Ο Καθ. Ανδρέας Τσιγκόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, στην ομιλία του, έδωσε έμφαση,  στη χρήση τεχνολογιών επαυξημένης πραγματικότητας στην εκπαίδευση των Ναυτικών Δοκίμων και παρουσίασε αποτελέσματα από το σχετικό ερευνητικό έργο ARESIBO.

Ο Καθ. Κωνσταντίνος Τσερπές, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεματικής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, αναφέρθηκε στα σχετικά αποτελέσματα του έργου MASTER με ιδιαίτερη μνεία στην επαύξηση της επίγνωσης κατάστασης μέσω της μοντελοποίησης.

Στη συνέχεια, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου Νικήτας Νικητάκος, αναφέρθηκε στις ευκαιρίες χρηματοδότησης και συνεργασίας που προσφέρονται μέσω προγραμμάτων intereg ADRION. Ευκαιρίες χρηματοδότησης και συνεργασίας παρουσίασε και ο κος Γιώργος Μέγας από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, Εθνικό Σημείο Επαφής για τον Ορίζοντα Ευρώπη. Ακολούθησαν σχετικές ομιλίες από τους Adrian Butnaru και Jimmy Brinkman από το STC της Ολλανδίας.

Την ημερίδα συντόνισαν οι Ηλίας Ξυδιάς Επίκουρος Καθηγητής του Παν. Αιγαίου και κος Σπύρος Κίντζιος, συνεργάτης στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), ο οποίος και παρουσίασε το έργο ISOLA.

Στη συζήτηση που ακολούθησε τέθηκε τόσο από ομιλητές καθώς και μέλη του ακροατηρίου, η ανάγκη για ενίσχυση της έρευνας σε σχετικές περιοχές με ευρύτερη συμμετοχή των τελικών χρηστών αλλά και των λοιπών εμπλεκομένων σε όλη τη διαδικασία.

Η Ημερίδα ολοκληρώθηκε με τη κοινή δήλωση όλων των παρευρισκόμενων για στενή συνεργασία και υποστήριξη της διοργάνωσης του αγώνα αυτόνομων σκαφών που θα πραγματοποιηθεί τον Ιούλιο του 2023.

Στους υποστηρικτές της ημερίδας συμπεριλαμβάνονται οι Blue Star Ferries, το Επιμελητήριο Κυκλάδων και το MarineTraffic.